Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2g3g 2024 Psykologi C 4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Hasan Yildiz
Hold
2g3g 2024 Psykologi C 4 (
2g3g ps 4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til psykologi
Titel 2
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3
Stress i det senmoderne samfund
Titel 4
Mobning, sociale medier og psykologiske metoder
Titel 5
Barndommens betydning- Mønsterbrud og resiliens
Titel 6
Hukommelse, perception, indlæring og intelligens
Titel 7
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til psykologi
Eleverne skal i dette forløb introduceret til psykologiens områder og metode
Fokus på forskellen på hverdagspsykologi og videnskabspsykologi, at tage stilling på et fagligt grundlag
Indhold
Kernestof:
Timeforløb 14 august 2024 -introduktion.docx
Forskellige perspektiver på psykologien.docx
Psykologi-C-valgfag-august-2017-ua (3).pdf
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Unges identitetsdannelse med fokus på følgende begreber og teorier:
1. Kendetegn ved det senmoderne samfund; kulturel frisættelse og individualisering
2. Eriksons klassiske teori om unge og deres identitetsdannelse.
3. Skelne mellem personlig og social identitet.
4. Anthony Giddens teori om det refleksive selv og teorien om at identitetsarbejdet er et refleksivt projekt.
5. Fordele og ulemper ved unges liv og identitetsdannelse
6- Narcissisme
Kernestof
Følgende links er fra bogen Psykologiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5392
https://psykveje.systime.dk/?id=5425
https://psykveje.systime.dk/?id=5424
https://psykveje.systime.dk/?id=5416
https://psykveje.systime.dk/?id=5413
https://psykveje.systime.dk/?id=5414
Den nye psykologihåndbog. s. 167-179. 2003. Gyldendal. 2. udgave
Supplerende stof
Sociologibogen. 2023 .2.6 Hvad kendetegner unges fællesskaber.
https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
Korte uddrag fra bogen Ungdomssociologi. 2005.
Indhold
Kernestof:
Ungdom og senmodernitet.pptx
4korte artikler om detsenmo i bogen ungdomssociologi.pdf
Timeforløb 20 august 2024.docx
Ungdom og senmodernitet 20 august 2024.docx
I skal læse det vedhæftede dokument og besvare følgende spørgsmål
Timeforløb 26 august 2024.docx
Ungdom og Identitet ppt (1).ppt
Identitet i ungdomstiden (3) (1).pdf
I skal læse fra side 164 til og med 169 (til David Reismann) og fra side 171 til og med side 173
Arbejdsspørgsmål til s. 171-173
Timeforløb 28 august 2024.docx
I skal læse fra side 174 til og med side 179 i det vedhæftede dokument (identitet i ungdomdstiden).
Den narcissistiske ungdom.pptx
Analyseværktøjtil Fighter 2007- 3 september 2024.docx
Timeforløb 3 september 2024- narcissisme .docx
Den narcissistiske ungdom.docx
I skal læse det vedhæftede dokument: "Den narcistiske ungdom" og vi gennemgår jeres analyser af filmen "fighter" og musikvideoer.
Præstationskulturen og unges mentale sundhed.pptx
Timeforløb 9 september 2024.docx
Præstationskulturen og unges mentale sundhed.docx
Timeforløb 11 september 2024.docx
I skal læse det vedhæftede dokument og besvare følgende arbejdsspørgsmål.
Hvad karakteriserer de unges fællesskaber.pptx
Hvad karakteriserer unges fællesskaber.docx
I skal læse det vedhæftede dokument: "Hvad karakteriserer unges fællesskaber".
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Selvrefleksion
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 3
Stress i det senmoderne samfund
Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:
1. Akut og kronisk stress: årsager og symptomer.
2. Definition på stress. Et samspil mellem ydre og indre faktorer.
3. Ydre faktorer, livforandringer, daglige gener og stress på arbejdet.
4. Karaseks krav/kontrol model.
5. Indre faktorer som årsag til stress.
6. Coping, problemorienteret og emotionsorienteret coping.
7. Psykologiske undersøgelsesmetoder til at studere stress hos det moderne menneske.
Kernestof
GølgendelLinks er fra bogen Psykologiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5559
https://psykveje.systime.dk/?id=5574
https://psykveje.systime.dk/?id=5573
https://psykveje.systime.dk/?id=5572
https://psykveje.systime.dk/?id=5806
Supplerende stof
Tema "Stress. Psykologi.
Allersevice.dk
3/2005
Dokumentar: Stå af ræset.
dr.dk
Indhold
Kernestof:
Timeforløb 23 september 2024- Introduktion til stress.docx
Stress.pptx
Stress og coping.docx
I skal læse de første 6 sider i de vedhæftede dokument.
I skal læse fra side 7 til og med side 12 i det vedlagte dokument.
Timeforløb 25 september 2024- Analyse af dokumentaren.docx
Artikler om stress.pdf
Fra industriarbejde til service- og vidensarbejde [Gemt automatisk].pptx
Timeforløb 1 oktober 2024.docx
Fra industriarbejde til service.docx
I skal læse de første 6 sider i det vedhæftede dokument.
Timeforløb 7 oktober 2024-Fremlæggelser.docx
Fra industriarbejde til service- og vidensarbejde [Gemt automatisk] [Gemt automatisk].pptx
I skal fremlægge jeres tekster om stress. I skal læse det vedlagte dokument "Fra industri- til servicearbejde" fra side 7 til 12.
Timeforløb 9 oktober 2024-Eksamensspørgsmål.docx
Vi fortsætter med fremlæggelserne og afslutter emnet "stress i det senmoderne samfund" med et eksamensspørgsmål.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 4
Mobning, sociale medier og psykologiske metoder
Psykologiske undersøgelsesmetoder. Kvalitativ og kvantitativ metode. Fejlkilder
Kernestof
Psykologiske undersøgelsesmetoder i bogen "Kultur og Det Sociale Liv..."s. 576-580.
Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:
1. Hvad kendetegner en gruppe
2. Forskellige typer af grupper
3. Gruppepåvirkning; konformitet og social kontrol
4. Gruppepres ved Asch
5. Autoritet og lydighed ved Milgram
6. Situationsfaktoren ved Zimbardos Stanford fængselseksperiment
7. Holdninger, 3 komponenter, adfærd, kognitiv og affektiv
8. Kognitiv dissonans
9. Psykologiske undersøgelsesmetoder i socialpsykologi
Kernestof
Følgende links er fra bogen Psykologiens Veje
https://psykveje.systime.dk/?id=5523
https://psykveje.systime.dk/?id=5536
https://psykveje.systime.dk/?id=5535
https://psykveje.systime.dk/?id=5534
https://psykveje.systime.dk/?id=5801
https://psykveje.systime.dk/?id=5531
Nye øjne på mobning. s. 12-17
https://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/nye-oejne-paa-mobning
Der har været fokus på hvilken betydning teknologi og sociale medier har på unges identitetsdannelse. Vi har desuden
haft et kritisk blik på teknologi og sociale mediers betydning i en læreproces.
Kernetof
Følgende link er fra bogen Psykologiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5429
https://psykveje.systime.dk/?id=5450
https://psykveje.systime.dk/?id=5449
https://psykveje.systime.dk/?id=5444
https://psykveje.systime.dk/?id=5744
Suppelende stof
Dokumentaren: The Social Dilemma
Indhold
Kernestof:
Timeforløb 21 oktober 2024- metoder og mobning.docx
Psykologiske metoder og mobning.pptx
Videnskabsteori og metode.docx
Det vedlagte dokument skal læses.
Timeforløb 23 oktober 2024.docx
I skal læse fra s. 574 til 580 i det vedhæftede dokument: "psykologiske undersøgelsesmetoder- Benny Karpatschof".Psykologiske undersøgelsesmetoder - Benny Karpatschof (1).pdf
Mobning powerpoint 21 oktober 2024.ppt
Afsnit
Nye øjne på mobning- Fra Asteriks- 2009 (1).pdf
Timeforløb 28 oktober 2024.docx
Artikler om stress.pdf
Grupper, der skal fremlægge.docx
1- Vi gennemgår jeres besvarelser af spørgsmålene om mobning.
5 nov. 2024- fremlæggelser og spørgsmål om mobnong.docx
Nye øjne på mobning s. 12- 17.pdf
19 november 2024 - The Experiment.docx
Socialpsykologi 19 november 2024.pptx
Gruppepres og social kontrol.docx
I skal læse til fra side 1 til 7 til "Filterbobler og ekkokamre i det vedhæftede dokument.
Timeforløb 25 november 2024.docx
I skal læse fra side 7 (afsnittet om filterbobler og ekkokamre) og resten af teksten.
I skal genlæse materialet fra mandag samt artiklen på følgende link:https://videnskab.dk/kultur-samfund/psykologiforsoeget-der-loeb-loebsk/
Timeforløb 27 november 2024- Grupper.docx
Holdninger og kognitiv dissonans.pptx
Timeforløb 3 december 2024- Holdninger.docx
Om Kognitiv Dissonans.pdf
Social sammenligning.pptx
Timeforløb 9 dec. 2024 -social sammenligning.docx
Social sammenligning.docx
Det vedhæftede dokument skal læses.
Timeforløb 10 december 2024 - the social dilemma.docx
Sociale medier -PowerPoint.pptx
Timeforløb 11 december 2024 - the social dilemma (1).docx
Sociale medier.docx
I skal læse det vedhæftede dokument.
Timeforløb 17 december 2024.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Titel 5
Barndommens betydning- Mønsterbrud og resiliens
Udover psykologiske undersøgelsesmetoder indenfor udviklingspsykologi er følgende begreber og teorier blevet gennemgået:
1. Eriksons faseteori
2. Bowlbys tilknytningsteori
3. Ainsworths teori om tilknytningsmønstre
5. Tilknytningsforstyrrelser
6. Forskellige typer af omsorgssvigt
7. Børns reaktioner på omsorgssvigt
8. Risiko og resiliens
9- Piaget og Vygotsks teorier om kognitiv udvikling og indlæring
Kernestof
https://psykveje.systime.dk/?id=5052
Grundlæggend Psykologi og SocialPsykologi. s. 232-248. 2005. Forlaget ØKNOM
Supplerende stof
Dokumentar: "Er du mors lille dreng "
Indhold
Kernestof:
Erikson, udviklingspsykologi og tilknytningsteorien (3).pdf
Eriksons teori 6 januar 2025.pptx
Timeforløb 6 januar 2025 - Erikson.docx
Erik Eriksons teori .docx
Det vedhæftede dokumenet skal læses
Timeforløb 8 januar 2025.docx
I skal læse fra side 232 til og med side 237 i det vedhæftede dokument.
Tilkyntningsteorien- omsorgssvigt-resilliens-omsorgsvigt- møsterbrud- 17 januar 2023.ppt
Om Psykologi B
Timeforløb 20 januar 2025- .docx
Tilkyntningsteorien- omsorgssvigt-resilliens-omsorgsvigt- møsterbrud-20 jan. 2025.ppt
I skal læse fra side 245 (omsorgssvigt) til og med side 248 i det vedhæftede dokument.
Timeforløb 22 januar 2025.docx
To casse om udviklingspsykologi 22 jan. 2025.pdf
Piaget-Uge 5.ppt
De to cases- Virkeligheden opfatttes forskellig og Genie.pdf
Timeforløb 28 januar 2025- Piaget.docx
Om Piaget fra Nil. Peter.pdf
Det vedhæftede dokument "Om Piaget..." skal læses
Om Vygotsky.pdf
I skal læse det vedhæftede dokument (fra Lev Vygosky til og Distribueret kognition)
Timeforløb 5 februar 2025.docx
Lev Vygotsky.ppt
I skal læse det vedhæftede dokument (fra Lev Vygosky til Distribueret kognition)
Timeforløb 17 februar 2025- Eksperimentet.docx
Om Vygotsky.pdf Om Piaget fra Nil. Peter.pdf Vi skal repetere både Piaget og Vyotskys teori. I må gerne læse/skimme teksterne om de to teoretikere.
Timeforløb 19 feb. 2025 - Eksperimentet.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Hukommelse, perception, indlæring og intelligens
Hvordan tankeprocesser med fokus på hukommelsen, er et samspil mellem automatiske neuropsykologiske processer og omgivelsernes påvirkning, samt vores individuelle erfaringer.
Falske erindringer er og de konsekvenser, det kan have for det enkelte individ.
Fokuspunkter :
-At redegøre for hvordan hukommelsen er opbygget og hvilken betydning den første forskning inden for hukommelse har haft.
-Redegøre for begreberne opmærksomhed og perception,
-Der har været et særfokus på falske erindringer
En analyse af eksperimenter, herunder anvendt begreberne kvantitativ, kvalitativ undersøgelse.
Kernestof: kognition (og læring)
Hukommelse, perception og indlæring. s. 299-315 i bogen Anvendt Psykologi. 2007
Vi har arbejdet med følgende begreber/teorier
1-Begrebet inteligens.
2- Mange intelligenser.
3- Køn og intelligens
Kernestof
Følgende links er fra bogen Psykolgiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5331
https://psykveje.systime.dk/?id=5351
https://psykveje.systime.dk/?id=5350
https://psykveje.systime.dk/?id=5350
Supplerende stof:
Eksperimenter i klassen :
:korttidshukommelses test
Dokumentar om falske erindringer: Farlige Forklaringer"
Illustrationer om perception
Korte artikler om H. Nyborgs opfattelse af intelligens og køn og mange intelligenser.
Intelligenstest.
Mensa.dk
Tegninger/illustrationer om mange intelligenser.
Indhold
Kernestof:
25 februar 2025-Hukommelse og perception powerpoint.ppt
I skal læse s. 299-306 i det vedhæftede dokument: Hukommelse, Perception, Indlæring i Anvendt Psykologi.pdf
3 marts 2025 -Timeforløb - Hukommelse.docx
I skal genlæse s. 299-306 og læse 308-310 i det vedhæftede dokument: Hukommelse, Perception, Indlæring i Anvendt Psykologi.pdf
Timeforløb 5 marts 2025 - Faglige forklaringer sidste version.docx
I skal genlæse s. 304-306 og 308-310 i det vedhæftede dokument: Hukommelse, Perception, Indlæring i Anvendt Psykologi.pdf
Billeder om perception 11 marts 2025.docx
Om eksamen.pptx
Timefoløb -11 marts 2025 - Falske erindringer og perception.docx
1- I skal genlæse s. 308-310 i det vedhæftede dokument: Hukommelse, Perception, Indlæring i Anvendt Psykologi.pdf
Mange intelligenser.pptx
Tegninger om mange intelligenser.pdf
Timeforløb 25 marts 2027 Intelligens.docx
Intelligens- Grundlæggende psykologi og socialpsykologi.pdf
I skal læse det vedhæftede dokument (Intelligens- Grundlæggende psykologi og socialpsykologi.).
Timeforløb 31 marts 2025.docx
I skal genlæse det vedhæftede dokument (Intelligens- Grundlæggende psykologi og socialpsykologi.).
Følgende spørgsmål skal besvares
Timeforløb 2 april 2025.docx
Opgaver om intelligens.doc
Jeg har et ekstra spørgsmål til jeres artikler, som jeg gerne vil have, at I inddrager i jeres fremlæggelser:
Grupper
Psykologiske metoder og mobning.pptx
Videnskabsteori og metode.docx
Det vedlagte dokument skal genlæses (Videnskabsteori og metode.docx) og følgende grupper skal fremlægge.
Det vedlagte dokument Videnskabsteori og metode.docx skal genlæses.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Titel 7
Repetition
Indhold
Kernestof:
Psykologiske metoder og mobning.pptx
Opgaver om intelligens.doc
Timeforløb 6 maj 2025.docx
Videnskabsteori og metode.docx
Det vedlagte dokument skal genlæses (Videnskabsteori og metode.docx) og følgende grupper skal fremlægge.
Det vedlagte dokument Videnskabsteori og metode.docx skal genlæses.
Timeforløb 12 maj 2025.docx
SOMMEREKSAMEN 2025- .docx
Timeforløb 14 maj 2025.docx
På onsdag afholder vi en prøveeksamen. H´Jeg har vehdæftet to tidligere eksamensspørgsmål, som I skal forberede. Undervejs vil jeg udvælge nogle af jer til at præsentere jeres svar for hele klassen.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045567", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045567", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045567" }