Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3g 2024 Latin C 1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Ann-Sofie Lund Knudsen
Hold
3g 2024 Latin C 1 (
3g la 1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Catul
Titel 2
Ovid: Amores
Titel 3
Satyricon
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Catul
Forløb om Catuls kærlighedsdigte til Lesbia.
Statarisk læste tekster:
Carmen III
Carmen V
Carmen VIII
Kursorisk læste tekster:
Carmen II
Perspektivtekster:
Sappho: Fragment 31 (Sevelsted overs.)
Sappho: Fragment 1
Baggrundslitteratur: Simon Laursen: "Lesbia og Catul".
Eleverne skal kunne:
-Foretage en kontroloversættelse af lettere latinske tekster på baggrund af morfologisk og syntaktisk analyse
- forklare sammenhængen mellem et givent ords morfologi og syntaktiske placering
-identificere og oversætte en ACI
- oversætte ablativ og bestemme typen af ablativ
- formbestemme og oversætte adjektivets komparation
- forklare baggrundsviden om Catul og sætte dette i relation til fortolkningen af hans digte
- perspektivere Catuls digte til andre tekster
Indhold
Kernestof:
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i sidste lektion, morfologisk analyse og oversættelse af linje 1-3 i Catuls digt 5 (side 10 i Lesbia-og-Catul-kompendiet). Til dem, der var fraværende: Gør det så godt, I kan på en halv time. Der er gloser bagest i k
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i sidste lektion, morfologisk analyse og oversættelse af linje 5 og 6 i Catuls digt 5 (side 10 i Lesbia-og-Catul-kompendiet). Til dem, der var fraværende: Gør det så godt, I kan på en halv time. Der er gloser bagest
Færdiggør, hvis du ikke nåede det sidste uge, morfologisk analyse og oversættelse af linje 10 - 14 af Catul 5 (side 10 i kompendiet). Dem, der var fraværende, når så langt, som I kan på 30 min. Konsulter noterne på siden; der er en del hjælp.
Færdiggør, hvis du ikke nåede det sidste onsdag, morfologisk analyse og oversættelse af linje 3 og 4 (fulsere - ducebat) af Catul 8 (side 12 i kompendiet).
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i onsdags, morfologisk analyse og oversættelse af linje 6 - 8 (ibi - soles). illa multa og jocosa er subjekt for fiebant og står i pluralis, nominativ. Underforstå et "res" (der betyder "ting") til subjektet. Quae er
Se videogennemgangen af ablativ igennem HER , så du er klar til Catuls ablativ i næste stykke.
Arbejdsselv Catul 8.docx
Gennemlæs gerne dine noter til afslutningen på Catul 8 (fra det virtuelle modul for snart længe siden)
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i onsdags, morfologisk analyse, oversættelse og syntaktisk analyse af linje 1-5 af Catul 3 (side 8 i kompendiet). Dvs. Lugete - amabat.
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i torsdags, morfologisk oversættelse, oversættelse og syntaktisk analyse af catul 3, vers 6-8 (Nam til movebat). Husk, at I fik hjælp på tavlen til de første to linjer. De noter bliver nødvendige for at opnå sammenhæ
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i mandags, morfologisk analyse, oversættelse og syntaktisk analyse af Catul 3, linje 11-14 (qui - devoratis) (side 8)
Sapphisk link (ikke lektie)
Sapphisk mappe
Sapphisk mappeLæs det Sappho-digt, som du ikke selv arbejdede med i mandags, igennem et par gange, så du er med på dets tema.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ovid: Amores
Forløb om Ovids Amores under Cæsar Augustus. Forløbet arbejder desuden med oversættelsesproblematik, idet vi sammenholder den færdige oversættelse med Otto Steen Dues version.
Statarisk læste tekster:
Ovid: I.V
Perspektivtekster:
Sappho 31
Sappho 1
Otto Steen Dues oversættelse af Ovid I:V
Eleverne skal kunne:
- identificere og oversætte PPP og PPA
- identificere og oversætte absolut ablativ
- genkende latinske ord som transparente i moderne sprog
- sætte digtet ind i sin historisk sammenhæng (Augustus' ægteskabsreformer, Lex Julia) og bruge denne viden i en fortolkning af digtet
-perspektivere mellem Catuls, Sapphos og Ovids kærlighedsbegreb
Indhold
Kernestof:
Sapphisk mappeLæs det Sappho-digt, som du ikke selv arbejdede med i mandags, igennem et par gange, så du er med på dets tema.
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i onsdags, morfologisk analyse og oversættelse af Ovid I.V, vers 3-4 (pars - solent). Til alle jer, der var fraværende, har jeg lagt den elektronisk op i Ovid-mappen i lectio her: OvidI skal have indhentet vers 1 og
Se min video om absolut ablativ igennem igen Her, og oversæt Ovid I.V, linje 5 (fugiente Phoebo er en absolut ablativ med PPA)
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i fredags, oversættelse og morfologisk analyse af Ovid I.V, linje 15 - 16 (quae - sua). Der er lidt hjælp her: quae (side 12 - hun) cum (fordi) vincere (side 7), nollet (perfektum), victa est (nederst side 26 - victa
Vers 19-22
Link til Due
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Satyricon
Der læses et uddrag af Petronius' "Satyricon", "Cena Trimalchionis".
Statarisk læst tekst:
Liber XV, xxvi - xxx (udvalg ved HH Ørberg, 1878)
Perspektiv:
Uddrag af Iliaden/Odysseen (læst i oldtidskundskab og genopfrisket her)
Baggrundsviden fra Nationalmuseet:
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/symposion-som-litteraer-genre/petronius-satyricon-trimalchios-middag/
Eleverne skal kunne:
- bestemme og oversætte forskellige forekomster af genitiv
- fortolke på brugen af henholdsvis imperfektum og perfektum
- identificere og bestemme ledsætninger som del af hovedsætningen
- Fortolke på fremstillingen af Trimalchio gennem teksten
- genrebestemme romanen som satire gennem konkrete eksempler og viden om genren
- perspektivere uddragets temaer til anden litteratur
Indhold
Kernestof:
Trimalchios
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i mandags, morfologisk analyse, syntaktisk analyse og oversættelse af de første to linjer af Cena Trimalchionis. Var man fraværende, kan man finde teksten i mappen "Satyricon". Kig på det, hvis I har god tid, men pr
Linjer fra Satyricon
Link til dagens linjer
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i onsdags, morfologisk analyse og oversættelse af linje 11-12 (exonerata ille... tersit).
Opgave for lektionen her:
Opgaven kan løses på skolen sammen med mig eller hjemme, hvorefter opgaven deles med mig på mail (fie@kg.dk). Deling skal ske senest onsdag morgen kl. 8, hvis man vil undgå fravær.
Titel
Dagens sætning
Læg tegningen ind her. Husk at anføre evt. gruppemeldlemmer
Latin i Harry Potter.docx Opgaven for lektionen er vedhæftet her. I skal udfylde arket om latin i Harry Potter og aflevere på opgaven i lectio. Hver elev skal udfylde sin egen opgave, men I må selvfølgelig gerne arbejde sammen. Brug den opgave, jeg h
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045319", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045319", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045319" }