Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Silje Noe Høvik
|
Hold
|
m 2024 Samfundsfag C (1m sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk politik
Alt materiale er tilgængelig for eleverne i drev - både i i en fælles mappe samt individuelle elevbøger.
Begreber:
Ideologier
- Liberalisme
- Konservatisme
- Socialisme
Partierne i Folketinget
Fordelings- og værdipolitilk
Det politiske kompas
Partiteori
- Klasseparti
- Catch-all parti
- Downs medianvælgermodel
- Kaare Støms model
Skillelinjer
Alt materiale er tilgængelig for eleverne i drev - både i i en fælles mappe samt individuelle elevbøger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi
Alt materiale er tilgængelig for eleverne i drev - både i i en fælles mappe samt individuelle elevbøger.
Begreber:
Markedsmekanismer
Sorte penge
Shorte
BNP
Deflation
Pengepolitik
investering
Inflation
Markedsmekanismer
Monopol
Markedsligevægt
Konjunkturer
Eksternalitet
Stramningsstrategi
Keynesiansk teori
Neoklassisk teori
Udbud og efterspørgsel
Opkvalificeringsstrategien
Ekspansiv finanspolitik
multiplikatoreffekten
Kontraktiv finanspolitik
Strukturpolitik
Flexicurity
Multikatoreffektten
Kviklån
Bobleøkonomi
Mikroøkonomi
Makroøkonomi
Privatøkonomi
Aktier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ung i det senmoderne
Alt materiale er tilgængelig for eleverne i drev - både i i en fælles mappe samt individuelle elevbøger.
Begreber:
Klassesamfund
Social ulighed
Social mobilitet
Chanceulighed
Social reproduktion
Social arv
Mønsterbrud
Velfærdsstat
Diskurs / diskursanalyse
Kulturel kapital (Bourdieu)
Socialisering
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Tertiær socialisering
Dobbeltsocialisering
Transnationalisme
Økonomisk kapital
Habitus
Stereotyper
Strukturel diskrimination
Identitetsdannelse
Emotionel anerkendelse
Retlig anerkendelse
Social anerkendelse
Livstilfredshed
Demokratisk dannelse
Pluralisme
Ytringsfrihed
Normer
Formelle og uformelle normer
Sanktioner
Positive og negative sanktioner
Sociale roller
Frontstage / Backstage / Middle region (Goffman)
Subkultur / Ungdomskultur
Livsstil
Minervamodellen (grøn, blå, lilla, lyserød)
Segregering
Gentrificering
Urban sociologi
Seksualitet og køn (Judith Butler)
Sex
Gender
Biologisk/socialt køn
Kønsidentitet
Seksuelt køn
Hetero-/homo-/biseksuel
Queer
Performer
Det forståelige køn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 1: Ulighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468034177",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468034177",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468034177"
}