Holdet q 2024 NF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anne Broberg, Anne Jensen, Vivian Lentz Danielsen
Hold q 2024 NF (1q nf, 1q nf-bi, 1q nf-bi - øvm1, 1q nf-bi - øvm2, 1q nf-ge, 1q nf-ge - øvm1, 1q nf-ge - øvm2, 1q nf-ke, 1q nf-ke - øvm1, 1q nf-ke - øvm2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand og liv (fra celler til søen som økosystem)
Titel 2 Energi til kroppen og klimavenlig brændstof
Titel 3 Har vi nok mad?
Titel 4 Den genetiske arv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand og liv (fra celler til søen som økosystem)

FORMÅL(Biologi): Kunne redegøre for hvad liv er(består af celler og livsytringer). Kunne forklare og undersøge osmose. Kunne forklare søen som økosystem og bruge makroindeks til at vurdere om en sø er næringsstofforurenet.

KERNESTOF
Biologi Kernestoffet er udvalgte områder inden for hvert af følgende:
cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer
økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.

Emner:
Vand og Liv
hydrofil(polær)/hydrofob(upolær)
Livsytrinnger
Celler (eukaryote og prokaryote)
-cellemembran, ribosomer, (Organeller: Cellekerne, mitokondrie, grønkorn)
Cellemembrantransport og transportproteiner
- Osmose
Økologi
-Abiotisk og biotiske faktorer
-begrænsende faktorer
Primærproduktion(NPP og BPP)
- fotosyntese, respiration og vækst
Fødekæde og fødenet
Stofkredsløb
Nedbrydning
Iltudsving i sø
Dyrs tilpasninger til iltforhold
Søens onde cirkler
Biodiversitet

FORSØG
- Osmose i kartofler: https://docs.google.com/document/d/1GUVLnzYNbSmrP8-odNzTrjTG3ZrWov-_/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true
- Makroindeks - Undersøgelse af sø: https://drive.google.com/file/d/1GIbPzXTzHLelWqqlBM9vZn_u6JO_h4op/view?usp=sharing

Google site: https://sites.google.com/kg.dk/nfkompendium202425/vand (se under biologifanen i forløbet om vand)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Energi til kroppen og klimavenlig brændstof

FORMÅL
Kunne redegøre for de energigivende stoffer og forklare deres sundhedsværdi, forstå og forklare kostrådene og betydningen af energitab op igennem en fødekæde som forklaring på at plantebaseret mad er mere klimavenligt end at spise kød.
Kunne forklare hvordan kroppen reagerer på ekstrem varme og diskutere brugen af biothanol(1 og 2. generation bioethanol), samt selv danne bioethanol ved gæring i samarbejde med kemi.

KERNESTOF(biologi)
Udvalgte områder inden for
Biologiske makromolekyler(Kulhydrat, protein og fedt) og deres biologiske betydning
Økologi(fotosyntese, respiration og kulstofkredsløbet)
Organsystemers opbygning og funktion
Bioteknologiske metoder og deres anvendelse

EMNER(Biologi)
Energi (kJ)
Energigivende stoffer (Kulhydrat, protein og fedt)
Energibalance i kroppen
Klimavenlig mad og kostråd
Energistrømme(fotosyntese, respiration)
Kulstofkredsløbet
Blodkredsløbet (transport af næring og ilt)
Blodkars form og funktion
Hjerte, (puls, slagvolumen og minutvolumen)
Kroppens reaktion på ekstrem varme
Bioethanol
Mikroorganismers vækst
Vækstfaktorer (temperatur)

FORSØG
- Hvad er hvilepuls og puls efter arbejde(resultater diskuteret og journalnoter i timen): https://docs.google.com/presentation/d/17wOIEt0opHEpw1soQJ2RV5z6vAyYtKNIUg07p63EhCI/edit?usp=sharing

- Biothanol ved forskellig temperatur(rapport): https://docs.google.com/document/d/1E4T6j8327hz9yZ6TgaidHw-9a5wQtJCk/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true

GOOGLE SITE: https://sites.google.com/kg.dk/nfkompendium202425/klimaforandringer/biologi

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Har vi nok mad?

FORMÅL:
at kunne forklare næringsværdien af den mad vi spiser, kunne udføre modelforsøg og forklare fordøjelsen

KERNESTOF(Biologi):
Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
Organsystemers opbygning og funktion(fordøjelsessystemet)

EMNER:
Anbefalet kost
Energibalance og energifordeling
basalstofskifte/hvilestofskifte
Makronæringsstoffer(Kulhydrat, fedt og protein)
Mikronæringsstoffer(vitaminer og mineraler)
Kostråd
fordøjelsen
laktoseintolerans


FORSØG:
- Undersøgelse af energifordeling i sund og usund fødevare

- modelforsøg af fordøjelsen - proteinnedbrydning i maven og emulgering af fedt i tyndtarmen (Rapport i samarbejde med kemi)

GOOGLE SITE:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den genetiske arv

FORMÅL:
Eleverne skal kunne redegøre for DNA's opbygning og funktion(det cemtrale dogme), kunne bruge den genetiske kode til at oversætte RNA til aminosyrer og forklare betydningen af mutationer. Kunne bruge genetiske grundbegreber til at analysere nedarvningsmønstre i stamtræer. Kunne analysere en DNA-profil og diskutere etiken I at bruge DNA-profiler i retsmedicin og fadderskabstest.

KERNESTOF:
genetik og DNA’s rolle
bioteknologiske metoder og deres anvendelse

UNDEREMNER/vigtige Begreber
DNA og Det centrale dogme:
- Kromosomer i cellekerne, DNA's byggesten - Nukleotid(N-holdig base, sukker og phosphat), baseparingsprincippet, Replikation(DNA-kopiering), gener, Proteinsyntese, skabelonsstreng og kodende streng, m-RNA, ribosomer, genetisk kode, triplet/codon, tRNA, anticodon, startcodon, læseramme, stopcodon

Mutationer:
- Substitutioner(tavs, missense, nonsens), deletion og insertion -> frameshift(rammeskift)

Arvelige(genetiske) egenskaber/sygdom:
- Genom, Kromosomer, Karyotype, Kønskromosomer/autosomer, Heterologe/homologe kromosomer, Allele gener, Mutationer, Dominant/recessiv, Genotype/fænotype, Homozygot/heterozygot, Krydsningsskema

DNA ekstraktion(skaf dit eget DNA):
- DNA, cellemembran, kernemebran, sæbe som emulgator, polaritet og DNA-udfældning i ethanol(sprit)

DNA-test
gentest, restriktionsenzymer, gel-elektroforese, DNA negativt ladet, DNA-profil(fang en forbryder), fadderskabstest, etiske overvejelser.

Nedarvningsmønstre og stamtræer:
- autosomale og kønsbundne egenskaber, dominante og recessive egenskaber


FORSØG/UNDERSØGELSER
- Undersøgelse fænotyper og mulige genotyper: https://docs.google.com/document/d/16mLPZzL7Lm8wyRygNahURlhS-H6jpZLh/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true

- Skaf dit eget DNA(journal): https://docs.google.com/document/d/1dXGr4JGaV1j3lVdoiezvbOlLGRDcXAQA/edit?usp=drive_link&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true

GOOGLE SITE:
https://sites.google.com/kg.dk/nfkompendium202425/biologi-den-genetiske-arv
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer