Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet c 2024 Fysik C - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Fysik C
Lærer(e)
Thomas Langemark Trojahn
Hold
c 2024 Fysik C (
1c fy
,
1c fy - øvm1
,
1c fy - øvm2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Opsamling på densitet
Titel 2
Energi og varmelære
Titel 3
Bølger, lys og lyd
Titel 4
Det naturvidenskabelige verdensbillede
Titel 5
Radioaktivitet og atomkraft
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Opsamling på densitet
Fysiske størrelser, prefixer og enheder.
Densitet, masse og volumen.
Overdragelse af klasse fra HBJ til TLT.
Indhold
Kernestof:
E-nøgle til En verden af fysik C
Relevant sted i bogen
Import af data og supergraf i Maple
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Saltvandsopgave
02-11-2024
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Energi og varmelære
Nyttevirkning: Energi, effekt og tid
Opvarmning: Varmekapacitet og temperatur
Faseovergange: Opvarmningskurve, Smeltevarme og fordampningsvarme.
Udlevering af udkast til mundtlige eksamensspørgsmål.
Gennemførte demonstrationsforsøg m/u elevdeltagelse uden journalkrav:
Sublimation af tøris.
Gennemført forsøg med journalkrav:
Nyttevirkning ifbm. opvarmning af vand.
Indhold
Kernestof:
Mundtlige eksamensspørgsmål fysik C
Relevant sted i bogen
Noter fra i dag på tavlen, løsning af enkelte delopgaver: energi_effekt_opg221_225.pdf
Læs noten ovenfor, det er arbejd-selv modul.
Sørg for at have jeres opgaver, I arbejdede på, klar til modulet.
Vejledning og teori til forsøg: Nyttevirkning.docx
På baggrund af jeres feedback (alle skal læse feedback på Lectio) skal I arbejde på jeres journal og genaflevere den med jeres gruppe til TLT på mail tlt@kg.dk, og I skal specielt sørge for at I alle;
Kort opfølgning på jeres genaflevering af journal om nytteværdi. Derefter opstart på smelte- og fordampningsvarme.
Relevant kapitel i bogen:
Læs kapitel 2.1.2 Termodynamikkens 1. hovedsætning | En verden af fysik C.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nytteværdi (Journal)
06-12-2024
Videoaflevering 1: Opvarmningskurve
14-01-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bølger, lys og lyd
Bølgers egenskaber: bølgehastighed, frekvens, bølgelængde og amplitude.
Bølger og lys: Laser, gitter, det elektromagnetiske spektrum.
Gennemførte demonstrationsforsøg m/u elevdeltagelse uden journalkrav:
Målinger og iaggtagelser af bølgekar, bølger på fjeder, diffraktionskar, stående bølger på streng, brydning af laserlys gennem prismer, måling af Solstrålers intensitet med håndpyranometre.
Gennemført forsøg med journalkrav:
Lydens hastighed, Det optiske gitter
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 3.1.1 Periodiske fænomener | En verden af fysik C
Arbejde med kapitel 3.1.3 Bølgers fysik | En verden af fysik C samt opfølgning på jeres arbejde fra sidst i kapitel 3.1.1 samt 3.1.2.
Afslutning af kapitel 3.1.3 Bølgers fysik | En verden af fysik C samt 3.1.4 Bølgeligningen | En verden af fysik C og opstart på arbejde med bølgers egenskaber.
Kort information om Science Talenter (har I set banneret i loungen?).
Læs kapitel 3.2.3 Brydning og totalrefleksion | En verden af fysik C samt kapitel 3.2.4 Diffraktion | En verden af fysik C og brug modulet til at arbejde på jeres næste videoaflevering.
Fortsat arbejde med bølger, læs (eller genlæs) kapitlerne om bølgeegenskaber 3.2.1 til og med 3.2.4, til genopfriskning.
Fortsat arbejde med lydbølger, læs kapitel 3.3.1 Lydbølger | En verden af fysik C og 3.3.2 Lydstyrke og tone | En verden af fysik C og sørg for at regne mindst 3 opgaver, som I skriver ned i jeres hæfter.
Læs (eller genlæs) kapitel 3.3.2 Lydstyrke og tone | En verden af fysik C samt kapitel 3.3.3 Strengeinstrumenters fysik | En verden af fysik C.
Afslutning af kapitel 3.3.3 Strengeinstrumenters fysik | En verden af fysik C og dernæst forsøg til bestemmelse af lydens hastighed.
image.png
Opstart på forløb om lys som bølger ved kapitel 3.4.1 Elektromagnetiske bølger | En verden af fysik C.
Læs kapitel 3.4 Lys | En verden af fysik C samt 3.4.1 Elektromagnetiske bølger | En verden af fysik C.
Læs kapitel 3.4.2 Det elektromagnetiske spektrum | En verden af fysik C
Læs kapitel 3.4.3 Diffraktion i optisk gitter | En verden af fysik C
Opsamling på kapitel 3.4.3 om diffraktion i optisk gitter ved formel 3.6 om gitterkonstanten.
Forsøg om det optiske gitter. I har på forhånd lavet grupper eller skrevet til mig på mail. Læs kapitel 3.4.4 Gitterligningen | En verden af fysik C som forberedelse samt forsøgsvejledningen, som kan ses her, men som også er uploadet på Lectio under
Læs (eller genlæs) kapitel 3.4.4 Gitterligningen | En verden af fysik C som forberedelse samt forsøgsvejledningen, som kan ses her, men som også er uploadet på Lectio under "Opgaver":
Maple-filer til beregning af gitterkonstant, d, samt bølgelængden: Beregning af gitterkonstant Maple.mw og Beregning af bølgelængde med gitterligningen Maple.mw
Læs kapitel 3.4.5 Øjet og farvesynet | En verden af fysik C
Læs kapitel 3.4.5 Øjet og farvesynet | En verden af fysik C , da vi ikke fik arbejdet med dette sidste modul pga. journalarbejde.
Læs kapitel 3.4.6 Termiske lyskilder | En verden af fysik C
Se følgende 2 YT-video: Strålingslovene del 2 - Wiens forskydnings lov.
Læs kapitel 3.4.7 Drivhuseffekt | En verden af fysik C samt kapitel 3.4.8 Regnbuen | En verden af fysik C
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Videoaflevering 2: Bølgeegenskaber
04-02-2025
Lydens hastighed (Journal)
27-02-2025
Det optiske gitter (Journal)
20-03-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det naturvidenskabelige verdensbillede
Det naturvidenskabelige verdensbillede: fra geocentrisk til heliocentrisk, epicykler, retrograd bevægelse af planeter.
Solsystemet og Universets udvikling: Planeterne, årstiderne, Universets udvidelse ved Hubbles Lov
Atommodellen: elektronen, neutronen og protonen, Bohrs atommodel, absorptions- og emissionsspektre.
Information om eksamen og tips til eksamensforberedelse.
Gennemførte demonstrationsforsøg m/u elevdeltagelse uden journalkrav:
Håndspektrometre anvendt på emissionslamper med forskellige gasser.
Gennemført forsøg med journalkrav:
Ingen
Indhold
Kernestof:
Læs i klassen (alene eller i mindre grupper) kapitel 5: Universet | En verden af fysik C samt kapitel 5.1.1 Det klassiske verdensbillede | En verden af fysik C.
Læs som lektie kapitel 5.2.1 Det moderne solsystem | En verden af fysik C. I klassen læser vi et af de forrige kapitler sammen, kapitel 5.1.2, 5.1.2 Den videnskabelige revolution | En verden af fysik C
Læs kapitel 5.2.1 Det moderne solsystem | En verden af fysik C samt 5.2.3 Årstiderne | En verden af fysik C. '
Læs som forberedelse kapitel 5.3.1 Galakser og Mælkevejen | En verden af fysik C.
I modulet arbejder vi med kapitlet om Hubbles Lov, nemlig 5.3.2 Hubbles lov og Universets udvidelse | En verden af fysik C.
Læs kapitel 4.1.2 Atomets opbygning | En verden af fysik C samt 4.1.3 Atommodellens udvikling | En verden af fysik C.
Kort oprids af 4.2.1 Lys som partikler: Fotonen | En verden af fysik C, kort opgaveregning fra kapitlet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Videoaflevering 3: Lys og farver
10-04-2025
Videoaflevering 4: Universet
11-05-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Radioaktivitet og atomkraft
Et valgemne valgt i samarbejde med klassen med udgangspunkt i klassens bæredygtighedsstudieretning.
Klassen har arbejdet med Bohrs atommodel og skematisk opbygning af atomet i forrige forløb.
Som opstart på valgemnet har vi haft arbejdet med atomkernen, herunder nukleontal og elementært kendskab til det periodiske system, 3 typer af radioaktive henfald; alfa-henfald, beta-henfald og gamma-henfald. Elever har arbejdet med opskrivning af henfaldsskemaer for alfa-henfald.
Arbejde med atomkraftværkers opbygning i forhold til konventionelle kraftværker, herunder nyttevirkning, disponering af radioaktivt affald mm.
Klassen har undervejs i forløbet lavet en videoaflevering om emnet.
Gennemførte demonstrationsforsøg m/u elevdeltagelse uden journalkrav:
Måling af henfald med GM-rør, observation af alfa-henfald fra AM-241 i tågekammer.
Gennemført forsøg med journalkrav:
Ingen
Indhold
Kernestof:
Opsamling på videoaflevering om Hubbles Lov.
Læs resten af materialet om atomer og radioaktivitet: Materiale til Atomer og radioaktivitet.pdf
Arbejdsspørgsmål:
Afrunding af forløb og opsamling.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Videoaflevering 5: Radioaktivitet og atomkraft
18-05-2025
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467388927", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467388927", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467388927" }