Holdet 2g3g 2024 Dramatik C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Christian Jensby
Hold 2g3g 2024 Dramatik C (2g3g dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forestillinger
Titel 2 Introduktion til dramatik
Titel 3 Ældre teaterhistorie
Titel 4 Naturalismen*
Titel 5 Det episke teater*
Titel 6 NB: Eksamensopgivelser er markeret med *

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forestillinger

Arbejde med forestillingerne vi har set. Inddragelse af Patrice Pavis og forestillingsanalysen.

- "En sommerdag i Oktober" - Teater V
- "Til Ungdommen" - Teater V
- "Omve'n Hjemve" - Teater V
- "Antigone" - Zebu, Københavns åbne Gymnasium
- "Vi de druknede" - Republique
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduktion til dramatik

Grundforløb med fokus på dramatik i teori og praksis. Der arbejdes med indledende øvelser i samarbejde, tillid, krop, og improvisation samt teori om rum, status og spænding.

Kroppen som redskab – Fra Dramatik: En grundbog (5,8ns)*
Status – Improvwiki (4ns - engelsk)
Rummet er noget man gør – Fra Sprog på Spil (3ns)
Rum og Spil – Fra Dramatik: En Grundbog (2,6ns)
Jens Arentzen - Spænding fra Skuespillerens Værktøjer (10ns)
Jens Arentzen - Blikretning fra Skuespillerens værktøjer (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Ældre teaterhistorie

Fokus på den "ældre" teaterhistorie og teatertraditionen. Der fokuseres på teaterkonventioner og sammenlignes på tværs af tid.

Det græske teater – fra Klar Scene (7ns)
Crash Course Theatre - Greek Drama (video)
https://www.youtube.com/watch?v=VeTeK9kvxyo&ab_channel=CrashCourse
Commedia dell’arte – fra Klar Scene (7ns)
Crash Course Theatre - Commedia dell'arte (video, https://www.youtube.com/watch?v=U96m8inKt24&ab_channel=CrashCourse)
Shakespeare – fra Klar Scene (6ns)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Naturalismen*

Forløb om det naturalistiske teater. Der kigges på periodens konventioner og den naturalistiske spillestil med særligt henblik på Konstantin Stanislavskij og hans skuespilteknikker.

Pensum:

Naturalismen – Kapitel fra Klar Scene (7,5 ns)*
August Strindberg - Frøken Julie (uddrag fra Klar Scene) (3ns)*
August Strindberg – Forord til Frøkens Julie (uddrag fra Klar Scene) (3ns)*
Lene Kobbernagel - Skuespilleren på Arbejde – Kapitel om Stanislavskij (14ns)*
Jens Arentzen - Indstudering af given tekst (9ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det episke teater*

Forløbet tager udgangspunkt i det episke teaters historie med særligt fokus på Weimarrepublikken, Bertolt Brecht og Nazi-tyskland. Der arbejdes med at gøre allerede kendte fortællinger episke og omsætte spillestil, scenografi og historie til episk teater.

Det episke teater – fra Klar Scene (7ns)
Bertolt Brecht – Tiggeroperaen (uddrag fra Klar Scene) (2ns)
Crash Course Theater – Bertolt Brecht and Epic Theater https://www.youtube.com/watch?v=c7fqMPDcKXM&ab_channel=CrashCourse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 NB: Eksamensopgivelser er markeret med *

Samlede opgivelser = 44,8 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer