Holdet e 2023 Naturgeografi C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Thomas Stougaard Rathje
Hold e 2023 Naturgeografi C (2e ng, 2e ng - øvm1, 2e ng - øvm2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Har vi vand nok?
Titel 2 Kan vi leve med klimaforandringerne?
Titel 3 Er der mad nok?
Titel 4 Geologi - den urolige klode

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Har vi vand nok?

Har vi vand nok?
Særlige fokuspunkter:
- Hvor kommer drikkevand fra?
- Hvordan forurenes drikkevand?
- Hvordan opstår konflikter omkring adgangen til rent drikkevand?
- Hvordan beskytter vi drikkevandskvaliteten?
- Hvilken rolle spiller klimaet ifm. dannelse af drikkevand?
- Hvilken rolle spiller jordbunden ifm. rent drikkevand?

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdselvmodul30sep 30-09-2024
St. Vejleå rapport 07-10-2024
arbejdsselvmodul9okt 09-10-2024
Portfolio1 - Har vi nok rent vand? 30-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kan vi leve med klimaforandringerne?

Særlige fokuspunkter:
- Hvor kommer vores energi fra?
- Hvad er fossilt energi og hvordan dannes det?
- Hvad er vedvarende energi og hvilken rolle spiller naturgeografiske forhold?
- Hvordan påvirker energiproduktionen klimaet?
- Hvordan hvorfor er der forskel på hvilke energikilder forskellige lande benytter?
- Hvad er klimaforandringer og hvordan påvirker de menneskers livsvilkår?
- Kan vi producere tilstrækkelig energi uden at udlede CO2?

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grundvandsdannelse og vandmiljø 24-11-2024
Oliedannelse 09-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Er der mad nok?

Særlige fokuspunkter:
- Hvordan har befolkningen udviklet sig i DK og i andre lande?
- Hvordan udvikler befolkningerne sig i fremtiden?
- Hvilken rolle spiller jorde og klima for vores madproduktion i DK og i andre lande (ulande)?
- Hvilke begrænsninger er der for madproduktionen i DK og i andre lande (ulande)?
- Hvad er karakteristisk for økonomiske-, sociale- og befolkningsmæssige forhold i I- og U-lande?  
- Hvordan kan vi producere mere mad til fremtiden voksende globale befolkning?

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portfolio 2 - Energi og klimaforandringer 20-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Geologi - den urolige klode

Særlige fokuspunkter:
- Hvad sker der ved jordskorpens pladegrænser?
- Hvordan bestemmer vi pladerandstyper på baggrund af rummelige analyser?
- Hvor opstår jordskælv og hvordan påvirker de mennesker?
- Hvor dannes forskellige vulkantyper og hvordan påvirker vulkanisme menneskers livsvilkår?
- Er der forskel på hvordan mennesker i hhv. I- og U-lande påvirkes af geologiske processer?  

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portfolio 3 28-04-2025
Videopræsentation af en naturgeografisk emne 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer