Titel
1
|
Motivation og præstation i det senmoderne samfund
Forløb 1: Motivation og præstation i det senmoderne samfund
I dette forløb har eleverne arbejdet med at forklare, hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund. På den ene side er det forbundet med mange muligheder og på den anden side kan mulighederne skabe et pres i det enkelte individ. Vi har arbejdet med identitetsdannelsesprocessen og haft fokus på unges opmærksomhed, motivation og præstation – både ift. hvordan omgivelserne kan bidrage med øget motivation, og hvad man selv kan gøre for at præstere bedre. Vi har arbejdet med følgende spørgsmål:
1) Hvad er 'det gode liv'? Hvad kendetegner det behagelige, engagerede (flow) og meningsfulde liv?
2) Hvad kendetegner det senmoderne samfund og valgmuligheder?
3) Hvordan skaber man sin identitet i det senmoderne samfund?
4) Hvordan påvirker præstations- og konkurrencesamfundet vores selvforståelse og identiteten på SoMe?
5) Hvordan påvirker SoMe vores opmærksomhed, og hvilke konsekvenser har det?
6) Kunsten at koncentrere sig - hvordan husker jeg det, jeg har lært?
7) Hvordan kan man motivere gymnasieelever, så fx mobilen/computerne glemmes?
8) Hvordan kan mine omgivelser bidrage til mere motivation og øget præstation?
9) Hvad kan jeg selv gøre for at øge min motivation og præstation?
Pensum, Psykologiens Veje
Ungdom, identitet og senmodernitet
Det gode liv: https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=291 (3 ns)
Ungdom og senmodernitet: https://psykveje.systime.dk/?id=p5392 (3 ns)
Ziehe: En flodbølge af valgmuligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (1,9 ns)
Hvad er identitet? Erikson: https://psykveje.systime.dk/?id=p5422 (1,4 ns)
Giddens: Identitet som refleksivt projekt: https://psykveje.systime.dk/?id=c13230 (1,9 ns)
Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=p5414 (2,6 ns)
Det multiple selv: https://psykveje.systime.dk/?id=c13229 (1,2 ns)
Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=p5416 (1,9 ns)
Opmærksomhed, motivation og præstation
Opmærksomhed: https://psykveje.systime.dk/?id=p5238 (4 ns)
Hjernens belønningssystem: https://psykveje.systime.dk/?id=p5322 (3 ns)
Højdepunktsoplevelser og flow: https://psykveje.systime.dk/?id=p5384 (3,1 ns)
Motivationsprocesser: https://psykveje.systime.dk/?id=p5290 (2,8 ns)
Samspilsprocesser,
Zonen for nærmeste udvikling, Vygotsky: https://psykveje.systime.dk/?id=p5291 (2 ns)
Følelsernes intelligens (EQ): https://psykveje.systime.dk/?id=p5348 (2,1 ns)
Hukommelse indtil: “Kan vi stole på det vi husker?”: https://psykveje.systime.dk/?id=5236 (6,5 ns)
Bartletts hukommelsesforskning: https://psykveje.systime.dk/?id=c11589 (4,5 ns)
Artikler
- Debat: Måske skulle vi gymnasieelever begynde selv at tage et ansvar, 26. august
2013 Politiken (1,7 ns)
- Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobil, Ritzau, 5. juni 2017 (0,6 ns)
- Når det hele koger over: Hver fjerde unge føler sig stresset, Kevin Ahrens, DR.DK, 6. OKT 2017 (2,6 ns)
- De fleste teenagepiger bliver stressede af sociale medier, Politiken, 22. AUG. 2018 (0,8 ns)
Videoklip
Beates off-day (2 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=Di0vS5fv1qI
Aktivisterne (1:38 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=o6OmpV5T4ec
Iværksætterne (1:20 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=4T_p7artz2E
Elitedateren (1:35 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=guI4Fgbu47c
Opmærksomhedstest 1 Basket: https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4 (0,5 ns) Opmærksomhedstest 2 Detektiv: https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA (0,5 ns)
Opmærksomhedstest 3: Date: https://livsstil.tv2.dk/2018-01-20-kvinder-snydt-paadate-opdagede-ikke-at-det-var-tre-forskellige-maend (1 ns)
Metode
Kvalitativ og kvantitativ metode: https://psykveje.systime.dk/?id=c13937 (2,1)
Undersøgelsens kvalitet: https://psykveje.systime.dk/?id=c13969 (1,1 ns)
Antal normalsider i alt: 66,8
|