Titel
4
|
Medier og politisk meningsdannelse
I dette forløb har vi undersøgt:
Hvilke udfordringer står det danske demokrati overfor?
Styrker eller svækker de sociale medier den demokratiske debat?
Er populisme et demokratisk problem i DK?
Er medialiseringen et problem?
Er forenklingen af de samfundsmæssige problemstillinger i mediernes nyhedsbillede et problem for demokratiet?
Skaber de sociale mediers stigende betydning i forhold til den politiske debat et mere deltagende og mere sagligt demokrati?
Hvordan styrker vi det danske demokrati?
Begreber:
konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, deliberativt demokrati, medialisering, spin, spindoktor, framing, priming, shitstorm, fake news, gatekeeper, revolverjournalistik, mediernes rolle som den fjerde statsmagt, ”jagthund”, ”hyrdehund” og ”redningshund”, kanyleteorien, opinionslederteorien, markedsteorien, magtens tredeling, censur på sociale medier, ytringsfrihed, de fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, sensation), polarisering, Kongressen, benådning, populisme i dansk og amerikansk politik, højreorienteret populisme, venstreorienteret populisme, politikerlede, anti-elitær.
Materiale:
Boserup Skov, Matthiesen, Bjørnstrup: Samf på B, s. 83-92+123-127, Columbus, 1. oplag (2016).
Hedegaard Jensen: Medier og meningsdannelse, kap. 6.1, Systime (2021).
Bundgård Iversen, Secher Lund, Bruun Bundgård: Sociologisk Set, Teorier om meningsdannelse, kap. 10,3, Systime (2018).
|