Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jens Timcenko Bodekær
|
Hold
|
2h3g 2024 Biologi B 1 (2h3g Bi 1, 2h3g Bi 1 - øvm1, 2h3g Bi 1 - øvm2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Økologi og biodiversitet
Kernestof:
- Økologi, samspil mellem arter og deres omgivelser samt C-, N- og P-kredsløb
- Biodiversitet
- Fotosyntese og respiration
- opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- cellebiologi: opbygning af eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Supplerende stof:
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
Eksperimentelt arbejde:
- Shannon indeks via Raunkjærcirkler
- Fotosyntese
I forløbet gennemgår vi de væsentligste elementer af økologi, samspil mellem arter og deres omgivelser samt C-, N- og P-kredsløb. Forløbet har særligt fokus på overdrevsøkologi og inkluderer en feltundersøgelse af Sydhavnstippen.
Forløbet indeholder ligeledes et fokus på biodiversitet, hvor biodiversiteten på forskellige biotoper på Sydhavnstippen undersøges vha. Raunkjær cirkler og præsteneres kvantitativt via et Shannon-indeks.
Forløbet har særligt fokus på den biokemiske proces fotosyntese, hvor plantecelleres opbygning, samt forskellige membran processor gennemgåes. Fotosyntesen er et særligt fokuspunkt, herunder dens delprocessor (lysprocesser og Calvin's cyklus). Forløbet indeholder desuden en gennemgang af den biokemiske opbygning af carbohydrater, samt deres biologiske funktion.
I forbindelse med fotosyntese laves der er et forsøg omkring sammenhængen mellem lysintensitet og fotosyntese, og eleverne arbejder her med lineære funktioner, samt træner mundtlig præsentation af emnet.
Under økologi perspektiveres der til Dansk Landbrug, hvor der bliver diskuteret om dansk landbrug er klimahelte eller klimaskurke, dynamikken mellem landbrug og biodiversitet, samt mulige løsningsforslag af aktuelle problemstillinger.
Undervejs i forløbet afholdes der en ekskursion til RUC med fokus på karrierelæring og muligheder inden for biologi efter 3. g.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økologi og populationsstørrelser
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Kroppens fysiologi
Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, hormonel regulering og forplantning
Forløbet har haft fokus på at give et overblik over kroppens organsystemer med særlig fokus på kredsløb og lunger.
Eksperimentelt arbejde
- Pulsmåling
- Blodtryk
- Lungefunktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Logbog - Min krop og motion
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Immunforsvaret
Immunforsvaret og Fight the Bite
Kernestof:
- Mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
- Virus: opbygning og formering
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
- bioteknologi
Forløbet har haft fokus på forståelse af det innate og det erhvervede immunforsvar gennem kapitlet om immunforsvar i BiU B bogen, og derefter et eksperimentelt forløb med Fight the Bite om slangegift og udviklingen af modgifte.
Venom vs poison: Forskellen på venom og poison og deres bestanddele.
•
LD50: Definerer den dødelige dosis af forskellige former for dyregift.
•
Giftige dyr: Fokuserer på lokationen af giftige dyr, deres påvirkning på menneskers livskvalitet, forskellige typer af toksiner, og hvilke dyr som er giftige.
•
Nervegift: Fokuserer på de dødelige mekanismer som toksiner sætter i gang når de er i kroppen.
•
Hæmotoksisk gift (blodgift): Zoomer ind på koagulationskaskaden og slangegifts påvirkning på denne mekanisme.
•
Vacciner og deres oprindelse: Sætter fokus på modgifte mod toksiner, og hvordan de udvikles.
Fight the Bite:
- Dækket kernestof
•
Toksikologi (Bioteknologi A – Htx 2017).
•
Makromolekyler: Specifikke egenskaber for proteiner (Biologi A – Stx 2017) (Bioteknologi A – Htx 2017).
•
Mængdeberegninger i relation til opløsninger (Bioteknologi A – Stx 2017).
•
Eksperimentelle metoder: Transformation, PCR, elektroforese, og ELISA (Bioteknologi A og Biologi A – Stx og Htx 2017).
•
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale (Biologi B, Htx 2017).
•
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt (Biologi B, Htx 2017).
Dækket supplerende stof
•
Sundhed, sygdom og medicin (Bioteknologi A – Stx 2017, Biologi A - Stx 2017 & Biologi B - Stx 2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Nervesystemet
Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- fysiologi:, nervesystem
Supplerende stof:
Selvvalgt artikel om euforiserende stoffer
Eksperimentelt arbejde:
- Sanseforsøg
- Refleksøvelse
- Nerveledningsforsøg og påvirkning af alkohol
Fokuspunkter:
- Opbygning af nervesystem i CNS og PNS
- Forståelse af nervesignals vej og reflekser
- Opbygning af en nervecelle
- Forståelse af at nerver kommunikerer kemisk og elektrisk
- Forståelse af transmitterstoffer fremmende og hæmmende effekter
- Forståelse for effekten af stimulanser, som kokain, MDMA og hash på vores nervesystem, herunder de tre transmitterstoffer, noradrenalin, serotonin og dopamin
- Perspektivering af stoffernes effekt og brug i vores samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - DNA og Genetik
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Supplerende stof:
- bioetik.
Fokuspunkter:
- Nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- CRISPR, genregulering i mennesker
Eksperimentelt arbejde:
- DNA-ekstraktion
- Blodtypebestemmelse
- Mikroskopering af rodspidser fra rødløg
- Nedarvning af monogene arveegenskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA-ekstraktion
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Mad, enzymer og mikrober
Kernestof:
--mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens, MRSA, mikrobiota
̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteine
̶ enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Supplerende stof:
- Bioteknologi
- Sundhed, sygdom og medicin
Eksperimentelt arbejde:
- Enzymaktivitet - spytamylase og stivelse
- Resistens hos bakterier (online forsøg)
http://biu.dk/IA/BIU/KAP9/MultiresistenteBakterier/AntibiotikaResistens/AntibiotikaResistens.html?fbclid=IwAR1TkE6wwIXLXisgl0Np6b5apR3BYnrkIHbL2HIQUplohjMQE73EBFGD7fg
- Blodsukker og hormonelstyring af blodsukkerniveauer
I forløbet gennemgår vi opbygning af kulhydrater, fedt og proteiner. Vi gennemgår desuden optagelse af næringsstoffer gennem tarmen og kobler det til hormonelregulering af blodsukkeret.
Vi gennemgår enzymers virkemåde, cofaktorer, effektivitet og funktion som del af fordøjelsen.
Under mikrobiologi gennemgår vi prokaryoters opbygning, udvikling af resistens, samt rolle som kroppens mikrobiota. Vi diskuterer også udvikling af MRSA i samfundet og problemstillinger vedrørende MRSA i samfundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymer
|
28-03-2025
|
Mad, fordøjelse og enzymer
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 - Hormoner og kønssygdomme
Kernestof: hormonel regulering og forplantning
Fokuspunkter:
Hormoners virkemåde, Feedback mekanismer, hormonforstyrrende stoffer, den kvindelige cyklus, befrugtning af æg, kønssygdomme og smittespredning
Eksperimentelt arbejde:
- Smittespredning af kønssygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045965",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045965",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64610045965"
}