Holdet 2h3g 2024 Religion B 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Rikke Winther Jørgensen
Hold 2h3g 2024 Religion B 2 (2h3g Re 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Fra Vikingernes religion til Asatro
Titel 2 Forløb 2 Katolicisme
Titel 3 Forløb 3 Islam
Titel 4 Forløb 4 Buddhisme (+ Værklæsning)
Titel 5 Forløb 5. Det senmoderne samfund + projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Fra Vikingernes religion til Asatro

Undervisningsbeskrivelse fra Vikingernes religion til Asatro 2024/2025

Formål: Generel introduktion til asatro og senmoderne religion med stort fokus på kulturarven fra vikingernes religion og kulturelle skikke. Forløbet har været tilrettelagt med særligt fokus på ritualanalyse, myter som model af og for verden, samt den religiøse aktør i det senmoderne samfund.

Fagbegreber til vikingernes tro og asatro:
Viking
Danska tongu
Forn Sidr - den gamle sæd -skik
Harreskovens Blotgilde
Blót: solhverv, vintersolhverv, forårsjævndøgn og efterårsjævndøgn
Overgangsritualerknæsætning, Ynglingeindvielse,  bryllupsritual og begravelsesritual
Religiøse aktører: Ole Gotved, Gudrun Viktoria Gotved, Andrea Hejlskov, Annabell, Philip Ørum, Jim Lyngvild,
Organisation og medlemstal - Forn Sidr
Ole Gotveds/Forn Sidr’s trosbekendelse
Gode/gydje
Vølve og runemagi - Sejd
Havamal - Vølvens spådom, Ragnarok og uddrag fra Den Højes Tale
Guderne: Thor, Odin, Frigg, Freja, Freja, Balder, Sif m.fl. Odin som Tricksterfiguren
Snorri Sturlofson Den Gamle og Yngre Edda (Norrøn poesi)
Etik, Skam og ære - slægten, kønsroller - rituelle højtider.
De 4 dødsriger - Hel, Valhalla, Folkvang, Ran
mjød - horn - de 4 verdenshjørner, nøgle, kniv, hammer
Kvad

Religionsfaglige begreber:

Gudsopfattelse:
*Polyteisme, monoteisme
*George Dumézils 3 gudekategorier (hersker, kriger og frugtbarhedsgud)

Den religiøse aktør
*Indefra/udefra synsvinkel
*Elite/mainstream
*Maksimalisme - minimalisme.
*Ninian Smarts 7 dimensioner

*Konversion:
*Lewis Rambos Konversionsmodel
*Konversionsberetninger og konversionstyper
*Deprivationsteori - årsager til at folk er religiøse

Senmoderne religion:
*Polarisering, eklekticisme, individualisering, pluralisme, synkretisme, institutionaliseret - ikke-institutionaliseret religion, medialisering

Ritual:
*Arnold Van Gennep Overgangsritual
*Jørgen Podemann Sørensen Ritual-myte model
*Typer af ritualer - offerritual, afværgerritual, kalender/årstidsritual,
*Offerritualmodel - offertyper (sonoffer, gaveoffer, konvieoffer, kommunionsoffer, udvekslings og tilbedelsesritualer, kultdramaer)
*Do-ut-des princip
*Durkheims ritualteori: Kollektive repræsentationer, ritualerne deler verden i helligt/Profant,  ritualerne skaber fælles værdier og idealer, der holder samfundet sammen

Myteteori:
*Sociologisk og fænomomenologisk myteteori
*Jørgen Podemann Sørensen: Priviligeret talesituation - axis mundi, kaos/kosmos -
*Clifford Geertz: Myter = modeller for og af verden
*Myter: Ætiologi - kosmologi, antropogoni, eskatologi

Helligt-profant
*Durkheim: Helligt/profant
*Mircea Eliade - helligt/profant - kaos-kosmos - axis mundi
*Sakralisering af helligsteder

Naturreligion
*Shamanisme
*Frugtbarhedskult/frugtbarhedsreligion

Ninian Smarts 7 dimensioner

Baggrundsmateriale (kernestof):
Vikingernes religion, Columbus Allan Ahle  og Christian Volmond
Følgende kapitler er omskrevet og tilpasset til HF.
Kapitel 1 Førkristen nordisk religion og vikingetid  s. 8-12.
Kapitel 2 Hvor har vi vores viden om vikingerne religion fra? s. 14- 21
Kapitel 3. Hvordan var vikingernes samfund s.34- 41.
Kapitel 4. Hvordan praktiserede vikingernes deres religion? s. 51- 57.
Kapitel 5. Hvilke forestillinger om verdens indretning kender vi fra vikingernes religion? s.78-83.
Kapitel 6, Hvilke myter om guder og eskatologi  kender vi fra vikingernes religion? s.89- 96

Tekster (primære materiale):
Vikingernes religion (Allan Ahle  og Christian Volmond, Columbus)
Tekst 8. Rigs Remse (Rigs vandring - Heimdals vandring), s. 42-43.  
Tekst 10. Uddrag af Havamal om Odins Hængning
Tekst 22 uddrag af Lokes ordstrid (Lokasenna) s.97-99
Tekst 29 Ole Gotved: Forn Sidrs Trosbekendelse
Tekst 18 Myten om Balders død
Havamal vers. 131,3,4,  6, 7,21, 12, 13

Teori:
* Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime
s. 11-13 (Charles Glock: Deprivation)
s. 21-22 (gudsopfattelser)
s. 23-24 (helgener)
s. 25-26 (Anthony Giddens: Identitetsdannelse og religion)
s. 32-33 (Indefra-udefra)
s. 38-42 (Kategorisering af religiøse udøvere + Jan Hjärpe)
s. 46-50 (Lewis Rambo: Konversion)
s. 61-62 (Cliffford Geertz: Modeller af og modeller for)
s. 66-68 (myter + trickstergud)
s. 69-73 (Durkheim: Myteteori)
s. 74-75 (offer)
s. 90-93 (Ninian Smarts 7 dimensioner: Religionsdefinitioner)
s. 104-107 (James Beckford: Religiøse fællesskaber)
s. 108-109 (Ritualtyper)
s. 110-116 (Ritualteori: Arnold van Genneps 'overgangsritual', Jørgen Podemann Sørensens 'ritual-myte-model' (ritualteori) og Emilie Durkheim 'fællesskab')
* Religion c, Systime
s. 251-252 (Jørgen Podemann Sørensen: Myteteori)
s. 254 (Jørgen Podemann Sørensen: Ritual-myte-model)

Argumenterende artikler, bøger og interviews:
Asatro hylder naturkræfterne, 2007 - Religion.dk https://www.religion.dk/danmark/asa-troende-hylder-naturkr%C3%A6fterne
Annabell er ynglinge indviet https://www.tv2fyn.dk/faaborg-midtfyn/annabell-er-asatroende-jeg-skal-gore-hvad-jeg-selv-tror-pa
Indledning til Gudrun Victoria Gotveds bog s.11-15 (Asatro og nordisk spiritualitet)
https://jv.dk/sydjylland/et-sidste-farvel-ole-gotved-blev-sendt-over-aaen
Vikingernes gamle skik https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/den-gamle-tro/
Hvad er asatro https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/hvad-er-asatro-i-dag/
Brutale vikinger var uovertrufne juleværter https://videnskab.dk/kultur-samfund/brutale-vikinger-var-uovertrufne-julevaerter/
De klassiske religioner: nordiske guder på den flade jord https://www.religion.dk/viden/de-klassiske-religioner-nordiske-guder-p%C3%A5-den-flade-jord
Forn Sidr https://mytologi.lex.dk/Forn_Si%C3%B0r
Ynglingeindvielse http://asatrosamling.dk/asatro-riter/ynglingeindvielse/
medialisering https://samtidsreligion.au.dk/religion-i-danmark/rel-aarbog09/sh Vikingerne i medierne https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/guder-myter-og-ritualer-religion-har-faaet-en-fast-rolle-i-tv-serier
Heimdals vandring https://www.museerne.dk/undervisning/gratis-undervisningsmateriale/vikingerne-tro-religion/heimdals-vandring/
Vikingernes skikke  Hvordan har vikingernes sprog sat sine spor?  (kilde: Folkebladet Lemvig 2015)  
https://www.dr.dk/event/danskere-i-verden/dansk-pensionist-grundlagde-racistisk-odin-kult-i-dag-lever-hendes-ideer
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/eksperter-guldskat-er-blandt-de-tidlige-vidnesbyrd-om-asatro-i-danmark
Gravskikke https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/grundskolen/danmarks-oldtid/undervisningsrollespil/vikingetiden/arkaeologi/graven/
De første hedenske gravpladser https://www.fornsidr.dk/gravplads-paa-assistent-kirkegaarden-i-odense/

Lydfiler og quizlet links:
Den religiøse aktør https://quizlet.com/dk/419933392/den-senmoderne-religiose-aktor-den-store-pakke-flash-cards/
Quizlet: religionsfaglige grundbegreber https://quizlet.com/227353836/religionsfaglige-grundbegreber-fra-grundbogen-religion-c-flash-cards/
Quizlet: asatro https://quizlet.com/808411799/asatro-flash-cards/
Quizlet: de nordiske guder og deres univers https://quizlet.com/818241685/asatro-de-nordiske-guder-og-deres-univers-flash-cards/?funnelUUID=737a0f39-deba-4c79-90d6-09ec721b3cfb
Quizlet: den senmoderne religiøse aktør https://quizlet.com/419933392/den-senmoderne-religiose-aktor-flash-cards/
DR Univers om Asatro 28 minutter.
Visuel guide: De nordiske guders stamtræ https://www.religion.dk/viden/visuel-guide-de-nordiske-guders-stamtr%C3%A6
Visuel guide: De nordiske guders stamtræ https://www.religion.dk/viden/visuel-guide-de-nordiske-guders-stamtr%C3%A6
Vikingernes guder i den nordiske tro https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/vikingernes-guder/
Yggdrasil video 3 minutter https://www.youtube.com/watch?v=-VAIUeJ8svI&ab_channel=SeeUinHistory%2FMythology
Skabelsesmyten https://www.youtube.com/watch?v=qU1_F6pIAxI&ab_channel=kcchristoffersen
Vølvens spådom https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c&ab_channel=S%C3%B8renMangelsHansen
DR program: Hedning på Høje Hæle 28 minutter
DR-program - Univers om Asatro - 28 minutter  https://www.dr.dk/studie/religion/asatro-hele-udsendelser
Norrøn religions oprindelse 4 minutter
Vølvens liv og runernes råd) - tvprogram https://vimeo.com/261340866

2.1. Faglige mål (Asatro)
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion og et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Katolicisme

Formål: Generel introduktion til katolicismens dogmer med udgangspunkt i Pave Frans og den nutidige katolske kirkes højmesse, samt betydningen af og dyrkelsen af Jomfru Maria. Katolicismens kendetegn de 7 sakramenter, nonneorden, pilgrimsfærd og helgendyrkelse. Ligeledes undersøges den katolske kirke i Danmark, samt den katolske kirke på globalt plan.

Nøglebegreber i katolicisme:

Gudsopfattelse:
*3-enigheden faderen, sønnen og helligånden
*To-naturslæren: Jeus Kristus, Jesus er 100% gud og 100% menneske

Jomfru Maria
*Helgendyrkelse og forbøn
*Nonner - søsterorden
*De 4 dogmer om Jomfru Maria
*De 4 helligdage til ære for Jomfru Maria
*Bøn - Marias lovsang
* Pilgrimsfærd til Lourdes i Frankrig, mirakler

Ritualer
*Katolsk messe, Højmesse -Midnatsmesse -  juleevangeliet - Krybbespil
*De 7 sakramenter bl.a. dåben og eukaristien (nadveren)
*Pilgrimsfærd - Lourde i Frankrig  og Santiago De Compostela i Spanien (Apostlen Jakob)

Paven
*Apostlenes Gerninger - den første kristne menighed
*Paven og nøglemagten, Simon Peter
*Pave Frans - jesuit ordningen, munken Frans Assisi

Frelse:
*Jesus korsfæstelse og genopståen
*Frelse og gode gerninger
*Skærsilden
*Allerhelgensaften, allerhelgens dag, Allesjælesdag

Endvidere:
Katolicisme vs.  protestantisme
Den katolske kirke vs. Folkekirken
Forvalteransvar, holistisk menneskesyn, instrumental menneskesyn, sociallæren

Teori:
Den religiøse aktør:
*Indefra-udefra synsvinkel
*Elite-mainstream perspektiv
*Ninian Smarts 7 dimensioner
*Giddens Senmoderne religion

Myte:
*Clifford Geertz myteteori - myten  som model af og for verden
*Jørgen Podemann Sørensen -myteteori Kaos/kosmos - hellig urtid - privilegeret talesituation

Helligt-profant:
*Mircea Eliade Helligt/profant - axis mundi - hierofani
*Durkheim - Helligt/profant

Ritual:
Arnold Van Genneps overgangsritualmodel
Helgensteori
Durkheim: Ritualers funktion i 3 kontekster (Religionsfænomenologi og metode grundbogen)
Mirakler

Baggrundsmateriale (kernestof):
Katolicisme og protestantisme - En introduktion (Grundbog Systime: Religionskritik) https://religionskritik.systime.dk/?id=136)
Jomfru Maria fra Den katolske Kirke i Danmark https://www.katolsk.dk/katolsk-tro/dettrorkatolikkernep/laer-mere-om-katolsk-tro/jomfru-maria
Kristne pilgrimssteder fra Religionsportalen https://religion.systime.dk/?id=1027

Supplerende materiale
Sådan foregår den kristne højmesse https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/s%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-en-katolsk-h%C3%B8jmesse
Allesjæles prædiken Prædiken af pastor Gregers Mærsk-Kristensen, den 32. almindelige søndag, 6. november 2016. Læsninger: Åb 7,2-4.9-14, 1 Joh 3,1-3 og Matt 5,1-12a.
Allesjælesdag https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/paa-allesjaelesdag-gaar-levende-i-forboen-doede
Den katolske kirkes sociallære https://www.katolsk.dk/fileadmin/katolsk/User_oploads/dokumenter_institutioner/Oplaeg_om_Kirkens_sociallaere_p._Gregers_Maersk-Kristensen.pdf
Skærsilden https://www.youtube.com/watch?v=t5R7i28EWFQ
Eukaristien https://www.youtube.com/watch?v=TvOPaGbh3Xo
Hvorfor er det vigtigt at gå i kirke? Hvorfor er det vigtigt at gå i kirke? 3 minutter
Helgendyrkelse https://www.youtube.com/watch?v=I8mCcQfv5Ko&ab_channel=Pastoral-Centret
Katolikker fejrer Jomfru Marias optagelse i himlen  
https://www.religion.dk/indfoering/katolikker-jomfru-maria-faar-som-den-foerste-plads-i-himlen
De 10 vigtigste ting at vide om katolicismen
Dokumentaren del 1 - om den Katolske kirke (29 minutter fra CFU).

Evangelierne:
Matthæusevangeliet: Peters bekendelse kapitel 16 v.13-20
Johannes Evangeliet kapitel 21
Læs: Apostlenes Gerninger kapitel 2 vers 37-47
Lukasevangeliet kapitel 1, v. 26-38 Bebudelsen af Jesu fødsel
Lukasevangeliet kapitel 1, vers 39-45: Maria hos Elisabeth
Lukasevangeliet kapitel 1, v. 46- 56 Marias lovsang

Teori:
* Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime
s. 11-13 (Charles Glock: Deprivation)
s. 21-22 (gudsopfattelser)
s. 23-24 (helgener)
s. 25-26 (Anthony Giddens: Identitetsdannelse og religion)
s. 32-33 (Indefra-udefra)
s. 38-42 (Kategorisering af religiøse udøvere + Jan Hjärpe)
s. 46-50 (Lewis Rambo: Konversion)
s. 61-62 (Cliffford Geertz: Modeller af og modeller for)
s. 66-68 (myter + trickstergud)
s. 69-73 (Durkheim: Myteteori)
s. 74-75 (offer)
s. 90-93 (Ninian Smarts 7 dimensioner: Religionsdefinitioner)
s. 104-107 (James Beckford: Religiøse fællesskaber)
s. 108-109 (Ritualtyper)
s. 110-116 (Ritualteori: Arnold van Genneps 'overgangsritual', Jørgen Podemann Sørensens 'ritual-myte-model' (ritualteori) og Emilie Durkheim 'fællesskab')
* Religion c, Systime
s. 251-252 (Jørgen Podemann Sørensen: Myteteori)
s. 254 (Jørgen Podemann Sørensen: Ritual-myte-model)

Endvidere:
Hjælp Paven er Jesuit - Information (artikel)
Simon Peter - https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/simon-peter-64
Kritik af forvalterskabstanken (norsk artikel) https://ndla.no/subject:ea2822da-52f0-4517-bf01-c63f8e96f446/topic:b50ee52a-f595-4d6f-a3b8-b9ff76fed946/topic:847f53c3-b2df-4bac-b319-7b1e080f7ba8/resource:bb091a2b-6d8c-4e3b-a04e-210bc5633a3e)  
Tysk dokumentar (CFU) om Pave Frans og Frans af Assisi
https://www.religion.dk/kristendomdk/allesjaelesdag  
The Letter - Laodato Si official trailer 1.59 min https://www.youtube.com/watch?v=l3EBHebH17Y&ab_channel=YouTubeOriginals
Laudato SI - animated https://www.youtube.com/watch?v=_TFCXO8tD58&ab_channel=DevelopmentandPeace +
Laudato Si explained
https://www.youtube.com/watch?v=DNU8fn_ap_U&ab_channel=BreakingInTheHabit

Natursyn i uddraget fra grundbogen religion og etik (kilde systime: https://religionogetik.systime.dk/index.php?id=152#c321)
Pavens udtalelser om miljø, november 2014 blev der afholdt det årlige COP klima topmøde i Lima, Peru. (Religion og etik - systime.dk)

2.1. Faglige mål (Katolicisme)
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 Islam

Formål: Forløbet bygger videre på  HFC religion med fokus på at analysere tekster om tro og pligter i klassisk og moderne islam. Særligt fokus er Muhammed som etisk forbillede og grøn islam, samt ritualanalyse og analyse af hjemmesider og engelsksproget materiale.

Religionens begreber:

Islams formative periode: Opståen og udbredelse

De 6 trosartikler

Muhammed
*Historiske og mytiske Muhammed
*Etisk forbillede (Muhammed som model af eller for virkeligheden)
*Muhammeds himmelfart, afskedsprædiken og fødselsdag (myter)
*Karismatisk leder

Hellige skrifter:  Koranen og Hadith + billedforbud

Ritualer: De 5 søjler incl. ritualanalyse af pilgrimsfærden

Hellige steder: Mekka, Medina, Axix Mundi

Former for Jihad

Grøn islam, Det holistiske og instrumentelle natursyn, forvalterskabet

Teori:
Den religiøse aktør
*Indefra/udefra synsvinkel
*Jan Hjärpes typologi
*Ninian Smarts 7 dimensioner

Max Webers karismatisk ledelse

Ritualteori:
*Jørgen Podemann Sørensen Ritual-myte-model
Myter hører sammen med ritualer - Religion og teori, fænomenologi https://religionb.systime.dk/?id=150
*Ritualanalyse - Arnold Van Gennep overgangsritualer
*Durkheim - helligt/profant  - 3 funktioner af ritualer
*Senmoderne pilgrimsfærd  https://religion.systime.dk/?id=839#c3974  

Myteteori:
*Clifford Geertz modeller af og for verden https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=147#c371
*Emilie Durkheim: Mytens funktion for det religiøse fællesskab (fælles værdier og identitet)

Mircea Eliade - axis mundi - helligt/profant
Helligsteder og pilgrimsfærd


Baggrundsmateriale (kernestof):

Klassisk og moderne islam, Systime
*Tro og praksis https://islam.systime.dk/?id=138
De 6 trosartikler
De fem søjler
*Helligskrifter https://islam.systime.dk/?id=150
*Muhammed Guds sidste sendebud https://islam.systime.dk/?id=148
*Splittelse, udbredelse og kulturmøde https://islam.systime.dk/?id=199  , https://islam.systime.dk/?id=149

Religion c s. 92
*Fakta om islam

Supplerende materiale:
*Muhammeds afskedsprædiken https://islam.systime.dk/?id=161
*En beskrivelse af Muhammeds udseende https://islam.systime.dk/?id=162
*Muhammeds fødselsdag er kontroversiel https://www.religion.dk/viden/i-dag-er-det-muhammeds-foedselsdag
*Muhammed som etisk forbillede (Religion og etik, systime)  https://religionogetik.systime.dk/?id=171
*Muslim _ Debat fejringen af Muhammeds fødselsdag blev skelsættende i mit liv https://www.religion.dk/fejringen-af-muhammeds-foedselsdag-var-skelsaettende-mit-liv
*Muhammeds himmelfart https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/muhammeds-himmelfart-isra-og-miraj

Hajj British Documentary 11 minutter Hajj og Ibrahim  

Menneske og natursyn i islam. Systime https://religionogetik.systime.dk/?id=175 - Islams natursyn (Norsk kilde: ndla.no)
Islam er grøn - religion.dk https://www.religion.dk/synspunkt/islam-er-gr%C3%B8n
A Greener Ramadan https://www.aljumuah.com/a-greener-ramadan-a-brighter-future/  
The Green Pilgrim.org https://thegreenpilgrim.org/the-green-pilgrim/
The Muslim Counsil of Britain og deres fokus på grøn islam
British Mosque go green  https://mcb.org.uk/plastic-ban-for-ramadan-urged-as-british-mosques-go-green/)
Green Muslims https://www.greenmuslims.org/green-scriptures
Sustainably Muslim https://www.youtube.com/watch?v=2IUoq3joGUM&ab_channel=SlowWays   

Synspunkt: Shia-muslim: Det betyder jihad i islam (religion.dk, 2007 https://www.religion.dk/synspunkt/synspunkt-det-betyder-jihad-i-islam )

Teori:
* Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime
s. 11-13 (Charles Glock: Deprivation)
s. 21-22 (gudsopfattelser)
s. 23-24 (helgener)
s. 25-26 (Anthony Giddens: Identitetsdannelse og religion)
s. 32-33 (Indefra-udefra)
s. 38-42 (Kategorisering af religiøse udøvere + Jan Hjärpe)
s. 46-50 (Lewis Rambo: Konversion)
s. 61-62 (Cliffford Geertz: Modeller af og modeller for)
s. 66-68 (myter + trickstergud)
s. 69-73 (Durkheim: Myteteori)
s. 74-75 (offer)
s. 90-93 (Ninian Smarts 7 dimensioner: Religionsdefinitioner)
s. 104-107 (James Beckford: Religiøse fællesskaber)
s. 108-109 (Ritualtyper)
s. 110-116 (Ritualteori: Arnold van Genneps 'overgangsritual', Jørgen Podemann Sørensens 'ritual-myte-model' (ritualteori) og Emilie Durkheim 'fællesskab')
* Religion c, Systime
s. 251-252 (Jørgen Podemann Sørensen: Myteteori)
s. 254 (Jørgen Podemann Sørensen: Ritual-myte-model)

Jan Hjärpes model forklaret https://www.youtube.com/watch?v=xsfa2Qn6z8U&ab_channel=MikkelPedersen

Metode:
En faglig tilgang til islam https://islam.systime.dk/?id=222
Hjemmesider og internettet - Religionsportalen https://religion.systime.dk/?id=589

2.1. Faglige mål (Islam)
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 Buddhisme (+ Værklæsning)

Formål: Introduktion til klassisk buddhisme - Buddhas lære med efterfølgende fortolkning af Dalai Lamas fortolkning af tibetansk buddhisme til vesten. Værklæsning uddrag af bogen Kunsten at leve lykkeligt indgår som en del af forløbet.

Indhold:
Buddhismens begreber:

Buddha
*Den historiske Buddha Siddharta Gautama (Buddhas  navn inden  oplysningen)
Buddhismens stifter
*Den mytiske Buddha (Buddhalegenden og Benarestalen)

De 3 Juveler - At tage sin tilflugt til Buddha, Dharma, Sangha

Hellige skrifter: Tripitaka - de 3 kurve

Dalai Lama
*Tenzin Gyatso, Tibetansk religiøst overhoved - den 14 nuværende Dalai Lama. Tilhører Gelug-skolen. Tibets religiøse åndelige overhoved. Lever i eksil i Nordindien.
*Dalai Lama titlen: Dalai = ”hav” eller ”ocean” og Lama = ”lærer”

Menneskeopfattelse:
* Buddhanatur: Alle har kimen til at blive en buddha (mahayanabuddhisme)
* An-atman =ikke-sjæl, ikke-jeg
*De 5 Skandhaer:
1.  Form (rupa). Legemet, sanserne og den ydre verden, vi opfatter.
2. Følelsen (vedana). Som smerte, velvære, lyst og ulyst eller fraværet heraf. Indbefatter således både fysiske og psykiske følelser.
3. Opfattelsen/forestillingerne (samjna). Genkendelse, evnen til at identificere ting, som for eksempel farven rød, et træ og følelsen af sorg.
4.Kræfter, anlæg og drifter (samskara). En række af psykiske processer, viljesfænomener og dispositioner, der er nedlagt i og præger individet.
5.Bevidstheden (vijnana). Bevidstheden, som skaber en følelse af jeg'et.

Myte
* Kisagotami myten - læren om de 4 ædle sandheder
*Benaresprædiken

Dharma - Buddhas lære:
*De 3 sindsgifte (hovedårsagen til lidelse: begær, vrede, uvidenhed)
* De 4 ædle sandheder om lidelse:  (1. sandheden om lidelse = fødsel, alderdom, sygdom, død 2. sandheden om lidelsens oprindelse = tørst - begær efter sansenydelse (årsagskæden - de 5 skandhaer) 3. sandheden om lidelsens ophør 4. sandheden om vejen der fører til lidelsens/tørstens ophør = den 8.leddede vej.
*Middelvejen (Hverken total askese og selvpineri eller hensynsløst nydelse)
Den 8-ledede vej  (3 pinde = ret tanke, ret handle, ret meditation)- ret anskuelse, ret beslutning, ret tale, ret handlemåde, ret levebrød, ret stræben, ret eftertanke og ret selvfordybelse.

Livshjulet
*Den 12-ledet årsagskæde -  alting eksisterer som årsag og effekt
*Karma = summen af handlinger, tanker og følelser
*Samsara - Genfødsel
*Reinkarnation - genfødsel
*Nirvana - frelse - begærets ophør
*Duka - lidelse

Rituel praksis
*Vesak fejringen af Buddhas fødselsdag
*Pilgrimsfærd forbundet med Buddha fx Lumbini, Sarnath i Upper Pradesh i Indien, Bodhgaya i nordindiske Bihar, Rajgir, Vaishali, Kapilavastu, Sanchi på Sri Lanka
*Stupa - Stupa er et buddhistisk monument til opbevaring af buddha og buddhas disciples relikvier, ofte med halvkugle-, klokke- eller kegleform.
*Spiros 3 typer af religiøs praksis: Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme

Retninger:
*Theravada = “Det lille fartøj” -  den ældste retning inden for buddhismen. Har fokus på den enkeltes vej til frelse. Munkene.
Asket - målet er at frigøre sig fra materielle bindinger og finde åndelig ro

*Mahayana buddhismen -  “ Det store fartøj” - hovedretning inden for buddhismen, fokus også på kollektivets frelse.
Bodhisattva - En bodhisattva er en, der afholder sig fra at bryde genfødslernes kredsløb, samsara, for i stedet at hjælpe andre mod oplysningen

*Vajrayana - Diamantvejsbuddhisme - Diamantfartøjet. Den tredje og sidste af de store retninger inden for buddhisme, der også kaldes: Den lynhurtige vej til frelse. Retning under Mahayanabuddhismen.
= Tibetansk buddhisme - praktiseres i Nepal, Bhutan og Tibet. Troen på at buddhanaturen, = muligheden for fuld oplysning, findes i ethvert væsen.
Lama = det højeste princip - åndelig lærer og forholdet til en discipel
Tulku = en fuldt oplyst mester i tibetansk tradition der lader sig genføde ud fra medfølelse for at hjælpe andre ud af lidelse.

Sangha - munkeorden

Yoga - mindfulness meditation

Værklæsning: Kunsten at leve lykkeligt
Lægfolksbuddhisme  - mainstream buddhisme
Tibetansk bøn
Mantra

Teori:
Indefra/udefra synsvinkel
Elite/mainstream
Jan  Hjärpes model
Webers Karismabegreb og karismatisk ledelse
Ninian Smarts 7 dimensioner

Podemanns ritual-myte model - Kaos, kosmos, privilegeret talesituation, hellig urtid, hellige personer. Mytens indhold.  
Bruce Lincoln - paradigmatisk sandhed, ideologi i narrativ form. Mytens funktion for fællesskabet.  
Clifford Geertz myten er en model af og for verden

Anthony Giddens: det traditionelle, det moderne og det senmoderne, adskillelse i tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, individualisering, eklekticisme, globalisering

Mircea Eliade - Helligt/profant - axis mundi - hierofani

Baggrundsmateriale (kernestof)

Buddhismen - Systime,dk
2.1 Buddhismen nye religiøse tanker og retninger
2.2 Buddhismen breder sig
2.3.1 Den Klassiske buddhisme
Buddhalegenden kapitel 2.3.2, Buddhismen, Systime.dk
Benaresprædikenen kapitel 2.3.3, Buddhismen, Systime.dk
2.3.4 Det buddhistiske Livshjul
2.3.5 Mahayana

3.1 Buddhistiske praksis - etik
3.2 Ritualer
3.3 Nirvanisk, karmisk, apotropæisk

4.1 buddhistiske symboler
4.2 Buddhabilleders religiøse kontekst

7.1 Tibetansk buddhisme historie
7.2. Tibetansk buddhisme, samfund og stat
7.3. Praksis særlig for tibetansk buddhisme
7.3.1 Vajrayana, upaya, tantra og lama
7.3.2 Tulkuer

8.1 Buddhismens historie i vesten
8.2 Praksis særlig for buddhisme i Vesten. Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme

Materiale - værklæsning:
Kunsten at Leve Lykkeligt, Howard C. Cutler, 1996 (uddrag):  
s. 11-18: Indledning
Del 1: Formålet med livet. Kapitel 1 “retten til lykke”.S. 21-24
Del 1 kapitel 2 - kilder til lykke “Det sammenlignelige sind” s. 29-32,
Del 1 kapitel 2 “Indre tilfredshed s. 32-34,
Del 1kapitel 4 s.55-58  Genopdagelse af vores medfødte lykke - om vores medfødte Buddhanatur.
Del 2 Menneskelig varme og medfølelse,  kapitel 7 “ værdien af medfølelse”, “hvad er medfølelse” side 110-111.
Del 3 Lidelsens forvandling. kapitel 8 at se lidelsen i øjnene s.127-128 Kisagotamis historie
Del 3 Lidelsens forvandling:  kapitel 8 accept af lidelsen s. 133-136
Del 3. Lidelsens Forvandling,  kapitel 10 “at finde en balancen”, s. 181-185
Del 3. Kunsten at leve lykkeligt, kapitel 15 - grundlæggende spirituelle værdier 269- 287

Supplerende materiale
Buddhalegenden
De 4 ædle sandheder - kristendom.dk  https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-de-fire-aedle-sandheder

Artikel: “Tibet er dybt afhængige af 84-årige Dalai Lama” religion.dk https://www.religion.dk/dalai-lama-er-symbolet-paa-tibets-medfoelelse  
Artikel: Dalai Lama: Tiden med genfødsler er ovre” religion.dk. https://www.religion.dk/religionsanalysen/dalai-lama-tiden-med-laerdes-genfodsler-er-ovre
Fejringen af Buddhas fødselsdag: Vesak  DR program 5 minutter  https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme  
Fejringen af Buddhas fødselsdag https://www.religion.dk/buddhisme/vesak-buddhas-foedselsdag

CFU - Buddhas liv - 15 minutter
Buddhisme https://lex.dk/Buddha?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwhYS_BhD2ARIsAJTMMQZRpTdbC44i7wBo2UZn_J6kN0JpJV7WVi2bbuU4dwMGP1WHLdn1_rwaAsQFEALw_wcB

Dalai Lamas film - vejen mod fred (Valby Kino)
Dalai Lama: https://leksikongen.dk/dalai-lama/
De 5 vigtigste ting at vide om Tibetansk buddhisme https://www.religion.dk/viden/de-fem-vigtigste-ting-vide-om-tibetansk-buddhisme)  
Tibetansk buddhisme - Religionsfagligt leksikon https://www.religion.dk/leksikon/tibetansk-buddhisme
De 5 vigtigste at vide om Tibetansk https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-fem-vigtigste-ting-vide-om-tibetansk-buddhisme
Hvem er Dalai Lama https://www.religion.dk/buddhisme/2008-03-18/hvem-er-dalai-lama
Dalai Lama religionsleksikon https://www.religion.dk/leksikon/dalai-lama  
Tibetan Buddhism 25 minutter https://www.youtube.com/watch?v=vWrPAGtYYRU&ab_channel=ReligionForBreakfast
Tibetan Buddhism Khan Academy 7 minutter https://www.khanacademy.org/humanities/art-asia/himalayas/tibet/v/views-of-tibet
Khan Academy Theravada vs. Mahayana https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/ancient-medieval/buddhism-intro/v/theravada-and-mahayana-buddhism
The Story of Kisa Gotami https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t3_q2bt45qc&ab_channel=DharmaInfo
The Tibetanske hjul https://www.youtube.com/watch?v=5m6Vge2JBFs&ab_channel=KennethF.ThorntonII
Det tibetanske Livshjul 6 minutes  

The Story of Kisagotami https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t3_q2bt45qc&ab_channel=DharmaInfo

Quizlet https://quizlet.com/566260589/buddhisme-tibetansk-buddhisme-flash-cards/  
Religionsnørden video https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Buddhas liv 2 min

Teori:
* Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime
s. 11-13 (Charles Glock: Deprivation)
s. 21-22 (gudsopfattelser)
s. 23-24 (helgener)
s. 25-26 (Anthony Giddens: Identitetsdannelse og religion)
s. 32-33 (Indefra-udefra)
s. 34-37 (karismatisk ledelse)
s. 38-42 (Kategorisering af religiøse udøvere + Jan Hjärpe)
s. 46-50 (Lewis Rambo: Konversion)
s. 61-62 (Cliffford Geertz: Modeller af og modeller for)
s. 66-68 (myter + trickstergud)
s. 69-73 (Durkheim: Myteteori)
s. 74-75 (offer)
s. 90-93 (Ninian Smarts 7 dimensioner: Religionsdefinitioner)
s. 104-107 (James Beckford: Religiøse fællesskaber)
s. 108-109 (Ritualtyper)
s. 110-116 (Ritualteori: Arnold van Genneps 'overgangsritual', Jørgen Podemann Sørensens 'ritual-myte-model' (ritualteori) og Emilie Durkheim 'fællesskab')
* Religion c, Systime
s. 251-252 (Jørgen Podemann Sørensen: Myteteori)
s. 254 (Jørgen Podemann Sørensen: Ritual-myte-model)

2.1. Faglige mål (Buddhisme)
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5. Det senmoderne samfund + projekt

I forløbet har vi talt om, hvad der karakteriserer religion i det senmoderne samfund.

Sekularisering
= adskillelse af religion og samfundet. Religionen findes stadig men den har mistet betydning og er ikke længere fælles med individuel

Max Weber:
Affortryllelse: Videnskaben giver rationelle forklaringer på det, der før var uforklarligt, og dermed fortrænges religionen.

Genfortryllelse:
Religionen er vendt tilbage

Den religiøse aktør: Det senmoderne menneske er et selvbestemmende individ, der aktivt og refleksivt tager stilling til religion. Religion bliver et spørgsmål om personligt valg

Senmoderne religion:
Zygmunt Bauman:
Gør-det-selv-religion, tag-selv-tro
Synkretisme (blanding af religionerne)
et religiøse supermarked

Senmoderne religion:
Erfaring er vigtig, vigtig at opleve religionen på egen krop, fremfor tro og ritualer.
Autoriteter glider i baggrunden.

Paul Heelas: Den senmoderne religion er centreret omkring individet og ikke omkring guddommen.

Medialisering:
Religionen bliver i stigende grad formidlet gennem medierne, og religionen bruger medierne til at bringe deres budskab ud til brugerne.

Derudover har vi arbejdet med:
* Lewis Rambos konversionsteori
* Den religiøse aktør: Minimalist-maksimalist, elite-mainstream, inklusiv-eksklusiv
* Anthony Giddens: Religion i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund

Baggrundsmateriale (kernestof)

Teori:
* Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime
s. 11-13 (Charles Glock: Deprivation)
s. 21-22 (gudsopfattelser)
s. 23-24 (helgener)
s. 25-26 (Anthony Giddens: Identitetsdannelse og religion)
s. 32-33 (Indefra-udefra)
s. 34-37 (karismatisk ledelse)
s. 38-42 (Kategorisering af religiøse udøvere + Jan Hjärpe)
s. 46-50 (Lewis Rambo: Konversion)
s. 61-62 (Cliffford Geertz: Modeller af og modeller for)
s. 66-68 (myter + trickstergud)
s. 69-73 (Durkheim: Myteteori)
s. 74-75 (offer)
s. 90-93 (Ninian Smarts 7 dimensioner: Religionsdefinitioner)
s. 104-107 (James Beckford: Religiøse fællesskaber)
s. 108-109 (Ritualtyper)
s. 110-116 (Ritualteori: Arnold van Genneps 'overgangsritual', Jørgen Podemann Sørensens 'ritual-myte-model' (ritualteori) og Emilie Durkheim 'fællesskab')

* Religion c, Systime
s. 251-252 (Jørgen Podemann Sørensen: Myteteori)
s. 254 (Jørgen Podemann Sørensen: Ritual-myte-model)
s. 11-12 (Religion i det senmoderne samfund)

* Horisont, Gyldendal
s. 36-38 (Sekularisering + Individualiseret religion)

2.1. Faglige mål (Det senmoderne samfund)
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion og et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ udarbejde et mindre, religionsvidenskabeligt baseret projekt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer