Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Mette Hult Blicher
|
Hold
|
2h2g3g 2024 Design og arkitektur C (2h2g3g de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Design
Introduktion til designfaget
Eleverne introduceres til designfagets begreber:
Hvad er design og hvad er ikke design?
Formgivning og brugsfunktion
Dieters designprincipper
Problemløsning
Den gode idé
Materiale:
Præsentation
https://www.youtube.com/watch?v=M66ZU2PCIcM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign - logo
Formål:
Eleverne lærer at kommunikere visuelt samt at analysere og reflektere over kommunikationsdesign.
Indhold:
Forløbet introducerer eleverne til kommunikationsdesign og områdets begreber: afsender, modtager, komposition og virkemidler. Eleverne skal lave et logo om til deres kommende hotel til en specifik målgruppe.
Metode:
Individuelt arbejde med inkscape og eller canva. com
Materiale:
Præsentation af kommunikationsdesign
Introduktion til inkscape og til canva. com
Minervamodellen
Evaluering:
Præsentation og fælles feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Produktionsdesign - Fremtrædende produkt
Formål:
Eleverne lærer om produktdesign gennem et selvvalgt produkts historie, form og funktion i forhold til produktet samt hvad dette produkt siger om dens bruger.
Indhold:
Eleverne introduceres for produktdesign. De laver en produktanalyse af selvvalgt produkt, undersøger produktets udtryk i forhold til målgruppen (minervamodellen).
Elever producerer desuden deres egne produkter, som skal være et fremtrædende og centralt produkt på deres kommende hotel.
Vi besøger Design museum Danmark og deres udstilling faste udstilling.
Metode:
Undersøgelser, skitsearbejde og udarbejdelse af mock-ups i selvvalgte materialer.
Materiale:
Præsentation af produktdesign.
Ekskursion til design museum Danmark
Produktion af produkterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur - hotel
Formål:
Eleverne introduceres til hotellets histoire, form og funktion. Eleverne træner designprocessen gennem undersøgelse, mindmaps, skitser, målfaste tegninger og modelbygning.
Indhold:
Eleverne arbejder med egne hotelprojekter, hvor de skal bygge et hotel i tråd med deres brand, logo samt det fremtrædende produkt. hotellet bygges i selvvalgt målestoksforholdet.
Metode:
Undersøgelse
Brainstorm/mindmap
Skitser i tusch
Målfaste tegninger i 1:300
Modelbygning i arkitekturpap
Materiale:
Præsentation af hotellet og koncepthoteller
D'Angleterre, Marion
Byvandring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Byrumsdesign
Undersøgelse af uderummet som en tilføjelse til oplevelsen af deres hotel.
Vi arbejder med byrummet gennem undersøgelse af uderum og dens inventar fra hele verden.
Indhold:
Eleverne præsenteres for uderumsanalyse, og laver derefter en analytisk undersøgelse samt en skitse af uderummet som tilføjelse til deres hotel.
Materiale:
Introduktion til analyse af byrum: "Byrumsdesign" af Line Højgaard Porse og Sune Porse Carlsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045209",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045209",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045209"
}