Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Lise Merrild Gram
|
Hold
|
1g 2024 Design og arkitektur C 1 (1g de1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikationsdesign: Logo
I forløbet om kommunikation arbejder eleverne med logodesign. Minervamodellen introduceres som et metoderedskab, der skal gøre eleverne i stand til at tale om designets kommunikation til målgruppe/ forbruger. Der arbejdes med modellen i en analytisk tilgang til kommunikative problemstillinger i elevernes egne teoretiske og praktiske projekter.
Formål:
Formålet med dette forløb er at introducere minervamodellen som afsæt for samtale om kommunikation i design.
Forløbet sluttes af med et individuelt praktisk projekt hvor eleverne skal designe et logo enten til et eksisterende brand eller til en person.
Indhold:
Eleverne laver et logodesign enten til et eksisterende brand eller til en person. De bliver bedt om at bruge Canva.com til at lave moodboards og skitser i deres idegenereringsproces. Det endelige logo præsenteres også ved brug af Canva.com.
Eleverne bedes til slut præsentere projektet for underviser.
Begreberne Navnetræk og Bomærke introduceres i forløbet og det er et krav til opgaven at de benyttes i det endelige design.
Metode:
• Gruppebaseret induktivt arbejde med vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis.
• Individuelt projekt med fokus på kommunikation ift. målgruppe og behov.
Kernestof:
• Design og Arkitekturbogen - Katrine Charlotte Busk og Janne Yde (https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1) Kap. 3.1 Grafiske Virkemidler og 3.2 Logo
• Teknik
Introduktion til og arbejde med www.Canva.com
Gennemgåede Logoer:
• Nike
• Adidas
• McDonald’s
• Apple
• Lenovo
• Coca cola
• Pepsi
Evaluering:
Summativ feedback fra underviser til elev med fokus på opgavekravene og særligt fokus på forståelse af kommunikationsaspektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kommunikation, Minervamodellen, Målgruppe, Navnetræk, Bomærke
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Internet - Canva.com
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Arkitektur - En Hybrid på Øen
Formål
Formålet med dette forløb er at introducere og arbejde med to arkitektoniske retninger – funktionalisme og dekonstruktivisme – og undersøge, hvordan de kan kombineres i et sammenhængende, æstetisk og funktionelt design. Gennem arbejdet med en fysisk model, der placeres i en ø-lignende kontekst, lærer eleverne at tage hensyn til topografi, natur og bæredygtighed i deres arkitektoniske beslutninger.
Indhold
Eleverne designer og bygger en fysisk model af et arkitektonisk værk, som placeres på en ø med organiske former inspireret af naturen. Designet skal være en hybrid, hvor funktionalistiske og dekonstruktivistiske principper mødes og balanceres. Derudover skal projektet tage højde for:
- Øens retning (lys, terræn, udsigt)
- Flora og fauna
- Bæredygtige løsninger og materialevalg
Undervejs dokumenterer eleverne deres designproces, herunder skitser, noter og refleksioner over deres designvalg.
Metode
- Induktiv og eksperimenterende tilgang med fokus på kombination af teori og praksis
- Undersøgende gruppearbejde og individuel fordybelse
- Modelbygning og fysisk formgivning
- Analyse og refleksion i skrift og tale
Kernestof
- Funktionalisme
- Dekonstruktivisme
- Arkitekturanalyse og designparametre
- Målestoksforhold og dimensionering
- Video: Deconstructivism in 7 Minutes: Architecture Pushed To The Limit?
Designparametre
Under hele forløbet arbejdes der bevidst med følgende parametre:
- Form – geometrisk og organisk
- Funktion – anvendelighed og placering
- Kommunikation – hvordan bygningen kommunikerer med omgivelserne
- Bæredygtighed – materialer, energiløsninger, naturpåvirkning
- Æstetik – harmoni, kontrast, oplevelse
- Materialer – taktile og visuelle kvaliteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Dekonstruktivisme
Funktionalisme
Organiske/ Geometriske Former
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794067913",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794067913",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794067913"
}