Holdet 3g 2024 Psykologi B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Louise Holte
Hold 3g 2024 Psykologi B (3g Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kærlighedens mange facetter
Titel 2 Det gode liv, afhængighed og diagnosekultur
Titel 3 Voldskriminalitet
Titel 4 Præstation og motivation + feltarbejde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kærlighedens mange facetter

I dette tema har vi haft fokus på forskellige psykologiske forklaringer på kærlighed, forelskelse og parforhold.
Her har vi set på, hvad der skaber grobund for kærligheden, hvilke kræfter der får os til at søge ind i et kærlighedsforhold, hvad der sker, når vi forelsker os i et andet menneske, hvem vi typisk forelsker os i, og hvad forskellen på forelskelse og kærlighed er. Forløbet inddrager blandt andet neuropsykologiske, evolutionspsykologiske, udviklingspsykologiske samt socialpsykologiske forklaringer på dette.

Derudover har vi haft fokus på senmoderne teorier, der kredser om menneskets identitet, valgmulighedernes kompleksitet samt samfundsforhold, og hvilken betydning dette har i forhold til parforhold og kærlighed. Derudover har vi perspektiveret til personlighedens betydning samt diskuteret vigtigheden af god kommunikation.

Forløbet blev afsluttet med podcast-produktion i grupper.

Vi undersøger psykologiske forklaringer på:
- Hvordan har parforholdet ændret sig gennem tiden?
- Hvilke behov søger vi opfyldt i den romantiske kærlighed? Hvad skal der til for, at det kan fungere, og hvad kan gå galt?
- Hvilken betydning har vores opvækst og tilknytningsmønster for vores forhold senere i livet?
- Hvem bliver vi typisk tiltrukket af og hvorfor?
- Hvorfor er der et stigende antal singler og skilsmisser i det senmoderne samfund? - Hvilke fordele og ulemper er der ved menneskets mange valgmuligheder? - Hvad sker der i kroppen, når vi forelsker os i et andet menneske?
- Hvilken betydning har vores personlighed – hvad er et godt match? - Hvordan kan de problemer, der opstår i et forhold, skyldes, forværres eller afhjælpes af kommunikation?

Faglige mål
Jeg kan redegøre for psykologiske teorier om kærlighed, forelskelse og tiltrækning.
Jeg kan forklare og diskutere parforholdets betydning for individets identitet.
Jeg kan give en psykologisk forklaring på, hvem vi typisk forelsker os i og hvorfor.
Jeg kan analysere og diskutere cases med anvendelse af psykologiske teorier om kærlighed.
Jeg kan forholde mig kritisk og metodisk bevidst til psykologiske undersøgelser om forelskelse og kærlighed.
Jeg kan perspektivere til senmoderne samfundsforhold, og hvordan parforholdet har ændret sig gennem tiden.

Pensum
Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, Systime
Forelskelse og kærlighed: https://psykveje.systime.dk/?id=5471 (1,1ns)
Kærlighed er et pendul der svinger mellem nærhed og distance:
https://psykveje.systime.dk/?id=5479 (2,7ns)
John Bowlby og Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043 (7,1ns)
Forskellige tilknytningsstile: https://psykveje.systime.dk/?id=5478 (2ns)
Parforholdet, det rene forhold: https://psykveje.systime.dk/?id=5484#c12311 (2,3ns)
Kærligheden er en revolution for to: https://psykveje.systime.dk/?id=5476 (1,1ns)
Vi begærer det, andre begærer: https://psykveje.systime.dk/?id=5475 (1,8ns)
Kærlighedens tre komponenter: https://psykveje.systime.dk/?id=5474 (1,6ns)
Hvem bliver vi tiltrukket af?: https://psykveje.systime.dk/?id=5473 (2,9ns)
Kærlighed og forelskelse er ren kemi: https://psykveje.systime.dk/?id=5472 (1,8ns)
Seksuel selektion og partnervalg: https://psykveje.systime.dk/?id=5674 (4ns)
The Big Five: https://psykveje.systime.dk/?id=5664 (1,9ns)
Transaktionsanalyse: https://psykveje.systime.dk/?id=5448 (2,6ns)
Det multiple selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5419#c13229 (1,4ns)
Det refleksive selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5419#c13230 (1,6ns)
En flodbølge af valgmuligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=5425 (1,9ns)
Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=5424 (1,1ns)
Renata Salecl og illusionen om de frie valg, Fra celle til selfie, Wolf og Ravn, 2020. (1,3 ns)
Undersøgelser i psykologi (2022)
Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?:
https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=176 (2,6ns)
”Would you go to bed with me tonight?” 20 eksperimenter der forandrede psykologien. Høegh-Olesen & Dalsgaard 201, 382-383. (2ns)

Artikler
- "Kærligheden er blevet romantisk", Videnskab.dk, 2005:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/kaerligheden-er-blevet-romantisk/ (3,5 ns)
- “Det frie valgs tyranni”, Karsten R.S. Ifversen, Politiken, 2004:
https://politiken.dk/kultur/boger/boganmeldelser/faglitteratur_boger/art4904324/Det-frie-valgs -tyranni (3 ns)
- Politikens Ibyen-kærlighedsbrevkasse, fire udvalgte dilemmaer:
https://politiken.dk/tag/main/Ibyens_brevkasse (2ns)
- Ja, du har en type - og det er højst sandsynligt din eks, Videnskab.dk, 2019: https://videnskab.dk/kultur-samfund/ja-du-har-en-type-og-det-er-hoejst-sandsynligt-din-eks/ (2,5 ns)
- “Danskerne samler på gode parforhold”, Else Marie Nygaard, Kristeligt Dagblad, 2018 (1 ns)
- “Kærlighed er ren kemi”, Jonas Fruensgaard, Kristeligt Dagblad, 2012 (2,8 ns) - “Hun har opgivet at finde en kæreste. I stedet jagter hun - og mange andre - en alternativ vej til at stifte familie: De kalder det »forældredating«”, Signe Stoumann Fosgrau, Berlingske, 2021 (3,5 ns)

Dokumentar og andre videoklip
Gift ved første blik (DR):
https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-sammenstoed_333082 (47.20-57.30) (2ns) Tværs (DR): Cille er en dum lille pige:
https://www.dr.dk/drtv/episode/tvaers_-cille-er-en-dum-lille-pige_342160 (00.00-24.56) (5ns) Sindssygt forelsket, DR (CFU)
Fede forhold (DR):
https://www.dr.dk/drtv/se/fede-forhold_84202 (39:28-41:52) (0,5 ns)
https://www.dr.dk/drtv/se/fede-forhold_89714 (28:35-31:45) (0,5ns)
https://www.dr.dk/drtv/se/fede-forhold_-sammenbrud-i-parterapi_193257 (15:35-17:35) (0,5 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det gode liv, afhængighed og diagnosekultur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Præstation og motivation + feltarbejde

Forløb 1: Motivation og præstation i det senmoderne samfund

I dette forløb har eleverne arbejdet med at forklare, hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund. På den ene side er det forbundet med mange muligheder og på den anden side kan mulighederne skabe et pres i det enkelte individ. Vi har arbejdet med identitetsdannelsesprocessen og haft fokus på unges opmærksomhed, motivation og præstation – både ift. hvordan omgivelserne kan bidrage med øget motivation, og hvad man selv kan gøre for at præstere bedre. Vi har arbejdet med følgende spørgsmål:

1) Hvad er 'det gode liv'? Hvad kendetegner det behagelige, engagerede (flow) og meningsfulde liv?
2) Hvad kendetegner det senmoderne samfund og valgmuligheder?
3) Hvordan skaber man sin identitet i det senmoderne samfund?
4) Hvordan påvirker præstations- og konkurrencesamfundet vores selvforståelse og identiteten på SoMe?
5) Hvordan påvirker SoMe vores opmærksomhed, og hvilke konsekvenser har det?
6) Kunsten at koncentrere sig - hvordan husker jeg det, jeg har lært?
7) Hvordan kan man motivere gymnasieelever, så fx mobilen/computerne glemmes?
8) Hvordan kan mine omgivelser bidrage til mere motivation og øget præstation?
9) Hvad kan jeg selv gøre for at øge min motivation og præstation?

Pensum, Psykologiens Veje

Ungdom, identitet og senmodernitet
Det gode liv: https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=291 (3 ns)
Ungdom og senmodernitet: https://psykveje.systime.dk/?id=p5392 (3 ns)
Ziehe: En flodbølge af valgmuligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (1,9 ns)
Hvad er identitet? Erikson: https://psykveje.systime.dk/?id=p5422 (1,4 ns)
Giddens: Identitet som refleksivt projekt: https://psykveje.systime.dk/?id=c13230 (1,9 ns)
Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=p5414 (2,6 ns)
Det multiple selv: https://psykveje.systime.dk/?id=c13229 (1,2 ns)
Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=p5416 (1,9 ns)

Opmærksomhed, motivation og præstation
Opmærksomhed: https://psykveje.systime.dk/?id=p5238 (4 ns)
Hjernens belønningssystem: https://psykveje.systime.dk/?id=p5322 (3 ns)
Højdepunktsoplevelser og flow: https://psykveje.systime.dk/?id=p5384 (3,1 ns)
Motivationsprocesser: https://psykveje.systime.dk/?id=p5290 (2,8 ns)
Samspilsprocesser,
Zonen for nærmeste udvikling, Vygotsky: https://psykveje.systime.dk/?id=p5291 (2 ns)
Følelsernes intelligens (EQ): https://psykveje.systime.dk/?id=p5348 (2,1 ns)

Artikler
- Debat: Måske skulle vi gymnasieelever begynde selv at tage et ansvar, 26. august
2013 Politiken (1,7 ns)
- Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobil, Ritzau, 5. juni 2017 (0,6 ns)
- De fleste teenagepiger bliver stressede af sociale medier, Politiken, 22. AUG. 2018 (0,8 ns)


Metode
Kvalitativ og kvantitativ metode: https://psykveje.systime.dk/?id=c13937 (2,1)
Undersøgelsens kvalitet: https://psykveje.systime.dk/?id=c13969  (1,1 ns)

Derudover har eleverne arbejdet med feltarbejde og har i grupper udført et feltarbejde og udarbejdet en rapport og et dertilhørende mundtligt oplæg. Det har været selvvalgte feltarbejder ud fra de emner eleverne har arbejdet med i året løb.


Antal normalsider i alt: 57 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer