Holdet 1g 2024 Mediefag C 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Carsten Iskov Kopp
Hold 1g 2024 Mediefag C 1 (1g me1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1gme1 Undervisningsbeskrivelse  Mediefag C 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1gme1 Undervisningsbeskrivelse Mediefag C 2025



1. Filmterminologien + Praktiske øvelser 1
2. True Crime 1
3. Pilotprojekt 3
4. Quentin Tarantino - En auteur? 6
5. Eksamensprojekt 8


Filmterminologien + Praktiske øvelser  
Filmterminologiske powerpoints baseret på Olsen, Mimi & Han Oluf Schou (red.): Levende billeder, Systime 2007, Side 12-51: https://sites.google.com/kg.dk/mediefagc20242025/start/filmterminologi?authuser=0
http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Næranalyse

Eleverne forventes at kunne de sorte begreber (ikke de røde) nederst i skemaet i dette dokument.

Praksis med kamera og Final Cut Pro
Redigeringsøvelse
Kamera og billedkompositionsøvelse
Lydøvelse
Dialogøvelse

Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:

̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶  identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion


I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:

– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶  centrale genrer, medier og medieplatforme
̶  produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶  optageprincipper og optageteknik
̶  redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶  distributionskanaler og delingsværktøjer
True Crime
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:
True Crime genrens udvikling og ikonografi • Fakta vs. fiktion og blandingsformer • Dokumentarformer • Autencitet • Næranalyse af udvalgte sekvenser

Væsentlige begreber / begivenheder:
True Crime historie
Fakta og faktakontrakten
Autencitetsmarkører
Mockumentary
True Crime definitioner
True Crimes narrative struktur
True Crimes ikonografi
Journalism Plus
Interviewformer
Føljetonserien vs. den episodiske serie
Den dybdeborende dokumentarform
Den observerende dokumentarform
Den deltagende dokumentarform
Seriedramaturgi
Seeren som lænestolsdetektiv
True Crime vs. etik og moral



Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:

̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶  identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶  foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder




I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:

– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶  centrale genrer, medier og medieplatforme
̶  film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶  distributionskanaler og delingsværktøjer.


Indhold:
True Crime - Det er den ultimative Fortælling: https://www.berlingske.dk/kultur/true-crime-det-er-den-ultimative-fortaelling?fbclid=IwAR1QirT5yHnhw3PDZoL-nK0dwKl8vUGXhyWQpZXyIovDu7Sjs3Y-C0M4YVY
“At bruge andres død onanistisk” i Information 3. oktober 2019.
Granild/Wolfhagen - DOX Forløb i medier. Lidhart & Ringhof, 2016. Side 16-22
Emilie Meng - En efterforskning går galt. Afsnit 1. DR, 2019.
The Jinx afsnit 1 og uddrag af afsnit 2 (HBO, 2015)
https://youtu.be/me3Yda7UtW4?si=KB1IDeG9hJ1p89o4
Madsen, Peter & Erik Svendsen – Medier. Gyldendal 2005. Side 55-56
https://sites.google.com/kg.dk/mediefagc20242025/start/true-crime?authuser=0
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Cartel%20land&orderby=title&SearchID=80c76dd1-bcfd-451c-93ca-5f7961a48797&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=ovQk7fd4_Co&t=31s
https://www.youtube.com/watch?v=MBZ-POVsrlI
https://www.youtube.com/watch?v=FtGhzNtttds (anslag)
https://youtu.be/EGKRBjbN1IU?si=Q0jlVQZmmvmfP3_X
https://www.dr.dk/drtv/se/med-livet-i-haenderne_-bag-de-roede-doere_307241 (anslag)
https://www.youtube.com/watch?v=jY2PzzjO3zo
3. Pilotprojekt
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:

Vidensmål: I skal opnå viden om:
Praktisk produktion • Tilrettelæggelse • Optagelse • Redigering • Evaluering

Væsentlige begreber / begivenheder:
• Synopsis
• Storyboard
• Planlægning af optagelse
• Udførsel af optagelser
• Redigering
• Evaluering

Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:

̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:

– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶  optageprincipper og optageteknik
̶  redigeringsprincipper og redigeringsteknik

Pilotprojekt STX 2024

I skal i grupper af 4-5 personer filme jeres pilotprojekt.
Grupperne er faste. Det betyder at man ikke kan hoppe på andre grupper undervejs i forløbet. Det betyder også at man i gruppen har et ansvar for at komme, deltage aktivt og hjælpe hinanden med at lave et godt projekt.

I skal vælge mellem den røde, gule eller grønne opgave. Jeres valg afhænger af, hvor lidt eller meget hjælp, I føler, I har brug for til at lave jeres historie (se nedenfor). Alle produktioner skal dog opfylde følgende krav:

Krav  
I skal producere en kort film som behandler temaet venskab.

Filmen må vare ca. 1½-2 minutter. Der skal som absolut minimum være 18 indstillinger

I skal bruge stativ

Ingen indstillinger i filmen må vare mere end 5 sekunder.

I skal benytte minimum 4 Nærbilleder og/eller Ultranær-billeder.  Vi skal hvad karaktererne føler! Desuden fokus på centrale rekvisitter (genstande som har betydning for historien).

Der skal benyttes forskellige perspektiver – også gerne kælket billede.

Der skal være minimum to indstillinger, hvor I viser klip i bevægelse  

I skal lave en montage med minimum fem indstillinger

I skal benytte minimum to indstillinger hvor I bruger klip i blikretning

I SKAL optage Clean-sound fra hver location I benytter (dvs. lyd fra location uden tale).

Der skal være dialog (Two-shot, shot/shot-reverse)

Det er IKKE en komedie!

Musik: http://freemusicarchive.org/ eller nogle af de andre sider fra lydøvelsen


Hvilke opgaver kan man vælge imellem?   
Rød
Jeres overordnede historie skal omhandle en gymnasieelev og en konflikt, som han/hun oplever.  Konflikten skal passe til tematikken Venskab, men I beslutter selv hvad.
Husk at ovenstående benspænd skal være opfyldt, og desuden:

I skal huske at tænke over fremdriftsmidler i jeres historie.
Historien skal have en klar præmis, dvs. budskab. Hvordan sikrer I jer, at denne er tydelig for seeren?
Tænk over, hvem jeres målgruppe er. Husk at tematikker, målgruppe og præmis hænger uløseligt sammen.

Foreløbig plan:
Vi har ikke lang tid til at filme og redigere, så location bliver på skolen eller i nærområdet, uanset hvad I vælger - tag højde for dette i jeres planlægning.

Uge 49


Fredag d. 6.12
Præsentation af pilotprojekt
grupper
produkt
Plan
Grupperne vælger opgave og går i gang med at brainstorme.
Pilot med fokus på dramaturgiske virkemidler + at kunne administrere sin tid ☺


Uge 50


Onsdag d. 11.12
Afslutning af præproduktion
Optagelser
Uge 2


Onsdag d. 8/01
Optage færdig.
Uge 3


Torsdag d. 16.01
Redigering
Uge 4


Onsdag d. 22.01
Redigering
Vi ser gruppernes produkt. Produkterne evalueres. Hvad fungerer.


Præ-produktion:  
Beskrivelsen af jeres ideer skal skrives ind i det skema, som I finder nedenfor. Hele gruppen arbejder med dette dokument i google-drev, så I er uafhængige af evt. sygdom.

I skal lave et storyboard - I vælger selv om I vil tegne storyboardet, eller om I vil tage stillbilleder med jeres telefon. Husk blot at alle indstillinger skal være repræsenteret!


Fokus på handling i forhold til budskab
Her skal I gøre følgende
Grupperne beskriver i ord filmens handling  
Filmen skal bestå af tre dele: begyndelse, midte og slutning.
Begyndelsen: her skal vi få en ide om hvilke personer, vi har med at gøre. I slutningen af 1. del skal der opstå en konflikt (fremdriftsmiddel), dvs. et eller andet problem, som vedrører filmens budskab
Midten: I filmens midterste del skal konflikten trappes op. I slutningen af 2. del skal der ske noget, som fører over i filmens 3. del: det kan være en løsning på konflikten eller det kan være en ikke-løsning, altså
I filmens slutning (3. Del) skal handlingen afspejle filmens budskab.
Se tre-aktermodellen: Tre-akter-modellen:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tre-akter-modellen


Fokus på scener og de enkelte handlingsforløb
Fokus er at
bryde handlingen ned i scener og beslutte hvilke locations scenerne skal optages på.
Endvidere skal gruppen beslutte hvilke handlinger karaktererne skal udføre i de forskellige scener.  
Endelig skal gruppen beslutte i hvilke scener der skal være en dialog og hvad der skal siges


Fokus på filmiske virkemidler

I skal planlægge hvilke filmiske virkemidler, I vil anvende i de forskellige scener
Ovenfor kan I se hvilke krav der er til filmen.
Her skal bl.a. følgende virkemidler indgå i filmen

Nærbilleder og/eller Ultranær-billeder: disse indstillinger er velegnede til at vise, hvad personerne føler. (husk: halvtotal kan vise handlinger. Halvnær er god til dialog (shot-reverse-shot) og Supertotal eller total er god til at indlede (etablere) en scene)   
Perspektiver: husk at frø kan signalere overlegenhed/magt. Fugl underlegenhed, usikkerhed osv.
Klip i bevægelse: sikrer at der er en kontinuitet i fortællingen
Montage: kan bruges til at vise en stemning og et miljø
Klip i blikretning: sikrer at der er en kontinuitet i fortællingen
Overvej også om krydsklipning/parallelklipning
Fremdriftsmidler: som minimum en konflikt  


Gruppens navne og tlf.nr. eller opret en snap gruppe etc.


Beskriv her
tema og præmis (budskab)


Beskriv her kort hele filmens handlingsforløb (plot)


Beskriv kort filmens 1. del og vendepunkt


Beskriv kort filmens 2. del og vendepunkt


Beskriv kort filmens 3. del


Beskrivelse af de enkelte scener i hver af de tre dele.

Hvilken location skal scenerne optages på?  

Hvilke handlinger og hvilke replikker?


Beskrivelse af de valgte filmiske virkemidler i de enkelte scener og indstillinger
Se ovenfor de krav som der er til filmens brug af filmiske virkemidler


Alle har ansvar for filmen, men det kan være en god ide at aftale at bestemte personer har styr på
Rekvisitter _________________  
At personerne har det samme tøj på optagelserne, som foregår over 2 dage __________
Ansvarlig for lyd (er der tændt for mikrofonen, er lyden ok når man lytter i høretelefoner?) ___________________________
Ansvar for at de aftalte scener bliver optaget _______________________
Ansvar for at de planlagte filmiske virkemidler bliver brugt  _______________________

Optagelser: Husk: man behøver ikke at filme scenerne i den rækkefølge, som de skal vises i fortællingen. Optagelserne bliver først sat sammen i redigeringen.







4. Quentin Tarantino - En auteur?
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:

Vidensmål: I skal opnå viden om:
Tarantinos baggrund og inspiration • Auteurteori • Tarantinos særlige stilistiske kendetegn som filminstruktør • Tarantinos udvikling som instruktør • Intertekstualitet • Intratekstualitet • Næranalyse af udvalgte sekvenser

Væsentlige begreber / begivenheder:
Non-lineær narration
Ikke-plot-drevet dialog
Eksplicitte Volds-eksplosioner
Tarantinos brug af humor
Tarantinos brug af musik
Intertekstualitet
Intratekstualitet
Realisme vs. Formalisme
Tarantinos kompositoriske og kameratekniske kendetegn
Analyse

Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:

̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶  identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶  foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder


I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:

– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶  centrale genrer, medier og medieplatforme
̶  film, tv og nyere mediers tværmediale samspil



Indhold:
Bo Green Jensen - “I De Blå Blades Hus” i Weekendavisen 24. oktober 2003.
“Tarantinoesque” i Politiken 24. januar 2013
Flemming Kaspersen - “Tarantino Tager Blodig Affære” i EKKO 20. november 2003
Claus Nyman Christensen mfl. - Mediefag.dk. Systime, 2005. Side 83-86
https://www.imdb.com/name/nm0000233/?ref_=nv_sr_srsg_0
https://www.youtube.com/watch?v=KYM_ZRjPD-A
https://nofilmschool.com/tarantino-way-he-steals
https://www.youtube.com/watch?v=_p7EzglyAks
https://www.youtube.com/watch?v=ljjRZe6g5EM
https://www.youtube.com/watch?v=5EenT21UcU8
https://www.youtube.com/watch?v=BYUzax_34Iw
https://www.youtube.com/watch?v=GyR4RK0LA_E
https://youtu.be/XIMg2Xw4_8s
https://www.youtube.com/watch?v=ecimuK20dSA
https://youtu.be/97ZnS_aJsCU
https://youtu.be/Ej1cHOz2MfA?si=b-jm07ef28n91JT_
Kill Bill References: https://youtu.be/qCcoWwepHs0?si=wB2_n7aIGTVMqqKa
The Bride Wore Black: https://www.youtube.com/watch?v=NR1BxuuySv4
Lady Snowblood: https://www.youtube.com/watch?v=-XHjechNzMo
Bang Bang (Kill Bill) https://www.youtube.com/watch?v=ZxJrdCIejus
Dokument om Inter- og intratekstualitet
Pulp Fiction, 1994. 154 min.
Kill Bill Volume 1, 2003. 111 min.



5. Eksamensprojekt
Eksamensproduktion – C niveau
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:

Vidensmål: I skal opnå viden om:
Praktisk produktion • Synopsis • Storyboard • Tilrettelæggelse • Optagelser • Redigering


Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:

̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶  foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:

– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶  centrale genrer, medier og medieplatforme
̶  film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶  produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶  optageprincipper og optageteknik
̶  redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶  distributionskanaler og delingsværktøjer.


Indhold
https://levendebilleder.systime.dk/?id=170
Raskins’ syv kortfilmsparametre
https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
https://youtu.be/Wlv_NHUolwU?si=rd9xLLeGyeoTm94Y http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
https://www.youtube.com/watch?v=ydbLyJNvHO8
Storyboard til Pulp Fiction : https://alfiesfilms.wordpress.com/storyboard-analysis/
Den filmede scene: https://youtu.be/SLQpoBZygx4?si=Td3BrxItphNwadoc



Elevernes begrebsapparat


Frame





Indstilling




Scene




Sekvens




Beskæringer



Supertotal




Total




Halvtotal




Halvnær




Nær/close-up




Ultranær/ekstrem close-up




Perspektiv



Normal




Frø




Fugl




Kælkede linjer




Komposition og format

Over-the-shoulder shot og 180 graders regel



Fokusskift



Dybdekomposition - Forgrund, Mellemgrund og Baggrund



Det gyldne snit



To-skuddet



Tre-skuddet



Mise-en-scène


Lys

High key



Low key



Reallys



Modlys



Farver

Symbolik



Tema



Location



Kamerabevægelser

Det statiske kamera

Stativ



Det bevægelige kamera

Tilt



Panorering



Swish pan



Dolly - Tracking/travelling



Steadicam








Kran



Håndholdt kamera



Zoom ind- og ud-



Chokzoom



Vertigo



Objektivt kamera



Subjektivt kamera





Lydsporet

Diegetisk lyd
Handlings-plan



Non-diegetisk lyd
Fortælle-plan




Off screen lyd




On screen lyd




Effektlyd




Speak (Voice over)




Musik

Underlægningsmusik (nondiegetisk)



Incidentalmusik (diegetisk)



Kontrapunktisk musik



Mickey Mousing



Ledemotiv



Lydbro



Objektiv lyd


Subjektiv lyd




Mediefag
Introduktion til filmsproget
Redigerings- og klippeteknik












Klip


Grundformerne

Synlig klipning


Usynlig klipning


Kontinuitetsklipning


Klip i bevægelsen


Klip i blikretningen


Match cut


180 graders reglen


Montageklipning




Kuleshov-eksperimentet




Stemningsskabende montage



Symbolsk montage



Jump Cuts



Klipperytme


Langsom klipperytme
Dialog (Shot/Reverse shot)


Hurtig klipperytme



Krydsklipning



Parallelklipning

Markører i tid og rum

Op/nedtoning


Overtoning



Dobbelteksponering


Wipe



Split Screen

Freeze Frame



Flash back/forward


Slow/Fast Motion


Elliptisk klipning



Mediefag
Introduktion til filmsproget
Dramaturgi
Plot



Præmis - Budskab



Tematik



Hovedkarakter



Modstander



Hjælper



Aktant-modellen




FREMDRIFTSMIDLER

Hovedkonflikt



Delkonflikt/plot



Varsler



Indre forhindringer



Ydre forhindringer



Tidsfrister



Suspense



Surprise

Set Up/Pay Off



Tre-akter modellen
Vendepunkter



Berettermodellen


                                                   

Den usynlige fortæller




Den synlige fortæller



Den alvidende fortæller



Den personale fortæller




Objektiv synsvinkel

Subjektiv synsvinkel








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer