Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Mette Hult Blicher
|
Hold
|
1g 2024 Design og arkitektur C 2 (1g de2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Produktdesign - Stolen
Eleverne lærer om produktdesign i form af historie, form og funktion i forhold til stolen samt hvad en stol siger om dens bruger.
Indhold:
De laver en produktanalyse af selvvalgt møbel, undersøger møbletsudtryk i forhold til målgruppen (minervamodellen).
Metode:
Undersøgelser, skitsearbejde og udarbejdelse af kopper i ler.
Materiale:
Præsentation af møblet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Beklædningsdesigndesign - bæredygtighed
Formål:
Eleverne lærer om alternative designprocesser, hvor undersøgelse af og fornyelse af materialet er vigtigt for det endelige produkt. Hvordan man tager gamle metoder, fornyer dem og gør dem til sine egne.
Indhold:
Eleverne præsenteres for bæredygtig brug af materialer gennem historien og på tværs af lande. Patchwork, berbertæpper, hønsestrik, kludetæpper og moderne genbrug af materialer.
Efterfølgende starter eleverne en proces med at finde en muse som placeres i minervamodellen, som de herefter skal design et piece til, til et awardshow.
Designproceduren dokumenteres fysisk i deres portefølje.
Metode:
Undersøgelse, skitsering (2d og 2d) og tekstilafprøvning
Materialer:
Præsentation
https://www.dr.dk/drtv/serie/modens-moensterbrydere_230972
Udvalgte tekstiler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur - Skyskraber
Formål:
Eleverne introduceres til skyskraberens histoire, form og funktion. Eleverne træner designprocessen gennem undersøgelse, mindmaps, skitser, målfaste tegninger og modelbygning.
Indhold:
Eleverne arbejder med egne skyskraber projekter, hvor de skal bygge en skyskraber til Københavns skyline. Skyskraberen bygges i målestoksforholdet 1:300, og skal indeholde 3 karakteristika fra skyskraberen og elementer fra Københavns øvrige arkitektur.
Metode:
Undersøgelse
Brainstorm/mindmap
Skitser i tusch
Målfaste tegninger i 1:300
Modelbygning i arkitekturpap
Materiale:
Præsentation af skyskraberen og storbyens arkitektur
Babylontårnet, New Yorks skyline og BIGs VIΛ West 57
Ekskursion til Carlsberg byen
Er der en arkitekt til stede? Københavns fantasiløse højhus: https://www.dr.dk/drtv/se/er-der-en-arkitekt-til-stede_-koebenhavns-fantasiloese-hoejhus_324112
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kommunikationsdesign - plakat
Formål:
Eleverne lærer at kommunikere visuelt samt at analysere og reflektere over kommunikationsdesign.
Indhold:
Forløbet introducerer eleverne til kommunikationsdesign og områdets begreber: afsender, modtager, komposition og virkemidler. Eleverne skal lave en plakat om et selvvalgt emne til en målgruppe som de selv ikke tilhører.
Metode:
Individuelt arbejde med inkscape og eller canva. com
Materiale:
Præsentation af kommunikationsdesign
Introduktion til inkscape og til canva. com
Minervamodellen
Evaluering:
Præsentation og fælles feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794075252",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794075252",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794075252"
}