Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Mette Hult Blicher
|
Hold
|
1g 2024 Billedkunst C 3 (1g bk3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sat i Scene
Forløbet:
Med afsæt i elevernes deltagelse i og interesse for de sociale medier, sætter vi fokus på iscenesættelse og selviscenesættelse fra barokken til samtiden. Vi arbejder med elevernes egen iscenesættelse og med eksempelmateriale fra barok til nu.
Formål:
Forløbet har som formål at give eleverne viden om selviscenesættelsens historiske betydning, og at bidrage til deres almene og digitale dannelse. Vi arbejder med kommunikation om eksempelmateriale samt visualiseringsøvelser og analyse. Desuden vil de arbejde med at udvælge og sammenligne relevant visuelt materiale hovedsageligt fra barokken og i samtiden. Slutligt skal de visuelt demonstrere den erhvervede viden.
Indhold:
Vi arbejder med selviscenesættelse i samtidskunsten, i forbindelse med elevernes egen færden på de sociale medier, i barokken og undersøger desuden selviscenesættelsen hos ekspressionisterne. Gennem praktiske og analytiske øvelser undersøger de iscenesættelse som almen og æstetisk problemstilling. Forløbet ender ud i et større individuelt projekt om iscenesættelse hvor elevenerne skal reflektere over deres egen selviscenesættelse.
Metode:
Læreroplæg, gruppearbejde, visuelle og analytiske øvelser både i grupper og i plenum, kreativ og undersøgende processer og reflekterende skriftlig formidling, klassesamtaler.
Materiale:
http://www.afsnitp.dk/aktuelt/aktueltarkiv/1/virkelighedensfo.html (tekst om Cindy Sherman)
https://www.louisiana.dk/udstilling/rineke-dijkstra
Citat fra Rune Gade: “Kønnet i kroppe i kunsten - Selvfremstillinger i samtidskunsten”, 2005
“Frydefuld gysen. Barokke spejlinger før og nu” gl Holtegaard, 2016.
“Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum”, 2013-2014, s. 96-101, s. 110-112,
Evaluering:
Klassesamtale: Hvad fik I ud af forløbet? Har I reflekteret over jeres egen selviscenesættelse? Har I skiftet profilbillede?
Modulerne:
Vi arbejder med selviscenesættelse i samtidskunsten drager parallel til elevernes selviscenesættelse på de sociale medier. Vi arbejder med både eksempelanalyse og praktisk fotoøvelse, hvor eleverne skal parafrasere eksempler på iscenesættelse.
Iscenesættelse i Barokken. Eksempler og relevante begreber fra barokken.
Eleverne skal udvælge eksempler på portrætter fra barokken samt undersøge billedets virkemidler.
Refleksion: Hvilke virkemidler fra barokken kan du bruge i en visuel fortælling om dig selv?
Modernisme og iscenesættelse af det indre. Udvikling fra barok til modernisme til samtid.
Lektier: Eleverne skal udvælge 4 værker der arbejder med selviscenesættelse. Øvelse hvordan? Hvilke virkemidler? paralleller til barokken/samtiden?
Øvelse med modernistiske portrætter: Er der også tale om selviscenesættelse? Hvordan?
Reflektér over eget projekt.
Eget iscenesættelses projekt. De skal lave et visuelt projekt, hvor der eksperimenteres med selv-/iscenesættelse i forhold til de eksempler og de begreber vi har mødt i forløbet.
Alle medier accepteres. 3+3 timer
Eleverne arbejder videre med deres eget projekt.
Værkerne præsenteres og udstilles.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588645111",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588645111",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588645111"
}