Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Cecilie Ammitsbøll Husted
|
Hold
|
y 2023 Engelsk B (1y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Horror
Forløb om horror.
Fokus på horrorgenren i litteratur og på film, særlige kendetegn og hvor genren kommer fra ift. litterære rødder, horror i engelsk og amerikansk litteraturhistorie.
Kernestof:
- "The Man Who Loved Flowers" by Stephen King, a short story from 1977.
- "Mazy Day", an episode from the Netflix Series "Black Mirror" from 2023.
- "Thriller", music video and song by Michael Jackson from 1982.
- "A Haunting in Venice", Motion picture from 2023 by Kenneth Branagh (Ekskursion til Valby Kino).
Supplerende materiale og links:
- "Horror Fiction" from The English Handbook:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=214
- Kort læreroplæg om Mary Shellys "Frankenstein", Robert Louis Stephensons "Dr. Jekyll & Mr. Hyde", Bram Stokers "Dracula" og Edgar Allan Poe.
- "Subgenres of horror films explained": https://www.lafilm.edu/blog/subgenres-of-horror-films-explained/
- "Why do we celebrate Halloween?":
https://www.britannica.com/story/why-do-we-celebrate-halloween
- Stephen King, King of Horror:
https://www.britannica.com/biography/Stephen-King
Metoder:
- "How to analyse a short story or a novel" in "The English Handbook":
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148
- "How to analyse lyrics":
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=180
- "How to analyse a film":
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=175
Forløbet har haft fokus på mundtlig engelsk og derfor har eleverne lavet mundtlige oplæg i grupper om en horrorhistorie, film eller serie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Great Speeches
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Sports
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk opgave 3
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 1984
Forløbet starter med at klassen ser teaterstykket "1984" på engelsk. Derefter arbejder vi med historien, lærer om forfatteren George Orwell, samtiden, romanens plot, og det samfundskritiske budskab. Vi læser uddrag fra romanen, men der er ikke tale om værklæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484204507",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484204507",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484204507"
}