Titel
4
|
Forløb 4 Buddhisme (+ Værklæsning)
Formål: Introduktion til klassisk buddhisme - Buddhas lære med efterfølgende fortolkning af Dalai Lamas fortolkning af tibetansk buddhisme til vesten. Værklæsning uddrag af bogen Kunsten at leve lykkeligt indgår som en del af forløbet.
Indhold:
Buddhismens begreber:
Buddha
*Den historiske Buddha Siddharta Gautama (Buddhas navn inden oplysningen)
Buddhismens stifter
*Den mytiske Buddha (Buddhalegenden og Benarestalen)
De 3 Juveler - At tage sin tilflugt til Buddha, Dharma, Sangha
Hellige skrifter: Tripitaka - de 3 kurve
Dalai Lama
*Tenzin Gyatso, Tibetansk religiøst overhoved - den 14 nuværende Dalai Lama. Tilhører Gelug-skolen. Tibets religiøse åndelige overhoved. Lever i eksil i Nordindien.
*Dalai Lama titlen: Dalai = ”hav” eller ”ocean” og Lama = ”lærer”
Menneskeopfattelse:
* Buddhanatur: Alle har kimen til at blive en buddha (mahayanabuddhisme)
* An-atman =ikke-sjæl, ikke-jeg
*De 5 Skandhaer:
1. Form (rupa). Legemet, sanserne og den ydre verden, vi opfatter.
2. Følelsen (vedana). Som smerte, velvære, lyst og ulyst eller fraværet heraf. Indbefatter således både fysiske og psykiske følelser.
3. Opfattelsen/forestillingerne (samjna). Genkendelse, evnen til at identificere ting, som for eksempel farven rød, et træ og følelsen af sorg.
4.Kræfter, anlæg og drifter (samskara). En række af psykiske processer, viljesfænomener og dispositioner, der er nedlagt i og præger individet.
5.Bevidstheden (vijnana). Bevidstheden, som skaber en følelse af jeg'et.
Myte
* Kisagotami myten - læren om de 4 ædle sandheder
*Benaresprædiken
Dharma - Buddhas lære:
*De 3 sindsgifte (hovedårsagen til lidelse: begær, vrede, uvidenhed)
* De 4 ædle sandheder om lidelse: (1. sandheden om lidelse = fødsel, alderdom, sygdom, død 2. sandheden om lidelsens oprindelse = tørst - begær efter sansenydelse (årsagskæden - de 5 skandhaer) 3. sandheden om lidelsens ophør 4. sandheden om vejen der fører til lidelsens/tørstens ophør = den 8.leddede vej.
*Middelvejen (Hverken total askese og selvpineri eller hensynsløst nydelse)
Den 8-ledede vej (3 pinde = ret tanke, ret handle, ret meditation)- ret anskuelse, ret beslutning, ret tale, ret handlemåde, ret levebrød, ret stræben, ret eftertanke og ret selvfordybelse.
Livshjulet
*Den 12-ledet årsagskæde - alting eksisterer som årsag og effekt
*Karma = summen af handlinger, tanker og følelser
*Samsara - Genfødsel
*Reinkarnation - genfødsel
*Nirvana - frelse - begærets ophør
*Duka - lidelse
Rituel praksis
*Vesak fejringen af Buddhas fødselsdag
*Pilgrimsfærd forbundet med Buddha fx Lumbini, Sarnath i Upper Pradesh i Indien, Bodhgaya i nordindiske Bihar, Rajgir, Vaishali, Kapilavastu, Sanchi på Sri Lanka
*Stupa - Stupa er et buddhistisk monument til opbevaring af buddha og buddhas disciples relikvier, ofte med halvkugle-, klokke- eller kegleform.
*Spiros 3 typer af religiøs praksis: Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme
Retninger:
*Theravada = “Det lille fartøj” - den ældste retning inden for buddhismen. Har fokus på den enkeltes vej til frelse. Munkene.
Asket - målet er at frigøre sig fra materielle bindinger og finde åndelig ro
*Mahayana buddhismen - “ Det store fartøj” - hovedretning inden for buddhismen, fokus også på kollektivets frelse.
Bodhisattva - En bodhisattva er en, der afholder sig fra at bryde genfødslernes kredsløb, samsara, for i stedet at hjælpe andre mod oplysningen
*Vajrayana - Diamantvejsbuddhisme - Diamantfartøjet. Den tredje og sidste af de store retninger inden for buddhisme, der også kaldes: Den lynhurtige vej til frelse. Retning under Mahayanabuddhismen.
= Tibetansk buddhisme - praktiseres i Nepal, Bhutan og Tibet. Troen på at buddhanaturen, = muligheden for fuld oplysning, findes i ethvert væsen.
Lama = det højeste princip - åndelig lærer og forholdet til en discipel
Tulku = en fuldt oplyst mester i tibetansk tradition der lader sig genføde ud fra medfølelse for at hjælpe andre ud af lidelse.
Sangha - munkeorden
Yoga - mindfulness meditation
Værklæsning: Kunsten at leve lykkeligt
Lægfolksbuddhisme - mainstream buddhisme
Tibetansk bøn
Mantra
Teori:
Indefra/udefra synsvinkel
Elite/mainstream
Jan Hjärpes model
Webers Karismabegreb og karismatisk ledelse
Ninian Smarts 7 dimensioner
Podemanns ritual-myte model - Kaos, kosmos, privilegeret talesituation, hellig urtid, hellige personer. Mytens indhold.
Bruce Lincoln - paradigmatisk sandhed, ideologi i narrativ form. Mytens funktion for fællesskabet.
Clifford Geertz myten er en model af og for verden
Anthony Giddens: det traditionelle, det moderne og det senmoderne, adskillelse i tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, individualisering, eklekticisme, globalisering
Mircea Eliade - Helligt/profant - axis mundi - hierofani
Baggrundsmateriale (kernestof)
Buddhismen - Systime,dk
2.1 Buddhismen nye religiøse tanker og retninger
2.2 Buddhismen breder sig
2.3.1 Den Klassiske buddhisme
Buddhalegenden kapitel 2.3.2, Buddhismen, Systime.dk
Benaresprædikenen kapitel 2.3.3, Buddhismen, Systime.dk
2.3.4 Det buddhistiske Livshjul
2.3.5 Mahayana
3.1 Buddhistiske praksis - etik
3.2 Ritualer
3.3 Nirvanisk, karmisk, apotropæisk
4.1 buddhistiske symboler
4.2 Buddhabilleders religiøse kontekst
7.1 Tibetansk buddhisme historie
7.2. Tibetansk buddhisme, samfund og stat
7.3. Praksis særlig for tibetansk buddhisme
7.3.1 Vajrayana, upaya, tantra og lama
7.3.2 Tulkuer
8.1 Buddhismens historie i vesten
8.2 Praksis særlig for buddhisme i Vesten. Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme
Materiale - værklæsning:
Kunsten at Leve Lykkeligt, Howard C. Cutler, 1996 (uddrag):
s. 11-18: Indledning
Del 1: Formålet med livet. Kapitel 1 “retten til lykke”.S. 21-24
Del 1 kapitel 2 - kilder til lykke “Det sammenlignelige sind” s. 29-32,
Del 1 kapitel 2 “Indre tilfredshed s. 32-34,
Del 1kapitel 4 s.55-58 Genopdagelse af vores medfødte lykke - om vores medfødte Buddhanatur.
Del 2 Menneskelig varme og medfølelse, kapitel 7 “ værdien af medfølelse”, “hvad er medfølelse” side 110-111.
Del 3 Lidelsens forvandling. kapitel 8 at se lidelsen i øjnene s.127-128 Kisagotamis historie
Del 3 Lidelsens forvandling: kapitel 8 accept af lidelsen s. 133-136
Del 3. Lidelsens Forvandling, kapitel 10 “at finde en balancen”, s. 181-185
Del 3. Kunsten at leve lykkeligt, kapitel 15 - grundlæggende spirituelle værdier 269- 287
Supplerende materiale
Buddhalegenden
De 4 ædle sandheder - kristendom.dk https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-de-fire-aedle-sandheder
Artikel: “Tibet er dybt afhængige af 84-årige Dalai Lama” religion.dk https://www.religion.dk/dalai-lama-er-symbolet-paa-tibets-medfoelelse
Artikel: Dalai Lama: Tiden med genfødsler er ovre” religion.dk. https://www.religion.dk/religionsanalysen/dalai-lama-tiden-med-laerdes-genfodsler-er-ovre
Fejringen af Buddhas fødselsdag: Vesak DR program 5 minutter https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme
Fejringen af Buddhas fødselsdag https://www.religion.dk/buddhisme/vesak-buddhas-foedselsdag
CFU - Buddhas liv - 15 minutter
Buddhisme https://lex.dk/Buddha?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwhYS_BhD2ARIsAJTMMQZRpTdbC44i7wBo2UZn_J6kN0JpJV7WVi2bbuU4dwMGP1WHLdn1_rwaAsQFEALw_wcB
Dalai Lamas film - vejen mod fred (Valby Kino)
Dalai Lama: https://leksikongen.dk/dalai-lama/
De 5 vigtigste ting at vide om Tibetansk buddhisme https://www.religion.dk/viden/de-fem-vigtigste-ting-vide-om-tibetansk-buddhisme)
Tibetansk buddhisme - Religionsfagligt leksikon https://www.religion.dk/leksikon/tibetansk-buddhisme
De 5 vigtigste at vide om Tibetansk https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-fem-vigtigste-ting-vide-om-tibetansk-buddhisme
Hvem er Dalai Lama https://www.religion.dk/buddhisme/2008-03-18/hvem-er-dalai-lama
Dalai Lama religionsleksikon https://www.religion.dk/leksikon/dalai-lama
Tibetan Buddhism 25 minutter https://www.youtube.com/watch?v=vWrPAGtYYRU&ab_channel=ReligionForBreakfast
Tibetan Buddhism Khan Academy 7 minutter https://www.khanacademy.org/humanities/art-asia/himalayas/tibet/v/views-of-tibet
Khan Academy Theravada vs. Mahayana https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/ancient-medieval/buddhism-intro/v/theravada-and-mahayana-buddhism
The Story of Kisa Gotami https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t3_q2bt45qc&ab_channel=DharmaInfo
The Tibetanske hjul https://www.youtube.com/watch?v=5m6Vge2JBFs&ab_channel=KennethF.ThorntonII
Det tibetanske Livshjul 6 minutes
The Story of Kisagotami https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t3_q2bt45qc&ab_channel=DharmaInfo
Quizlet https://quizlet.com/566260589/buddhisme-tibetansk-buddhisme-flash-cards/
Religionsnørden video https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Buddhas liv 2 min
Teori:
* Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime
s. 11-13 (Charles Glock: Deprivation)
s. 21-22 (gudsopfattelser)
s. 23-24 (helgener)
s. 25-26 (Anthony Giddens: Identitetsdannelse og religion)
s. 32-33 (Indefra-udefra)
s. 34-37 (karismatisk ledelse)
s. 38-42 (Kategorisering af religiøse udøvere + Jan Hjärpe)
s. 46-50 (Lewis Rambo: Konversion)
s. 61-62 (Cliffford Geertz: Modeller af og modeller for)
s. 66-68 (myter + trickstergud)
s. 69-73 (Durkheim: Myteteori)
s. 74-75 (offer)
s. 90-93 (Ninian Smarts 7 dimensioner: Religionsdefinitioner)
s. 104-107 (James Beckford: Religiøse fællesskaber)
s. 108-109 (Ritualtyper)
s. 110-116 (Ritualteori: Arnold van Genneps 'overgangsritual', Jørgen Podemann Sørensens 'ritual-myte-model' (ritualteori) og Emilie Durkheim 'fællesskab')
* Religion c, Systime
s. 251-252 (Jørgen Podemann Sørensen: Myteteori)
s. 254 (Jørgen Podemann Sørensen: Ritual-myte-model)
2.1. Faglige mål (Buddhisme)
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst
|