Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jens Jakob Horsholt
|
Hold
|
w 2024 Samfundsfag C (1w sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
GRUNDFORLØB: social ulighed og social arv
Begrebsliste
Samfundsfagsperspektiver
Sociologisk
Økonomisk
Politologisk/politisk
Samfundssyn
Aktør perspektiv
Struktur perspektiv
Bourdieu
habitus
Kapitaler
Økonomisk
Kulturel
Social
Social arv
social mobilitet
chanceulighed
mønsterbrydere
Minervamodellen
Segmenter/livsstil
Violet
Rosa
Grøn
blå
Ideologierne (menneskesyn, samfundssyn, statens rolle, frihed, lighed)
Konservatisme
Liberalisme
socialisme
Fordelingspolitik
Meget omfordeling/lighed (venstreorienteret)
Mindre omfordeling/ulighed (højreorienteret)
Værdipolitik
Moderne (venstreorienteret)
Traditionel (højreorienteret)
Indhold:
Eleverne har i forløbet ‘Ulighed’ beskæftiget sig med emnet ud fra en sociologisk, en politisk og en økonomisk vinkel.
Forløbet er startet op med ”Jimmis case”, der omhandler en mand på kontanthjælp, og forløbet er blevet afsluttet en politisk debat, hvor Jimmis case er blevet diskuteret på et byrådsmøde, samt et miniprojekt ”(Hvor) Er der ulighed i Danmark - er ulighed kun økonomisk ulighed, eller også køn, etnicitet, seksualitet, alder…?”
Grundbøger
Luk samfundet op!, af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Columbus
s. 12-13 + 15-18 (samfundsfags fagområder; sociologi, politik og økonomi)
s. 93-98 (livsstil)
Samf. C, af Maria Bruun Bundgaard m.fl., Systime
s. 55-61 (fattigdom)
s. 61-64 (Social arv)
s. 80-91 (politik og ideologier)
SamfNUb, af Helle Hauge Bulow, Systime 2018
s.88-93 (de politiske partier)
Øvrig litteratur (supplerende):
Satser for kontanthjælp 2020
https://bm.dk/ydelser-satser/satser-for-2020/
https://cepos.dk/abcepos-artikler/0010-kontanthjaelp-hvor-meget-faar-man-udbetalt/
https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/martinaagerup/ECE11362304/venstrefloejen-puster-problemet-op-men-danmark-har-verdensrekord-i-lav-fattigdom/
Tabeller
Tabeller om social arv fra Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd (Tabel 1, figur 1 og figur 2)
https://klassesamfund.dk/sites/klassesamfund.dk/files/kampagner/klassesamfund/Undervisning/tema_2.pdf
Tabel 4.3, figur 4.3 og figur 4.4 i Samf.c s. 62-63
Artikler
”Hvorfor taler ingen om den gode ulighed?”, Joachim B. Olsen, Politiken, 2/10-16. Set d. 24/3-17. URL: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5638803/Hvorfor-taler-ingen-om-den-gode-ulighed (forkortet)
Øvrig
www.studieportalen.dk (Minerva modellens 5 segmenter)
Øvelser
Samfundsfagslærerens øvelsesbog, af Bo Isaksen, Columbus 2018
s.28-29 (struktur-aktør)
Endvidere har vi arbejdet med ”opstil hypoteser” Opstil tre hypoteser, der kan forklare nogle af de mønstre vedrørende socioøkonomisk status og sundhed.
Film
Blokken på bistand Jimmis historie (første del) https://www.youtube.com/watch?v=JbSTgXTBYfg
(10:30 min)
Blokken på bistand Jimmis historie (anden del) Vi ser først 2. del af Jimmis case: https://www.youtube.com/watch?v=Y4WN17YhMX8
Faglige mål i forløb 1: Ulighed
*Eleverne skal kunne: anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
*anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
*undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
*formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
*formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
*formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
*argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi
Begrebsliste
Rente
Inflation
Overophedning
Udbud
Efterspørgsel
Konjunkturer (opsving – høj – recession – lav)
Arbejdsløshed
BNP - bruttonationalprodukt
Økonomisk vækst
Det økonomiske kredsløb
Gode/onde cirkler
Statsfinanserne (den offentlige saldo)
Økonomiske politikker
Ekspansiv finanspolitik
Ekspansiv pengepolitik
Kontraktiv finanspolitik
Kontraktiv pengepolitik
Arbejdsmarkedspolitik
Opstramningsstrategi
Opkvalificeringsstrategi
Materiale:
Brøndum o.a.: Vores samfund, tema 4: Økonomi og klimakrise
Økonomisk status i DK: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi#/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærd
Materiale
Brøndum o.a.: Vores samfund, tema: ulighed og velfærd
https://pov.international/fra-velfaerd-til-ufaerd/
https://www.sdu.dk/sif/-/media/images/sif/udgivelser/2024/notat_andelen_af_danskere_med_overvaegt_fremskrevet_til_2040_v2.pdf
Tv-dok: Farvelfærd, dr.dk 2016
Dyrt forsvar og mangel på hænder presser velfærden, 6. maj 2022 Politiken Sektion 1 Side 2 PER THIEMANN
SF vil styrke social indsats på landet, 6. maj 2022 Kristeligt Dagblad Sektion 1 Side 4 (Danmark) Britta Søndergaard.
Partiers syn på velfærd og konkurrencestat:
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-velfaerdsstaten-overfor-konkurrencestaten
Hakon Mosbech og Sebastian Barfort: PÅ DET SENESTE HAR REDAKTIONENS MAILBOKS GLØDET. Zetland, 12. sept. 2023. https://www.zetland.dk/historie/sO0V6M9d-a8dQKjjz-9daeb
Begrebsliste
Velfærdsmodeller
Den universelle
Staten
Socialdemokratisme
Lighed
Retsprincip
Progressive skatter
flexicurity
Socialt sikkerhedsnet
Aktiv arbejdsmarkedspolitik
Fleksibelt arbejdsmarked
Den selektive
Civilsamfund
Konservatisme
Sociale forsikringer
Familienetværk
Tilknytning til arbejdsmarkedet
Den residuale
Marked
Liberalisme
Private forsikringer
Individorienteret
Velfærdsbehov
At elske
At have
At være
Velfærdsudfordringer
Demografisk udfordring
forventningspres
forsørgerbyrden
velfærdsforsikringer
individualisering
økonomiske globalisering
Outsourcing
social dumping
immigrationsudfordring
Velfærdsløsninger
nedskæringsstrategien
udlicitering
brugerbetaling
indkomstbestemte sociale ydelser
empowerment
udvidelsesstrategien
omprioriteringsstrategien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468035560",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468035560",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65468035560"
}