Holdet w 2024 Samfundsfag C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jens Jakob Horsholt
Hold w 2024 Samfundsfag C (1w sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GRUNDFORLØB: social ulighed og social arv
Titel 2 demokrati
Titel 3 Økonomi
Titel 4 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 5 Velfærd
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GRUNDFORLØB: social ulighed og social arv

Begrebsliste
Samfundsfagsperspektiver
Sociologisk
Økonomisk
Politologisk/politisk
Samfundssyn
Aktør perspektiv
Struktur perspektiv
Bourdieu
habitus
Kapitaler
Økonomisk
Kulturel
Social
Social arv
social mobilitet
chanceulighed
mønsterbrydere
Minervamodellen
Segmenter/livsstil
Violet
Rosa
Grøn
blå
Ideologierne (menneskesyn, samfundssyn, statens rolle, frihed, lighed)
Konservatisme
Liberalisme
socialisme
Fordelingspolitik
Meget omfordeling/lighed (venstreorienteret)
Mindre omfordeling/ulighed (højreorienteret)
Værdipolitik
Moderne (venstreorienteret)
       Traditionel (højreorienteret)

Indhold:
Eleverne har i forløbet ‘Ulighed’ beskæftiget sig med emnet ud fra en sociologisk, en politisk og en økonomisk vinkel.
Forløbet er startet op med ”Jimmis case”, der omhandler en mand på kontanthjælp, og forløbet er blevet afsluttet en politisk debat, hvor Jimmis case er blevet diskuteret på et byrådsmøde, samt et miniprojekt ”(Hvor) Er der ulighed i Danmark - er ulighed kun økonomisk ulighed, eller også køn, etnicitet, seksualitet, alder…?”


Grundbøger
Luk samfundet op!, af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Columbus
s. 12-13 + 15-18 (samfundsfags fagområder; sociologi, politik og økonomi)
s. 93-98 (livsstil)

Samf. C, af Maria Bruun Bundgaard m.fl., Systime
s. 55-61 (fattigdom)
s. 61-64 (Social arv)
s. 80-91 (politik og ideologier)

SamfNUb, af Helle Hauge Bulow, Systime 2018
s.88-93 (de politiske partier)


Øvrig litteratur (supplerende):

Satser for kontanthjælp 2020
https://bm.dk/ydelser-satser/satser-for-2020/
https://cepos.dk/abcepos-artikler/0010-kontanthjaelp-hvor-meget-faar-man-udbetalt/
https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/martinaagerup/ECE11362304/venstrefloejen-puster-problemet-op-men-danmark-har-verdensrekord-i-lav-fattigdom/

Tabeller
Tabeller om social arv fra Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd (Tabel 1, figur 1 og figur 2)
https://klassesamfund.dk/sites/klassesamfund.dk/files/kampagner/klassesamfund/Undervisning/tema_2.pdf

Tabel 4.3, figur 4.3 og figur 4.4 i Samf.c s. 62-63

Artikler
”Hvorfor taler ingen om den gode ulighed?”, Joachim B. Olsen, Politiken, 2/10-16. Set d. 24/3-17. URL: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5638803/Hvorfor-taler-ingen-om-den-gode-ulighed (forkortet)

Øvrig
www.studieportalen.dk (Minerva modellens 5 segmenter)

Øvelser
Samfundsfagslærerens øvelsesbog, af Bo Isaksen, Columbus 2018
s.28-29 (struktur-aktør)

Endvidere har vi arbejdet med ”opstil hypoteser” Opstil tre hypoteser, der kan forklare nogle af de mønstre vedrørende socioøkonomisk status og sundhed.

Film
Blokken på bistand Jimmis historie (første del) https://www.youtube.com/watch?v=JbSTgXTBYfg
(10:30 min)

Blokken på bistand Jimmis historie (anden del) Vi ser først 2. del af Jimmis case: https://www.youtube.com/watch?v=Y4WN17YhMX8

Faglige mål i forløb 1: Ulighed
*Eleverne skal kunne: anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
*anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
*undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
*formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
*formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
*formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
*argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 demokrati

begrebsliste

konkurrencedemokrati
elitedemokrati
markedsdemokrati
deltagelsesdemokrati
konsensusdemokrati
samtaledemokrati
indirekte/repræsentativt demokrati
direkte demokrati
rettigheder
pligter
medborgerskab
modborgerskab
MATERIALE:
Brøndum o.a: Vores samfund, tema 3: demokrati og magt
https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/professor-og-demokratiekspert-borgerne-faar-ikke-reelt-oeget-indflydelse-af-kommunale-borgerforslag
Studstrup m.fl., Køn og ligestilling, s. 113-124
https://www.information.dk/moti/anmeldelse/2019/03/drenge-bedre-lege-lego-andet-psykoaevl-gina-rippons-bog-slaar-ihjel?lst_tag
borgerforslag.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Økonomi

Begrebsliste
Rente
Inflation
Overophedning
Udbud
Efterspørgsel
Konjunkturer (opsving – høj – recession – lav)
Arbejdsløshed
BNP - bruttonationalprodukt
Økonomisk vækst
Det økonomiske kredsløb
Gode/onde cirkler
Statsfinanserne (den offentlige saldo)
Økonomiske politikker
Ekspansiv finanspolitik
Ekspansiv pengepolitik
Kontraktiv finanspolitik
Kontraktiv pengepolitik
Arbejdsmarkedspolitik
Opstramningsstrategi
Opkvalificeringsstrategi

Materiale:
Brøndum o.a.: Vores samfund, tema 4: Økonomi og klimakrise
Økonomisk status i DK: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi#/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Identitet i det senmoderne samfund

Begrebsliste
samfundstyper
traditionelle
moderne
senmoderne
identitetstyper
myren
ydre styret
sneglen
indre styret
kamæleonens
gruppestyret/anerkendelse
Livsstil - segmenter
Grønt segment
Violet segment
Blåt segment
Rosa segment
Socialklasser
Overklasse
Øvre middelklasse
Middelklasse
Arbejderklasse
underklasse
socialisering
primær
sekundær
dobbelt
tertiær
Giddens - individualisering
Aftraditionalisering
identitetstvivl
indtil videre-liv (usikkerhed)
formbar-identitet
refleksivitet
Social mobilitet
Mønsterbrydere
Social arv
Chanceulighed
Bourdieu
Habitus
Kulturel kapital
Økonomisk kapital
Social kapital

Materiale:
Brøndum o.a.: Vores samfund, tema 2: Ungdomsliv
https://klassesamfund.dk/sites/klassesamfund.dk/files/kampagner/klassesamfund/Undervisning/tema_2.pdf
https://www.cefu.dk/media/225966/trivsel_version_6.pdf
https://www.dr.dk/lyd/p1/hvad-ville-jesus-have-sagt/hvad-ville-jesus-have-sagt/hvad-ville-jesus-have-sagt-jesus-de-unge-og-den-store-utilstraekkelighed-11042507027
https://politiken.dk/debat/art9774721/I-2010-skete-der-noget-som-fik-unges-mistrivsel-til-at-stige-eksplosivt
https://piopio.dk/enhedslisten-politiker-naegter-deltage-i-holocaust-arrangement-med-israels-ambassadoer
Det er min egen skyld, hvis jeg ikke lykkes  - Af Nilo Zand, indland@berlingske.dk, 10. august 2009
Udvalgte statistikker fra Pernille Bendtsen (m.fl.): ”Ungdomsprofilen 2014”. Rapport fra Statens Institut for Folkesundheds rapport (2015)
Sarah Gratløv: Deltag, vind og læg dig under kniven: Influencer-reklamer til unge bliver fortid, Netavisen Pio, 26. november 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Velfærd

Materiale
Brøndum o.a.: Vores samfund, tema: ulighed og velfærd
https://pov.international/fra-velfaerd-til-ufaerd/
https://www.sdu.dk/sif/-/media/images/sif/udgivelser/2024/notat_andelen_af_danskere_med_overvaegt_fremskrevet_til_2040_v2.pdf
Tv-dok: Farvelfærd, dr.dk 2016
Dyrt forsvar og mangel på hænder presser velfærden, 6. maj 2022 Politiken Sektion 1 Side 2 PER THIEMANN
SF vil styrke social indsats på landet, 6. maj 2022 Kristeligt Dagblad Sektion 1 Side 4 (Danmark) Britta Søndergaard.
Partiers syn på velfærd og konkurrencestat:
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-velfaerdsstaten-overfor-konkurrencestaten
Hakon Mosbech og Sebastian Barfort: PÅ DET SENESTE HAR REDAKTIONENS MAILBOKS GLØDET. Zetland, 12. sept. 2023. https://www.zetland.dk/historie/sO0V6M9d-a8dQKjjz-9daeb

Begrebsliste
Velfærdsmodeller
Den universelle
Staten
Socialdemokratisme
Lighed
Retsprincip
Progressive skatter
flexicurity
Socialt sikkerhedsnet
Aktiv arbejdsmarkedspolitik
Fleksibelt arbejdsmarked
Den selektive
Civilsamfund
Konservatisme
Sociale forsikringer
Familienetværk
Tilknytning til arbejdsmarkedet
Den residuale
Marked
Liberalisme
Private forsikringer
Individorienteret
Velfærdsbehov
At elske
At have
At være
Velfærdsudfordringer
Demografisk udfordring
forventningspres
forsørgerbyrden
velfærdsforsikringer
individualisering
økonomiske globalisering
Outsourcing
social dumping
immigrationsudfordring
Velfærdsløsninger
nedskæringsstrategien
udlicitering
brugerbetaling
indkomstbestemte sociale ydelser
empowerment
udvidelsesstrategien
omprioriteringsstrategien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer