Holdet ay 2023 Naturgeografi C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Tina Vindum
Hold ay 2023 Naturgeografi C (2ay ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pladetektonik
Titel 2 Klimaforandringer
Titel 3 Olie og alternativ energi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pladetektonik

Link til materiale samlet:
https://docs.google.com/document/d/1aFUJusPWkvUEPmQ_2NiIbz2Cyfg8LJK_fccO_uHoHI8/edit?tab=t.0

I har arbejdet med FNs verdensmål og bæredygtighed(Social/økonomisk/Miljø) samt ressource-begrebet(Resserve/ressourcemodellen) med eksempler(Guld, lithium, kobolt) som optakt til arbejdet med det geologiske kredsløb.
I har arbejdet med det geologiske kredsløb(Erosion, aflejring, transport m.m.), jordens opbygning og pladegrænser, herunder konvektionscellers betydning.
Herefter har i arbejdet med vulkaners opbygning(Strato og kegle) og udbredelsen af jordskælv

Øvelser:
Identifikation af bjergarter fra det geologiske kredsløb(Striber, prikker, “kombi”)
Densitet af bjergarter(Basalt/granit) ift pladegrænser
Tværprofil af vulkaner og pladegrænser i google earth og øvelse med sand/pap ift.
Viskositet af remoulade/ketchup eller havregrød(film)
Seismogrammer(Epicenter)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Densitet af bjergarter (Laves i modul) 16-09-2024
Pladegrænser(Gruppe-video) 23-09-2024
Vulkan+Google earth tværsnit(Video) 30-09-2024
Jordskælvs-journal(Laves i modul) 21-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Klimaforandringer

Samlet forløb: https://docs.google.com/document/d/1ULD2pGqI0EgrYNjZnKOZ-sHVo9QyC7GuCqsr-OKFYJ0/edit?tab=t.7fiwmar4pc3a

I har arbejdet med albedo, energibalance og drivhuseffekt.
I har arbejdet med klimazoner og plantebælter
I har kigget på klimadata (Fortid, nu og fremtid)
I har kigget på årstidsvariation
I har arbejdet med vandets kredsløb og klimaforandringer og lyttet til podcasten “drivvåde Danmark” og lavet dugpunktskurven.
I har arbejdet med det globale vindsystem, herunder H/L og hvorfor der falder nedbør ved ITK.

Øvelser:
Økologisk fodaftryk og CO2 forbrug
Albedoforsøg
CO2 forsøg
Karensminde
Dugpunktskurve
Hårtørrer og konvektionscelle (H/L)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Olie og alternativ energi

Samlet google doc med arbejdsark til forløbet: https://docs.google.com/document/d/1jrpxd-M_pT2q2Wpw6LYN5nafK8l23qB_WhyE1J6JE3w/edit?tab=t.0

Vi har arbejdet med
Problemstillinger med energi i verden(Stigende energiforbrug og forskelle i de  energiformer vi bruger i regioner i verden)
Oliedannelse, herunder et lille forsøg. Vi har snakket densitet og permeabilitet.
Kulstofkredsløbet og undersøgt empiri på CO2-udledning på selvvalgte lande.
I har besøgt vestforbrændingen som alternativ energikilde.
I har arbejdet med vandføring i Harrestrup å, herunder erosion, aflejring og transport som meanderende vandløb.

Forsøg/empiri:
- Migration af olie
- Produktion af grafer om CO2 per indbygger og per land
- Besøg på vestforbrændingen eller atomkraftværk afhængig af klasse
-Vandføring i Harrestrup å
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer