Holdet 3g 2024 Tyskfortsættersprog A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Louise Holm Gjerstad
Hold 3g 2024 Tyskfortsættersprog A (3g TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 - Deutschland Landeskunde
Titel 2 #2 - Verführung, Propaganda und Schuld
Titel 3 #3 Genus, Geschlecht und Gender
Titel 4 #4 Die deutsche Romantik
Titel 5 #5 - Miniforløb - Wahl in Deutschland
Titel 6 #4 - Die Romantik (Fortsetzung)
Titel 7 #6 -Die Wirtschaft-von Wunder zu Stillstand?
Titel 8 #8 - Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 - Deutschland Landeskunde

Deutschland was ist das?

Eine kurze Durchgang von der Geografie, den politische Parteien, bekannten Personen und der Geschichte des Landes.

Zur selben Zeit werden wir Grammatik repetieren

Grammatisk fokus:
Artikler og kasus
Verbets tider og former
Ordstilling i hoved og ledsætninger
personlige pronominer
relative pronominer
Præpositionsforbindelser


Tekster:
Die 16 Bundesländer, Zahlen, Fakten und Besonderheiten, die kaum jemand kennt. Deutschland.de, 26.06.2024, https://www.deutschland.de/de/topic/politik/deutschland-europa/laender

Parteien in Deutschland. Bundeszentrale für politische Bildung. 06.02.2023.
https://www.bpb.de/themen/parteien/parteien-in-deutschland/

Berühmte Leute aus den deutschsprachigen Ländern. i: Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove. Ein neuer Anfang, Lindhart og Ringhof. 2013, s. 102-105

Quizlet med de vigtigste nedslagspunkter i den tyske historie fra 1871 til i dag:
https://quizlet.com/dk/936103247/tysklands-historie-tya-kg-flash-cards/?i=cj1bv&x=1qqt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 - Verführung, Propaganda und Schuld

EKSAMENSEMNE

Brugte og tilladte ordbøger:
https://abc.ordbogen.com/
https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Herunder ordbogen.com, Gyldendals store ordbog og Gyldendals røde ordbog (dansk/tysk/tysk/dansk)

Forløbet har beskæftiget sig med, hvordan propaganda og opdragelsen af ungdommen fik store dele af den tyske befolkning til at blive indstillede på at gå helhjertet ind for Anden Verdenskrig og Holocaust.

Forløbet har også haft et tilbageskuende perspektiv, hvor emner som Vergangenheitsbewähltigung og kollektiv skyld er belyst gennem Nora Krugs grafic novel; Heimat.

Vi har desuden trukket tråde mellem 1930'erne og nutidens højredrejning i Tyskland, og diskuteret hvordan man hvis man var Goebbels kunne bruge propaganda for at sprede de nazistiske budskaber med nutidens teknologi.

Forløbet har haft fokus på begreberne Vergangenheitsbewähltigung, Kollektive Schuld, Propaganda, Der totale Krieg, Endlösung, Holocaust, Hitlerjugend, Napola-Schulen, Jugenderziehung.

Vi har været i biografen og se filmen Führer und Verführer og på Vestre Kirkegaard for at læse det uddrag af Nora Krugs Heimat, som foregår på en soldaterkirkegård ved gravstenene for de tyske flygtninge og soldater.
Vi har desuden besøgt udstillingen Mensch med Käthe Kollwitz værker, som både har givet et indblik i de sociale forhold i Tyskland i første halvdel af det tyvende århundrede samt et pacifistisk blik på konsekvenserne af krig.

Eleverne har selv fundet mere viden om personerne Adolf Hitler samt Joseph og Magda Goebbels, som de har præsenteret for hinanden.

Undervejs har vi haft karrierelæring i form af en dagstur til Lund, hvor Goethe-instituttet holdt Karriere-Road-show og eleverne fik viden om mulighederne for at studere og arbejde i Tyskland efter gymnasiet:
https://www.goethe.de/ins/dk/da/spr/eng/karriere-med-tysk.html

Grammatisk fokus:
Præpositioner
Relative pronominer
Løst sammensatte verber

Texte:
Uddrag fra Heimat, Nora Krug, 2018:
* Buchdeckel (forsiden)
* Erste Kapitel -Kollektive Schuld
* Kapitel drei - Giftpilze
* Adolf Hitler, 1938: Über die Jugend

Interview mit Nora Krug, Goethe Institut Italien (Video)
https://www.goethe.de/ins/it/de/spr/eng/pjk/heimat-ein-deutsches-familien.html

Adolf Hitler über Jugenerziehung, 1938, aus: "Bilder aus der jüngsten Vergangenheit" Gyldendal. 1972

Horst Wessel-Lied / Die Fahne hoch, Horst Wessel, 1930 (Lied)

Lied der Deutschen, Fallersleben, 1841 (Lied)

Der Giftpilz, aus: Ernst Hiemer: "Der Giftpilz" Stürmerverlag, 1938 (Kurzgeschichte)

Propagandabillederne fra bogen Der Giftpilz

Deutsche Welle: How the Nazis used poster art as propaganda, Marcel Fürstenau,2020
https://www.dw.com/en/how-the-nazis-used-poster-art-as-propaganda/a-55751640

Planet Wissen: Kindheit unter Hitler
https://www.planet-wissen.de/geschichte/nationalsozialismus/kindheit_im_zweiten_weltkrieg/pwiekindheitunterhitler100.html

Schicksalhafte Jahre, Aus: Elaine Winter: „Modehaus Haynbach. Schicksalhafte Jahre“, Lübbe, 2020

Filme:
Führer und Verführer, Joachim Lang, 2024
Napola, Dennis Gansel, 2004
Uddrag af Willen des Triumpf, Leni Riffenstahl, 1935

Ausstellung:
Käthe Kollwitz, Mensch, Statens Museum for Kunst

Ekstra:
Casper David Friedrich, Wanderer über dem Nebelmeer, (Gemälde), 1818

Interview mit Nora Krug: What Germans don't dare ask. TVO today. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=T6bPbGQQW9k

Unterrichtsmaterial. Kinokultur - Führer und Verfuhrer
https://kinokultur.ch/app/uploads/2024/07/Pa%CC%88dagogisches-Begleitmaterial-FU%CC%88HRER-UND-VERFU%CC%88HRER.pdf

Uddrag af Holocaust. Den tyske jødepolitik 1933-1945. Palle Andersen. 2021. s. 20-23, s. 26-31
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Genus, Geschlecht und Gender

EKSAMENSEMNE

Køn i bred betydning har været fokus for dette forløb.
Eleverne har arbejdet med det grammatiske Genus og stiftet bekendtskab med Gendergerechte Sprache - herunder især formen Gendersternchen.

Desuden har holdet læst tekster, som har omhandlet køn både i form af fokus på klassiske kønsroller og med fokus på personer, som befinder sig mere flydende på kønsspektret.

Eleverne har desuden talt med en tysk/dansk kønsforsker fra Lunds Universitet, som har uddybet hvordan Gendersternchen og andre former for gendergerechte Sprache anvendes af dele af den tyske befolkning i daglig praksis.


Grammatisk fokus:
Substantivernes genus
Adjektivernes bøjning
Konjunktiv 2


Materiale:
Video:
Gendern: Was ist geschlechtergerechte Sprache? – einfach erklärt, Schweizer Radio und Fernsehen Kids, 2021, https://www.youtube.com/watch?v=LkiyBKwFeMo

Tekster:
Der Karneval, aus: Hape Kerkeling: „Der Junge muss an die frische Luft“, Piper, 2014

Die Sekretärin, aus: Ingrid Noll: „Falsche Zungen“, Diogenes, 2004

Eine Regenbogenfamilie, aus: Antje Lang-Lendorff: „Aufwachsen in Regenbogenfamilien“, Der Tagesspiegel, 2020

Was weisse Menschen nicht über Rassismus hören wollen aber wissen sollten,  Alice Hasters, Hanslerblau, 2019, Seite 154-155 und 175-176

Gendergerechte Sprache einfach erklärt, Plan International, https://www.plan.de/gendergerechte-sprache-einfach-erklaert.html

Was bedeutet Gendern?, logo! ZDF-Kinder, 01.11.2024
https://www.zdf.de/kinder/logo/gendern-gendergerechte-sprache-geschlechter-100.html


Ekstra:
Lad sproget leve: Kampen mod Gendersternchen
Af Freya Braun, lingoblog.dk, 07/05/2024
https://www.lingoblog.dk/lad-sproget-leve-kampen-mod-gendersternchen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Die deutsche Romantik

EKSAMENSEMNE

Forløbet omhandler den tyske Romantik, hvor vi arbejder med undertemaerne natten, træet, bjerget og Rhinen. Gennem forløbet får eleverne kendskab til de første faser af den litterære periode og dens særlige kendetegn, og vi arbejder med begreberne Sehnsucht og Dualismus og stifter bekendtskab med tyske digte og Lieder fra perioden.

Eleverne har deltaget i en Lied-koncert med en klassisk pianist og operasanger, hvor romantikkens tematikker er blevet gennemgået og musik af Schubert og Schumann introduceret.

Grammatisk arbejder vi med konjunktiv 2

Materiale:
Planet Wissen, Romantik, Alfried Schmitz
https://www.planet-wissen.de/kultur/literatur/romantik/index.html

Lone Østerlind: Deutsche Romantik, Munksgaard, 1999
*Kapitel 1: Romantikken
Introduktion til kapitlerne:
*Die Nacht,
*Der Wald/ der Baum
*Das Wasser
*Das Gebirge


Helle Egendal, Gattungen: Kapitel 5: Die Romantik in Kurzform og Lexikon der Romantik, Gyldendal, 2017

Gedichte:
Eichendorff: Sehnsucht, Wünschelrute, Mondnacht, Nachtzauber, Nachtgruss, Bei einer Linde, Der schatzgräber

Müller: Der Lindenbaum

Heinrich Heine: Die Loreley

Clemens Brentano: Auf dem Rhein

Novalis: Der ist der Herr der Erde

Bilder:
Shinkel: Schloss am Strom, Blick vom Berge auf eine italienische Stadt

C.D. Friedrich: Mann und Frau den Mond betrachtend, Mondaufgang am Meer. Der einsame Baum, Eichbaum im Schnee, Der Wanderer über dem Nebelmeer

Extra:
Goethe-Institut Zentrale: U-häppchen September 2024, Caspar David Friedrich
https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/reihe/uhaeppchen/caspar_david_friedrich
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 - Miniforløb - Wahl in Deutschland

Et forløb som har knyttet sig til det tyske Bundestagswahl.

Eleverne har stiftet yderligere bekendtskab med de tyske politiske partier og præsenteret dem og deres spidskandidater for hinanden.

Holdet har fulgt med i både de tyske og danske mediers dækning af valget.

På valgaftenen var eleverne i Politikens Hus hvor de hørte Christian Idskov,, Moritz Schramm, Lea Wind-Friis, Charlotte Flindt Pedersen, Mads Jedzini og Jesper Thobo-Carlsen fortælle om Tysklands forholden sig til emner som indvandring, klima, udenrigspolitik og oprustning.  
https://politiken.dk/live/art10255729/Kom-til-Politikens-store-tyske-valgaften

Materiale:

Deutsche Welle; Die Parteiprogramme Bundestagswahl 2025
https://www.dw.com/de/bundestagswahl-2025-die-parteiprogramme/a-71592905

Bundestag Mediathek; Applaus für Felix, minut 17:25 - 20:40 (Video)
https://www.bundestag.de/mediathek/?videoid=7114819#url=L21lZGlhdGhla292ZXJsYXk/dmlkZW9pZD03MTE0ODE5&mod=mediathek

Goethe Institut Deutschland:
U-Häppchen februar 2025: REGIERUNGSKRISE 2024 - NEUWAHLEN 2025
https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/reihe/uhaeppchen/regierungskrise_2024_und_neuwahlen_2025
U-Häppchen Januar 2025:DER DEUTSCHE BUNDESTAG
https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/reihe/uhaeppchen/der_deutsche_bundestag

Bundestag.de: Sitzverteilung in der Bundestag:
https://www.bundestag.de/parlament/plenum/sitzverteilung

ZDF-heute, Wahlergebnisse, Bundestagswahl: Union vorne, AfD mit Rekord, FDP & BSW raus, 24.02.25
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestagswahl-2025-deutschland-wahlergebnisse-parteien-merz-scholz-100.html

ZDF-heute, Aktuelle Daten zur Bundestagswahl (senest opdateret 14.3.25)
https://www.zdf.de/nachrichten/thema/bundestagswahl-120.html

DR.dk - test din viden om Danmark og Tyskland
https://www.dr.dk/stories/1288510966/quiz-tysk-valg-test-din-viden-om-danmark-og-tyskland-her

DR-lyd: Tiden,  d. 5.februar 2025, minut 10-15 (Brandmuren er faldet)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/tiden/tiden-2025/noedhjaelp-i-noed-groenlands-valg-og-alice-i-afd-land-11802551023

DR-lyd: P1-Morgen, d. 17.02, 1time 32 minutter til  - ca 1time og 38 minutter
https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-morgen/p1-morgen-2025/mandag-17-feb-2025-11802533081

DR-TV: Vejen til Berlin;
*Afsnit 2; AFD ind i Varmen, d. 31. januar 2025
*Afsnit 3; Er det tyske mirakel forbi, d. 7. februar 2025
*Afsnit 5: Hvem vælger tyskerne, d. 21. februar 2025
https://www.dr.dk/drtv/serie/vejen-til-berlin_502389
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 #4 - Die Romantik (Fortsetzung)

EKSAMENSEMNE

Forløbet omhandler den tyske Romantik, hvor vi arbejder med undertemaerne natten, træet, bjerget og Rhinen. Gennem forløbet får eleverne kendskab til de første faser af den litterære periode og dens særlige kendetegn, og vi arbejder med begreberne Sehnsucht og Dualismus og stifter bekendtskab med tyske digte og Lieder fra perioden.

Eleverne har deltaget i en Lied-koncert med en klassisk pianist og operasanger, hvor romantikkens tematikker er blevet gennemgået og musik af Schubert og Schumann introduceret.

Grammatisk arbejder vi med konjunktiv 2

Materiale: Lone Østerlind: Deutsche Romantik, Munksgaard, 1999
*Kapitel 1: Romantikken
Introduktion til kapitlerne:
*Die Nacht,
*Der Wald/ der Baum
*Das Wasser
*Das Gebirge

Gedichte:
Eichendorff: Sehnsucht, Wünschelrute, Mondnacht, Nachtzauber, Nachtgruss, Bei einer Linde, Der schatzgräber

Müller: Der Lindenbaum

Heinrich Heine: Die Loreley

Clemens Brentano: Auf dem Rhein

Novalis: Der ist der Herr der Erde

Bilder:
Shinkel: Schloss am Strom, Blick vom Berge auf eine italienische Stadt

C.D. Friedrich: Mann und Frau den Mond betrachtend, Mondaufgang am Meer. Der einsame Baum, Eichbaum im Schnee, Der Wanderer über dem Nebelmeer

Extra:
Goethe-Institut Zentrale: U-häppchen September 2024, Caspar David Friedrich
https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/reihe/uhaeppchen/caspar_david_friedrich
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 #6 -Die Wirtschaft-von Wunder zu Stillstand?

EKSAMENSEMNE

Med nedslagspunkter i Den tyske industrielle revolution og das Wirtschaftswunder (Vi dvæler især ved Tysklands økonomiske opsving i efterkrigsårene og på faktorerne for dette Wirtschaftswunder, samt hvordan det viste sig i samfundet) diskuteres den tyske økonomiske situation i dag og valgene om at "droppe" gældsbremsen og investere i infrastruktur, oprustning  og digitalisering.

Som opstart på forløbet har eleverne præsenteret to og to præsenteret hver deres tyske virksomhed for hinanden og er således blevet klogere på Bayer,  Adidas, Rheinmetall og Volkswagen som virksomheder, deres historie og deres omsætning.

Grammatisk fokus:
Pronominer i alle former
løst sammensatte verber
udvidet infinitiv


Texte:
Graf: Langfristige Wirtschaftsentwicklung in Deutschland, Statistisches Bundesamt (Destatis), 2025, https://www.destatis.de/DE/Themen/Wirtschaft/Volkswirtschaftliche-Gesamtrechnungen-Inlandsprodukt/BIP-Langfristig.html

Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz, Die wirtschaftspolitische Entwicklung von 1949 bis heute (uddrag 2013-heute). 2025.

Made in Germany. Vom Warnzeichen zum Qualitätssiegel. ARD alpha. 10.08.2023.

Industrialisierung in Deutschland. Planet Wissen. Kerstin Hilt. https://www.planet-wissen.de/gesellschaft/wirtschaft/industrialisierung_in_deutschland/index.html

Wirtschaftswunder. Planet Wissen. Hildegard Kriwet. https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html

Wie kommt Deutschlands Wirtschaft wieder in Schwung? Timothy Rooks,  20.02.2025. Deutsche Welle, https://www.dw.com/de/wie-kommt-deutschlands-wirtschaft-wieder-in-schwung/a-71679645

Wirtschaft wächst, aber Krisenjahr droht. Valerie Haller, 30.04.2025. zdfHeute.de
https://www.zdf.de/nachrichten/wirtschaft/bip-bruttoinlandsprodukt-deutsche-wirtschaft-wachstum-100.html

Nicht von schlechten Eltern. Meine Hartz-IV-Familie. Undine Zimmer. 2013. S. Fischer Verlag


Videos:
Wo steht Deutschland wirtschaftlich? Deutsche Welle, Kerstin Schweizer, 20.02.2025, https://www.dw.com/de/wo-steht-deutschland-wirtschaftlich/video-71688823

Deutschland in der Industriellen Revolution. ZDF.de und TerraX, 2025. https://www.zdf.de/video/dokus/deutschland-in-mit-mirko-drotschmann-100/deutschland-in-der-industriellen-revolution-mit-mirko-drotschmann-100

Wie schafft man ein Wirtschaftswunder? – Das 20. Jahrhundert 1950-1959, MrWissen2go /Terra X History. 2019, https://www.youtube.com/watch?v=qj9941o7ySM

Film:
Første afsnit af miniserien Ku'damm 56, ZDF, 2016 (her fokus på de materielle og samfundsmæssige omstændigheder, som vises som følge af det økonomiske opsving i samtiden)

Danske tekster:
Gældsaftale på plads i Tyskland: 'Godt nyt for hele Europa', DR.dk, 14. marts 2025, https://www.dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/gaeldsaftale-paa-plads-i-tyskland

Podcast: Tyskland indefra afsnit 8 - Tyskland dropper gældsbremsen - Hvad betyder det for Tyskland og Europa?, Lasse Soll Sunde, 18.3.25
https://tysklandindefra.dk/tyskland-indefra-afsnit-8-tyskland-dropper-gldsbremsen-hvad-betyder-det-for-tyskland-og-europa

DR:TV: Vejen til Berlin. Afsnit 3; Er det tyske mirakel forbi, d. 7. februar 2025
https://www.dr.dk/drtv/se/vejen-til-berlin_-er-det-tyske-mirakel-forbi_504585

Kapitlerne; Det tyske samfund og Tysklands økonomiske system. I: Tyskland - Politik, økonomi og samfund. Peter Nedergaard. 2014-2020. Systime

Hvad er Hartz-reformerne? s. 180 i: Tyskland- Politik, økonomi og samfund. Peter Nedergaard. 2014-2020. Systime

Information om Krupp-dynastiets stålproduktion (et af de største tyske firmaer fra den industrielle revolution og frem), https://da.wikipedia.org/wiki/Krupp
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer