Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anne Broberg, Anne Jensen, Vivian Lentz Danielsen
|
Hold
|
q 2024 NF (1q nf, 1q nf-bi, 1q nf-bi - øvm1, 1q nf-bi - øvm2, 1q nf-ge, 1q nf-ge - øvm1, 1q nf-ge - øvm2, 1q nf-ke, 1q nf-ke - øvm1, 1q nf-ke - øvm2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Energi til kroppen og klimavenlig brændstof
FORMÅL
Kunne redegøre for de energigivende stoffer og forklare deres sundhedsværdi, forstå og forklare kostrådene og betydningen af energitab op igennem en fødekæde som forklaring på at plantebaseret mad er mere klimavenligt end at spise kød.
Kunne forklare hvordan kroppen reagerer på ekstrem varme og diskutere brugen af biothanol(1 og 2. generation bioethanol), samt selv danne bioethanol ved gæring i samarbejde med kemi.
KERNESTOF(biologi)
Udvalgte områder inden for
Biologiske makromolekyler(Kulhydrat, protein og fedt) og deres biologiske betydning
Økologi(fotosyntese, respiration og kulstofkredsløbet)
Organsystemers opbygning og funktion
Bioteknologiske metoder og deres anvendelse
EMNER(Biologi)
Energi (kJ)
Energigivende stoffer (Kulhydrat, protein og fedt)
Energibalance i kroppen
Klimavenlig mad og kostråd
Energistrømme(fotosyntese, respiration)
Kulstofkredsløbet
Blodkredsløbet (transport af næring og ilt)
Blodkars form og funktion
Hjerte, (puls, slagvolumen og minutvolumen)
Kroppens reaktion på ekstrem varme
Bioethanol
Mikroorganismers vækst
Vækstfaktorer (temperatur)
FORSØG
- Hvad er hvilepuls og puls efter arbejde(resultater diskuteret og journalnoter i timen): https://docs.google.com/presentation/d/17wOIEt0opHEpw1soQJ2RV5z6vAyYtKNIUg07p63EhCI/edit?usp=sharing
- Biothanol ved forskellig temperatur(rapport): https://docs.google.com/document/d/1E4T6j8327hz9yZ6TgaidHw-9a5wQtJCk/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true
GOOGLE SITE: https://sites.google.com/kg.dk/nfkompendium202425/klimaforandringer/biologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Har vi nok mad?
FORMÅL:
at kunne forklare næringsværdien af den mad vi spiser, kunne udføre modelforsøg og forklare fordøjelsen
KERNESTOF(Biologi):
Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
Organsystemers opbygning og funktion(fordøjelsessystemet)
EMNER:
Anbefalet kost
Energibalance og energifordeling
basalstofskifte/hvilestofskifte
Makronæringsstoffer(Kulhydrat, fedt og protein)
Mikronæringsstoffer(vitaminer og mineraler)
Kostråd
fordøjelsen
laktoseintolerans
FORSØG:
- Undersøgelse af energifordeling i sund og usund fødevare
- modelforsøg af fordøjelsen - proteinnedbrydning i maven og emulgering af fedt i tyndtarmen (Rapport i samarbejde med kemi)
GOOGLE SITE:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den genetiske arv
FORMÅL:
Eleverne skal kunne redegøre for DNA's opbygning og funktion(det cemtrale dogme), kunne bruge den genetiske kode til at oversætte RNA til aminosyrer og forklare betydningen af mutationer. Kunne bruge genetiske grundbegreber til at analysere nedarvningsmønstre i stamtræer. Kunne analysere en DNA-profil og diskutere etiken I at bruge DNA-profiler i retsmedicin og fadderskabstest.
KERNESTOF:
genetik og DNA’s rolle
bioteknologiske metoder og deres anvendelse
UNDEREMNER/vigtige Begreber
DNA og Det centrale dogme:
- Kromosomer i cellekerne, DNA's byggesten - Nukleotid(N-holdig base, sukker og phosphat), baseparingsprincippet, Replikation(DNA-kopiering), gener, Proteinsyntese, skabelonsstreng og kodende streng, m-RNA, ribosomer, genetisk kode, triplet/codon, tRNA, anticodon, startcodon, læseramme, stopcodon
Mutationer:
- Substitutioner(tavs, missense, nonsens), deletion og insertion -> frameshift(rammeskift)
Arvelige(genetiske) egenskaber/sygdom:
- Genom, Kromosomer, Karyotype, Kønskromosomer/autosomer, Heterologe/homologe kromosomer, Allele gener, Mutationer, Dominant/recessiv, Genotype/fænotype, Homozygot/heterozygot, Krydsningsskema
DNA ekstraktion(skaf dit eget DNA):
- DNA, cellemembran, kernemebran, sæbe som emulgator, polaritet og DNA-udfældning i ethanol(sprit)
DNA-test
gentest, restriktionsenzymer, gel-elektroforese, DNA negativt ladet, DNA-profil(fang en forbryder), fadderskabstest, etiske overvejelser.
Nedarvningsmønstre og stamtræer:
- autosomale og kønsbundne egenskaber, dominante og recessive egenskaber
FORSØG/UNDERSØGELSER
- Undersøgelse fænotyper og mulige genotyper: https://docs.google.com/document/d/16mLPZzL7Lm8wyRygNahURlhS-H6jpZLh/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true
- Skaf dit eget DNA(journal): https://docs.google.com/document/d/1dXGr4JGaV1j3lVdoiezvbOlLGRDcXAQA/edit?usp=drive_link&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true
GOOGLE SITE:
https://sites.google.com/kg.dk/nfkompendium202425/biologi-den-genetiske-arv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799851896",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799851896",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799851896"
}