Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Thorbjørn Razga
|
Hold
|
2g3g 2024 Psykologi C 2 (2g3g ps 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tænkning, læring og trivsel
Eleverne har haft fokus på følgende teorier og begreber:
1. Læringsformer med fokus på behavioristisk læringsteori og Piagets kognitive læringsteori.
2. Samspilsprocesser med fokus på Vygotskys teori om Zonen for den nærmeste udvikling og begrebet om mesterlære.
3. Motivationsprocesser med fokus på indre og ydre motivationsfaktorer.
4. Følelsernes intelligens.
5. Tænkningens udvikling med fokus på Piagets faseteori, kritik af Piaget.
6. Forskellige psykologiske metoder ( eksperiment, interview, observation, spørgeskema)til at undersøge tænkning, læring og trivsel samt kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser ved hjælp af begreber som kvalitativ/kvantitativ metode og reliabilitet og validitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Stress hos det moderne menneske
Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:
1. Akut og kronisk stress: årsager og symptomer.
2. Definition på stress. Et samspil mellem ydre og indre faktorer.
3. Ydre faktorer, livforandringer, daglige gener og stress på arbejdet.
4. Karaseks krav/kontrol model.
5. Indre faktorer som årsag til stress.
6. Henrik Høeg Olesens teori om de 2 personlighedstyper og 3 stimulationsniveauer.
7. Martin Seligman teori om den pessimistiske og optimistiske forklaringsstile.
8. Aaron Antonovskys teori om oplevelse af sammenhæng OAS.
9. Coping, problemorienteret og emotionsorienteret coping.
10. Psykologiske undersøgelsesmetoder til at studere stress hos det moderne menneske. Især fokus på spørgeskemaundersøgelse og interview. Eleverne har anvendt begreberne kvalitativ/kvantitativ metode samt reliabilitet og validitet til at give en kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Identitetsdannelsen i det senmoderne samfund
Eleverne har udover psykologiske undersøgelsesmetoder af unges identitetsdannelse arbejdet med følgende begreber og teorier:
1. Kendetegn ved det senmoderne samfund; ifølge Thomas Ziehe: stigende kulturel frisættelse, normopløsning, stigende kontingens, stigende individualisering og gruppestyret socialkarakter.
2. Nye stammefællesskaber ifølge Michel Maffesoli.
3. Måder at orientere sig i det senmoderne samfund ifølge Thomas Ziehe; stræbe efter nærhed, stræbe efter sikkerhed, stræbe efter intensitet.
4. Eriksons klassiske teori om unge og deres identitetsdannelse.
5. Skelne mellem identitetskrise og identitetsforvirring.
6. Skelne mellem personlig og social identitet.
7. Skelne mellem en positiv og negativ identitet.
8. Psykosocialt moratorium.
9. Gergens teori om de mange identiteter.
10. Anthony Giddens teori om at identiteten er fleksibel og refleksiv og er et fortløbende projekt.
11. Sociale arenaer, ontologisk sikkerhed og rene forhold.
12. Fordele og ulemper ved unges liv og identitetsdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Socialpsykologi med fokus på ondskab
Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:
1. Hvad kendetegner en gruppe
2. Forskellige typer af grupper
3. Gruppepåvirkning; konformitet og social kontrol
4. Gruppepres ved Asch
5. Autoritet og lydighed ved Milgram
6. Situationsfaktoren ved Zimbardos Stanford fængselseksperiment
7. Gruppetænkning ved Janis
8. Gruppepolarisering ved Stoner
9. Holdninger, 3 komponenter, adfærd, kognitiv og affektiv
10. Kognitiv dissonans
11. Intergruppekonflikter: den realistiske konfliktteori og den sociale identitetsteori
12. Psykologiske undersøgelsesmetoder i socialpsykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Udviklingspsykologi med fokus på omsorgssvigt
Udover psykologiske undersøgelsesmetoder indenfor udviklingspsykologi er følgende begreber og teorier blevet gennemgået:
1. Eriksons faseteori
2. Sterns stadieteori med særlig fokus på ansigtsduetter, generaliseret erfaring, fremkaldt ledsager, social refereren og afstemning
3. Bowlbys tilknytningsteori
4, Ainsworths teori om tilknytningstyper
5. Tilknytningsforstyrrelser
6. Separationsreaktioner
7. Spædbarnsdepression
8. Hospitalisme
9. Forskellige typer af omsorgssvigt
10. Børns reaktioner på omsorgssvigt
11. Risiko og resiliens
12. Psykologiske undersøgelsesmetoder med fokus på observation og eksperiment.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045474",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045474",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045474"
}