Holdet m 2024 Fysik C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Mathilde Lind Madsen
Hold m 2024 Fysik C (1m fy, 1m fy - øvm1, 1m fy - øvm2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger, lyd og lys
Titel 3 Universet og dets byggesten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Forløbet har taget udgangspunkt i elevernes energiforbrug i hverdagen, samt hvor energien kommer fra. Her har fokus ligget på forskellige energikilder, både vedvarende energikilder og fossile brændsler, for at undersøge energiomsætningerne i produktionen af elektricitet samt nyttevirkningen af de forskellige kraftværker, vindmøller, solceller mm. Endelig har forløbet kredset om mekanikkens energisætning gennem eksperimentelt arbejde og kvalitativ behandling af fx en skaters bevægelse på en rampe.

Faglige mål
- Præsentation af og arbejde med kvalitative og kvantitative modeller.
- Udførsel af kvantitative eksperimenter.
- Databehandling i Maple.
- Perspektivering til teknologi- og samfundsudvikling gennem applikation af teori om energi på produktion af elektrisk energi og forskellige kraftværkers nyttevirkning.

Faglige begreber (indhold)
- Energiformer, energiomdannelse, energibevarelse
- Energi og effekt
- Nyttevirkning
- Energikilder, energiforbrug og bæredygtig udvikling
- Termisk energi, varmefylde
- Mekanikkens energisætning og mekanisk energi
- Faseovergange (smeltning og fordampning)

Materiale
Orbit C (2. udgave, 1. oplag): side 25-40 + 50-55

Phet colorado
- Energi-skatepark

Øvelser:
- Nyttevirkning ved opvarmning af vand (rapportforsøg)
- Energiomdannelse ved tab af blypose (demonstration)
- Bevarelse af mekanisk energi ved frit fald af basketball (demonstration)
- Faseovergang ved opvarmning af vand (demonstation)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bølger, lyd og lys

Forløbet kredser om de grundlæggende egenskaber ved bølger, og hvordan lyd og lys kan anskues som eksempler på forskellige typer af bølger. Der har særligt været fokus på lyd og stående bølger på en streng, hvor eleverne har beskæftiget sig med grundtonen og overtoner. Sidstnævnte foregik i et tværfagligt samarbejde med musik og matematik.

Faglige mål
- Præsentation af og arbejde med kvalitative og kvantitative modeller.
- Udførsel af kvantitative og kvalitative eksperimenter.
- Databehandling i maple med henblik på at lave lineær og proportional regression.
- Formidling af fysikfagligt indhold.
- Behandling af problemstillinger, der kan relateres til andre fag.

Faglige begreber (indhold)
- Bølgelængde, amplitude, periode, frekvens, udbredelseshastighed, bølgelærens grundligning
- Diffraktion
- Konstruktiv og destruktiv interferens
- Refleksion og brydning
- Bølgetyper
- Lyd som mekaniske bølger, lydopfattelse, svingende guitarstreng
- Lys som elektromagnetiske bølger, farver, det optiske gitter

Materiale
Orbit C (2. udgave, 1. oplag):
- 2 Bølger (side 64-67+69-77)
- 3 Lyd (side 82-85 + 90-94)
- 4 Lys og farver (side 108-111)
- 5 Lys og atomer (side 136-137)

Phet Colorado
- Bølger: intro
- Farvesyn
- Afbøjning af lys
The Physics Classroom
- Standing Wave Maker

Øvelser:
- Stående bølger på en streng (rapportforsøg)
- Måling af lydens hastighed (journalforsøg)
- Måling af en lasers bølgelængde (rapportforsøg)
- Test af det hørbare frekvensområde med en højttaler (demonstration)
- Diffraktion og interferens i bølgekar (demonstration)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver om lyd og bølger 10-03-2025
Rapport: Stående bølger på en streng 27-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Universet og dets byggesten

Undervisningsforløbet strækker sig over 13 moduler, hvor vi arbejder med begreber inden for den nære astronomi, kosmologi og Bohrs atommodel (overordnet beskæftiger vi os med kernestof inden for “Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede”). Vi vil reflektere over, hvordan vi er blevet klogere på Universets mindste og største bestanddele, og hvordan alting er blevet skabt. Derudover øver vi os i at læse fysikfaglige tekster og beskrive figurer mundtligt.

Faglige mål
Forløbet er tilrettelagt med blik for en række faglige mål, da eleverne træner at:
- “kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder"

Faglige begreber (indhold)
- Det geocentriske og heliocentriske verdensbillede
- Jorden, Månen og Solen
- Dag og nat, årstider, solhverv, jævndøgn, Månens faser, Måne- og solformørkelse
- Plancks strålingslov
- Wiens forskydningslov
- Bohrs atommodel
- Emission og absorption
- Atomernes fingeraftryk
- Emissionsspektrum, absorptionsspektrum, kontinuert spektrum
- Rødforskydning
- Universets udvidelse
- Hubbles lov
- Big Bang

Materiale
Orbit C (2. udgave, 1. oplag):
- 5 Lys og atomer (side 136-137+139-148)
- 7 Solsystemet (side 188-193)
- 8 Rejsen til stjernerne (side 211-218)

Bill Bryson: "Introduktion" fra En kort historie om næsten alt
Materiale fra Planetarium
Uddrag fra podcasten RumSnak LIVE: På mission til Solen

Øvelser:
- Spektralanalyse af stråling fra en laser, en glødepære og Solen
- Atomernes fingeraftryk (spektralanalyse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer