Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Christian Jensby, Johanne Komal Müller
|
Hold
|
c 2023 Engelsk B (1c En, 2c En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Segregation
Forløb om segregation i USA. Emnet bygges op gennem arbejde med USA's historiske fundament, deriblandt uaghængighedserklæringen samt de mest kendte taler. Der perspektiveres til USAs fortid for at belyse emnet segregation og borgerrettighedskampene i 1950/60'erne samt deres betydning for skabelsen af det Amerika som ses i dag. Der perspektiveres til nutidige race-problemematikker i USA.
Pensum:
- LeAlan Jones – Our America (radio documentary)
- Michael Lee Cohen – Adam (interview)
- Abraham Lincoln – The Gettysburg Adress (speech)
- Martin Luther King Jr. – I have a Dream (excerpt, speech)
- Lee Daniels - The Butler (film)
- W.E.B. Dubois - On being crazy (prose)
- R. J. Meaddough III - The death of Tommy Grimes (short story)
Estimeret omfang = 14%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
British vs. American English
|
22-11-2023
|
Engelsk 1 - The Death of Tommy Grimes
|
21-12-2023
|
Screening
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Science-fiction
Emne om Science-Fiction som litterær genre. Der kigges på de forskellige science-fiction genrer og undergenrer samt hvilke træk der er specifikke for genren. Derudover stiftes der bekendtskab med de største science-fiction forfattere samt deres forskellige bud på genren samt deres bevæggrunde for at skrive science-fiction. Afslutningsvis inddrages non-fiktion om fremtidsforudsigelser og der perspektiveres til nutidige teknologiske gennembrud.
Pensum:
- Philip K. Dick – Preface to Beyond Lies the Wub (foreword)
- Philip K. Dick – The Eyes Have It (Short story)
- Kurt Vonnegut – 2BR02B (short story)
- The three laws of robotics (article)
- Brian Aldiss – Super-Toys Last All Summer Long (short story)
- Isaac Asimov - I, Robot (movie)
- Isaac Asimov – Robot Dreams (short story)
- Michio Kaku – Three Classes of Civilizations (video)
https://www.youtube.com/watch?v=Pj_UKcBBScc
- TBL - Future societies (task)
- Why Orwell's 1984 could be about now (aritcle): https://www.bbc.com/culture/article/20180507-why-orwells-1984-could-be-about-now
- George Orwell - "1984" (play performed by TNT-Theatre)
Særlige fokuspunkter: Litteraturforståelse, genrekendskab, kreativitet, værklæsning
Væsentligste arbejdsformer: Cooperative learning, Task-based learning,
Estimeret omfang = 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk 3 - Super-Toys
|
23-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Presidential Election
Emne som dækker præsidentvalget i USA 2024 med henblik på valgmandssystemet, politik og kandidaterne, samt deres mærkesager.
Pensum:
- The US Constitution (excerpt)
- Crash Course - Checks and Balances (youtube video)
- Michael Moore - Trump Letter from "Michael Moore in Trumpland" (monologue)
- Michael Moore - Now, We Crush Trump: 100 Days to a Better World (essay)
- The presidential debate 2024 (debate)
- Stephen King - "The Shake" form "Guns"
- Alex Garland - "Civil War" (film)
- Jessica Carpenter - "What can we learn from the Civil War movie" (article)
- Jack Kamaroff - "Civil War" review: Is this America's Future? (article)
Estimeret omfang = 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Northern Ireland
Indhold Emne om Nordirland og konflikten mellem katolikker og protestanter. Forløbet tager udgangspunkt i "The Troubles" og undersøger gennem avisartikler, short-stories og film baggrunden for konflikten og dens betydning for det unge Irland den dag i dag. De politiske stridigheder diskuteres med henblik på primært de to cases: Bloody Sunday og The Guildford Four.
Pensum:
- Historical and political background of Northern Ireland (article)
- Marita Conlon-McKenna - Good Girl (Short story)
- Brian Lavery - Belfast Protests Leaving Scars on Schoolchildren (article)
- Jim Sheridan - In the Name of the Father - (film)
- Paul Greengrass – Foreword to Eyewitness Bloody Sunday (foreword)
- Paul Greengrass – Bloody Sunday (film, excerpt)
- Owen Bowcott - The Making of a Provisional (article)
- Richard Holt - The Guildford Four - In the Name of Justice (article, The Telegraph)
- U2 - Bloody Sunday (lyrics, song)
- The Cranberries – Zombie (lyrics, song)
- David Cameron apology for Bloody Sunday (speech)
https://www.youtube.com/watch?v=5e3VxZwjQ7g
- David Park - Killing a Brit (short story)
- Lisa McKee - Derry Girls S02E01
- Alice Jones - "In ‘Derry Girls,’ the Lighter Side of Life in a Conflict Zone" (article)
Særlige fokuspunkter Samfundsforhold, geografi, historie, politik, konflikt, film-analyse, lyrikanalyse
Væsentligste arbejdsformer Gruppefremlæggelser, audio-visuel undervisning
Estimeret omfang = 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værklæsning - Lord of the Flies
William Golding - Lord of the Flies
Thug Notes - Lord of the Flies (https://www.youtube.com/watch?v=bJp1ptX4F3M&ab_channel=Wisecrack)
Estimeret omfang = 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multiculturalism
Emne om multikulturalismen i England. Der kigges på multikulturelle forhold og områder i London samt forståelsen af begrebet multikulturalisme. Vi kigger på den kultur og musik som opstår som produkt af et multikulturelt samfund.
Pensum:
- John Agard – Listen Mr. Oxford Don (spoken word)
- Caryl Phillips - The Pioneers (essay)
- Robin Cook - Chicken Tikka Masala (speech)
- Hanif Kureishi – My Son the Fanatic (short story)
- Stewart Lee – Coming over here (sketch)
- Asian Dub Foundation - The Real Great Britain (song)
- Zaiba Malik - Muslim and British – How 7/7 changed my world (essay)
- Tarquin Hall - Salaam Brick Lane (essay)
- Sarah Gavron - "Brick Lane" (film)
Særlige fokuspunkter Politik, multikulturalisme, post-colonialism, værklæsning, kulturmøder, selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer Diskussion, musikanalyse,
Estimeret omfang = 11 %
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2c En skr. prøve
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484199622",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484199622",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484199622"
}