Holdet 2g3g 2024 Psykologi C 4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Hasan Yildiz
Hold 2g3g 2024 Psykologi C 4 (2g3g ps 4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3 Stress i det senmoderne samfund
Titel 4 Mobning, sociale medier og psykologiske metoder
Titel 5 Barndommens betydning-  Mønsterbrud og resiliens
Titel 6 Hukommelse, perception, indlæring og intelligens
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Eleverne skal i dette forløb introduceret til psykologiens områder og metode
Fokus på forskellen på hverdagspsykologi og videnskabspsykologi, at tage stilling på et fagligt grundlag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Unges identitetsdannelse med fokus på følgende begreber og teorier:

1. Kendetegn ved det senmoderne samfund; kulturel frisættelse og individualisering

2. Eriksons klassiske teori om unge og deres identitetsdannelse.

3. Skelne mellem personlig og social identitet.

4. Anthony Giddens teori om det refleksive selv og teorien om at identitetsarbejdet er et refleksivt projekt.

5. Fordele og ulemper ved unges liv og identitetsdannelse

6- Narcissisme

Kernestof
Følgende links er fra bogen Psykologiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5392
https://psykveje.systime.dk/?id=5425
https://psykveje.systime.dk/?id=5424
https://psykveje.systime.dk/?id=5416
https://psykveje.systime.dk/?id=5413
https://psykveje.systime.dk/?id=5414

Den nye psykologihåndbog. s. 167-179. 2003. Gyldendal. 2. udgave

Supplerende stof

Sociologibogen. 2023 .2.6 Hvad kendetegner unges fællesskaber. https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
Korte uddrag fra bogen Ungdomssociologi. 2005.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 3 Stress i det senmoderne samfund

Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:

1. Akut og kronisk stress: årsager og symptomer.

2. Definition på stress. Et samspil mellem ydre og indre faktorer.

3. Ydre faktorer, livforandringer, daglige gener og stress på arbejdet.

4. Karaseks krav/kontrol model.

5. Indre faktorer som årsag til stress.

6. Coping, problemorienteret og emotionsorienteret coping.

7. Psykologiske undersøgelsesmetoder til at studere stress hos det moderne menneske.

Kernestof
GølgendelLinks er fra bogen Psykologiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5559
https://psykveje.systime.dk/?id=5574
https://psykveje.systime.dk/?id=5573
https://psykveje.systime.dk/?id=5572
https://psykveje.systime.dk/?id=5806

Supplerende stof
Tema "Stress. Psykologi. Allersevice.dk 3/2005
Dokumentar: Stå af ræset. dr.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 4 Mobning, sociale medier og psykologiske metoder

Psykologiske undersøgelsesmetoder. Kvalitativ og kvantitativ metode. Fejlkilder


Kernestof
Psykologiske undersøgelsesmetoder i bogen "Kultur og Det Sociale Liv..."s. 576-580.

Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:

1. Hvad kendetegner en gruppe

2. Forskellige typer af grupper

3. Gruppepåvirkning; konformitet og social kontrol

4. Gruppepres ved Asch

5. Autoritet og lydighed ved Milgram

6. Situationsfaktoren ved Zimbardos Stanford fængselseksperiment

7. Holdninger, 3 komponenter, adfærd, kognitiv og affektiv

8. Kognitiv dissonans

9. Psykologiske undersøgelsesmetoder i socialpsykologi

Kernestof
Følgende links er fra bogen Psykologiens Veje
https://psykveje.systime.dk/?id=5523
https://psykveje.systime.dk/?id=5536
https://psykveje.systime.dk/?id=5535
https://psykveje.systime.dk/?id=5534
https://psykveje.systime.dk/?id=5801
https://psykveje.systime.dk/?id=5531


Nye øjne på mobning. s. 12-17
https://dpu.au.dk/om-dpu/nyheder/nyhed/artikel/nye-oejne-paa-mobning

Der har været fokus på  hvilken betydning teknologi og sociale medier har på unges identitetsdannelse. Vi har desuden
haft et kritisk blik på teknologi og sociale mediers betydning i en læreproces.

Kernetof
Følgende link er fra bogen Psykologiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5429
https://psykveje.systime.dk/?id=5450
https://psykveje.systime.dk/?id=5449
https://psykveje.systime.dk/?id=5444
https://psykveje.systime.dk/?id=5744

Suppelende stof

Dokumentaren:  The Social Dilemma
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Barndommens betydning- Mønsterbrud og resiliens

Udover psykologiske undersøgelsesmetoder indenfor udviklingspsykologi er følgende begreber og teorier blevet gennemgået:

1. Eriksons faseteori

2. Bowlbys tilknytningsteori

3. Ainsworths teori om tilknytningsmønstre

5. Tilknytningsforstyrrelser

6. Forskellige typer af omsorgssvigt

7. Børns reaktioner på omsorgssvigt

8. Risiko og resiliens
9- Piaget og Vygotsks teorier om kognitiv udvikling og indlæring

Kernestof
https://psykveje.systime.dk/?id=5052

Grundlæggend Psykologi og SocialPsykologi. s. 232-248. 2005. Forlaget ØKNOM

Supplerende stof
Dokumentar: "Er du mors lille dreng "
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Hukommelse, perception, indlæring og intelligens

Hvordan tankeprocesser  med fokus på hukommelsen, er et samspil mellem automatiske neuropsykologiske processer og omgivelsernes påvirkning, samt vores individuelle erfaringer.

Falske erindringer er og de konsekvenser, det kan have for det enkelte individ.
Fokuspunkter :
-At redegøre for hvordan hukommelsen er opbygget og hvilken betydning den første forskning inden for hukommelse har haft.
-Redegøre for  begreberne opmærksomhed og perception,
-Der har været et særfokus på falske erindringer
En analyse af eksperimenter, herunder anvendt begreberne kvantitativ, kvalitativ undersøgelse.

Kernestof: kognition (og læring)
Hukommelse, perception og indlæring. s. 299-315 i bogen Anvendt Psykologi. 2007
Vi har arbejdet med følgende begreber/teorier
1-Begrebet inteligens.
2- Mange intelligenser.
3- Køn og intelligens

Kernestof
Følgende links er fra bogen Psykolgiens Veje.
https://psykveje.systime.dk/?id=5331
https://psykveje.systime.dk/?id=5351
https://psykveje.systime.dk/?id=5350
https://psykveje.systime.dk/?id=5350


Supplerende stof:
Eksperimenter i klassen :
:korttidshukommelses test
Dokumentar om falske erindringer: Farlige Forklaringer"
Illustrationer om perception

Korte artikler om H. Nyborgs opfattelse af intelligens og køn og mange intelligenser.
Intelligenstest. Mensa.dk
Tegninger/illustrationer om mange intelligenser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde