Holdet y 2023 Engelsk B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Cecilie Ammitsbøll Husted
Hold y 2023 Engelsk B (1y En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Horror
Titel 2 Forløb#2 Great Speeches
Titel 3 Forløb#3 Sports
Titel 4 Forløb#4 1984

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Horror

Forløb om horror.

Fokus på horrorgenren i litteratur og på film, særlige kendetegn og hvor genren kommer fra ift. litterære rødder, horror i engelsk og amerikansk litteraturhistorie.

Kernestof:
- "The Man Who Loved Flowers" by Stephen King, a short story from 1977.
- "Mazy Day", an episode from the Netflix Series "Black Mirror" from 2023.
- "Thriller", music video and song by Michael Jackson from 1982.
- "A Haunting in Venice", Motion picture from 2023 by Kenneth Branagh (Ekskursion til Valby Kino).


Supplerende materiale og links:
- "Horror Fiction" from The English Handbook:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=214
- Kort læreroplæg om Mary Shellys "Frankenstein", Robert Louis Stephensons "Dr. Jekyll & Mr. Hyde", Bram Stokers "Dracula" og Edgar Allan Poe.
- "Subgenres of horror films explained": https://www.lafilm.edu/blog/subgenres-of-horror-films-explained/
- "Why do we celebrate Halloween?":
https://www.britannica.com/story/why-do-we-celebrate-halloween
- Stephen King, King of Horror:
https://www.britannica.com/biography/Stephen-King

Metoder:
- "How to analyse a short story or a novel" in "The English Handbook":
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148
- "How to analyse lyrics":
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=180
- "How to analyse a film":
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=175

Forløbet har haft fokus på mundtlig engelsk og derfor har eleverne lavet mundtlige oplæg i grupper om en horrorhistorie, film eller serie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer