Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
K og S faggrup. -
|
|
Lærer(e)
|
Mia Anna-Lisa Freuchen Olsen, Sanne Loft
|
|
Hold
|
r 2024 KS (1r ks-Hi, 1r ks-re, 1r ks-sa, 2r ks-Hi, 2r ks-re, 2r ks-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ideologier og partier - Enkeltfagligt forløb/EF 1
Dette er det første enkeltfaglige forløb (EF) i samfundsfag.
I forløbet arbejder vi med samfundsfag med udgangspunkt i politologien, hvor vi undersøger de klassiske ideologier og dansk politik.
Vi har gennemgået de tre klassiske ideologier:
- Liberalisme
- Konservatisme
- Socialisme
... samt ideologiske forgreninger:
- Socialliberalisme
- Socialdemokratisme
- Grøn ideologi
Vi har sammenlignet ideologiernes syn på
- ulighed
- menneskesyn
- samfundssyn
- synet på statens rolle
Derudover har vi også arbejdet med:
- partierne i Folketinget
- partiernes adfærd
- Molins model
- Eastons model
I forhold til case-arbejde og emner har vi arbejdet med
- Ulighed (formel lighed, chancelighed, resultatlighed)
- uddannelse- og uddannelsesreformer
Andre vigtige fagbegreber:
- relativ vs. absolut fattigdom
- Samfundsklasser
- social mobilitet
- Demokrati
- Konkurrencedemokrati
- Deltagelsesdemokrati
- Regeringstyper (flertalsregering vs. mindretalsregering)
- Medborgerskab
- Modborger
- Autokrati
- Teokrati
- Parlamentarisme og den parlamentariske styringskæde
- Magtens tre-deling (lovgivende, dømmende og udøvende magt)
Vi har arbejdet med følgende fra bekendtgørelsen:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Religionsfænomenologi og sociologi - EF 1 (rel)
Dette er det første enkeltfaglige forløb (EF) i religion. I forløbet arbejder vi med religionsfaget ud fra forskellige relgionsfaglige tilgange. Vi undersøger religion ud fra
- religionsfænomenologiske perspektiver med fokus på tekstanalyse ved hjælp af elementære faglige begreber som ritual og myte
- komparativ analyse, hvor vi sammenligner religion, kirkerum og religiøse aktører på tværs bl.a. med hjælp af Ninian Smarts model.
- religionssociologiske perspektiver, herunder feltarbejde med undersøgelse af religion i det senmoderne Danmark
- afsenderperspektiv, dvs. indefra/udefra (religiøse aktører vs. ikke-religiøse tilgange til religionerne)
I religion er der følgende fire forløb:
1. Religionsfænomenologi og religionssociologi, herunder kristendom, jødedom og islam (enkeltfagligt forløb 1)
2. Det gode samfund, herunder kristendom og tekster fra jødedom (fællesfagligt forløb 1)
3. Islam (enkeltfagligt forløb 2)
4. USA, herunder civilreligion og tekster fra jødedom og kristendom (fællesfagligt forløb 2)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
De lange linjer - Danmarkshistorien. Enkeltfagligt
De lange linjer - Danmarkshistorien.
Kronologisk historieforløb, hvor vi kigger på styreformer, religion og videnskab fra vikingetiden og frem til grundlovens indførelse i 1849. Nedslag i perioderne vikingetid, dansk middelalder, reformation og renæssance, enevælde og oplysningstid samt indførelsen af grundloven og Danmark efter 1849.
Eleverne er blevet introduceret for kildekritikkens metode. Vi har undervejs diskuteret, hvorfor historikerne har opdelt perioderne, som de har gjort og snakket periodisering, kontinuitet og brud. Fokus på at vikingetiden skiller sig ud ift. den europæiske historie tidslinje.
Forløbet blev afsluttet med historieopgaven med fokus på industrialiseringen (1849-1915), hvor eleverne kunne vælge at fokusere på enten kvindekampen eller arbejderkampen.
Pensum for dette forløb er samlet på google sites: https://sites.google.com/kg.dk/ks-historie/lange-linjer-middelalder-ren%C3%A6ssance-og-oplysningstid
Vikingerne:
Kilder
Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen.
Fremstillingstekster
- Overførslen til kristendommen var ren storpolitik: https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vikingeeksperter-kristendommens-indfoerelse-i-danmark-var-ren-storpolitik
- Stormænd og konger: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/magt-og-aristokrati/stormaend-og-konger/
- Periodisering hentet fra: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c757
- Grubb m.fl. Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal 2007 " (1,5 ns)
Middelalderen:
Kilder
- Erik Klippings håndfæstning
Fremstillingstekster
- Hansen, Lars mfl. Overblik. Danmarkshistorie i korte træk. Gyldendal 2010.
- Feudale samfundspyramide: https://www.google.com/search?q=feudale+samfundspyramide+roskilde+gymnasium&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=feudale+samfundspyramide+roskilde+gymnasium&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCwgAEEUYChg5GKABMgYIARBFGEDSAQg2OTY1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:9ab85f31,vid:v-vTonR8jyc,st:0
- Film om reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Enza23xxt3Y (5.27)
Renæssancen:
- Kort oplæg: https://www.google.com/search?q=ren%C3%A6ssancen+i+danmark+miniforedrag&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=ren%C3%A6ssancen+i+danmark+miniforedrag&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCwgAEEUYChg5GKABMgYIARBFGEDSAQg1OTY1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:f2a72a1b,vid:Vh2eGBtpD3I,st:0
Luthers opgør med afladshandlen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/luthers-opgoer-med-afladshandlen-95-teser-der-indledte-reformationen
Grubb m.fl. Overblik verdenshistorie i korte træk. s. 76-78
Enevælde og oplysningstiden:
Kilder
Kongeloven 1665. 14 ns (delt op mellem eleverne)
Bryld, Carl-Johan. Verden før 1914 i dansk perspektiv. "Den moderne stat i støbeskeen." Systime 2020 (2,5 ns)
DR historien om Danmark: Oplysningstid og enevælde (60 min)
Oplysningstiden - hvad fanden skete der lige der? (5.48 min) https://www.google.com/search?q=oplysningstiden+hvad+fanden&rlz=1C1GCEA_enDK958DK958&oq=oplysningstiden+hvad+fanden&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIGCAEQRRhA0gEINDYyOGowajSoAgCwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:4a76fcbb,vid:BeNuTibYyLw,st:0
Arne Bangsby Jensen m.fl.: Idehistoriske tekster I, 1980, s. 150-162
(John Locke, Montesquei, Voltaire)
Danmark efter 1849 - Industrialisering, arbejderkamp og kvindekamp (eleverne skrev historieopgave om denne periode):
Kilder
- Carl Plougs tale til Landstinget
- Christian Christensens erindringer
Fremstillingstekster:
-Det danske demokrati efter 1948 (3 ns): Danmarkshistorien.dk
-Chakravarty Dorte, m.fl. De danske kvinders historie. Systime 2014. s. 19-28
-Sædelighedsfejden 1883-1887. Danmarkshistorien.dk (5 ns)
-En familie flytter til byen. Skoletjenesten, Arbejdermuseet 2009 s. 1-7
-Slaget på Fælleden. Skoletjenesten, Arbejdermuseet 2009 s. 1-7
Dokumentar: DR's historien om Danmark. Grundloven, folket, magten
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Det gode samfund (samf) fællesfagligt forløb 1
Dette første fællesfaglige forløb har det overordnede tema "Det gode samfund".
I samfundsfag har vi arbejdet med
- velfærdsstaten og dens udvikling i det danske samfund
- herunder velfærdsmodeller samt ideologiernes betydning for disse
- økonomi og samfundsøkonomiske mål
- Velfærdsstatens udfordringer og strategier for at løse disse udfordringer
Velfærdsmodeller:
- Den residuale model (liberalisme)
- Den korporative model (konservatisme)
- Den universelle model (socialdemokratisme)
I forbindelse med økonomi er der arbejdet med:
- BNP (BruttoNationalProdukt)
- det økonomiske kredsløb
- samfundsøkonomiske mål:
1. Fuld beskæftigelse
2. Balance på valutaregnskabet
3. Rimelig social fordeling af goderne
4. Hensyn til miljøet og ressourcerne
5. Stigning i produktionen (Vækst i BNP)
6. Stabile priser (undgå inflation)
- Planøkonomi vs. markedsøkonomi
- prisdannelse (udbud og efterspørgsel)
- højkonjunktur (økonomisk opgang)
- Lavkonjunktur (økonomisk krise)
- økonomisk politik, med fokus på finanspolitik
• Lempelig finanspolitik
• Stram finanspolitik
- Maslows behovspyramide
- Gini-koefficient (til at måle et lands ulighed)
Derudover er der blevet arbejdet med velfærdsstatens udfordringer:
- Demografiske ændringer
- Faldende arbejdsudbud
- Stigende udgifter til klima og forsvar
- Stigende individualiserings- og forventningspres
Samt reaktioner på velfærdsstatens udfordringer:
- Nedskæringsstrategien
- udvidelsesstrategien
- opkvalificeringsstrategien.
Vi har arbejdet med følgende fra bekendtgørelsen:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- kvantitativ og kvalitativ metode.
OBS: Holdet er i dette forløb blevet undervist af Hassan (HAY), som har vikarieret for Sanne (SAN)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Det gode samfund (religion) fællesfagligt forløb 1
Dette første fællesfaglige forløb har det overordnede tema "Det gode samfund". I religion har vi arbejdet med kristendom og kristendommens betydning for det danske samfund. I kristendom har der været fokus på det ny testamente og næstekærlighedsbuddet med perspektivering til jødedommen og det gamle testamente.
Fagbegreber
- Bibelen (GT/Gamle Testamente + NT/Ny Testamente)
- Jødedom og moseloven (Moses, De 10 bud) (GT)
- Den gamle pagt (Abraham, Moses) (GT)
- Den nye pagt (Jesus) (NT)
- Den kristne grundmyte (NT) - skabelse, syndefald + Jesus som den stedfortrædende lidelse/frelser/Messias
- problemmyte (GT) + løsningsmyte (NT)
- Frelse gennem tro (NT)
- Bjergprædikenen (Jesus´fortolkning af moseloven ) (NT)
- Jesus og hans betydning for kristendommen (NT)
- NT: Markus, Matthæus, Lukas og Johannesevangelierne
- De kristnes tro (tre-enigheden, den apostolske trosbekendelse)
- Næstekærlighedsbuddet (NT) + myten om den barmhjertige samaritaner/tekst fra prøveeksamen
Religion i det danske samfund
- Det traditionelle samfund (Fortryllet samfund
* Martin Luther (tysk munk, der gjorde op med den katolske kirke)
* Reformation + protestantisme. Udgangspunkt for den Dansk Evangeliske Lutherske Folkekirke
* Deocentrisk (gudscentreret samfund) + hierakisk
* Religion som et kollektivt anliggende
- Det moderne samfund (Affortryllet samfund/sekularisering)
Sekularisering i forhold til:
* individuelt niveau
* organisationsniveau
* samfundsniveau
* Religion som privat anliggende
- Det senmoderne samfund (Genfortryllet samfund/afsekularisering)
* Folkekirkens + religionens plads i samfundet og det senmoderne Danmark.
* Individualisering - religion som et individuelt anliggende
* Synkretisme (blanding af religioner)
* Pluralisme/diversitet (mange forskellige religioner) - sammenligning af næstekærlighedsbudskabet med andre religioner (islam/buddhisme m.m.)
* polarisering
* religion i forhold til civilsamfundet (NGO'er og organisationer/tekst fra prøveeksamen)
* Hospitalspræster og hospitalsimamer
Ekskursion:
Girls and Gods - film i Imperial med talk af præst Mia Rahr Jacobesen og kvindelig imam Sherin Khankan
OBS: Holdet er i dette forløb blevet undervist af Johanne (JOH), som har vikarieret for Sanne (SAN)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Ligestilling - Enkeltfagligt forløb 2 (samf)
I dette forløb undersøger vi ligestilling i Danmark set med sociologiske, økonomiske og politologiske briller.
Vi starter forløbet med at se filmen Girls and Gods i Imperial og slutter af med tur til Ungdommens Folkemøde i Imperial, hvor elever skal undersøge ulighed og ligestilling i Danmark.
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- kvantitativ og kvalitativ metode.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Holocaust og nazismen som ideologi. Enkeltfagligt
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til såvel Holocaust som andre af historiens folkedrab. Forløbet har taget udgangspunkt i følgende spørgsmål
- Hvordan kunne det systematiske folkedrab på 6 millioner jøder lade sig gøre i Tyskland 1933-1945?
Fokus i forløbet:
- Tre teoretiske forklaringer på, hvordan folkedrab udvikler sig
- Overblik over antisemitismens historie og nazismens vej til magten i Tyskland (herunder fokus på aktør/struktur)
- Nazismen som ideologi herunder begreberne antisemitisme, racisme, eugenik samt socialdarwinisme og racehygiejne
- Jøderestriktionerne 1933-1945
- Angrebet på Sovjetunionen 1941 og Einzatsgrupperne
- Wansee konferencen og den systematiserede udryddelse af jøderne (kz-lejre)
- Skyld og ansvar - den enkelte, kollektivet eller systemet?
- Holocaust benægtelse og historiebrug
Kildemateriale
- Jøderestriktionerne 1933-1945: folkedrab.dk
- Vidneudsagn fra Belzec-vagten Heinrich Gley. https://folkedrab.dk/kilder/kilde-vidneudsagn-fra-belzec-vagten-heinrich-gley
Fremstillingstekster
- https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
- Indledningen og video om the final solution: https://faktalink.dk/titelliste/holo
- https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
- http://www.holocaust-uddannelse.dk/13sporgsmalsvar.asp
- http://www.holocaust-uddannelse.dk/laerer/ansvarskyld.asp
I forbindelse med studieturen til Berlin var vi på guidet tur i Sachsenhausen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
-
Hvad er folkedrab?
-
Eksempler på folkedrab
-
Google slides
-
Vi fortsætter med fokus på jeres folkedrab, og hvordan de tre teorier kan komme i spil. Skal præsenteres for en anden gruppe i dag.
-
Hitlers vej til magten
-
Link til deltagelse
-
I får den første halve time til at forberede jeres præsentation og samle op på forrige modul: Hitlers vej til magten
-
Slides til gennemgang af spørgsmål
-
Google sites
-
Grupper
-
Pladser og grupper
-
Jøderestriktionerne
-
Gruppe 2 opgaver
-
Vejen mod Holocaust
-
Forslag til film
-
Wansee konferencen
-
Rehan, Ahsan, Ali S, Huud, Ivan, Mehdi, MohEmilie, Semina, Elma, LyanOliver, Oliver, Can, Ali WJana, Yara, Sophia, Arshia, Celia, Catalina, Safa, Silje, SmillaZuhal, Maya, Victoria, Neha
-
Afsnit
-
Opgave til jer der er komme for sent i dag
-
Begrebsskema
-
Podcast Wannsee konferencen
-
Ansvar og skyld
-
Skyld og ansvar tekst og kilder
-
1. Can, Rehan, Ahsan, Ali S
-
dagens opgave
-
Holocaust benægtelse
-
Skyld og ansvar tekst
-
Historiebrug
-
Kampen om historien | "Gaskamrene er en detalje" - holocaustbenægtelse og revisionisme | DR LYD
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
9
|
Islam - Enkeltfagligt forløb 2 (rel)
Dette er det andet enkeltfaglige forløb (EF) i religion. I forløbet arbejder vi med islam ud fra bl.a. religionsfænomenologiske perspektiver med fokus på tekstanalyse ved hjælp af elementære faglige begreber som ritual og myte med særligt fokus på Hajj som overgangsritual samt religionssociologiske perspektiver, hvor vi undersøger forskellige måder at være muslim på i Danmark med udgangspunkt i Jan Hjärpes model.
Centrale fagbegreber:
- Myte
- Ritual
- Axis Mundi
- Helligt
- Profant
Modeller:
- Ninian Smarts model (7 dimensioner)
- Lewis Rambos konversionsmodel (7 led)
- Hvorfor er man religiøs?
* deprivationsteori
* socialisationsteori
* teorien om rational choice
* teorien om søgen efter mening
- Jan Hjärpes model (traditionalisme/modernisme + sekularisme/fundamentalisme)
- Overgangsritualer (Arnold Van Gennep)
* Ekskorporationsfasen
* Liminal fase
* Inkorporationsfasen
- Ritual-myte model (kultdrama)
Islam:
- De 5 søjler
* Trosbekendelse (Shahada)
* De 5 daglige bønner (Saleh)
* Almisse (zakat)
* Ramadan (faste, afsluttes med Eid-al Fitr)
* Hajj (pilgrimsrejsen, afsluttes med Eid al-Adha) - særligt fokus
- De seks trosartikler
* Gud
* Englene
* Bøgerne
* Profeterne
*Dommedag
* Forudbestemmelsen
- Gudssyn (monoteisme, dvs. én Gud)
- Menneskesyn (underlagt Gud)
- Verdenssyn (skabt af Gud)
Islams historiske udvikling
- Muhammed som mytisk forbillede
- Koranens status inden for islam
- Retsskolerne og deres betydning
Korantekster:
Koranen: Al-fatiha
Sura 1 (Åbningen) vers 1-7
Sura 2, 255 (Tronverset)
Sura 6 (kvæget), vers 100-102
Sura 112 (den rene bekendelse)
Sura 113 (morgendæmringen)
Sura 114 (menneskene)
+
"Kaldet til bøn"
Islam i Danmark
- Forskellige måder at være muslim på
- Undersøgelse af Islam som minoritetsreligion i det danske samfund med udgangspunkt i følgende muslimske repræsentanter:
* Isam B
* Sherin Khankan+Mariam moskeen
* Naveed Baig og Dansk Islamisk Center (+Abdul Wahid Pedersen, se konversionsberetning)
* Hizb ut-Tahrir
Film: Hajj
BBC-dokumentar med tre forskellige britiske muslimer, som drager på Hajj
Musikvideoer:
- Mona Haydar "Wrap my hijab"
- Isam B "Aicha"
Eksamenstræningstekst:
"Ægtepar tager på hajj for at blive bedre mennesker", Kristeligt Dagblad, 17.8.2018
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
USA (religion) - fællesfagligt forløb 2
I dette forløb har vi arbejdet med civilreligion og religionens betydning i USA i et komparativt perspektiv med Danmark
I den forbindelse har berørt jødedommens tanke om "et lovet land" af Gud med afsæt i myten om Abraham. Denne tanke om et "promised land" har vi arbejdet videre med i en amerikansk kontekst hvor puritanerne tog fra England og bosatte sig på det amerikanske med hjælp fra Gud.
Endelig har vi set på udviklingen af amerikanernes religiøsitet og undersøgt deres forhold til religion og sammenlignet det med det danske samfund
Bibeltekster:
Det Gamle Testamente/Torahen:
1. mosebog, kap. 17, v. 1-27 (Pagten mellem Gud og Abraham)
2. mosebog, kap. 6, v. 2-8 (Om Exodus)
Det Ny Testamente: (Jesus) - Den nye pagt
- Matthæus kap. 1, v.1-17
Fagbegreber:
- Mytebegrebet
- Ritualer
- Sekularisering
- Ninian Smarts model
Civilreligion
- Top-Down/Rousseau
- Bottom-Up/Durkheim+Bellah
- Nationale/civilreligiøse symboler i USA vs. Danmark (flaget/Stars&Stripes, frihedsgudinden, USA's nationalfugl, Uncle Sam, Lincoln Memorial, Mount Rushmore National Memorial)
- Forestillede fællesskaber
- Civilreligiøse begivenheder (Super Bowl, Præsidentens indsættelse, dronningens nytårstale)
- Nationalsangens betydning (USA vs. DK)
- Præsidentens betydning i forhold til amerikansk civilreligion.
Jødedom:
- Det lovede land, pagten mellem Gud og Abraham
- Exodus-myten
- Moses der flygter fra Egypten
Puritanerne
- Forfulgte kristne der flytter fra England til USA
- Etablere idéen om USA som "The promised land"
Religion i USA
- Religionens betydning i USA vs. Danmark
- Wall of seperation (adskillelse af stat og kirke)
- Amerikanernes religiøsitet samt udviklingen heraf
- Rust- og bibelbæltet
- Religiøs diversitet og pluralisme i USA
- Forskellige former for kristne (Evangeliske kristne, mainline protestaner, katolikker, etc.)
- Non-affiliated (ikke-troende)
- Polarisering grundet i religion - Troende vs. ikke-troende (non-affiliated)
Fra bekendtgørelsen er der taget udgangspunkt i:
- kristendom (USA sammenlignet med Danmark)
- udvalgte sider af yderligere én religion (herunder jødedom og civilreligion)
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
12
|
USA (samfundsfag) fællesfagligt forløb 2
I dette forløb har vi arbejdet med udviklingen af det amerikanske samfund, amerikansk politik og amerikanske vælgere samt præsidentens rolle.
I den forbindelse har vi undersøgt fundamentet for USA som nation og forestillet fællesskab koblet op til civilreligion med fokus på præsidentens indsættelse som en samlende faktor i landet.
I kølvandet herpå har vi beskæftiget os med den øgede polarisering og splittelse i det amerikanske samfund og betydningen af Trump som præsident i denne sammenhæng, mediernes rolle og fake news.
Endelig har vi set på diversiteten og uligheden i det amerikanske samfund omkring sociale og kulturelle forskelle og den følgende påvirkning på det amerikanske samfund.
Vigtige fagbegreber:
Civilreligion:
- nationen som et forestillet fælleskab
- Teori om civilreligion (top-down/Rousseau) (bottom-uo/Bellah+Durkheim)
- A city upon a hill
- Mytologiseringen af fortiden og amerikanske symboler, fx flaget
- forfatningens rolle i forhold til den amerikanske selvforståelse "We the people of the United States"
Amerikansk politik:
- Præsidentialisme
- Magtens tre-deling (Præsident, Højesteret, Lovgivning - Senatet/Kongressen)
- To-partisystemet
- Republikanere (røde/conservative)
- Demokrater (blå/liberals)
- primærvalg
- præsidentvalg
- "Winner Takes it All"
- Vælgere (kernevælgere vs. svingvælgere/uafhængige vælgere)
Polarisering:
- Mediernes rolle i forhold til polarisering
- Fake News og AI
- polariseringens logik
- politisk polarisering (republikanernes og demokraternes syn på hinanden)
- negativ polarisering, herunder affektiv polarisering (afsky for den anden gruppe)
- positiv polarisering, fokus på forskellighed og engagement der skaber mobilisering
- negative partisanship (man stemmer imod noget)
- to-partisystemet som en fastholdende faktor i polariseringen
Sociale og kulturelle forskelle:
- segregation i det amerikanske samfund
- økonomisk ulighed
- Racemæssig og etnisk ulighed
Fra bekendtgørelsen har vi arbejdet med følgende punkter:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske deltagelsesmuligheder
- kvantitativ og kvalitativ metode.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799831842",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799831842",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799831842"
}