Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Tina Vindum
|
Hold
|
b 2023 Naturgeografi C (2b ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pladetektonik
Samlet materiale: https://docs.google.com/document/d/1Z6XPkvcxeDinzsccKnl5lkMkkN_a53E9neHlF8d1hh4/edit?tab=t.0
I har arbejdet med FNs verdensmål og bæredygtighed(Social/økonomisk/Miljø) samt ressource-begrebet(Resserve/ressourcemodellen) med eksempler(Guld, lithium, kobolt) som optakt til arbejdet med det geologiske kredsløb.
I har arbejdet med det geologiske kredsløb(Erosion, aflejring, transport m.m.), jordens opbygning og pladegrænser, herunder konvektionscellers betydning.
Herefter har i arbejdet med vulkaners opbygning(Strato og kegle) og udbredelsen af jordskælv
Øvelser:
Identifikation af bjergarter fra det geologiske kredsløb(Striber, prikker, “kombi”)
Densitet af bjergarter(Basalt/granit) ift pladegrænser
Tværprofil af vulkaner og pladegrænser i google earth og øvelse med sand/pap ift.
Viskositet af remoulade/ketchup eller havregrød(film)
Seismogrammer(Epicenter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimaforandringer
Forløb: https://docs.google.com/document/d/1_4RSocUYQoxctRsW7JCfbhoA-STlM3MvJ_75EjSxqco/edit?tab=t.0
I har arbejdet med albedo, energibalance og drivhuseffekt.
I har arbejdet med klimazoner og plantebælter
I har kigget på klimadata (Fortid, nu og fremtid)
I har kigget på årstidsvariation
I har arbejdet med vandets kredsløb og klimaforandringer og lyttet til podcasten “drivvåde Danmark” og lavet dugpunktskurven.
I har arbejdet med det globale vindsystem, herunder H/L og hvorfor der falder nedbør ved ITK.
Øvelser:
Økologisk fodaftryk og CO2 forbrug
Albedoforsøg
CO2 forsøg
Karensminde
Dugpunktskurve
Hårtørrer og konvektionscelle (H/L)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Olie og alternativ energi
Link til samlet forløb med arbejdsark: https://docs.google.com/document/d/1wDZwWOJWfG3Z6lzdbm9HhSuumuVjWQOcKxvAlDLj2Wo/edit?tab=t.iuue6k11kvg0
Vi har arbejdet med
Problemstillinger med energi i verden(Stigende energiforbrug og forskelle i de energiformer vi bruger i regioner i verden)
Oliedannelse, herunder et lille forsøg. Vi har snakket densitet og permeabilitet.
Kulstofkredsløbet og undersøgt empiri på CO2-udledning på selvvalgte lande.
I har besøgt vestforbrændingen som alternativ energikilde.
I har arbejdet med vandføring i Harrestrup å, herunder erosion, aflejring og transport som meanderende vandløb.
Forsøg/empiri:
- Migration af olie
- Produktion af grafer om CO2 per indbygger og per land
- Besøg på vestforbrændingen
-Vandføring i Harrestrup å
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oliejournal
|
06-04-2025
|
Video - individuel
|
27-04-2025
|
Å-tur
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423538570",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423538570",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423538570"
}