Holdet 1g 2024 Mediefag C 3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Emilie Gottlieb
Hold 1g 2024 Mediefag C 3 (1g me3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Filmterminologi og redigering
Titel 2 Faktaforløb - Dokumentar og True Crime
Titel 3 Lyd - filmterminologi
Titel 4 Klipning - filmterminologi
Titel 5 Pilotprojekt
Titel 6 Næranalyse
Titel 7 Fiktionsforløb - Dystopiske ungdomsfilm
Titel 8 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Filmterminologi og redigering

Oversigt over faglige begreber, som du skal kende og kunne anvende i næranalysen af citater fra fakta- og fiktionsfilm: https://sites.google.com/kg.dk/mediefagc20242025/start/filmterminologi

Billede:
- frames, indstillinger, scener, sekvenser
- Beskæring: Supertotal, total, 3/4 total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær
- Perspektiv: normal, frøperspektiv, fugleperspektiv, kælkede linjer + forskudt
  normalperspektiv
- Komposition/format: forgrund, mellemgrund, baggrund. Det gyldne snit, Over-the-
  shoulder, dybdekomposition, to-skud, tre-skud.
- Mise-en-scene: Lys: high-key, low-key, Reallys, modlys, farver, location

Kamera:
- Statisk kamera
- Bevægeligt kamera:
   - Panorering
   - Tilt
   - Håndholdt kamera
   - Tracking/travelling
   - Fokus/fokusskift
   - Kran (herunder drone-skud)
   - Zoom
- Subjektivt kamera (kan etablere point of view, POV. Se også dramaturgi/fortællerforhold).

Klipning og redigering
- Usynlig klipning = kontinuitetsklipning: Klip i bevægelse, klip i blikretning, match cut:
  samme objektfylde eller samme bevægelse, 180-graders reglen, klippetempo
- Synlig klipning (Omtales også under Montageklipning):  stemningsskabende montage,
  symbolsk montage, jump cut.
- Flere Handlingstråde: Krydsklipning Parallelklipning, Elliptisk klipning
- Markører i tid og rum: op/nedtoning, overtoning, dobbelt eksponering, wipe, splitscreen,
  freeze frame, flash forward/back Slow motion/ fast motion

Lyd
- Lyd: diegetisk (Synkron), non-diegetisk (Asynkron), on screen lyd, off screen lyd, reallyd, effektlyd, tale (dialog og voice over)
- Musik: underlægningsmusik, kontrapunktisk musik, incidental musik, ledemotiv
- Lydbro.
- Objektiv lyd og subjektiv lyd

Dramaturgi
- Historiens grundelementer: Præmis, Tematik, Plot
- Karaktererne i fortællingen: Hovedkarakter, Modstander, Hjælper
- Aktantmodellen
- Fortællingens opbygning: Berettermodellen og tre-akter-modellen.

Fremdriftsmidler:
- Konflikt
- Varsel
- Indre/ydre forhindringer
- Delplot/delkonflikt
- Tidsfrister
- Surprise (når instruktøreren ved mere end seeren og karaktererne - jump scare),
   suspense (når seeren og instruktøreren ved mere end karaktererne) og tilbageholdelse
   af viden (instruktøreren og karaktererne ved mere end seerne).
- Set up/pay off

Eleverne laver løbende små praktiske øvelser med henblik på at træne brugen af kamera, lyd og redigering

Link til materiale: https://drive.google.com/drive/folders/187aezREvAKLiuKmkXR6ypjQlLm3HCI2D?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Faktaforløb - Dokumentar og True Crime

Forløbet har været en del af grundforløbet.

Link til site: https://sites.google.com/kg.dk/mediefagc20242025/start/true-crime#h.uv20svkd0jab.

I faktaforløbet arbejder vi med dokumentargenren generelt samt True Crime.
På baggrund af forløbet om True Crime forventes du at kunne analysere dokumentarer med fokus på deres særlige genretræk, opbygning (herunder seriedramaturgi) og anvendelse af filmiske virkemidler, herunder dokumentarfilms brug af autenticitetsmarkører, fiktionskoder og forskellige interviewformer. Desuden forventes det, at du ved noget om True Crime som genre, kritikken af den, dens appel (lænestolsdedektiven) og dens ikonografi.
Du skal desuden kunne redegør for den autoritative/dybdeborende, den observerende og den deltagende dokumentartypes træk og kunne identificere dokumentartypen.

Produktioner vi har arbejdet med i forløbet:
- Emilie Meng - En efterforskning går galt. DR. 2019. Tilrettelægger Laurits Nansen. Vi har set episode 1.
- The Jinx. The Life and Deaths of Robert Durst. Instruktør: Andrew Jarecki. 2015. Vi har set episode 1.

Vi har læst følgende materialer om dokumentarfilm og genren True Crime:
- Dorte Schmidt Granild og Mette Wolfhagen: ”Kap. 2 Definition, autenticitet og etik” i DOX, Lindhardt og Ringhof, 2016, s. 16-22.
- Dorte Schmidt Granild: "Crime Spree: Om true crime-bølgen og The Jinx" i Streaming for viderekomne s. 140-144. Omskrevet: https://drive.google.com/file/d/1-tSRJNhVjQL-wsqW2CbNvHIF-VvmNGtq/view?usp=drive_link
- Power point om True Crime
- Daniel Lingren: ”True crime: »Det er den ultimative fortælling«”. Berlingske. 4.11.2018
- Katrine Wiedemann. ”True crime lærer os at det er ok at bruge andres død onanistisk Information.” 3. oktober 2019.
- "Seriedramaturgi" - sammenskrivning af uddrag fra Levende billeder – grundbog i mediefag af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou (Systime) 2020 og Medieanalyse af Palle Schantz Lauridsen 2015: https://drive.google.com/file/d/1eRWf39nK7Zucf59GxwOSAL0Q7BW03NaV/view?usp=drive_link

Link til materialer: https://drive.google.com/drive/folders/16kcWXrvv9NZ-bnZomPpjUlzXgJh3w-GE?usp=drive_link

Du skal kunne demonstrere færdigheder inden for følgende:

- Udpege filmiske og dramaturgiske virkemidler og lave en næranalyse af et citat. Dette
   omfatter viden om: indstilling, scene, sekvens, billede og kamera, klipning og lyd. Se
   beskrivelse af pensum i forløbet "Filmterminologi og redigering" for en uddybende
   gennemgang.

- Anvende viden om og udpege autenticitetsmarkører i næranalysen samt forklare
  effekten af dem.

- Redegøre for genren dokumentar. Centrale begreber er her: Fakta, faktakontrakt, kreativ
  bearbejdning af virkeligheden og hyppige autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder.
  Se DOX s. 16-18 + 21.

- Redegøre for genren True Crime og ikonografien i True Crime.

- Redegøre og udpege forskellige interviewformer: Ekspertinterview, partsinterview,
  erfaringsinterview, portrætinterview og vox-pop.

- Redegøre for den dybdeborende dokumentargenre og udpege hyppige virkemidler.
   Nøgleord: at fokusere på et emne eller sag, der skal undersøges og/eller argumentere
   for en påstand. En tydelig påstand, som fremsættes tidligt i filmen, kronologisk
   opbygning, interviews, forklarende grafik, arkivmateriale, stemningsskabende og
   dramatisk underlægningsmusik, dramatisering: iscenesættelser og rekonstruktioner,
   skjult kamera.

- Redegøre for den observerende dokumentargenre og udpege hyppige virkemidler.
  Nøgleord: Fluen på vægen, vil vise virkeligheden som den udspiller sig, objektiv,
  minimum af redigering og bearbejdning, ofte håndholdt kamera og reallyd.

- Redegøre for den deltagende dokumentargenre og udpege hyppige virkemidler.
  Nøgleord: Dokumentaristen/instruktøren er synlig i dokumentaren, voice over fra
  dokumentaristen, ofte interview i form af samtale mellem dokumentarist og personer,
  adgang til utilgængelig verden, bruger ofte flashbacks, arkivbilleder, iscenesættelse og
  rekonstruktioner.

Andre uddrag set i forløbet:
- Blue Planet II - BBC: https://www.youtube.com/watch?v=ANxlmqF0wj8
- Skjold og Isabel: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/skjold-isabel - De første 10 min.
- Præster under anklage: https://www.youtube.com/watch?v=e4bohT7I1us
- Skatteakrobaterne: https://youtu.be/EGKRBjbN1IU?si=Q0jlVQZmmvmfP3_X - De første 5 min.
- Med livet i hænderne: https://www.dr.dk/drtv/se/med-livet-i-haenderne_-bag-de-roede-doere_307241 - se fra 2:10 til 5:08.
- Bowling for Columbine: https://youtu.be/jY2PzzjO3zo?si=X25ue7MZJCpO6Xbf
- The Silence of the Lambs: https://www.youtube.com/watch?v=ovQk7fd4_Co&t=31s
- Narkokartellernes land: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Cartel%20land&orderby=title&SearchID=80c76dd1-bcfd-451c-93ca-5f7961a48797&index=1 - vi har set fra 6:00-12:00.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lyd - filmterminologi

Formål
- Få kendskab til forskellige typer lyd i film og effekten af dem.
- Vide hvordan lyd laves i film og selv stifte bekendtskab med at producere, optage og redigere lyd.
- Kunne identificere forskellige lyde og anvende de rigtige faglige begreber.
- Kunne redigere lyd i Final Cut fx fade in/out, lægge lyd oven på hinanden og justere lydstyrken.
- Blive opmærksom på hvilken rolle lyd spiller i film.

Link til materialer:

Begreber:
- Asynkron/non-diegetisk lyd
   - Underlægningsmusik
   - Voice over
   - Effektlyd
   - Abstraklyd

- Synkron/diegetisk lyd
   - on-screen og off-screen lyd
   - dialog
   - Musik fra fx band, radio osv.
   - Reallyd og effektlyd
   - Subjektiv lyd

Videoer set i undervisningen
- https://www.youtube.com/watch?v=S1bqwx9flAY (No Time to Die)
- https://www.youtube.com/watch?v=mHiCZT5jnb4 (Druk)

Praktisk øvelse: Eleverne optager og finder selv lyde til et citat fra Once Apon a Time in the West uden at kende lyden fra det oprindelige citat først.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Klipning - filmterminologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pilotprojekt

Formålet med pilotprojektet er at øve følgende
– betjene optage- og redigeringsudstyr
– planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper
– bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion
– anvende dramaturgiske grundprincipper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Næranalyse

Formål
- Få kendskab til næranalyse
- Foretage en næranalyse på et citat fra The Conjuring
- Anvende faglige begreber i en analyse

I en næranalyse undersøger man de mindste dele i en film/serie eller et uddrag af en film/serie. Man kigger altså på filmsprogets forskellige enheder for at finde ud af, hvilken betydning og effekt de har for filmens/seriens helhed.
Man laver en næranalyse ved at gå frem indstilling for indstilling og beskrive hvilke virkemidler, der bruges hvordan, hvorefter man forsøger at forklare, hvorfor virkemidlerne bruges, som de gør. I registreringen af virkemidlerne skal man blandt andet holde øje med: Billedbeskæringer, perspektiv, kamerabevægelser, klipning, brug af lyd, vidensopbygning, lys og farver. Man skal da anvende de forskellige begreber fra undervisningen fx set up/pay off, suspense, off-screen lyd, frøperspektiv og halv total.
Det er vigtigt, at man husker at forklare effekten af de anvendte virkemidlerne (og ikke stopper ved registreringen af dem) for at nå op på et analyserende niveau.
Fremgangsmåde:
Se hele citatet igennem inden du begynder at registrere virkemidlerne.
Se citatet igen og noter for hver indstilling kamerabevægelsen, beskæringen, perspektivet, lyden og lyset/farverne. Husk også de dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, fremdriftsmidler, autenticitesmarkører og suspense/surprise.
Hvilken effekt har det, at indstillingen er filmet og fortalt netop sådan?
Husk:
Brug mediefaglige begreber og altid sige effekten af virkemidlet.
Du må under ingen omstændigheder blot give et referat af handlingen.
Sørg for at registreringen af de filmiske virkemidler og beskrivelsen af deres effekt knyttes sammen med den handling, der er i filmen, og til seerens forståelse af handlingen, konflikten, karakterbeskrivelse osv.
Eksempel:
Du registrerer, at der bruges off-screen lyd. Det kunne være lyden af skridt. Du fortæller i hvilken handlingsmæssig sammenhæng denne off-screen lyd forekommer i. Du giver dit bud på, hvilken effekt denne brug af lyd har – hvorfor har instruktøren valgt at gøre sådan – netop på dette sted i handlingen og med hvilken effekt for vores forståelse af filmen?

Skema til næranalysen: https://docs.google.com/document/d/1fpqk6QRQYi8yk-5AhV10apK-i-0JaLVa/edit?usp=sharing&ouid=111350396873136769588&rtpof=true&sd=true
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fiktionsforløb - Dystopiske ungdomsfilm

I forløbet arbejder vi med dystopiske ungdomsfilm.

På baggrund af forløbet om Dystopiske ungdomsfilm forventes det, at du kan analysere dystopiske ungdomsfilm med fokus på deres særlige genretræk, opbygning og anvendelse af filmiske og dramaturgiske virkemidler.

Vi har arbejdet med følgende produktioner i forløbet
- Divergent. Instruktør: Neil Burger. 2014
- The Hunger Games. Instruktør: Gary Ross. 2012.  

Vi har læst følgende materialer
- "Ungdom - Forløb i medier" af Anders Lysne og Neel Schucany, 2017, fra Lindhardt og Ringhof. s. 9-18. Se også PowerPoints: "Genre og ungdomsfilm", "Storyboard og sympatistrukturer" og "Passagemodellen".
- Power points: "Genren Science fiction" og "Dystopi og postapokalypse" (Begge bygger på dele af afsnittet "Science fiction" i Erling Sørensen: "Genrefilm og filmgenre". Systime.)

Link til materialer: https://drive.google.com/drive/folders/1O97F5eHKXguDD72KURS1dQNYd1f-evSy?usp=sharing

Du skal kunne demonstrere færdigheder inden for følgende:

- Udpege Genremæssige forhold. Her skal du  kunne redegøre for følgende
    • Definition af Science fiction som genre: Definition, Setting, personer og ikonografi
    • Dystopiske film og dens vigtigste kendetegn
    • Dystopi og postapokalypse
    • Ungdomsfilm som genre
    • Passagemodellen
    • Sympatistruktur

- Udpege filmiske virkemidler og lave en næranalyse af et citat. Dette omfatter bl.a. viden
  om: indstilling, scene, sekvens, billede og kamera, klipning og lyd. Se beskrivelse af
  pensum i forløbet "Filmterminologi og redigering" for en uddybende gennemgang.

- Anvende dramaturgiske begreber i næranalysen af et citat. Dette omfatter bl.a. viden
  om: Dramaturgi omfatter: Præmis, tematik, plot, Fortællingens karakterer. Fremdrift:
  Konflikt, Varsel, Ydre/indre konflikter, Tidsfrister, Surprise/ suspense, Set-up-pay-off.
  Historiens opbygning: Tre- akter-modellen, berettermodellen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamensprojekt

Eksamensproduktion har fokus på
- Idegenerering
- Storyboard
- Optagelser
- Redigering
- Gruppefremlæggelse og respons
- Evaluering

Der er taget udgangspunkt i Jonas Risvigs Masterclass fra Cut Magazin: https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer