Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Vivian Lentz Danielsen
|
Hold
|
a 2024 Biologi C (1a bi, 1a bi - øvm1, 1a bi - øvm2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Livets byggesten - Celler og livsytringer
et forløb om cellers opbygning og livsytringer varighed 10 moduler
Formål:
At introducere eleverne til biologifagets identitet og metode, og øge deres forståelse af cellers opbygning og funktion samt oversigt over organsystemer.
Træne formidling af undersøgelsesdata.
KERNESTOF:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
UNDEREMNER:
Vand som opløsningsmiddel(polaritet)
Pro og eukaryote celler
Livsytringer
Membrantransport (og membrantransportproteiner)
- Passiv transport
- Diffusion og osmose
- aktiv transport (ATP)
encellet vs flercellet liv
- organsystemer
Forsøg:
mikroskopi af mundhuleskrab
osmose i kartofler
MATERIALE
Astrobiologi - fra big bang til DNA s. 12-19 (http://www.fys.dk/nfa/04/heftet/astrobiologi.pdf)
Biologi i udvikling 2. udg.(Nucleus); sider: 9-11, 14-18, 21-32
FORLØBSPLAN med modulplaner: https://docs.google.com/document/d/1ULe8aUIOAXiWu9fqqDKWa2OP8861Wpu6/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true
BEGREBSLISTE(ikke udtømmende): https://docs.google.com/document/d/1nOK8ALbI4yLjSbfDqgtIfy5e01m3XyIgG6sh9uOEDKI/edit?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
timeopgave om celler
|
08-11-2024
|
timeopgave celler og membrantransport
|
22-11-2024
|
2 timeopgave celler og membrantransport (2)
|
26-11-2024
|
resultater(journal) osmose i kartofler
|
06-12-2024
|
Journal: Mikroskopi mundhuleskrab
|
08-12-2024
|
Rapport osmose i kartofler
|
09-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikroorganismers vækst
Varighed 9 moduler
Et forløb om mikroorganismers funktion og deres vækst. om hvordan man kan undersøge mikroorganismers vækst og hvordan man kan hæmme vækst samt udviklingen af resistens, som eksempel på evolutionsmekanismer.
KERNESTOF:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
EMNER
Mikroorganismer på godt (fx i økosystem og tarme) og ondt(patogener)
Hygiejne på hospitaler
Pasteurisering
vækstkurve og vækstfaser
- nølefase, eksponentiel fase, stationær fase, dødsfase
vækstfaktorer
Betydning af overflade/volumenforhold(relativ overflade)
Temperaturoptimum
Bestemmelse af bakteriekoncentration og vækst
Pladeudspredning og fortyndingsrække
evolution(Genetisk variation, konkurrence, miljø og selektion)
Antibiotikaresistens
Gram positiv og gram negative bakterier
Identifikation af bakterier
Forsøg
-kimfald og temperaturens betydning for bakterievækst
MATERIALER
Biologi i udvikling 2. udg.(Nucleus); sider: 33-47, 50-53, 195-198, 207-208 + (fra første forløb) s. 14-18 og 21-27
Liv - grundbog i biologi s. 50, 63-69
FORLØBSPLAN OG VIGTIGSTE BEGREBER: https://docs.google.com/document/d/1XsYzHVElvtgNRo54MJxPKkJ_z6qDufaH/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
videofremlæggelse Bakteries vækst
|
24-01-2025
|
journal - kimfald og temperaturens betydning for v
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fordøjelse og enzymer
Forløbet har været 4 moduler
I har arbejdet med følgende figurer
- Opbygningen af kulhydrat, protein og fedt med anvendelse af begreber(Se f.eks. kostordbog). For hver næringsstof er koblet til sundhed ift. mad.
- I har lavet en øvelse med varedeklaration(Fordeling af kulhydrat, fedt og protein) og diskuteret kostråd ift. om det var en “sund fødevare
- I har arbejdet med fordøjelse af kulhydrat, fedt og protein
- I har lavet forsøg med enzymatisk nedbrydning af kulhydrater via laktase, herunder lavet databehandling og rapport. I har lært om opbygning af enzymre og at det ændre form/hastighed under bl.a. ændringer ved temp. og pH.
Øvelser:
Laktase
Varedeklaration
Læsestof,
Biologi i Udvikling
Kostråd+Kulhydrat, fedt, protein: 55-67
Fordøjelse:72-78
Enzymer19-21:
Dette er centrale afsnit, se herudover video, arbejdsark, vejledning og supplerende materiale i uv-beskrivelsen nedenfor
BEGREBSLISTE(vejledende) https://docs.google.com/document/d/15uI8WM2MvzABx1wXidjGDrrcINi64R9rl9uqTJ1lvW8/edit?usp=sharing
FORLØBSPLAN: Samlet forløb for fordøjelse kan findes her: https://docs.google.com/document/d/1nIpD9gpcb7e6m--6dCDgX9j73iwzExnPPEus8fJcwXk/edit?tab=t.q35d002os957
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Havets økologi
5 moduler
Besøg på Vadehavscenteret(november)
Teori om vadehavet som økosystem og undersøgelse af østers og blåmuslingers dækningsgrad og blåmuslingers filtrationsrate.
Tema-formiddag(maj) ved vandet med 3 poster af 30minutter(Waders, lytte og teori) samt elevtid til at læse siderne fra wwf.
I har arbejdet med modeller omkring økosystemet relateret til havets økologi(Fødenet og energi i fødenettet, BPP, NPP, R, biotiske faktorer, abiotiske faktorer). Vi har koblet emnet til osmose pga. saltindhold i havet, dvs. kartoffelforsøget.
I har undersøgt og fundet eksempel på fødekæde havet.
I har arbejdet med begrebet biodiversitet samt lyttet til podcasten om biodiverstitetskrise.
I har koblet fotosynteseforsøget(Lux-meter eller blad-disk) på emnet.
Øvelser:
Blåmuslinger i vadehavet (undersøgelse ved Vadehavscenteret i november) https://docs.google.com/document/d/1jvwlXkaaHWblMc81dsvFfXPqf2k1mLMw/edit?usp=sharing&ouid=110311819747210903156&rtpof=true&sd=true
Fangstnet+waders i havet for at lede efter arter til fødekæde. https://docs.google.com/document/d/1nIpD9gpcb7e6m--6dCDgX9j73iwzExnPPEus8fJcwXk/edit?tab=t.cu0vslmofcu6
Nv-fotosyntese
Vi har koblet osmoseforsøget op på emnet.
Læsestof:
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/3-energiogvaekst/
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/2-oekosystemersopbygning/
Biologi Udvikling:
s. 216-219 om energi i økosystemet (Fotosyntese, fødekæder, Respiration og ATP)
s. 220-227 om nedbrydning, begrænsende faktorer, konkurrence og biodiversitet
Videoer:
Begrænsende faktorer https://www.youtube.com/watch?v=L4TJAozO2EE
Energistrømme https://www.youtube.com/watch?v=ZEulJbe-pHQ
Supplerende:
Biodiversitet: https://www.youtube.com/watch?v=e5Kon_NnmD0
En verden uden liv - biodiversitetskrise: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/en-verden-uden-liv-11802200251
Supplerende osmosefigur: https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/osmose/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65476280268",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65476280268",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65476280268"
}