Titel
2
|
undervisningsbeskrivelse for hele skoleåret
Undervisningsbeskrivelse
Termin Maj-juni 2024-2025
Institution København Åbne Gymnasium
Uddannelse STX og HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Johanne Komal Müller
Hold 2h3g Re1
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb i faget
Teori Oversigt over brugte teori er i undervisningen
Forløb 1 Nordisk religion (i fortid og nutid) (inkl. værklæsning)
Forløb 2 Kristendom
Forløb 3 Buddhisme
Forløb 4 Egyptisk religion (fænomenologisk fokus)
Forløb 5 Islam
Forløb 6 Eksamensprojekt
Teori Oversigt over anvendt teorier i undervisningen
Forløbets indhold og fokus Dette er den anvendte teori i løbet af undervisningen.
Jeg har valgt at skrive det op på denne måde, for at gøre det lettere at udregne sidean-tal, da mange teorier er blevet brugt i flere forløb.
Når en teori er brugt i et forløb, er den skrevet ind under forløbet, dog er sideantallet ikke regnet med, da det er blevet regnet med fra denne forløbskasse.
Al materiale og alle opgaver er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Faglige mål • ”disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende reli-gionsfaglig terminologi, teori og metode”
• ”karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af reli-gionsfaglige begreber og -teorier”
• ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
Kernestof • ”religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi”
Anvendt materiale.
Anvendte teorier og begreber i undervisningen:
• Giddens og senmoderniteten
Andersen, Birgit; Bertelsen, Helle; Christoffersen, Anna; Samfund, individ og religion i "Senmoderne religiøsitet i Danmark" Systime, 2008, udgave fra 2017, pp.7-12
• Fundamentalisme – et moderne fænomen, Ahman ibn Taimiyya, Muhammed ibn Abd-Wahhab, Nyfundamentalisme - generelle træk
i Følner, Hanne; Lund, Bente, Fundamentalisme - et moderne fænomen, Ah-man ibn Taimiyya, Muhammed ibn Abd-Wahhab, Nyfundamentalisme - ge-nerelle træk i "Fundamentalisme i kristendom og islam - Frontkæmpere for Gud", Systime, 2012, pp. 21-29, 126-124, 142-145
• Jan Hjärpes positioner
Haaning, K. og Laursen, S.K., 2016. 6. Kristendommens historie. I Kristen-dom – tro og praksis. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://kristendom.systime.dk/?id=136> [Tilgået 10. maj 2025].
Inkl. en model af Johanne
• Teori om: Indefra og udefra, Karismatisk ledelse, Konversion, Offer
Lykke-Kjeldsen, Carsten; Pedersen, Bodil Junker; Rask, Tine Markvard Inde-fra og udefra, Karismatisk ledelse, konversion, Offer i ”Begrebsnøglen”, Sy-stime, 2. udgave, 1. opslag, 2016-2017 side 41-42,58-62, 87-88
• Ritualer (introduktion, Overgangsritualer):
Motzfeldt, a.D.T., 2012. 4. Fænomen: Ritualer. I Religion: Teori – fænome-nologi – metode. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://religionb.systime.dk/?id=122> [Tilgået 10. maj 2025].
• Nielsen, Anders; Teori, Metode og Analyse i ”Grundbog til Religion C”, Sy-stime, 2. udgave, 2012, ISBN 978-87-616-5859-4, pp. 15, 251-257, 266-268
o Religion i det senmoderne samfund
o Myteteori af Søren Podemann Sørensen og Bruce Lincoln
o Kultdrama - Ritual-myte-modellen + model af overgangsritual
o Helligt og profant
o Os og dem/inklusiv eksklusiv
o Ninians Smarts syv dimensioner
• Teori om Dumézils gudekategorier
Schødt, Jens Peter, Krigeren i nordisk religion i ”Vinkler på Vikingetiden”, Nationalmuseet – Skoletjenesten, 2013, p. 94
• Teori om tricksteren:
Sørensen, J. Podemann, Komparativ religionshistorie, Janua Religionum 2, 2006, p. 39
Andet:
• Analyse model af Pia Brun
Al materiale og alle opgaver er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Estimat 54 sider
Arbejds-former Se under de forskellige forløb.
Forløb 1 Nordisk religion (i fortid og nutid) (Værklæsning)
Forløbets indhold og fokus I dette forløb arbejdede vi med nordisk religion i fortiden og nutiden, med fokus på guder, myter (mytetyper), praksis (ritualer), helligsteder, samt asatro i dag med fokus på religion i det senmoderne samfund.
Yderligere inkluderer dette forløb værklæsning af ”Vølvens Spådom” + udsnit af ”Lokasenna” og ”Balders Drøm” (Dette er blevet godkendt af fagkonsulenten).
Faglige mål • ”disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende reli-gionsfaglig terminologi, teori og metode”
• ”redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion og et veldefine-ret religionsfagligt emne”
• ”karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af reli-gionsfaglige begreber og -teorier”
• ”karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver”
• ”karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende re-ligionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter”
• ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
• ”analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst”
Kernestof • ”væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion”
• ”religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi”
• ”hovedværkslæsning: en længere tekst af religiøs eller religionsvidenskabelig karakter.”
Anvendt materiale.
Kildemateriale:
• Haakon den Godes Saga - Sigurd Jarls Blót i
Ahle, Allan; Vollmond, Christian;Ahle, Allan; Vollmond, Christian ” Vikin-gernes religion” Columbus, 2024, p. 64
• Erik Den rødes saga: Spådom i Grønland i
Ahle, Allan; Vollmond, Christian;Ahle, Allan; Vollmond, Christian ” Vikin-gernes religion” Columbus, 2024, pp.67-68
• Lokes væddemål med dværgene:
Grønbech, Vilhelm; Lokes væddemål med dværgene i ”Nordiske Myter og Sagn”, 1927 https://heimskringla.no/wiki/Nordiske_myter_og_sagn:_Lokes_v%C3%A6ddem%C3%A5l_med_dv%C3%A6rgene (14.05.2025)
• Balders Død:
Grønbech, Vilhelm, Balders Død i ”Nordiske myter og sagn”, 1927, udsnit, https://heimskringla.no/wiki/Nordiske_myter_og_sagn:_Balders_d%C3%B8d (14.05.2025)
• ”Skabelse og undergang i nordisk mytologi”:
Hansen, Bjarne, ”Skabelse og undergang i nordisk mytologi”, © Bjarne Han-sen og hovedparten af de folkekirkelige skoletjenester i Danmark, 2015
• Kildetekst 45 - Ibn Fadlans rejsebeskrivelse: En Høvdingebegravelse ved Vol-ga:
Larsen, Uffe Harting, Kildetekst 45 - Ibn Fadlans rejsebeskrivelse: En Høv-dingebegravelse ved Volga i ”Vikingers tro og tanke”, Akademisk, 2001, pp. 230-233
• Værklæsning:
o Vølvens Spådom
”Den Poetiske Edda”, ved Rolf Stavnem, U Press, 2. udgave, 2. op-slag, 2023 pp.19-40
o Lokasenna (oprindeligt fra Den Poetiske Edda)
Ahle, Allan; Vollmond, Christian;Ahle, Allan; Vollmond, Christian ” Vikingernes religion” Columbus, 2024 pp. 97-99
o Balders drømme
”Den Poetiske Edda”, ved Rolf Stavnem, U Press, 2. udgave, 2. op-slag, 2023, pp. 231-236
Baggrundslitteratur:
• Hvordan praktiserede vikingerne deres religion?
Hvordan har man i eftertiden brugt dele af vikingernes religion?:
Ahle, Allan; Vollmond, Christian;Ahle, Allan; Vollmond, Christian; Hvordan praktiserede vikingerne deres religion? og Hvordan har man i eftertiden brugt dele af vikingernes religion i”Vikingernes religion” Columbus, 2024, pp. 51-57, 126-132
• Baggrundsviden (på sitet under ”:
Bøgelund, Vinni; Asatro: Harreskovens Blótgilde i ”Senmoderne religiøsitet i Danmark” af Birgit Andersen, Helle Bertelsen, Vinni Bøgelund, Anna Chri-stoffersen, René Dybdal Pedersen, Systime, 2008-2015, 1. udgave, 2. opslag, ISBN 978-87-616-1349-3, pp. 17-19.
• Gudernes stamtræ:
Schou, Kim; Nordisk mytologi – Gudernes stamtræ, 19. dec, 2016 https://prezi.com/ferex697zmdw/nordisk-mytologi-gudernes-stamtr/ (09.05.2023)
• Vølven – vikingetidens troldkvinde:
Varberg, Jeanette; Vølven – vikingetidens troldkvinde, Aros og vikingernes verden. Syv vikingers fortællinger og rejseberetninger fra Aros, 2011 https://www.academia.edu/4124789/V%C3%B8lven_vikingetidens_troldkvinde
• Vikingernes Vølver – Nationalmuseets hjemmeside:
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/vikingernes-voelver/ (14.05.2025)
Supplerende materiale:
• Besøg på Nationalmuseets udstilling ”Vølvens Varsel” inkl. Diverse artefak-ter, rundvisning, ritualbeskrivelse mv. på udstillingen.
Teori:
• Myteteori (Podemann Sørensen + Bruce Lincoln)
• Teori om Dumézils gudekategorier
• Teori om tricksteren
• Ritualer (introduktion, Overgangsritualer)
• Offer
• Ritualtyper (fra baggrundslitteraturen: Hvordan praktiserede vikingerne deres religion?)
Al materiale og alle opgaver er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Antal moduler af 90 min: 17=25,5 timer
Estimat 70 sider
Arbejds-former Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, miniprojekt, videoafleverin-ger/podcastaflevering, gruppearbejde, ekskursion, værklæsning, minioplæg i grupper, individuelt arbejde.
Forløb 2 Kristendom
Forløbets indhold og fokus Vi arbejdet med basal kristendom forståelse inkl. skabelse, syndefald, Moselov og Jesus fødsel, forkyndelse, død og genopstandelse samt Jesus som karismatisk leder (og disciplene som del af denne karismatisk ledelse). Yderligere har vi arbejdet med kristne retninger med fokus på den lutherske protestantisme ift. Katolicisme samt fun-damentalisme i USA inkl. teori om fundamentalisme og teori om konversion.
Faglige mål • ”karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af reli-gionsfaglige begreber”
• ”Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre frem-medsprog.”
• ”karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende re-ligionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter”
• ”karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver”
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag (engelsk)
• ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
Kernestof • ”Kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Te-stamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tek-ster”
• ”religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi”
Anvendt materiale.
Kildemateriale:
Biblen:
• Første mosebog kapitel 1-3 (Verden skabelsen, Adam og Eva, Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have)
• Anden mosebog kap 20 vers 1-21 (De 10 bud)
• Rom 5, v19
• Rom 1, kap 7, v 1-7, 19 (v 1-7 om karismatisk ledelse)
• Esajas kap 53, v. 4-6
• Mark kap 2, v13-17 (Jesus forkyndelse)
• Matt kap 5-7 (Bjergprædiken – karismatisk ledelse)
• Matt kap 8, v-16-17 (citering af Esajas)
• Matt kap 16, v13-19 (karismatisk ledelse)
• Matt. Kap 25. v.31-46 (Verdensdommen)
• Luk kap 4 (Jesus som Karismatisk leder)
• Luk 7, v 11-17 (Jesus forkyndelse)
• Luk 10 v 25-37 (Den Barmhjertige Samaritaner + Jesus forkyndelse)
• Luk kap 17 v. 20-21
• Johs. Kap 2, v. 1-3,6-10 (Jesus forkyndelse)
• Apostlenes Gerninger kap 3, v10, Kap 5, v 12-16 (karismatisk ledelse)
• Johannes *Åbenbaring 12, 1-18
• Anne Torpegaard Dolmer: Prædiken i Grejs Kirke, 23/11-2003.:
i Haaning, K. og Laursen, S.K., 2016. 1. Den Kristne Grundfortælling i Kristendom – tro og praksis. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://kristendom.systime.dk/?id=132> [Tilgået 10. maj 2025].
• Bortrykkelsens psykologi fra Charles B. Strozier:
”Apocalypse – On tje Psychology of Fundamentlism in America”, Wipf and Stock Publishers 1994, s120-122, i Følner, Hanne; Lund, Bente, "Fundamen-talisme i kristendom og islam - Frontkæmpere for Gud", Systime, 2012, pp. 81-84
• Troens Fundamenter:
Uddrag fra "The Fundamentals: A Testimony of the Truth" 1917, oversat i 2003, i Følner, Hanne; Lund, Bente, "Fundamentalisme i kristendom og islam - Frontkæmpere for Gud", Systime, 2012, pp. 84-85
• Jordens Alder? Se skabelsesberetningen fra www.answeringgenesis.org/docs/1866.asp. Teksten stammer fra nyhedbrev udsendt af ornatisatiionen ”Answers in Genesis” i 1998. i i Følner, Hanne; Lund, Bente, "Fundamentalisme i kristendom og islam - Frontkæmpere for Gud", Systime, 2012, pp. 105-107
• Pedersen, Anna Rask; Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste fra Kristendom.dk, 6. okt. 2015, https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste (18.05.2025)
• ”Why I Left an Evangelical Cult – Dawn Smith, TEDxNatick af TEDx Talks, 06.03.18 (18.05.25) – 16.48 min
• Østergaard, Lene ”Hvordan Bliver man Frelst?” fra https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvordan-bliver-man-frelst , 30 januar, 2008, (18.05.25)
Baggrundlitteratur:
• Kristendommens rødder (Baggrundsmateriale til Jesus forkyndelse):
Forman, Jens, Kristendommens rødder i ”De kristnes religion”, pp. 65-68
• Hvad ”er” kristendom?, Kristendom som en tråd, Den Kristne Grundfortæl-ling:
Haaning, K. og Laursen, S.K., 2016. 1. Hvad ”er” kristendom?, Kristendom som en tråd, Den Kristne Grundfortælling, Senmoderne kristen tænkning i ”Kristendom – tro og praksis”. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://kristendom.systime.dk/?id=132> [Tilgået 10. maj 2025].
• Protestantisk fundamentalisme (udvalgte afsnit):
i Hansen, T.B. og Sindberg, A.B., 2017. Protestantisk dundamentalis-me ”USA. Historie, samfund, religion.” [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk> [Tilgået 18. maj 2025].
• Noter af Johanne om næstekærlighed baseret på:
Madsen, Lene; Reimick, Sofie, Det kristne menneskesyn og Kristen Etik: Hvad er næstekærlighed – og hvem er næsten? i ”Grundbog til Religion C”, Systime, 2. udgave, ISBN 978-87-616-5859-4, pp. 76,79
• Kristendommen (om Jesus og kristne retninger)
Poulsen, Allan, Kristendommen i forsk. Forf. ”Religion og Kultur” pp.147-155
• ”Religionens betydning i USA og Danmark – Phil Zuckerman” posted af Christian Amdi, 27/10/14 (Sidst besøgt 18.05.25) – 20.04 min.
Anvendt teori:
• Myteteori
• Karismatisk ledelse
• Konversionsteori
• Fundamentalisme
• Helligt/profant
• Os/dem
• Inklusiv/eksklusiv
• Jan Hjärpe
• Religion i det senmoderne samfund + kristen senmoderne tænkning
Supplerende materiale:
• Luther, instr: Eric Till, prod. Eikon Film NFP Teleart Berlin, 2003, 124 min
• Div. Selvvalgt materiale til miniprojekter som forberedelse på eksamenspro-jektet
Andet:
• Analysemodel af Pia Brun
• Jeopardy: Kristendom og teori
Al materiale og alle opgaver er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Estimat 100 sider
Arbejds-former Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, miniprojekt, videoafleverin-ger/podcastaflevering, gruppearbejde, individuelt arbejde.
Forløb 3 Buddhisme
Forløbets indhold og fokus Introduktion til buddhismen centrale begreber som de tre juveler, de fire ædle sandhe-der, den gyldne middelvej, den fem skandhaer, nirvana, samsara, theravada, mahayana + tibetansk buddhisme. Fokus på myter, ritualer og karismatisk ledelse.
Faglige mål • ”disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende reli-gionsfaglig terminologi, teori og metode”
• ”redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skik-kelser”
• ”karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af reli-gionsfaglige begreber og -teorier”
• ”karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende re-ligionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter”
• ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
Kernestof • ”buddhisme eller hinduisme, herunder tekster fra religionernes tidlige udvik-lingshistorie og nutiden”
• ”religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi”
Anvendt materiale.
Kildemateriale
• Lindtner, Christian; 7.3.1. Ungdommens oplevelse af lidelsen i Gads religi-onshistoriske tekster, Systime, 1-6. oplag, 2006, pp.140-141
• 2.3.2. Buddhalegenden:
Nielsen, A., 2015. 2. Buddhismens historie og forestillinger. I Buddhisme. In-troduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=139> [Tilgået 19. maj 2025].
• Geshe Pema Samten: Karma (under 2.3.3. Benaresprædiken):
Geshe Pema Samten: De Seks Paramitaer. Phendeling Tryk, 2009. S. 26-27. Phendeling - Center for Tibetansk Buddhisme. ISBN 978-87-991989-6-2. Fundet i Nielsen, A., 2015. Buddhisme. Introduktion og tekster. [iBog] Aar-hus: Systime. Tilgængelig her: <https://buddhisme.systime.dk> [Tilgået 19. maj 2025].
• Nagarjuna: Brev til en ven (2. årh. e.v.t.) (Under 2.3.4. Det Buddhistiske livshjul):
To buddhistiske læredigte. Akademisk Forlag, 1981. S. 32-33. Oversat af Christian Lindtner.
i Nielsen, A., 2015. 2. Buddhismens historie og forestillinger. I Buddhisme. Introduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=139> [Tilgået 19. maj 2025].
• Tekst 3: Nirvana er hinsides hverken-sansning-eller-ikke-sansningsplanet og genfødslernes kommen og gåen:
Pind, Ole Holten: Buddhismen. Tekster fra Theravada-Traditionen. Oversat af Ole Holden Pind. Systime Academic, 2005. S. 219. i Nielsen, A., 2015. Kil-detekster. I Buddhisme. Introduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Systime. Til-gængelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=132> [Tilgået 19. maj 2025].
• Tekst 29: Indvielsen:
Erik Meier Carlsen: Indvielsen. I: Stupa - Buddhistisk tidsskrift, nr.1, 1978. s.35. I Buddhisme. Introduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgæn-gelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=132> [Tilgået 19. maj 2025].
• Tekst 30: Guru-yoga med Buddha Shakyamuni:
Lakha Lama: Guru-yoga med Buddha Shakyamuni. I: Tenzin Drolkar & Pia Merete Jakobsen (red.): Buddhistisk meditation - En håndbog. Phendeling Tryk, 2008. S. 119-122. fra Nielsen, A., 2015. Kildetekster. I Buddhisme. In-troduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=132> [Tilgået 19. maj 2025].
• Tekst 34: Milnares Liv:
Milarepa, Tibets største yogi. Oversat af Sven Damsholt. Visdomsbøgerne. Sankt Ansgars Forlag, 1995. S.194-196. i Nielsen, A., 2015. Kildetekster. I Buddhisme. Introduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=132> [Tilgået 19. maj 2025].
Baggrundsmateriale:
• 1. Introduktion (inkl. Hvornår levede Buddha?), 2.3.1. den klassiske bud-dhisme (inkl. Buddhismens hellige skrifter og sprog), 2.3.3. Benaresprædi-ken,2.3.4. Det Buddhistiske Livshjul, 2.3.5. Mahayana, 7.3.1. Vajrayana, upaya, tantra og lama, 7.3.2. Tulkuer:
Nielsen, A., 2015, Buddhisme. Introduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Sy-stime. Tilgængelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=123> [Tilgået 19. maj 2025].
• Vajrayana - "Diamantfartøjet":
i Risager, Miriam; ”Buddhismens hovedretninger” Kristeligt Dagblad, 20.9.17
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/buddhismens-tre-hovedretninger, (20.05.25)
• ”Hvem er Dalai Lama”:
Redaktionen, ”Hvem er Dalai Lama” 18.03.08, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-er-dalai-lama (19.05.25)
• ”Dalai Lama clashes with Chinese government over future successor” NBC News, 11.05.2024 (19.05.25)
Supplerende materiale:
• Kildetekster til Mahayana (Det Rene Land) 2.3.6.:
o Citat 7. Shantideva: "Om en bodhisattvas livsform" (8. årh. e.v.t.) fra Santadeva: Om en Bodhisattvas Livsform. I: To buddhistiske læredig-te. Akademisk Forlag, 1981. S. 50. Oversat af Christian Lindtner.
o Citat 8. Geshe Pema Santen: Tålmodighed i forbindelse med udøvelse af dharma (2007) fra Geshe Pema Samten: De Seks Paramitaer. Phendeling Tryk, 2009. S. 32-33. Phendeling - Center for Tibetansk Buddhisme. ISBN 978-87-991989-6-2.
o Citat 9. Atisha (982-1054): "Lampen på vejen til opvågnen" fra Atisha: Lampen på vejen til opvågnen. GADs Religionshistoriske Tekster. København, 1984. S. 162-163. Oversat af Christian Lindtner.
o Citat 10. SongChol (1912-1993): "At lede efter vand i vandet" fra Ven. SongChol: Opening the Eye - Dharma Messages. WonTaek, 2004. S. 157-158. Oversat af Anders Nielsen. I:
Nielsen, A., 2015. 2. Buddhismens historie og forestillinger. I Buddhisme. In-troduktion og tekster. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://buddhisme.systime.dk/?id=139> [Tilgået 19. maj 2025].
• Selvvalgte kilde i forbindelse med læring om Dalai Lama
Teori:
• Myeteori
• Ritualteori
• Karismatisk ledelse
• Hellig/ profant
• Os/dem
• Inklusiv/eksklusiv
• Jan Hjärpe
• Religion i det senmoderne samfund
Andet:
• Analysemodel af Pia Brun
Al materiale og alle opgaver er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Estimat 32 sider
Arbejds-former Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, kreative opgaver (visuelle, lyriske pro-dukter (remediering) + CV-opgave), videoafleveringer/podcastaflevering, gruppear-bejde, individuelt arbejde, mundtlige præsentationer.
Forløb 4 Egyptisk religion (fænomenologisk fokus)
Forløbets indhold og fokus Introduktion til egyptisk mytologi inkl. centrale guder, skabelsesberetninger og centra-le myer, praksis i templet (herunder kultdrama) samt begravelsesritualer (overgangsri-tual), samt historisk overblik og perioden hvor de egyptiske guder blev dyrket.
Faglige mål • ”disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende reli-gionsfaglig terminologi, teori og metode”
• ”redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion og et veldefine-ret religionsfagligt emne”
• ”karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af reli-gionsfaglige begreber og -teorier”
• ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
Kernestof • ”et veldefineret religionsfagligt emne”
• ”religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi”
• ”Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre frem-medsprog.”
Anvendt materiale.
Kildemateriale:
• 4.1 Atum som verdensskaber, 4.2 Ptah som verdens skaber, 4.3 Amon som verdens skaber. 4.5 Det Daglige Kultritual (inkl. Kapitlet om at give Maat. Ord at fremsige) 4.6 En bøn til Amon (inkl. Lovprisning til Amon):
Manniche, Lise i ”Gads religionshistoriske tekster”, Systime, 1-6. oplag, 2006, pp.43-46, 50-51
• Osiris, Horus og Seth:
Sørensen, Jørgen Podemann, Fra "Ægyptisk religion i oldtiden", Books on Demand GmbH, København, Denmark, 2009, side 9-10
• The Egyptian Book of The Dead: A guidebook for the underworld – Tejal Ga-la, af TED-Ed, 31.10.25, https://www.youtube.com/watch?v=1yv_MXNYbAo (19.05.25)
Baggrundsmateriale:
• Historisk oversigt over dynastier:
Alkjær, Louise, Sørensen, Ivar Herlev; ”Turen går til Egypten” Politikens for-lag, JP/ Politikens Hus A/S, 11. udgave 1. oplag, 2014, pp. 88
• Gudernes stamtræ - af Johannes på sitet:
(NB: elever bruger sitet til eksamensoplæsning)
o Holm-Rasmussen, Torben: Politikkens bog om Det Gamle Egypten, Politikkens håndbøger, 2003, pp. 192-195
o Mark, Joshua J., https://www.worldhistory.org/Ma'at/ 15.09.16, (20.05.25)
o Shaw, Gary J.: The Egyptian Myths - A Guide to The Ancient Gods and Legends, Thames & Hudson, 2014, 2022, p. 26, 31, 43-44, 46-48, 58
o https://www.religion.dk/andre-religioner-og-trosretninger/lysets-gud
• Sørensen, Jørgen Podemann, Ægyptisk religion i ”Gyldendals Religionshisto-rie” – 2004, pp. 63-65
• Baggrundtekst om templet skrevet til sitet af Johanne - brugt litteratur:
(NB: elever bruger sitet til eksamensoplæsning)
o Sørensen, Jørgen Podemann, Ægyptisk religion, i "Gyldendals Religi-ons historie", Gyldendal, 2011, side 38-41
o https://egyptmythology.com/the-eye-of-horus-the-symbols-of-power-protection-and-the-divine-gaze/
o https://egyptian-history.com/da-dk/blogs/egyptian-symbols/eye-of-horus (billede af gudestamtræ)
• Ancient Egypt 101 – National Geographic, af National Geographic, 17.12.17 (19.05.25) 6.13 min
• Ancient Egyptian Religion: How were the Ancient Egyptian Gods and God-desses Worshipped? af World History Encyclopedia, 29.09.20 (19.05.25) – 13.17 min
• Jagten på evigheden (dokumentar om begravelsesritualer)
DR2 ”Jagten på Evigheden, 2012, 48 min (tilgået via mitcfu.dk)
• Kosmos vrimlede med magtfulde guder i ”oldtidens supermagt”:
i bladserien ”Historie”, Ansvarshavende redaktør: Morten Kaiser, Chefredak-tør: Hanne-Luise Danielsen, Bonnier Publications International AS. Postboks 543, 1411 Kolbotn, Norge, 2022, pp. 92-93
• Rosettastenen: Stenen er en uerstattelig ordbog
i ”Egypternes hemmeligheder” i bladserien ”Historie”, Asnvarshavende udgi-ver: Niels Jespersen, Chefredaktør: Hanne-Luise Danielsen, Bonnier Publica-tions International, 2022, p. 75
• Billede: den egyptiske dødebog hvor den dødes hjerte vejes ift. Maat fjer og Osiris venter på sin trone.
• Billede: overblik over egyptiske symboler og deres betydning fra Glyptoteket
Supplerende materiale:
• Besøg på Glyptoteket med rundvisning samt egne billeder af udstillede gen-stande som mumier, sarkofager, statuer og skulpturer, gravskatte mv.
Teori:
• Myteteori
• Gudekategorier
• Trickster
• Ritualteori (kultdrama og overgangsritual)
Andet:
• Analysemodel af Pia Brun
Al materiale og alle opgaver er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Estimat 44 sider
Arbejds-former Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, kreativ remediering, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt arbejde baseret på udvalgt baggrundsma-teriale samt besøg på Glyptotekets egyptisk samling med rundvisning.
Forløb 5 Islam
Forløbets indhold og fokus En kort opsummering af centrale sider af islam som de fem søjler og seks trosartikler, fokus på Profeten Muhammed som karismatisk leder + profeten Jesus i islam ift. Je-sus Kristus i kristendom. Arbejde med sharia, retsskoler, jihad og fundamentalisme+ nyfundamentalisme og religion i det senmoderne samfund inde for islam.
Faglige mål • disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religi-onsfaglig terminologi, teori og metode
• redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller bud-dhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religi-onsfaglige begreber og -teorier
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende re-ligionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof • islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesfor-mer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt andre histo-riske og nutidige tekster
• religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Anvendt materiale.
Kildemateriale:
• Koranen:
o Sura 4, 156-159
o Sura 5 vers 12-26, 72-77 (vers 73-75 er givet i separat opgave)
o Sura 33, vers 40
o Sura 4, 156-159
• Baig, Naveed, ”Den Intellektuelle jihad”
fra Naaveedbaig.religionsblog.dk, 2009, i Forman, Jens, ”Muslimernes religi-on – Tro, praksis og sharia” Systime A/S. 1- udgave 6. oplag, 2006-2013, pp. 100-101
• Bluitgen, Kåre; Fortællingen om Muhammeds Åbenbaringer”:
i Motzfeldt, Dorte Thelander; Islam i ”Grundbog til Religion C”, Systime, 2. udgave, ISBN 978-87-616-5859-4, p. 94
• Hayday, Mona ”Hijabi (Wrap my Hijab)” 27.03.17 - https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo (20.05.25) 3.19 min.
• Khaliq, Shayk Abdul Tahman Abdul, Muhammed som sand profet
i Forman, Jens, ”Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia” Systime A/S. 1- udgave 6. oplag, 2006-2013, pp. 70-72
• Nygaard, Else Marie: Özlem Cekic: Hadet har fyldt meget i mit liv. kristeligt-dagblad.dk, 24. april 2015. udsnit
Baggrundsmateriale:
• 4. Profeterne/Muhammed; F. Islam og kristendom; Moderne Sharia:
Forman, Jens, ”Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia” Systime A/S. 1- udgave 6. oplag, 2006-2013, pp. 25-27, 49-55, 88-90
• Baggrund om Sharia og retsskoler, Det forbudte og det tilladte og Jihad samt Nye religiøse udtryk:
i Kitir, Deniz; ”Klassisk og moderne islam”, Systime, 2. udgave 1. oplag, 2010-2019, pp. 87-98, 143-144
• Johannes noter om de seks trosartikler på sitet
• 5 skarpe om Islam, https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/5-skarpe-om-islam 2022, (20.05.25) 18.34 min
Teorier:
• Myteteori
• Ritualteori
• Os/dem, inklusiv/eksklusiv
• Jan Hjärpes teori
• Karimatisk ledelse
• Ninian Smarts syv dimensioner
• Hellig/profant
• Fundamentalisme
• Islamisk nyfundamentalisme (se powerpoint på sitet om nyfundamentalisme)
• Religion i det senmoderne samfund (Giddens)
Andet:
• Analysemodel af Pia Brun
Al materiale og alle opgaver er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Estimat 39 sider
Arbejds-former Klasseundervisning, kreativ remediering, gruppearbejde, minifremlæggelser, individu-elt arbejde.
Forløb 6
Eksamensprojekt
Forløbets indhold og fokus Forløbet skete over to uger med fælles introduktion, og med fokus på skriveproces, produktkrav, opgaven som del af den mundtlige eksamen samt fokus på opgaven som et elevstyret projekt med vejledning.
Eleverne har valgt forskellige fokuspunkter alt efter interesse med fokus på at selv skulle finde nyt kildemateriale og finde frem til relevante teorier at bruge på den-ne/disse.
Faglige mål Forskelligt med fælles for alle:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende reli-gionsfaglig terminologi, teori og metode
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• udarbejde et mindre, religionsvidenskabeligt baseret projekt.
Kernestof Forskelligt, men fælles for alle:
• religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Anvendt materiale.
Forskellige materiale blev anvendt af eleverne alt efter deres tema (alle skriver under et tema som passer til et af holdets forløb).
Alle eleverne har brugt teori fra undervisningen og selv fundet nye kilder.
Al teori og introducerende materiale er delt med elever fysisk, via 2h3g Re 1 drev mappe og/eller via Google site undervisningssite lavet specifikt til holdet.
Arbejds-former Projektarbejdsform med lærervejledning, skriftligt arbejde, delvis klasseundervisning ved introduktion af opgaven, virtuel vejledning og arbejd selv-moduler. For nogle har projektarbejdet sket i gruppeform, andre som individuelt arbejde. Arbejdede delvist i grupper i starten for at brainstorme ideer.
I alt 339 sider
|