Titel
2
|
#2 - Verführung, Propaganda und Schuld
EKSAMENSEMNE
Brugte og tilladte ordbøger:
https://abc.ordbogen.com/
https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Herunder ordbogen.com, Gyldendals store ordbog og Gyldendals røde ordbog (dansk/tysk/tysk/dansk)
Forløbet har beskæftiget sig med, hvordan propaganda og opdragelsen af ungdommen fik store dele af den tyske befolkning til at blive indstillede på at gå helhjertet ind for Anden Verdenskrig og Holocaust.
Forløbet har også haft et tilbageskuende perspektiv, hvor emner som Vergangenheitsbewähltigung og kollektiv skyld er belyst gennem Nora Krugs grafic novel; Heimat.
Vi har desuden trukket tråde mellem 1930'erne og nutidens højredrejning i Tyskland, og diskuteret hvordan man hvis man var Goebbels kunne bruge propaganda for at sprede de nazistiske budskaber med nutidens teknologi.
Forløbet har haft fokus på begreberne Vergangenheitsbewähltigung, Kollektive Schuld, Propaganda, Der totale Krieg, Endlösung, Holocaust, Hitlerjugend, Napola-Schulen, Jugenderziehung.
Vi har været i biografen og se filmen Führer und Verführer og på Vestre Kirkegaard for at læse det uddrag af Nora Krugs Heimat, som foregår på en soldaterkirkegård ved gravstenene for de tyske flygtninge og soldater.
Vi har desuden besøgt udstillingen Mensch med Käthe Kollwitz værker, som både har givet et indblik i de sociale forhold i Tyskland i første halvdel af det tyvende århundrede samt et pacifistisk blik på konsekvenserne af krig.
Eleverne har selv fundet mere viden om personerne Adolf Hitler samt Joseph og Magda Goebbels, som de har præsenteret for hinanden.
Undervejs har vi haft karrierelæring i form af en dagstur til Lund, hvor Goethe-instituttet holdt Karriere-Road-show og eleverne fik viden om mulighederne for at studere og arbejde i Tyskland efter gymnasiet:
https://www.goethe.de/ins/dk/da/spr/eng/karriere-med-tysk.html
Grammatisk fokus:
Præpositioner
Relative pronominer
Løst sammensatte verber
Texte:
Uddrag fra Heimat, Nora Krug, 2018:
* Buchdeckel (forsiden)
* Erste Kapitel -Kollektive Schuld
* Kapitel drei - Giftpilze
* Adolf Hitler, 1938: Über die Jugend
Interview mit Nora Krug, Goethe Institut Italien (Video)
https://www.goethe.de/ins/it/de/spr/eng/pjk/heimat-ein-deutsches-familien.html
Adolf Hitler über Jugenerziehung, 1938, aus: "Bilder aus der jüngsten Vergangenheit" Gyldendal. 1972
Horst Wessel-Lied / Die Fahne hoch, Horst Wessel, 1930 (Lied)
Lied der Deutschen, Fallersleben, 1841 (Lied)
Der Giftpilz, aus: Ernst Hiemer: "Der Giftpilz" Stürmerverlag, 1938 (Kurzgeschichte)
Propagandabillederne fra bogen Der Giftpilz
Deutsche Welle: How the Nazis used poster art as propaganda, Marcel Fürstenau,2020
https://www.dw.com/en/how-the-nazis-used-poster-art-as-propaganda/a-55751640
Planet Wissen: Kindheit unter Hitler
https://www.planet-wissen.de/geschichte/nationalsozialismus/kindheit_im_zweiten_weltkrieg/pwiekindheitunterhitler100.html
Schicksalhafte Jahre, Aus: Elaine Winter: „Modehaus Haynbach. Schicksalhafte Jahre“, Lübbe, 2020
Filme:
Führer und Verführer, Joachim Lang, 2024
Napola, Dennis Gansel, 2004
Uddrag af Willen des Triumpf, Leni Riffenstahl, 1935
Ausstellung:
Käthe Kollwitz, Mensch, Statens Museum for Kunst
Ekstra:
Casper David Friedrich, Wanderer über dem Nebelmeer, (Gemälde), 1818
Interview mit Nora Krug: What Germans don't dare ask. TVO today. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=T6bPbGQQW9k
Unterrichtsmaterial. Kinokultur - Führer und Verfuhrer
https://kinokultur.ch/app/uploads/2024/07/Pa%CC%88dagogisches-Begleitmaterial-FU%CC%88HRER-UND-VERFU%CC%88HRER.pdf
Uddrag af Holocaust. Den tyske jødepolitik 1933-1945. Palle Andersen. 2021. s. 20-23, s. 26-31
|