Holdet 3g 2024 Latin C 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Ann-Sofie Lund Knudsen
Hold 3g 2024 Latin C 1 (3g la 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Catul
Titel 2 Ovid: Amores
Titel 3 Satyricon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Catul

Forløb om Catuls kærlighedsdigte til Lesbia.

Statarisk læste tekster:
Carmen III
Carmen V
Carmen VIII

Kursorisk læste tekster:
Carmen II

Perspektivtekster:
Sappho: Fragment 31 (Sevelsted overs.)
Sappho: Fragment 1

Baggrundslitteratur: Simon Laursen: "Lesbia og Catul".

Eleverne skal kunne:
-Foretage en kontroloversættelse af lettere latinske tekster på baggrund af morfologisk og syntaktisk analyse
- forklare sammenhængen mellem et givent ords morfologi og syntaktiske placering
-identificere og oversætte en ACI
- oversætte ablativ og bestemme typen af ablativ
- formbestemme og oversætte adjektivets komparation
- forklare baggrundsviden om Catul og sætte dette i relation til fortolkningen af hans digte
- perspektivere Catuls digte til andre tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ovid: Amores

Forløb om Ovids Amores under Cæsar Augustus. Forløbet arbejder desuden med oversættelsesproblematik, idet vi sammenholder den færdige oversættelse med Otto Steen Dues version.

Statarisk læste tekster:
Ovid: I.V

Perspektivtekster:
Sappho 31
Sappho 1
Otto Steen Dues oversættelse af Ovid I:V

Eleverne skal kunne:
- identificere og oversætte PPP og PPA
- identificere og oversætte absolut ablativ
- genkende latinske ord som transparente i moderne sprog
- sætte digtet ind i sin historisk sammenhæng (Augustus' ægteskabsreformer, Lex Julia) og bruge denne viden i en fortolkning af digtet
-perspektivere mellem Catuls, Sapphos og Ovids kærlighedsbegreb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Satyricon

Der læses et uddrag af Petronius' "Satyricon", "Cena Trimalchionis".

Statarisk læst tekst:

Liber XV, xxvi - xxx (udvalg ved HH Ørberg, 1878)

Perspektiv:
Uddrag af Iliaden/Odysseen (læst i oldtidskundskab og genopfrisket her)


Baggrundsviden fra Nationalmuseet:
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/symposion-som-litteraer-genre/petronius-satyricon-trimalchios-middag/

Eleverne skal kunne:
- bestemme og oversætte forskellige forekomster af genitiv
- fortolke på brugen af henholdsvis imperfektum og perfektum
- identificere og bestemme ledsætninger som del af hovedsætningen
- Fortolke på fremstillingen af Trimalchio gennem teksten
- genrebestemme romanen som satire gennem konkrete eksempler og viden om genren
- perspektivere uddragets temaer til anden litteratur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer