Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Stoltenberg Hatting, Tina Vejsig Nielsen
|
Hold
|
b 2023 Matematik B (1b Ma, 2b Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
OBS! Se her for samlet beskrivelse
Se den samlede undervisningsbeskrivelse under "forløbsmateriale".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
129 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og indekstal
materiale: filer (på lectio under dokumenter)
Beregning af procent, procentpoint og indekstal
Gruppearbejde med fællesopsamling på klassen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentiel vækst
Opstart: krav til skriftlighed, hvor lineære funktioner repeteres. generel om definitions- og værdimængde.
Regneforskrift og grafer for eksponentielle funktioner. Vækstegenskaber.
Potensregneregler.
Bestemmelse af funktionsværdier og løsning af ligninger med eksponentielle funktioner i Maple.
Fordoblingskonstant og halveringskonstant ved aflæsning og ved beregning ud fra formlen hvor ln er blackbox. Brug af topunkts formel.
Eksponentiel regression i Maple +residualplot.
Før jul i plus B1stx: afsnit 3.1, 3.3, 3.4 (dog ikke beviser, da vi mangler logaritmer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier, specielt andengrads
Definition af polynomium, graden af et polynomium og et polynomiums rødder.
Forskrift for andengradspolynomium, koefficienters betydning for parablens forløb. Udregning af diskriminant og dets indflydelse på rødder og parabels udseende.
Formel og beregning af rødder.
Toppunkt, symmetriakse for parabel, herunder monotoniforhold for andengradspolynomium.
Faktorisering, herunder aflæsning af rødder og reduktion af brøker af polynomier. Fra forskrift til faktorisering og omvendt.
Polynomiel regression: teoretisk ide og ved brug af Maple.
Emnet færdiggjort ved gruppefremlæggelse af emnerne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik opgave 3
|
13-02-2024
|
Matematik opgave 6
|
04-03-2024
|
Matematik opgave 7
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer
Beskrivelse af vektorer som pile, ved koordinater og som punkter/stedvektorer.
Regning med vektorer, både grafisk og med tal.
Udledning af formler for længde af vektorer, vektor med start og slutpunkt og afstandsformlen.
Brug af skalarprodukt til at bestemme vinkler mellem vektorer og vektorprojektion.
Brug af determinanten til beregning af arealer.
Definition og formler med sinus og cosinus, samt sinus- og cosinusrelation kort nævnt.
Arbejde med og præsentation af beviser omhandlende sætninger om vektorer.
Træning i og præsentation af årsprøve spørgsmål om vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rette linjer og cirklen
Brug af retningsvektorer og normalvektorer til at beskrive rette linjer ved parameterfremstilling og ligning, og hvordan de er relateret.
Formler for vinkel mellem linjer, afstand mellem punkt og linje, og skæringer mellem linjer er nævnt.
Udledning af cirklens ligning, og tangent til cirkel.
Træning i og præsentation af årsprøve spørgsmål om rette linjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Grundlæggende sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlige opgaver - hvordan?
Med udgangspunkt i differentialregning kigger vi på, hvordan man laver et godt skriftligt produkt i matematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Trigonometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484310047",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484310047",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484310047"
}