Titel
1
|
1gme1 Undervisningsbeskrivelse Mediefag C 2025
1. Filmterminologien + Praktiske øvelser 1
2. True Crime 1
3. Pilotprojekt 3
4. Quentin Tarantino - En auteur? 6
5. Eksamensprojekt 8
Filmterminologien + Praktiske øvelser
Filmterminologiske powerpoints baseret på Olsen, Mimi & Han Oluf Schou (red.): Levende billeder, Systime 2007, Side 12-51: https://sites.google.com/kg.dk/mediefagc20242025/start/filmterminologi?authuser=0
http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Næranalyse
Eleverne forventes at kunne de sorte begreber (ikke de røde) nederst i skemaet i dette dokument.
Praksis med kamera og Final Cut Pro
Redigeringsøvelse
Kamera og billedkompositionsøvelse
Lydøvelse
Dialogøvelse
Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion
I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:
– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer
True Crime
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:
True Crime genrens udvikling og ikonografi • Fakta vs. fiktion og blandingsformer • Dokumentarformer • Autencitet • Næranalyse af udvalgte sekvenser
Væsentlige begreber / begivenheder:
True Crime historie
Fakta og faktakontrakten
Autencitetsmarkører
Mockumentary
True Crime definitioner
True Crimes narrative struktur
True Crimes ikonografi
Journalism Plus
Interviewformer
Føljetonserien vs. den episodiske serie
Den dybdeborende dokumentarform
Den observerende dokumentarform
Den deltagende dokumentarform
Seriedramaturgi
Seeren som lænestolsdetektiv
True Crime vs. etik og moral
Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:
– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold:
True Crime - Det er den ultimative Fortælling: https://www.berlingske.dk/kultur/true-crime-det-er-den-ultimative-fortaelling?fbclid=IwAR1QirT5yHnhw3PDZoL-nK0dwKl8vUGXhyWQpZXyIovDu7Sjs3Y-C0M4YVY
“At bruge andres død onanistisk” i Information 3. oktober 2019.
Granild/Wolfhagen - DOX Forløb i medier. Lidhart & Ringhof, 2016. Side 16-22
Emilie Meng - En efterforskning går galt. Afsnit 1. DR, 2019.
The Jinx afsnit 1 og uddrag af afsnit 2 (HBO, 2015)
https://youtu.be/me3Yda7UtW4?si=KB1IDeG9hJ1p89o4
Madsen, Peter & Erik Svendsen – Medier. Gyldendal 2005. Side 55-56
https://sites.google.com/kg.dk/mediefagc20242025/start/true-crime?authuser=0
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Cartel%20land&orderby=title&SearchID=80c76dd1-bcfd-451c-93ca-5f7961a48797&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=ovQk7fd4_Co&t=31s
https://www.youtube.com/watch?v=MBZ-POVsrlI
https://www.youtube.com/watch?v=FtGhzNtttds (anslag)
https://youtu.be/EGKRBjbN1IU?si=Q0jlVQZmmvmfP3_X
https://www.dr.dk/drtv/se/med-livet-i-haenderne_-bag-de-roede-doere_307241 (anslag)
https://www.youtube.com/watch?v=jY2PzzjO3zo
3. Pilotprojekt
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:
Vidensmål: I skal opnå viden om:
Praktisk produktion • Tilrettelæggelse • Optagelse • Redigering • Evaluering
Væsentlige begreber / begivenheder:
• Synopsis
• Storyboard
• Planlægning af optagelse
• Udførsel af optagelser
• Redigering
• Evaluering
Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:
– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Pilotprojekt STX 2024
I skal i grupper af 4-5 personer filme jeres pilotprojekt.
Grupperne er faste. Det betyder at man ikke kan hoppe på andre grupper undervejs i forløbet. Det betyder også at man i gruppen har et ansvar for at komme, deltage aktivt og hjælpe hinanden med at lave et godt projekt.
I skal vælge mellem den røde, gule eller grønne opgave. Jeres valg afhænger af, hvor lidt eller meget hjælp, I føler, I har brug for til at lave jeres historie (se nedenfor). Alle produktioner skal dog opfylde følgende krav:
Krav
I skal producere en kort film som behandler temaet venskab.
Filmen må vare ca. 1½-2 minutter. Der skal som absolut minimum være 18 indstillinger
I skal bruge stativ
Ingen indstillinger i filmen må vare mere end 5 sekunder.
I skal benytte minimum 4 Nærbilleder og/eller Ultranær-billeder. Vi skal hvad karaktererne føler! Desuden fokus på centrale rekvisitter (genstande som har betydning for historien).
Der skal benyttes forskellige perspektiver – også gerne kælket billede.
Der skal være minimum to indstillinger, hvor I viser klip i bevægelse
I skal lave en montage med minimum fem indstillinger
I skal benytte minimum to indstillinger hvor I bruger klip i blikretning
I SKAL optage Clean-sound fra hver location I benytter (dvs. lyd fra location uden tale).
Der skal være dialog (Two-shot, shot/shot-reverse)
Det er IKKE en komedie!
Musik: http://freemusicarchive.org/ eller nogle af de andre sider fra lydøvelsen
Hvilke opgaver kan man vælge imellem?
Rød
Jeres overordnede historie skal omhandle en gymnasieelev og en konflikt, som han/hun oplever. Konflikten skal passe til tematikken Venskab, men I beslutter selv hvad.
Husk at ovenstående benspænd skal være opfyldt, og desuden:
I skal huske at tænke over fremdriftsmidler i jeres historie.
Historien skal have en klar præmis, dvs. budskab. Hvordan sikrer I jer, at denne er tydelig for seeren?
Tænk over, hvem jeres målgruppe er. Husk at tematikker, målgruppe og præmis hænger uløseligt sammen.
Foreløbig plan:
Vi har ikke lang tid til at filme og redigere, så location bliver på skolen eller i nærområdet, uanset hvad I vælger - tag højde for dette i jeres planlægning.
Uge 49
Fredag d. 6.12
Præsentation af pilotprojekt
grupper
produkt
Plan
Grupperne vælger opgave og går i gang med at brainstorme.
Pilot med fokus på dramaturgiske virkemidler + at kunne administrere sin tid ☺
Uge 50
Onsdag d. 11.12
Afslutning af præproduktion
Optagelser
Uge 2
Onsdag d. 8/01
Optage færdig.
Uge 3
Torsdag d. 16.01
Redigering
Uge 4
Onsdag d. 22.01
Redigering
Vi ser gruppernes produkt. Produkterne evalueres. Hvad fungerer.
Præ-produktion:
Beskrivelsen af jeres ideer skal skrives ind i det skema, som I finder nedenfor. Hele gruppen arbejder med dette dokument i google-drev, så I er uafhængige af evt. sygdom.
I skal lave et storyboard - I vælger selv om I vil tegne storyboardet, eller om I vil tage stillbilleder med jeres telefon. Husk blot at alle indstillinger skal være repræsenteret!
Fokus på handling i forhold til budskab
Her skal I gøre følgende
Grupperne beskriver i ord filmens handling
Filmen skal bestå af tre dele: begyndelse, midte og slutning.
Begyndelsen: her skal vi få en ide om hvilke personer, vi har med at gøre. I slutningen af 1. del skal der opstå en konflikt (fremdriftsmiddel), dvs. et eller andet problem, som vedrører filmens budskab
Midten: I filmens midterste del skal konflikten trappes op. I slutningen af 2. del skal der ske noget, som fører over i filmens 3. del: det kan være en løsning på konflikten eller det kan være en ikke-løsning, altså
I filmens slutning (3. Del) skal handlingen afspejle filmens budskab.
Se tre-aktermodellen: Tre-akter-modellen:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tre-akter-modellen
Fokus på scener og de enkelte handlingsforløb
Fokus er at
bryde handlingen ned i scener og beslutte hvilke locations scenerne skal optages på.
Endvidere skal gruppen beslutte hvilke handlinger karaktererne skal udføre i de forskellige scener.
Endelig skal gruppen beslutte i hvilke scener der skal være en dialog og hvad der skal siges
Fokus på filmiske virkemidler
I skal planlægge hvilke filmiske virkemidler, I vil anvende i de forskellige scener
Ovenfor kan I se hvilke krav der er til filmen.
Her skal bl.a. følgende virkemidler indgå i filmen
Nærbilleder og/eller Ultranær-billeder: disse indstillinger er velegnede til at vise, hvad personerne føler. (husk: halvtotal kan vise handlinger. Halvnær er god til dialog (shot-reverse-shot) og Supertotal eller total er god til at indlede (etablere) en scene)
Perspektiver: husk at frø kan signalere overlegenhed/magt. Fugl underlegenhed, usikkerhed osv.
Klip i bevægelse: sikrer at der er en kontinuitet i fortællingen
Montage: kan bruges til at vise en stemning og et miljø
Klip i blikretning: sikrer at der er en kontinuitet i fortællingen
Overvej også om krydsklipning/parallelklipning
Fremdriftsmidler: som minimum en konflikt
Gruppens navne og tlf.nr. eller opret en snap gruppe etc.
Beskriv her
tema og præmis (budskab)
Beskriv her kort hele filmens handlingsforløb (plot)
Beskriv kort filmens 1. del og vendepunkt
Beskriv kort filmens 2. del og vendepunkt
Beskriv kort filmens 3. del
Beskrivelse af de enkelte scener i hver af de tre dele.
Hvilken location skal scenerne optages på?
Hvilke handlinger og hvilke replikker?
Beskrivelse af de valgte filmiske virkemidler i de enkelte scener og indstillinger
Se ovenfor de krav som der er til filmens brug af filmiske virkemidler
Alle har ansvar for filmen, men det kan være en god ide at aftale at bestemte personer har styr på
Rekvisitter _________________
At personerne har det samme tøj på optagelserne, som foregår over 2 dage __________
Ansvarlig for lyd (er der tændt for mikrofonen, er lyden ok når man lytter i høretelefoner?) ___________________________
Ansvar for at de aftalte scener bliver optaget _______________________
Ansvar for at de planlagte filmiske virkemidler bliver brugt _______________________
Optagelser: Husk: man behøver ikke at filme scenerne i den rækkefølge, som de skal vises i fortællingen. Optagelserne bliver først sat sammen i redigeringen.
4. Quentin Tarantino - En auteur?
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:
Vidensmål: I skal opnå viden om:
Tarantinos baggrund og inspiration • Auteurteori • Tarantinos særlige stilistiske kendetegn som filminstruktør • Tarantinos udvikling som instruktør • Intertekstualitet • Intratekstualitet • Næranalyse af udvalgte sekvenser
Væsentlige begreber / begivenheder:
Non-lineær narration
Ikke-plot-drevet dialog
Eksplicitte Volds-eksplosioner
Tarantinos brug af humor
Tarantinos brug af musik
Intertekstualitet
Intratekstualitet
Realisme vs. Formalisme
Tarantinos kompositoriske og kameratekniske kendetegn
Analyse
Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:
– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
Indhold:
Bo Green Jensen - “I De Blå Blades Hus” i Weekendavisen 24. oktober 2003.
“Tarantinoesque” i Politiken 24. januar 2013
Flemming Kaspersen - “Tarantino Tager Blodig Affære” i EKKO 20. november 2003
Claus Nyman Christensen mfl. - Mediefag.dk. Systime, 2005. Side 83-86
https://www.imdb.com/name/nm0000233/?ref_=nv_sr_srsg_0
https://www.youtube.com/watch?v=KYM_ZRjPD-A
https://nofilmschool.com/tarantino-way-he-steals
https://www.youtube.com/watch?v=_p7EzglyAks
https://www.youtube.com/watch?v=ljjRZe6g5EM
https://www.youtube.com/watch?v=5EenT21UcU8
https://www.youtube.com/watch?v=BYUzax_34Iw
https://www.youtube.com/watch?v=GyR4RK0LA_E
https://youtu.be/XIMg2Xw4_8s
https://www.youtube.com/watch?v=ecimuK20dSA
https://youtu.be/97ZnS_aJsCU
https://youtu.be/Ej1cHOz2MfA?si=b-jm07ef28n91JT_
Kill Bill References: https://youtu.be/qCcoWwepHs0?si=wB2_n7aIGTVMqqKa
The Bride Wore Black: https://www.youtube.com/watch?v=NR1BxuuySv4
Lady Snowblood: https://www.youtube.com/watch?v=-XHjechNzMo
Bang Bang (Kill Bill) https://www.youtube.com/watch?v=ZxJrdCIejus
Dokument om Inter- og intratekstualitet
Pulp Fiction, 1994. 154 min.
Kill Bill Volume 1, 2003. 111 min.
5. Eksamensprojekt
Eksamensproduktion – C niveau
Faglige mål fordelt på vidensmål og kompetencemål:
Vidensmål: I skal opnå viden om:
Praktisk produktion • Synopsis • Storyboard • Tilrettelæggelse • Optagelser • Redigering
Kompetencemål: I skal opnå færdigheder i at:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
I forløbet beskæftiger vi os med følgende kernestof:
– filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
https://levendebilleder.systime.dk/?id=170
Raskins’ syv kortfilmsparametre
https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
https://youtu.be/Wlv_NHUolwU?si=rd9xLLeGyeoTm94Y http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
https://www.youtube.com/watch?v=ydbLyJNvHO8
Storyboard til Pulp Fiction : https://alfiesfilms.wordpress.com/storyboard-analysis/
Den filmede scene: https://youtu.be/SLQpoBZygx4?si=Td3BrxItphNwadoc
Elevernes begrebsapparat
Frame
Indstilling
Scene
Sekvens
Beskæringer
Supertotal
Total
Halvtotal
Halvnær
Nær/close-up
Ultranær/ekstrem close-up
Perspektiv
Normal
Frø
Fugl
Kælkede linjer
Komposition og format
Over-the-shoulder shot og 180 graders regel
Fokusskift
Dybdekomposition - Forgrund, Mellemgrund og Baggrund
Det gyldne snit
To-skuddet
Tre-skuddet
Mise-en-scène
Lys
High key
Low key
Reallys
Modlys
Farver
Symbolik
Tema
Location
Kamerabevægelser
Det statiske kamera
Stativ
Det bevægelige kamera
Tilt
Panorering
Swish pan
Dolly - Tracking/travelling
Steadicam
Kran
Håndholdt kamera
Zoom ind- og ud-
Chokzoom
Vertigo
Objektivt kamera
Subjektivt kamera
Lydsporet
Diegetisk lyd
Handlings-plan
Non-diegetisk lyd
Fortælle-plan
Off screen lyd
On screen lyd
Effektlyd
Speak (Voice over)
Musik
Underlægningsmusik (nondiegetisk)
Incidentalmusik (diegetisk)
Kontrapunktisk musik
Mickey Mousing
Ledemotiv
Lydbro
Objektiv lyd
Subjektiv lyd
Mediefag
Introduktion til filmsproget
Redigerings- og klippeteknik
Klip
Grundformerne
Synlig klipning
Usynlig klipning
Kontinuitetsklipning
Klip i bevægelsen
Klip i blikretningen
Match cut
180 graders reglen
Montageklipning
Kuleshov-eksperimentet
Stemningsskabende montage
Symbolsk montage
Jump Cuts
Klipperytme
Langsom klipperytme
Dialog (Shot/Reverse shot)
Hurtig klipperytme
Krydsklipning
Parallelklipning
Markører i tid og rum
Op/nedtoning
Overtoning
Dobbelteksponering
Wipe
Split Screen
Freeze Frame
Flash back/forward
Slow/Fast Motion
Elliptisk klipning
Mediefag
Introduktion til filmsproget
Dramaturgi
Plot
Præmis - Budskab
Tematik
Hovedkarakter
Modstander
Hjælper
Aktant-modellen
FREMDRIFTSMIDLER
Hovedkonflikt
Delkonflikt/plot
Varsler
Indre forhindringer
Ydre forhindringer
Tidsfrister
Suspense
Surprise
Set Up/Pay Off
Tre-akter modellen
Vendepunkter
Berettermodellen
Den usynlige fortæller
Den synlige fortæller
Den alvidende fortæller
Den personale fortæller
Objektiv synsvinkel
Subjektiv synsvinkel
|