Holdet y 2024 Biologi C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Navina Østergaard
Hold y 2024 Biologi C (1y bi, 1y bi - øvm1, 1y bi - øvm2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppen motion og forplantning
Titel 2 Mikroorganismer
Titel 3 DNA og nedarvning
Titel 4 Kost og sundhed
Titel 5 Økologi på land og i vand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppen motion og forplantning

Forløbets indhold og fokus - Kroppens organsystemer
- Overblik over hjerte/lunge/blod kredsløb
- Opbygning af muskler og brug af ATP
- Overblik og forståelse af hormoners funktion i kroppen
- Forståelse af kønssygdomme, samt kønsorganers opbygning
-Diskussion af betydningen af hormonforstyrrende stoffer i vores hverdag

Eksperimentielt arbejde:
- miniforsøg om puls
-- Vand og olie (hydrofil/hydrofob)
- Hormonforstyrrende stoffer

Skriftlig og mundtlig aflevering:

Rapport om hormonforstyrrende stoffer
Anvendt materiale.
Biologi i Udvikling C-niveau 2. udgave s.28-32, 92-99, 104-116, 153-177
Biologi i Udvikling B-niveau s. 12-18
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Miniforsøg om puls 01-11-2024
Videoopgave om hjerte-lunge-systemet 08-11-2024
Hormoner og kosmetik 16-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mikroorganismer

Forløbets indhold og fokus:
-Livets kendetegn, Cellens opbygning, cellens opbygning og celletyper.
-Cellemembran og transportprocesser
-Reaktionshastighed og miljø for enzymer og mikroorganismer
-gode og "onde" bakterier (her inddrages viden fra "Kost og sundhed"
-vækstfaktorer
- artikellæsning på videnskab.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DNA og nedarvning

Forløbets indhold og fokus - Opbygning af DNA og kromosomer
- Opbygning af eukaryote celler
- Det centrale dogme
- Stamtræer og Evolutionsbiologi
- Mutationer

Eksperimentelt arbejde:
- DNA ekstraktion fra mundhule
- Blodtypebestemmelse

Skriftligt arbejde:
- Blodtypebestemmelse rapport

Anvendt materiale.
Kernestof:
- Biologi i Udvikling C-niveau 2. udgave s.117-143,

Mundtig aflevering:
- Det Centrale Dogme stop motion


Supplerende materiale:
Crispr-Cas9 explained: the biggest revolution in gene editing, The Guardian, 2019
https://www.youtube.com/watch?v=_PU5bCflzEM

gymnasieskolen/genteknologi/sygdomsbehandling:
https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/genteknologi-til-sygdomsbehandling-og-til-forbedring-af-mennesker/behandling-af-sygdomme-ved-hjaelp-af-crispr

Hvad er DNA
- https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/grundskole/genetik/
- https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/grundskole/centralt_dogme/
- https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014788892-76dd5de2-225e
Hvad er transkription?
- https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014789647-0bf129fd-4612

Hvad er translation?
- https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/#1516014995218-7376d533-d679
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kost og sundhed

Forløbets indhold:
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og enzymer
fordøjelse og hormonel regulering af blodsukker

Eksperimentielt arbejde:

Forsøg med blodsukkermåling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økologi på land og i vand

Indhold og fokus
- Energi i økosystemet
- fødekæder og fødenet (på land, i vand og nedbrydernet)
-primær producenter og sekundær producenter
-Vækst, respiration:  BPP-R=NPP
-Osmose og diffusion (salts betydning)
-Biodiversitet

Eksperimentelt arbejde:
Felttur til Valby strand: Hvilke organismer og fødekæder finder vi og hvordan er biodiversiteten i dette brakvandsmiljø
-Osmose-forsøg med mælkebøtte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer