Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet e 2023 Naturgeografi C - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Naturgeografi C
Lærer(e)
Thomas Stougaard Rathje
Hold
e 2023 Naturgeografi C (
2e ng
,
2e ng - øvm1
,
2e ng - øvm2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Har vi vand nok?
Titel 2
Kan vi leve med klimaforandringerne?
Titel 3
Er der mad nok?
Titel 4
Geologi - den urolige klode
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Har vi vand nok?
Har vi vand nok?
Særlige fokuspunkter:
- Hvor kommer drikkevand fra?
- Hvordan forurenes drikkevand?
- Hvordan opstår konflikter omkring adgangen til rent drikkevand?
- Hvordan beskytter vi drikkevandskvaliteten?
- Hvilken rolle spiller klimaet ifm. dannelse af drikkevand?
- Hvilken rolle spiller jordbunden ifm. rent drikkevand?
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:
e-nøgle til Naturgeografiportalen
Geograf - det kan du selv blive
Brainstorm_emner.heic
Verdensmål 6: Rent vand og sanitet
Grundvandet i Danmark
Forurening af grundvand
2.8.1 Vandets kredsløb (spring filmen over)
2.9.1 Vandbalanceligningen og dens faktorer (spring den grå tekstboks over)
2.9 GIS-fil: globalt nedbør
GoogleEarth Download
Sådan finder du lånt onlinemateriale på mitcfu (for elever)
mitCFU.dk
Blue Gold World Water Wars 2008 YouTube
2.9.2 Overfladisk og underjordisk afstrømning
2.10.2 Vandforurening
Gruppearbejde
1.9.1 Nedbørsområder og vandløb i Danmark
1.9.2 Erosion, transport og aflejring i et vandløb
digebrud tranegilde mose 19930920
Miljøgis
Stor fælles klimatilpasning omkring St. Vejle Å
Tunneldal
FETA-modellen og kulturlandskabet
Planche7.jpg
Planche8.jpg
Geomorfologisk kort.docx
Infoseddel_feltarbejde_2e.pdf
Den mæandrerende flod
Arealinformation (GIS-værktøj)
Opgaveark_databehandling_StVejleå_REVIDERET.docx
Temaforside: Fremtidens klima
Forsmag på syndfloden hvert 50. år
Klimaforandringer påvirker ikke sommer og vinter ens
2.10.1 Vandforbrug og vandstress
Opgavebeskrivelse_Vandstress_vandkonflikter.docx
2.11.2 Vandkonflikter
2.11.1 Vandmiljøplaner: Mål og midler
Timelaps: Aralsøen
Gapminder
The Dirty Secret of Desalination. How Do We Solve Clean Water?
2.1.2 Atmosfærens opbygning
2.2.1 Lufttryk
2.2.2 Lufttrykkets variation
2.2.3 Termiske tryk
2.5.1 Fugtighed
Opgaveark_atmosfærisk_tryk.docx
Termisk lavtryk
Nedbørsdannelse - hvordan opstår regn?
2.5.2 Skyer (filmen + ned til "Typer af skyer")
2.5.5 Vejrkorset
2.5.4 Luftmassevejr
2.5.6 Fronter og frontvejr
Stigningsregn og fønvind
Nedbørsdannelse (Skyforsøg i flaske)
Opgaveark_vejrkorset_frontvejr.docx
Glacialmorfologi og istidslandskabet
1.7 Geomorfologi | Naturgeografiportalen
Opgavebeskrivelse_Glacialmorfologi_istidslandskabet.pdf
Oversigt_over_kvartaertidens_landskabsformer.pdf
1.7.2 Glacialmorfologi og istidslandskaber | Naturgeografiportalen
geomorfologisk kort.jpg
1.7.3 Danmark isdækket | Naturgeografiportalen
1.7.4 Den glaciale landskabsserie | Naturgeografiportalen
Modul_9 glacialmorfologi og istidslandskabet.pdf
Spørgsmål til arbejdsarkene
Istidslandskabet: Randmoræne
Istidslandskabet: Smeltevandssletten
2.9.3 Jordvand og grundvand | Naturgeografiportalen
1.8.2 Jordbundens opbygning | Naturgeografiportalen
1.8.1 Danmarks jordbund | Naturgeografiportalen
1.8.3 Jordbundstyper i Danmark | Naturgeografiportalen
resultatskema_jordbundsøvelse_TEST_2e2023.xlsx
Præsentation_m_TEST.pdf
IMG_4823.jpeg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbejdselvmodul30sep
30-09-2024
St. Vejleå rapport
07-10-2024
arbejdsselvmodul9okt
09-10-2024
Portfolio1 - Har vi nok rent vand?
30-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kan vi leve med klimaforandringerne?
Særlige fokuspunkter:
- Hvor kommer vores energi fra?
- Hvad er fossilt energi og hvordan dannes det?
- Hvad er vedvarende energi og hvilken rolle spiller naturgeografiske forhold?
- Hvordan påvirker energiproduktionen klimaet?
- Hvordan hvorfor er der forskel på hvilke energikilder forskellige lande benytter?
- Hvad er klimaforandringer og hvordan påvirker de menneskers livsvilkår?
- Kan vi producere tilstrækkelig energi uden at udlede CO2?
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:
Climate Change: What happens If The World Warms Up By 3°C?
Her er hovedkonklusionerne i den alarmerende nye rapport fra FN’s Klimapanel
Den globale opvarmning - Konsekvenserne
Større klimaekstremer
Verdens fattige rammes hårdest
Vejret i Danmark bliver varmere, vådere og vildere
Klimaets feedback mekanismer
Arbejdsark_konsekvense_feedbackmekansimer.docx
2.4.2 Drivhuset omkring Jorden | Naturgeografiportalen
Verdensmål 13: Klimaindsats - verdensmålene.dk
drivhuseffektforsøget_2023e.xlsx
2.4.1 Udvikling i den globale temperatur | Naturgeografiportalen
Drivhuseffekten (teori, forsøg, databehandling)
Verden har kurs mod en katastrofal temperaturstigning: 'Ikke en fremtid, nogen af os ønsker'
2.3.3 Skyernes bidrag til strålingsbalancen | Naturgeografiportalen
2.3.5 Jordens albedo | Naturgeografiportalen
Arbejdsark_albedo_Breddegrader_skyer_jordoverflade.docx
2.3.2 Breddegradens betydning | Naturgeografiportalen
2.3.4 Overfladens betydning | Naturgeografiportalen
Albedoeffekten og tilbagekoblingsmekanismer (feedbackmekanismer)
3.5.1 Begrebet energi | Naturgeografiportalen
3.5.4 Udviklingen i det globale energiforbrug | Naturgeografiportalen
EnergyMap - energistrømme i Europa
3.6.1 Olie og naturgas | Naturgeografiportalen
1.6.1 Kulstofkredsløbet | Naturgeografiportalen
GapMinder
Opgaveark_Energikilder og kulstofkredsløbet.docx
3.6 Fossile brændstoffer | Naturgeografiportalen
3.6.2 Dannelse af olie og naturgas | Naturgeografiportalen
20241128_145029.jpg
3.6.3 Olien i Nordsøen | Naturgeografiportalen
3.6.4 Verdens olieproduktion | Naturgeografiportalen
3.6.5 Skifergas | Naturgeografiportalen
3.6.6 Tjæresand | Naturgeografiportalen
Opgaveark_olie_gas.docx
Petroleum - Modern history of oil on a Map
WebGeology: oil_gas_dk
Oliedannelse: Oliemigration og oliefælder (forsøg)
3.8.1 Forbrug af vedvarende energi | Naturgeografiportalen
Fremtidens enorme havmøller skal bo på gule tømmerflåder
Opgaveark_vedvarendeEnergi_vind.docx
3.8.4 Vindenergi | Naturgeografiportalen
Vindmøllerne har et stort problem. Kan man løse det?
Første genanvendelige vindmøllevinger til brug i havvindmarkedet er ’made in Denmark’
Vedvarende energi og naturgeografiske forhold - vindenergi
3.8.2 Solenergi | Naturgeografiportalen
3.8.3 Bioenergier | Naturgeografiportalen
3.8.5 Vandkraft | Naturgeografiportalen
3.7.1 Atomkraftværker | Naturgeografiportalen
Unge vil have atomkraft ind i klimadebatten efter 37 års 'radioaktiv tavshed'
DRTV - Explainer: Er atomkraft løsningen på klimakrisen?
Seaborg Technologies - Københavns Universitets Videoportal
Opgaveark_vedvarendeEnergikilder_atomkraft.docx
ThR_atom_præs.pdf
Vedvarende energi og naturgeografiske forhold - vandkraft
3.8.8 Power-to-X | Naturgeografiportalen
Arbejdsark_detTeknologiskeFix.docx
Derfor er klimaplanen ikke realistisk
Den her video kan opvarme dit brusebad
Hvor skal strømmen komme fra, når vinden ikke blæser?
Ud med olie: Her er fremtidens CO2-neutrale brændstof
Teknologi kan fjerne CO2 fra luften
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grundvandsdannelse og vandmiljø
24-11-2024
Oliedannelse
09-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Er der mad nok?
Særlige fokuspunkter:
- Hvordan har befolkningen udviklet sig i DK og i andre lande?
- Hvordan udvikler befolkningerne sig i fremtiden?
- Hvilken rolle spiller jorde og klima for vores madproduktion i DK og i andre lande (ulande)?
- Hvilke begrænsninger er der for madproduktionen i DK og i andre lande (ulande)?
- Hvad er karakteristisk for økonomiske-, sociale- og befolkningsmæssige forhold i I- og U-lande?
- Hvordan kan vi producere mere mad til fremtiden voksende globale befolkning?
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark_mad_introduktion.docx
Verdensmål 2: Stop sult - verdensmålene.dk
World Population Clock: 8.2 Billion People (LIVE, 2025) - Worldometer
Scenarier_for_udviklingen_af_den_globale_foedevareforsyning_Global_Food_Security_Projections.kmz
worldPopulation_15nov22.jpg
Population Pyramids of the World from 1950 to 2100
GoogleEarth Download
Forsker ser tegn på alvorlig fødevarekrise: Kan ramme Afrika og Mellemøsten hårdt
Human Population Through Time #datavisualization
3.2.3 Den demografiske transitionsmodel | Naturgeografiportalen
3.2.4 Den demografiske transition i Danmark | Naturgeografiportalen
Demografiske Transition
Arbejdsark_demografiskTransistion_industrialisering_urbanisering.docx
Underholdningsark_landbrugsarealerne.docx
What's causing a global food crisis and is the world running out of food? | ABC News
5.6.2.2 Kan man øge landbrugsarealet? | Naturgeografiportalen
5.6.3 Kampen om arealerne | Naturgeografiportalen
5.6.3.1 Kampen om arealerne | Naturgeografiportalen
5.6.3.2 Land grabbing | Naturgeografiportalen
Eksempel_ThR.pdf
2.7.1 Klimasystemer og klimazoner | Naturgeografiportalen
1.8.4 Oversigt over globale jordbundstyper | Naturgeografiportalen
Klimazoner, plantebælter og solens indstrålingsvinkel
2.6.1 Den intertropiske konvergenszone (ITK) | Naturgeografiportalen
2.2.4 Cirkulationsmodellen | Naturgeografiportalen
Landbrug, klima og livsvilkår på en vulkanø i Indonesien
Monsunsystemet (Regntid i Sydasien)
2.6.2 Monsunsystemet | Naturgeografiportalen
2.6.3 Tropiske cykloner | Naturgeografiportalen
Regntid og tropiske orkaner i Caribien
præsentaiton_Jordene i troperne og den grønne revolution.pdf
5.6.4 Jorde og plantenæringsstoffer i Danmark og i troperne | Naturgeografiportalen
5.6.4.2 Kvælstofmangel begrænser i Danmark, og fosformangel begrænser i troperne | Naturgeografiportalen
Arbejdsark_jorde i troperne og den grønne revolution.docx
5.6.2.4 Den grønne revolution | Naturgeografiportalen
5.6.2.3 Kan man øge høstudbyttet? | Naturgeografiportalen
5.6.5.1 Dyrkningssystemer | Naturgeografiportalen
3rdworldfarmer.org
Subsistence and Commercial Agriculture
3.9.1 Hvad er et uland? | Naturgeografiportalen
3.9.2 Lavindkomst-, mellemindkomst-. og højindkomstlande | Naturgeografiportalen
3.4.1 Erhvervsinddeling | Naturgeografiportalen
Udviklingslande og livsvilkår (DEL 1)
Udviklingslande og livsvilkår (DEL 2)
The Slum Challenge
Underholdningsark_ulande_erhvervsinddeling.docx
Udviklingslande og livsvilkår (Gambia)
Opgave_Har vi mad nok-løsninger.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Portfolio 2 - Energi og klimaforandringer
20-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Geologi - den urolige klode
Særlige fokuspunkter:
- Hvad sker der ved jordskorpens pladegrænser?
- Hvordan bestemmer vi pladerandstyper på baggrund af rummelige analyser?
- Hvor opstår jordskælv og hvordan påvirker de mennesker?
- Hvor dannes forskellige vulkantyper og hvordan påvirker vulkanisme menneskers livsvilkår?
- Er der forskel på hvordan mennesker i hhv. I- og U-lande påvirkes af geologiske processer?
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Indhold
Kernestof:
Ocean_floor_ages.kmz
1.2.2 Den pladetektoniske model i dag | Naturgeografiportalen
præsentation_1_Pladetektonisk_model_pladerande.pdf
Dagens_opgave_modul_1.docx
1.2.3 Pladerandene | Naturgeografiportalen
1.1.3 Jordens opbygning | Naturgeografiportalen
1.2.1 Wegeners teori | Naturgeografiportalen
Spaltevulkan ved konstruktiv pladerand
Jordskaelv_ vulkaner_og_pladegraenser_ny.kmz
120 Years of Earthquakes and Their Tsunamis: 1901-2020
Rare Video: Japan Tsunami | National Geographic
Dagens opgave_jordskælv.docx
1.4.1 Hvad er et jordskælv? | Naturgeografiportalen
Jordskælv_triangulering_bestemmelseAfPlaceringOgStyrke.docx
1.4.2 Jordskælvsstyrke | Naturgeografiportalen
1.4.3 Tsunami | Naturgeografiportalen
GoogleEarth download Pro-version (scroll ned i bunden af siden)
1.5.1 Vulkanisme | Naturgeografiportalen
1.5.2 Forskellige vulkantyper | Naturgeografiportalen
atol_hotspot_præs.pdf
Skjoldvulkan og konstruktiv pladerand
Dagens opgaven_vulkaner.docx
GVPWorldVolcanoes-List.kmz
Vulkan ved destruktiv pladegrænse
Opsamlingsmodul_arbSelv.docx
Naturfænomener og naturkatastrofer
1.2.4 Bjergkædedannelse | Naturgeografiportalen
Stennøgle_Mineralsammensætning.pdf
1.3.1 Grundstoffer, mineraler og bjergarter | Naturgeografiportalen
Den kollisionsorogene pladerand - når to kontinentalplader bevæger sig imod hinanden
EksSpg_Eksperimentelt-_felt-_empribaseretarbejde_2e.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Portfolio 3
28-04-2025
Videopræsentation af en naturgeografisk emne
04-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423542422", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423542422", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57423542422" }