Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Hjalte Düring
|
Hold
|
l 2024 Samfundsfag C (1l sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Demokrati og magt
Forløbet har haft til formål at styrke elevernes forståelse af det danske demokrati og politiske beslutningsprocesser ved at arbejde med centrale begreber og modeller, der forklarer politisk adfærd og magtens fordeling i samfundet.
Materiale:
Uddrag fra kapitel 3 i Vores Samfund (3.1, 3.2, 3.6 og 3.7)
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
Begrebsliste:
Demokratiformer (Repræsentativt demokrati, Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati, Medborgerskab)
Downs model
Kaare Strøms model
Molins model
Dømmende magt (domstolene)
Udøvende magt (regeringen)
Lovgivende magt (Folketinget)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Sociologi
Læringsmål:
Forløbet har til formål at introducere eleverne til grundlæggende sociologiske tanker om identitet. Eleverne kommer med forskellige baggrunde, og disse forskelligheder vil blive inddraget som en bro mellem deres livsverden og den sociologiske teori. Det teoretiske udgangspunkt vil primært tage udgangspunkt i Anthony Giddens, Thomas Ziehe og Hartmut Rosa. Undervejs vil begreber som normer, roller, kultur, socialisering, formbarhed, ansigtsarbejde, ontologisk sikkerhed m.fl. blive introduceret og behandlet.
Forløbet afsluttes med en videoaflevering, hvor eleverne skal demonstrere forløbets læringsmål. De skal anvende sociologiske begreber til at analysere bilag om unges mistrivsel i det senmoderne samfund og reflektere over deres egen placering i et komplekst og foranderligt samfund.
Materialer:
Grundbog kap 2, afsnit 2.1, 2.2, 2,4, 2.5 og 2.6
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Artikler
Hartmund Rosa- Mistrivsel skyldes en idiotisk samfundsmodel.pdf
Statistik: Antallet af unge, der har det dårligt, er steget
Artikel - På med studenterhuen
Begreber:
Normer (formelle/uformelle)
Sanktioner
Roller
Kønsroller
Identitet
Kultur
Socialisering (primær/sekundær)
Det senmoderne samfund
Acceleration
Senmodernitetens samfundsmodel
Aktør/struktur
Bæredygtighedskrise
Ontologisk sikkerhed
Teoretikere: Goffman, Ziehe, Giddens og Rosa
Moduler á 100 minutter(estimeret): 8 stk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3: Økonomi
Formål:
Eleverne skal introduceres til økonomiske samfundsfaglige begreber og lære at anvende dem i en konkret kontekst for at opnå en bedre forståelse af de økonomiske forhold, der præger deres egen hverdag og samfundet omkring dem.
Grundbog: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132,
Kapitel :Økonomi og klimakrise: Økonomisk vækst på bekostning af klimaet?
Begreber:
Det økonomiske kredsløb
Makroøkonomi
Mikroøkonomi
Eksport/import
Inflation
Knaphedens lov
Multiplikatoreffekten
Konjunkturformer
Finanspolitik /Pengepolitik
BNP
Produktion
Løn
Varer/tjenester
Transaktioner
Indlån/udlån
Skat (progressiv beskatning)
Danmarks økonomiske mål
Målkonflikter
Arbejdsformer:
Elevoplæg, gruppearbejde, dialogisk undervisning samt korte skriftlige refleksionsøvelser.
Introduktion:
Økonomien er alle steder. I klimakrisen betyder økonomien helt vildt meget. I konflikten mellem Rusland og Ukraine betyder økonomien helt vildt meget. Vi taler om makroøkonomiske tilgange og mikroøkonomiske tilgange. I stort set alle samfundsfaglige diskussioner er der elementer af økonomi. Hvordan skal de finansieres?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468032199",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468032199",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468032199"
}