Titel
1
|
Mediefag B 2024/2025
Genopfriskning af mediefag (Miniforløb) 1
Kampagneforløb (Teoretisk forløb) 2
Kampagneforløb (Praktisk forløb) 3
Filmhistorien (Praktisk forløb) 6
Fakta på film og TV (Teoretisk forløb) 7
Fakta på film og TV (Praktisk forløb) 8
Christopher Nolan - En auteur inden for Hollywoods rammer? (Teoretisk forløb) 11
Eksamensproduktion (Praktisk forløb) 12
Genopfriskning af mediefag (Miniforløb)
Begrebsgenopfriskning fra C-niveau + introduktion til nye filmterminologiske begreber.
Genopfriskning af Final Cut Pro
Genopfriskning af næranalyse som metode
Genopfriskning af kamerabrug
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
forskellige analysemetoder
karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
forskellige perspektiver på film, tv og nyere medier
produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
optageprincipper og optageteknik
redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Materiale
The Mystery Man https://youtu.be/qZowK0NAvig?si=X49aUNNrCB6XSqeV
Google Sites: https://sites.google.com/kg.dk/mediefagc20242025?usp=sharing&pli=1&authuser=1
“Lovefield” https://youtu.be/4meeZifCVro
Drengen i Kufferten: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/drengen-i-kufferten
FEMO: https://www.16-9.dk/2016/05/femo/
https://www.youtube.com/watch?v=nrzC67wW1YU
Olsen mfl.: Levende Billeder - Grundbog i Mediefag. Systime, 2012. Side 10-51
https://youtu.be/C7TosdbXUjs?si=KIxQTUpEJwp2IcFB
https://youtu.be/C7TosdbXUjs?si=KIxQTUpEJwp2IcFB
Kampagneforløb (Teoretisk forløb)
Fokus har været på kampagneformaterne den politiske kampagne og reklamekampagnen. Laswells kommunikationsmodel. AIDA-modellen. Målgruppeteori. Minerva-modellen. Branded Content. Voice-Over-format. Voice-Over+-format. Presenterformat. Testimonialformat. Det episke format. Det lyriske format. Politisk kampagne. Prodution Value. Appelformerne. Skræmmekampagner.
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
forskellige analysemetoder
karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
medie- og kommunikationsteori
medieetik og basal ophavsret
kommunikationssituation og målgrupper
distributionskanaler og delingsværktøjer
Materiale
STEEEEEEEEEEM! https://youtu.be/i9WeGx8YZ4I?si=EwPdEN5hMd3hDN9_
Hansen mfl.: De korte medieformater. Systime, 2019. Side 109-118 + 121-126
Spies – Do it for Denmark
https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw&t=2s
Venstre – Bag Facaden
https://www.youtube.com/watch?v=QpY--gpUwmk
Volkswagen – Generationer
https://www.youtube.com/watch?v=A-sDCUXML2E
Voice-over-formatet: Landbrug & Fødevarer
Der er et yndigt land | Landbrug & Fødevarer
https://www.youtube.com/watch?v=g1_2YaMikUk
Voice-over+-formatet: JBS – Kun for rigtige mænd
https://www.youtube.com/watch?v=FL3DAZ_TUqo
Presenter-formatet: Lars Larsen
https://www.youtube.com/watch?v=YLwl2n5lsP4
Presenter-formatet: Kim’s – Jørgenfiguren
https://www.youtube.com/watch?v=lAt_G3cZ5WY
https://www.youtube.com/watch?v=SX_sXEfASco
https://www.youtube.com/watch?v=PDEIizQLyw4
Testimonial-formatet: Always
https://www.youtube.com/watch?v=NjTntsnW7z4
Det episke format: Harry og Bentsen
https://www.youtube.com/watch?v=KNGzxjjyLww
https://www.youtube.com/watch?v=zx0M4doqsjQ
Det episke format: Carlsberg øl-kuskene
https://www.youtube.com/watch?v=f2CPSK3xxio
https://www.youtube.com/watch?v=EjMJoYxhgZc
https://www.youtube.com/watch?v=Z3zeKPmfA-0
Det episke format: Polle fra Snave
https://www.youtube.com/watch?v=0nmVe2oby2o
https://www.youtube.com/watch?v=UP7-9neBOXg
https://www.youtube.com/watch?v=JHauNaVVywk
Det lyriske format: Kenzo World – New Fragrance
https://youtu.be/NoMqvniiEkk
Oddset – Der er så meget kvinder ikke forstår
https://www.youtube.com/watch?v=cy5zwaQ_A-E&t=245s
Dirch Passer reklamerer for Fanta
https://www.youtube.com/watch?v=LQ567H2DdQE
L’Easy – Luffe og Sjanne
https://www.youtube.com/watch?v=Ej3n56W5kbM
https://www.youtube.com/watch?v=pai0aIixoNk
https://www.youtube.com/watch?v=nx9DYWAHYL8
Bilka – Fra til fjorten
https://www.youtube.com/watch?v=56WZEVmm4EA
https://www.youtube.com/watch?v=yDLYQkeyYAo
Reklameblok fra TV-2 2008
https://www.youtube.com/watch?v=9djSaoc0XSo
Den politiske kampagne
Reagan - Bear In The Woods
https://www.youtube.com/watch?v=NpwdcmjBgNA
Dansk Folkeparti kampagne, 2007
https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es
Henrik Nielsen - Jeg ska’ ski’ do
https://www.youtube.com/watch?v=XAWE1kFh6H0
Kampagneforløb (Praktisk forløb)
Kampagneforløb
KG skal bruge nye kampagne video til brug for markedsføring forud for åbent hus i januar måned og gymnasievalg 1. marts 2025.
I skal producere KG’s kampagnefilm til de sociale medier, der skal køre i vinteren 2024/2025.
Rammer
Der skal produceres kampagnefilm som beskriver hhv.
· Livet som AKS-elev
· Livet som Teater V-elev
· Udvalg og socialt liv på KG
Formatet skal være som følgende:
· Varighed 35-45 sekunder
· Interview med elever
· Lyssætning
· Dækbilleder, der illustrerer emnet og læringsaktivitet (både nye, men også arkiv)
· Underlægningsmusik https://artlist.io/royalty-free-music/song/ever-since-i-came/5427
· Undertekster
· 16:9 og square format https://youtu.be/pnQ5TDzS2Rc?si=ML4b94o6OINRLxFu
I skal i præproduktionen undersøge målgruppen for at finde ud af, hvordan I bedst rammer den.
· Primær målgruppe er forældre i starten af 40’erne-slutningen af 50’erne.
· Sekundær målgruppe er potentielle elever 14-16år.
I skal vise jeres forældre to eller tre af KG’s tidligere kampagnefilm og derefter interviewe dem om
- Hvad de synes er interessant indhold for dem
- Hvad de synes der virker godt og virker mindre godt i kampagnefilmene
- Hvad synes de er budskabet i filmene og bliver det kommunikeret godt
- Hvad savner de af indhold, tematikker, budskaber
Optag det på video eller blot lyd. Interviewet skal ikke tage mere end 5-10 minutter.
Kampagnefilmene fra 2023 ses her: https://drive.google.com/drive/u/1/folders/13DWoycOhRkyJmfBJ2ZhxFuzPsN1sDXIY
Herefter skal I anvende Minerva-modellen til at placere jeres forældre i segmenter.
I skal herefter interviewe repræsentanter fra hhv. AKS, udvalg og Teater V for at høre om forventninger til indhold, mulighed for gode filmiske muligheder etc.
Interviews med forældre
I skal lytte jeres interviews igennem og notere følgende:
- Hvad fungerer godt i følge dem?
- Hvad fungerer ikke så godt i følge dem?
- Prøv at placere jeres forældre i Minerva modellen
- Opsamlende skal I forsøge at gøre rede for, hvad der er væsentligt at huske på i forhold til vores målgruppe for kampagnefilmene.
Interessent Interviews
1. AKS - Asger, Paris, Hilla, Svend
2. Teater V - Victoria, Anton, Yaser, Nevin
3. Udvalg og socialt liv på KG - Kalle, Yara, Josef, Selma
I skal udarbejde en interviewguide og planlægge et interview med interessenter for hver af grupperne. Formålet er dels at høre, hvilke ønsker og ideer de har til deres kampagnefilm, men også for at høre om gode muligheder for fede billeder, undervisningssituationer, praktiske aktiviteter etc. I planlægger i denne mappe: https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1Bf5m0M-fC4mHU2WGgLinmIUxaJ6ctk0j
Kampagneforløb
Nu er researchfasen overstået, nu går vi i gang med tilrettelæggelsesfasen.
Fortsæt med at arbejde i jeres dokumenter: https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1Bf5m0M-fC4mHU2WGgLinmIUxaJ6ctk0j
Det første I skal i tilrettelæggelsesfasen er at sammenholde den information fra jeres målgruppeinterviews, jeres interessentinterviews, rammerne for kampagneformatet, samt jeres teoretiske viden fra vores kampagneforløb. På den måde skal I danne jer en ide om, hvad indholdet, tematikker etc. skal være i jeres kampagnevideo.
I skal derefter i gang med at planlægge, hvilke billeder I skal anvende, hvilke elever I skal interviewe og hvilke spørgsmål I skal stille dem. Production value - hvordan højner vi den?
Øvelse: Se de tre kampagnevideoer fra sidste år og tal om, hvilke spørgsmål eleverne er blevet stillet og hvordan disse eleverne er blevet instrueret i interviewsituationen: https://drive.google.com/drive/u/1/folders/13DWoycOhRkyJmfBJ2ZhxFuzPsN1sDXIY
I hår fået adgang til en stor del af KG's billede- og videodatabase (se jeres mail). Her kan I finde videomateriale fra alle mulige begivenheder på og uden for KG, som I kan anvende. Husk at disse billeder/videoer KUN må anvendes til dette projekt, så I har et moralsk og etisk ansvar for at de ikke misbruges. I må ikke dele noget af materialet med andre.
How to do Multicam Editing in Final Cut Pro https://youtu.be/W4F0Ef1u7wU?si=4d2Nz97MDMzzlWs1
How to Remove Background Noise in FCP (Hiss, Static, White Noise): https://youtu.be/QrIpLS9rPEY?si=EbV29VmzevutYvFC
Se især på 'Voice Isolation'
How to Take Out Background Noise in Final Cut Pro: https://youtu.be/Zi3tK9u8ito?si=uo9s2C6rvYtgHH6P
Square format: https://www.youtube.com/watch?v=pnQ5TDzS2Rc
Undertekster: https://youtu.be/otrRi94iWjA?si=02GhUECt450On81S
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
forskellige analysemetoder
karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
medie- og kommunikationsteori
forskellige perspektiver på film, tv og nyere medier
produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
optageprincipper og optageteknik
redigeringsprincipper og redigeringsteknik
medieetik og basal ophavsret
kommunikationssituation og målgrupper
distributionskanaler og delingsværktøjer
Filmhistorien (Praktisk forløb)
Filmhistorien - Videoessays
Vi skal undersøge og blive klogere på filmhistorien. I skal derfor i grupper producere et videoessay om en periode i filmhistorien. I skal sammensætte billedsiden med eksempler fra perioden og der skal være en informativ VO, der forklarer om perioden. Undervejs skal I lave en lille næranalyse af en lille scene/sekvens, som I tænker, er karakteristisk for perioden. Videoessayet skal vare ca. 5-7 minutter. Spørgsmål I kan tage udganspunkt i:
Hvilken årrække strækker perioden sig over?
Hvad er karakteristikaene for denne periode i filmhistorien?
Tekniske karakteristika/udvikling?
Dramaturgiske karakteristika?
Hvilke genrer?
Hvilke skuespillere?
Hvem er periodens væsentligste instruktører og hvad karakteriserer deres film (stil, teknik, tematikker etc.)?
Hvilke er periodens væsentligste film?
Eksempler på hvordan et videoessay kan se ud:
https://youtu.be/6BQKJvQ0ktM?si=fyOav6WWwK1hjRE9
https://youtu.be/BcQLZeX5dhI?si=6DamzDAbfbgktEzY
Materiale til hver periode kan I finde her:
https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1VDNifrNUY3h5tDlH3lQrtjbXQhZx0i1T
Grupper
Svend, Anton, Yaser - Fase 1: Fra etablering til eksperiment – den tidlige film (1895-1929)
Yara, Selma, Paris - Fase 2: Fra klassiske Hollywoodfilm til kritiske alternativer (1930-1958)
Nevin, Josef, Asger - Fase 3: Fra nybrud til nybølgefilm (1959-1979)
Victoria, Hilla, Kalle - Fase 4: Fra konglomerater til konkurrence – film i den digitale tidsalder (1980-)
Evaluering & Feedback
https://docs.google.com/document/d/1Ojk3zeDoiirkqaBLULYJDN5Au_LG4UrVeh3AzWMAtws/edit
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
forskellige perspektiver på film, tv og nyere medier
produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Materiale
https://levendebilleder.systime.dk/?id=231
https://levendebilleder.systime.dk/?id=232
https://levendebilleder.systime.dk/?id=233
https://levendebilleder.systime.dk/?id=234
A Brief History of Film https://youtu.be/utntGgcsZWI?si=Crd4lRmWiUjjLc3F
https://youtu.be/0eWWAdQU6i4?si=Db8JSguf1BHuEt3y
https://youtu.be/VMWMq4AEyjU?si=AS_-6uVcTxLe-HY7
https://youtu.be/IP0KB2XC29o?si=YgJvrRWPIOs2pnMO
Becky Sharp 1935 https://youtu.be/B0rY25U-zMU?si=V2bM4-SD2BX8f7iB
Evil (Welles, 1958): https://youtu.be/EhmYY5ZMXOY?si=ejLMZCmgLFFLIsLs
Citizen Kane (1941) Orson Welles. https://youtu.be/BNTJnHGnVeg?si=cIynm4HYgKoPelyR
Vertigo: https://www.youtube.com/watch?v=G7YJkBcRWB8
Ung Flugt: https://youtu.be/bO8XIm6bbgA?si=3OzYjxgVYHVaB6k0
Le Mepris (Godard, 1963): https://youtu.be/2wjDWnKTROI?si=53qNmXc2vMWH0c2F
Bonnie & Clyde (1967): https://youtu.be/NrmUpso_xT8?si=G9LWxeZgi9v-TdqQ
Taxi Driver (1976): https://www.youtube.com/watch?v=-QWL-FwX4t4
Jaws (1975): https://youtu.be/rW23RsUTb2Y?si=nO2rembYYvL0TLP1
Star Wars (1977): https://youtu.be/tRX4JFWffkM?si=wi9mwk54UwvLbgxY
Apocalypse Now (1979): https://youtu.be/2LHUbsN2X5E?si=69sJcEIaje-DpNyf
Terminator II (1991): https://youtu.be/FmSrdzmmues?si=Z-9oxGxGc8QQ_gXG
Betty Blue (1986): https://youtu.be/YydulEgsTOE?si=Q3_EaI1u5Mdkz_v0
Festen (1998): https://www.youtube.com/watch?v=quTDfx-kJGE
Dogville (2003): https://youtu.be/wQKZlps9W0k?si=oa7h9S9AWInAMIS1
The history of CGI in film: https://www.youtube.com/watch?v=g4OwUsVp9jI
Fakta på film og TV (Teoretisk forløb)
Vi skal i gang med et nyt forløb som tager udgangspunkt i dokumentar universet.
Vi skal have genopfrisket noget af den faktateori I har haft i 1.hf/1.g. Vi skal lære forskellige dokumentarformater at kende. Hvordan og hvorfor man producerer dem. Anvendelse af forskellige interviewformer. Blandingsformer og etiske overvejelser i forbindelse med skildring af virkeligheden.
Derudover skal I producere en intim dokumentar om et valgfrit emne. Jeg vil se, om jeg kan få TV2 Kosmopol til at aftage dem og vise dem.
Faktakontrakten. Autencitetsmarkører. Den dybdeborende dokumentar. Den observerende dokumentar. Den poetiske dokumentar. Den deltagende dokumentar. Den intime dokumentar.
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
forskellige analysemetoder
karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
medie- og kommunikationsteori
forskellige perspektiver på film, tv og nyere medier
Materiale
Anslag til Emilie Meng - En efterforskning går galt: https://www.dr.dk/drtv/se/emilie-meng-_-en-efterforskning-gaar-galt_350651 (uddrag)
Granild og Wolfhagen - Dox - Forløb i medier. Lindhardt og Ringhof, 2016. Side 14-22.
https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-konkurskarrusellen_456251 (uddrag)
Lars Engels: Natlæger (på Vesterbro)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/saa-kort-og-maerkeligt-livet-er?unilogin=1 (uddrag)
https://www.tv2kosmopol.dk/splash/taet-pa-sara-skal-vaere-mor#player
Kirsten Andersen og Jan Foght Mikkelsen - Dokumentaren i undervisningen. L&R Uddannelse, 2009. Side 52-8 + 61-63.
Samsara (2011): https://www.youtube.com/watch?v=IIR1vcj4lcE
Dømt til behandling (1997): https://youtu.be/E5wAyUfiLnU?si=t3qSm7iwAylf_V4D
Bowling For Columbine (2002): https://youtu.be/jY2PzzjO3zo?si=3pXbBBYAX3QGwiJ-
Skatteakrobaterne (2002): https://youtu.be/EGKRBjbN1IU?si=yBR8NMtSXEktOFjj
The Act of Killing (Joshua Oppenheimer, 2012) uddrag:
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=6GiqYLrJBG0
Roof Scene: https://www.youtube.com/watch?v=oZqEzIEWzPk
Last Scene: https://www.youtube.com/watch?v=P6CqAUKBljY
Mimi Olsen: - Film skal ses i dansk. Gyldendal, 2016. Side 100-106
Family (Sami Saif og Phie Ambo, 2001): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/family?unilogin=1
Anne Jerslev - ‘Den intime dokumentar’ i Kosmorama #229, 2002. Side 40-45.
Min morfar forfra (Pernille Rose Grønkjær, 2002) https://filmcentr alen.dk/grundskolen/film/min-morfar-forfra
Fakta på film og TV (Praktisk forløb)
PRAKTISK PRODUKTION – DEN INTIME DOKUMENTAR
I skal i grupper af 3-4 personer producere en intim dokumentar af ca. 5-9 minutters varighed.
Tema og hovedperson(er) kan være vanskeligt at finde, så I skal granske jeres hoveder for muligheder. Her er en lille liste til inspiration:
Hvordan er livet på gymnasiet?
Hvad/hvem betyder noget i dit liv?
Står du overfor et valg/dilemma?
Hvordan gør jeg en forskel?
Sig undskyld.
Er der noget der nager dig?
Har du udfordringer med dine forældre/søskende/venner?
Første gang du stod overfor en vanskelig begivenhed.
Dårlig samvittighed?
Er der én, du savner?
Misbrug/afhængighed – tobak, stoffer, alkohol, telefon, kød, træning etc.
Er du blevet svigtet/har du svigtet én du elsker?
Dyrker du konkurrenceidræt?
Sygdom
Benspænd
I skal basere fortællingen på teorien fra Mimi Olsens kapitel om Jeg-dokumentaren og Anne Jerslev Den intime dokumentar i Kosmorama # 229: https://drive.google.com/drive/folders/1fOS1No9Xl6Vrmmq5J7XYfuq8heUlo7Xn
I skal udvikle en synopsis i dette dokument: https://docs.google.com/document/d/1m0JDz3kzO-MfcKiOfAAaTY-qeoRsrzZwe429vEgmwY8/edit?tab=t.0
I skal derfor indtænke nærhedsstrategier, æstetiske og fortællemæssige træk, metarefleksion, videodagbogsformatet etc.
I skal så vidt muligt arbejde på tre plan:
Et fortidsrum, som bruges til at etablere problemstillinger
Et refleksionsrum, hvor I bekender, reflekterer
Et nutidigt rum/tidsligt nu, hvor I præsenterer jer selv i en naturlig hverdag
Billedsiden
Håndholdt kamera kan være med til at øge autenciteten
Vær opmærksom på ikke at filme i modlys
Vær varsom med at optage i mørke
Der skal være dækbilleder. Husk at variere disse i fht. beskæringer og perspektiver
Dækbillederne giver dokumentaren dynamik og flow - de skal også benyttes, når der reflekteres, så vi ikke kun oplever “talking heads”
Der skal være små stemningsskabende (gerne non-narrative) montager til at bryde fortællingen op
Indtænk gerne symbolladede/associative indstillinger
Lydsiden
I skal bruge et rigtigt kamera med ekstern mikrofon/microports
Vær opmærksom på lyden når I holder kameraet i hånden f.eks. i forbindelse med selvrefleksion
Lyt altid jeres optagelser igennem umiddelbart efter I har optaget dem (HUSK - kvalitetslyd er faktisk det vigtigste!)
Jeres dækbilleder må IKKE være stumme - mixet skal bare være lavt. Altså, der skal arbejdes med reallyd
Husk at lyden skal være stereo
Max 15 % underlægningsmusik
Postproduktion
Der skal være små stemningsskabende (gerne non-narrative) montager til at bryde fortællingen op
Husk rulletekster med produktionshold, medvirkende og kreditering af musikken
Titel 1 først på mørk baggrund
Basic lower thirds bruges til navne etc.
Den færdige dokumentar eksporteres i 1080/50i
Endelig skal I skrive en lille præsenterende/pirrende tekst om jeres program på 5-8 linier.
Etik
Gør ikke noget som I ikke kan stå inde for. Gå ikke længere, end du/I mener, er forsvarligt. Fremstil ikke andre på en negativ/ubehagelig måde.
For yderligere inspiration
Se de tidligere Tæt på-programmer som inspiration: http://www.tv2lorry.dk/splash/taet-pa-sara-skal-vaere-mor?autoplay=1#player
https://www.youtube.com/watch?v=tk5ugfkVPBY
https://www.youtube.com/watch?v=PTd-_ZNON90
https://www.youtube.com/watch?v=aQvCxurjf1A
Anne Jerslev: Den intime dokumentar: http://video.dfi.dk/Kosmorama/magasiner/229/kosmorama229_040_artikel3.pdf
Mimi Olsen - Film skal ses i dansk. Gyldendal 2016. side 100-113
Rejsen på Ophavet: http://filmcentralen.dk/gymnasiet/soeg?field_section=291&sword=rejsen+på+ophavet&search_api_views_fulltext=rejsen+på+ophavet&type=All
http://www.everydayproject.dk
Mig og min far – hvem fanden gider at klappe? http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?id=9000002915
Ulrik E. E. Gutt-Nielsen – Fremtidsvej , 2015
Samtykke: http://www.everydayproject.dk/samtykke
Mit første kulturclash: http://www.everydayproject.dk/mit-forste-kulturclash
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
optageprincipper og optageteknik
redigeringsprincipper og redigeringsteknik
medieetik og basal ophavsret
kommunikationssituation og målgrupper
distributionskanaler og delingsværktøjer
Christopher Nolan - En auteur inden for Hollywoods rammer? (Teoretisk forløb)
Vi skal i dette forløb dykke ned i Christopher Nolans værker og undersøge stilistiske og dramaturgiske træk ved ham som instruktør og manuskriptforfatter. Kan man arbejde som en selvstændig auteur inden for Hollywoods kyniske og profitorienterede rammer?
Indhold
Cross-cutting. Motifs (visual, conceptual or sonic) (Lyd i Memento, Totems i Inception, Tiden som koncept I Interstellar). Tid som en narrativ struktur. Bright windows som en metafor. Recurrence - tilbagevenden. Samme begivenheder fra nye perspektiver. Masterful use of scale. Authenticity – Immersion (nedsænkning). Heightend naturalism. Silhoutte, Inserts, Handheld shots. Symmetry. Shoot on film, real locations, practical effects. Not without flaws – expository dialogue. Mask/helmets. Music/sound effects. Non-linear time lines. Intercutting scenes. Scene Geography. Inserts. Lens Proximity – Linsens nærhed – går meget tæt på sin hovedkarakter. Head space. Keep it real. Gråzoner. Visualisering og konstruktion af mentale tilstande/rum. Stilistiske valg som f.eks. indre monolog, voice-over, memory flashes, en ulmende lydside, subjektiv kameraføring. Video- og skriftlige næranalyser af Sekvenser fra Batman Begins og The Prestige. Iboende historier. Sammenvævning af filmens fysiske univers med karakterernes mentale udvikling. Dobbelthed, spejlinger, spaltninger og paralleller.
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
forskellige analysemetoder
karakteristika ved fakta, fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
Materiale
https://www.imdb.com/name/nm0634240/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_4_nm_4_in_0_q_christopher%2520nola
Doodlebug (1997): https://www.youtube.com/watch?v=U0IdxlhmS3Y
Why Do Christopher Nolan Movies Feel Different
Claus Nyman Christensen mfl. - Mediefag.dk. Systime, 2005. Side 83-86
How Christopher Nolan Writes and Directs a Movie | The Director's Chair
Jakob Isak Nielsen - ‘Hjertefilm og Hjernefilm’ i 16:9 https://www.16-9.dk/2003-04/side05_hjertefilm.htm
Christopher Nolan - Batman Begins, 2004.
Christopher Nolan - The Prestige, 2006.
Christopher Nolan - Inception, 2010.
Tanja Mattrup - ‘Christopher Nolans filmiske univers’ i 16:9 - Juni 2012 - Feature: Christopher Nolans filmiske univers
The Making of Inception
Why Inception is a Masterpiece (My Favourite Film)
inception-screenplay.pdf
The Prestige: Hiding In Plain Sight
THE PRESTIGE Breakdown | Ending Explained, Every Twist Clue, Easter Eggs & Things You Missed
Næranalyse The Prestige
Eksamensproduktion (Praktisk forløb)
Indhold
Ideudvikling, synopsis, manuskriptskrivning, storyboarding, optagelser, redigering. Genrebevidsthed, formater, medieplatforme, distributionsplatforme, affordances, tværmedialitet, paratekster, PROducer og prodUSER.
Kernestof
filmiske virkemidler
forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
centrale genrer, medier, medieplatforme og deres tværmediale samspil
produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
optageprincipper og optageteknik
redigeringsprincipper og redigeringsteknik
medieetik og basal ophavsret
kommunikationssituation og målgrupper
distributionskanaler og delingsværktøjer
Materiale
Tutorial til Celtx: Introducing Celtx Screenplay: A Scriptwriting App for Windows Users
https://www.celtx.com/a/ux/
Pulp Fiction Manus: https://stephenfollows.com/resource-docs/scripts/Pulp_Fiction.pdf
Pulp Fiction Breakfast Scene: Pulp Fiction Ezekiel 25:17 - Script To Screen
Jonas Risvig Masterclass: https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
Tværmedialitet | Levende billeder – grundbog i mediefag
|