Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3g 2024 Latin C 2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Ann-Sofie Lund Knudsen
Hold
3g 2024 Latin C 2 (
3g la 2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Catul
Titel 2
Ovid: Amores
Titel 3
Satyricon
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Catul
Forløb om Catuls kærlighedsdigte til Lesbia.
Statarisk læste tekster:
Carmen III
Carmen V
Carmen VIII
Kursorisk læste tekster:
Carmen II
Perspektivtekster:
Sappho: Fragment 31 og 1 (Sevelsted overs.)
Baggrundslitteratur: Simon Laursen: "Lesbia og Catul".
Eleverne skal kunne:
-Foretage en kontroloversættelse af lettere latinske tekster på baggrund af morfologisk og syntaktisk analyse
- forklare sammenhængen mellem et givent ords morfologi og syntaktiske placering
-identificere og oversætte en ACI
- oversætte ablativ og bestemme typen af ablativ
- formbestemme og oversætte adjektivets komparation
- forklare baggrundsviden om Catul og sætte dette i relation til fortolkningen af hans digte
- perspektivere Catuls digte til andre tekster
Indhold
Kernestof:
Medbring grammatik og skriveredskaber
Medbring grammatik og skriveredskaber. Man kan med fordel se min gennemgang af verbalendelser og kasus igennem inden lektionen for at få finpudset sin AP-viden. Den ligger her: Link til mappe
Se på de tre oversættelser af Catul 85 på side 19 i kompendiet. Sammenlign med vores kontroloversættelse (altså helt tekstnære oversættelse). Hvilke valg har oversætterne hver især taget, og fungerer noget bedre end andet?
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i lektionen sidst, oversættelse på baggrund af morfologisk analyse (altså kasus og verbalbøjninger) af de første tre linjer af Catul 5 (på side 10 i kompendiet). Lav også meget gerne syntaktisk analyse.
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i lektionen i tirsdags, morfologisk analyse, syntaktisk analyse og oversættelse af linje 5-6 af Catul 5 (side 10 i komp)
Afsnit
Færdiggør, hvis du ikke nåede det sidste mandag, morfologisk analyse og oversættelse af linje 10 - 14 af Catul 5 (side 10 i kompendiet). Dem, der var fraværende, når så langt, som I kan på 30 min. Konsulter noterne; der er en del hjælp. Vær opmærksom
Færdiggør, hvis du ikke nåede det sidste onsdag, morfologisk analyse og oversættelse af linje 3 og 4 (fulsere - ducebat) af Catul 8 (side 12 i kompendiet). Fulsere = fulserunt (af fulgeo), tibi kan findes på s. 10 i grammatikken, quo er et adverbium,
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i onsdags, morfologisk analyse og oversættelse af linje 6 - 8 (ibi - soles). illa multa og jocosa er subjekt for fiebant og står i pluralis nominativ. Underforstå et "res" (der betyder "ting") til subjektet. Quae er
Se videogennemgangen af ablativ igennem HER, så du er klar til Catuls ablativ i næste stykke.
Arbejdsselv Catul 8.docx
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i sidste uge, morfologisk analyse, oversættelse og syntaktisk analyse af Catul 3 (side 8 i kompendiet), linje 1-4 (Lugete - puellae). Overvej desuden, hvordan form og indhold passer sammen (det handler jo om, at Catu
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i tirsdags, oversættelse af linje 6-8 (Catul 3, side 8 i kompendiet). Husk, at jeg hjalp med ordstilling og analyse på tavlen sidst (billedet af tavlen er vedhæftet her), hvilket gerne skulle gøre det lettere at få d
IMG_5616.jpeg
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i sidste lektion, moforlogisk analyse, oversættelse og syntaktisk analyse af linje 11-14 af Catul 3 (side 8) qui - devoratis.
(ikke lektie) Opgave til Sappho
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ovid: Amores
Forløb om Ovids Amores under Cæsar Augustus. Forløbet arbejder desuden med oversættelsesproblematik, idet vi sammenholder den færdige oversættelse med Otto Steen Dues version.
Statarisk læste tekster:
Ovid: I.V
Perspektivtekster:
Sappho 31
Sappho 1
Otto Steen Dues oversættelse af Ovid I:V
Eleverne skal kunne:
- identificere og oversætte PPP og PPA
- identificere og oversætte absolut ablativ
- genkende latinske ord som transparente i moderne sprog
- sætte digtet ind i sin historisk sammenhæng (Augustus' ægteskabsreformer, Lex Julia) og bruge denne viden i en fortolkning af digtet
-perspektivere mellem Catuls, Sapphos og Ovids kærlighedsbegreb
Indhold
Kernestof:
Se min video om absolut ablativ igennem. Den ligger her: Google Drive: Sign-in. Medbring desuden dit ark med øvelser til absolut ablativ. Vi laver resten af arket, så vi er klar til, at Ovid udsætter os for konstruktionen i næste linje.
Google Drive: Sign-in
Vers 19-22
Otto Steen Due
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Satyricon
Der læses et uddrag af Petronius' "Satyricon", "Cena Trimalchionis".
Statarisk læst tekst:
Liber XV, xxvi - xxx (udvalg ved HH Ørberg, 1878)
stykke XXVI-XXXIII, XXVII (Balneum - afsnittet "Domus Trimalchionis), XXIX (fra hinc quemadmodul ratiocinari dedicisset til ...barbam ipsius conditam esse dicebant).
Perspektiv:
Uddrag af Iliaden/Odysseen (læst i oldtidskundskab og genopfrisket her)
Baggrundsviden fra Nationalmuseet:
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/symposion-som-litteraer-genre/petronius-satyricon-trimalchios-middag/
Eleverne skal kunne:
- bestemme og oversætte forskellige forekomster af genitiv
- fortolke på brugen af henholdsvis imperfektum og perfektum
- identificere og bestemme ledsætninger som del af hovedsætningen
- Fortolke på fremstillingen af Trimalchio gennem teksten
- genrebestemme romanen som satire gennem konkrete eksempler og viden om genren
- perspektivere uddragets temaer til anden litteratur
Indhold
Kernestof:
Trimalchios
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i mandags, morfologisk analyse, syntaktisk analyse og oversættelse af de første to linjer af Cena Trimalchionis. Var man fraværende, kan man finde teksten i mappen "Satyricon". Kig på det, hvis I har god tid, men pr
Titel
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i onsdags, morfologisk analyse og oversættelse af linje 11-12 på side 2 af Trimalchio-teksten (Den starter med "Exonerata ille... og slutter med tersit).
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i tirsdags, bestemmelsen af syntaktiske led i sætning hovedsætningerne på 2, 3, 5 og 6 på det ark med ledsætninger, I fik udleveret sidste gang. Bestem herefter ledsætningens syntaktiske placering (brug her side 22)
Link til mappen
Færdiggør, hvis du ikke nåede det i onsdags, morfologisk analyse og oversættelse af den sidste sætning på side 3 af Cena Trimalchionis (Erat autem... Roman intrabat)
Lav en morfologisk analyse, oversættelse og syntaktisk analyse af linje 3-5 (notavi - positi) på side 4 af Satyricon. Jeg linker til et dokument med hjælp HER. Aflever din besvarelse i lectio under opgaven Satyricon l. 3-5.
Årets sidste linjer
Google Drive: Sign-in
Læg tegningen ind her
Mulighed for at lukke huller i pensum-teksterne. Desuden funfact-quiz.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045343", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045343", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045343" }