Holdet 2h 2024 Psykologi C F1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Julie Eskesen
Hold 2h 2024 Psykologi C F1 (2h ps F1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Motivation og præstation i det senmoderne samfund
Titel 2 Barndommens betydning
Titel 3 Fællesskabet på godt og ondt
Titel 4 Barndommens betydning PP4
Titel 5 Mistrivsel og stress i det senmoderne samfund
Titel 6 Repetition og metode

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Motivation og præstation i det senmoderne samfund

Forløb 1: Motivation og præstation i det senmoderne samfund

I dette forløb har eleverne arbejdet med at forklare, hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund. På den ene side er det forbundet med mange muligheder og på den anden side kan mulighederne skabe et pres i det enkelte individ. Vi har arbejdet med identitetsdannelsesprocessen og haft fokus på unges opmærksomhed, motivation og præstation – både ift. hvordan omgivelserne kan bidrage med øget motivation, og hvad man selv kan gøre for at præstere bedre. Vi har arbejdet med følgende spørgsmål:

1) Hvad er 'det gode liv'? Hvad kendetegner det behagelige, engagerede (flow) og meningsfulde liv?
2) Hvad kendetegner det senmoderne samfund og valgmuligheder?
3) Hvordan skaber man sin identitet i det senmoderne samfund?
4) Hvordan påvirker præstations- og konkurrencesamfundet vores selvforståelse og identiteten på SoMe?
5) Hvordan påvirker SoMe vores opmærksomhed, og hvilke konsekvenser har det?
6) Kunsten at koncentrere sig - hvordan husker jeg det, jeg har lært?
7) Hvordan kan man motivere gymnasieelever, så fx mobilen/computerne glemmes?
8) Hvordan kan mine omgivelser bidrage til mere motivation og øget præstation?
9) Hvad kan jeg selv gøre for at øge min motivation og præstation?

Pensum, Psykologiens Veje

Ungdom, identitet og senmodernitet
Det gode liv: https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=291 (3 ns)
Ungdom og senmodernitet: https://psykveje.systime.dk/?id=p5392 (3 ns)
Ziehe: En flodbølge af valgmuligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (1,9 ns)
Hvad er identitet? Erikson: https://psykveje.systime.dk/?id=p5422 (1,4 ns)
Giddens: Identitet som refleksivt projekt: https://psykveje.systime.dk/?id=c13230 (1,9 ns)
Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=p5414 (2,6 ns)
Det multiple selv: https://psykveje.systime.dk/?id=c13229 (1,2 ns)
Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=p5416 (1,9 ns)

Opmærksomhed, motivation og præstation
Opmærksomhed: https://psykveje.systime.dk/?id=p5238 (4 ns)
Hjernens belønningssystem: https://psykveje.systime.dk/?id=p5322 (3 ns)
Højdepunktsoplevelser og flow: https://psykveje.systime.dk/?id=p5384 (3,1 ns)
Motivationsprocesser: https://psykveje.systime.dk/?id=p5290 (2,8 ns)
Samspilsprocesser,
Zonen for nærmeste udvikling, Vygotsky: https://psykveje.systime.dk/?id=p5291 (2 ns)
Følelsernes intelligens (EQ): https://psykveje.systime.dk/?id=p5348 (2,1 ns)
Hukommelse indtil: “Kan vi stole på det vi husker?”: https://psykveje.systime.dk/?id=5236 (6,5 ns)
Bartletts hukommelsesforskning: https://psykveje.systime.dk/?id=c11589 (4,5 ns)


Artikler
- Debat: Måske skulle vi gymnasieelever begynde selv at tage et ansvar, 26. august
2013 Politiken (1,7 ns)
- Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobil, Ritzau, 5. juni 2017 (0,6 ns)
- Når det hele koger over: Hver fjerde unge føler sig stresset, Kevin Ahrens, DR.DK, 6. OKT 2017 (2,6 ns)
- De fleste teenagepiger bliver stressede af sociale medier, Politiken, 22. AUG. 2018 (0,8 ns)

Videoklip
Beates off-day (2 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=Di0vS5fv1qI
Aktivisterne (1:38 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=o6OmpV5T4ec
Iværksætterne (1:20 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=4T_p7artz2E
Elitedateren (1:35 min), Generation SoMe!, DR3, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=guI4Fgbu47c

Opmærksomhedstest 1 Basket: https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4 (0,5 ns) Opmærksomhedstest 2 Detektiv: https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA (0,5 ns)
Opmærksomhedstest 3: Date: https://livsstil.tv2.dk/2018-01-20-kvinder-snydt-paadate-opdagede-ikke-at-det-var-tre-forskellige-maend (1 ns)


Metode
Kvalitativ og kvantitativ metode: https://psykveje.systime.dk/?id=c13937 (2,1)
Undersøgelsens kvalitet: https://psykveje.systime.dk/?id=c13969  (1,1 ns)


Antal normalsider i alt: 66,8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barndommens betydning

Forløb 2: Barndommens betydning for livet som ung og voksen

I dette forløb arbejder vi med vigtigheden af den tidlige tilknytning, og hvordan tilknytningen og barnets opdragelse kan have betydning for de relationer, vi indgår i senere i livet. I forløbet har vi haft et særligt blik på omsorgssvigt og undersøgt, hvordan man bliver en mønsterbryder. Vi har arbejdet med følgende spørgsmål:

1) Hvad er centralt for barnet i den tidlige udvikling?
2) Hvad er centralt for barnet i den tidlige udvikling?
3) Hvilken betydning har tilknytningen i barndommen for relationer senere i livet?
4) Hvad er den "perfekte" opdragelse, og hvordan former opdragelse individet?
5) Hvordan er det at være barn i den senmoderne familie?
6) Hvilken betydning har troen på sig selv i forhold til at bryde den sociale arv?
7) Hvad er konsekvenserne af omsorgssvigt, når de grundlæggende behov ikke opfyldes?
8) Hvorfor er nogle børn i stand til at bryde den sociale arv? Hvordan bliver man en mønsterbryder?

Pensum, Psykologiens Veje
Daniel Stern: https://psykveje.systime.dk/?id=5044 (0,5 ns)
Kerneselv: https://psykveje.systime.dk/?id=5048 (4,9 ns)
Det subjektive selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5047 (4 ns)
John Bowlby & Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=p5043 (8,6 ns)
Forskellige tilknytningsstile: https://psykveje.systime.dk/?id=p5478 (2 ns)
Opdragelse, familie og daginstitution: https://psykveje.systime.dk/?id=5165 (0,9 ns)
Fra lydighed til selvstændighed: https://psykveje.systime.dk/?id=5190 (3,6 ns)
Opdragelsesidealer: https://psykveje.systime.dk/?id=5189 (1,3 ns)
Fire opdragelsesstile: https://psykveje.systime.dk/?id=5188 (3,1 ns)
Barnet i den senmoderne familie: https://psykveje.systime.dk/?id=p5187 (2,4 ns)
Troen på sig selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5809#c14109 (2,2 ns)
Typer af omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=p5129&L=0 (1,9 ns)
Reaktioner på omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5128&L=0 (3,7 ns)
Risiko eller årsagssammenhæng: https://psykveje.systime.dk/?id=c11219 (3,3ns)
Kauai-undersøgelsen, risiko- og resiliens: https://psykveje.systime.dk/?id=c11216 (2,1 ns)

Artikler
Kære forældre - gider I lige opdrage jeres børn?, Sonja Poulsen, Jydske Vestkysten, 24.
september 2016 (1,3 ns)
Case: Lene & Tanja. Margaretha Berg Brodén: Mor og barn i ingenmandsland, Gyldendal
1996 (1,2)
Pernilles mor drak, Majbritt Lacuhr, ALT for damerne, onsdag den 10. juni 2015 (3,2)

Videoklip og dokumentarer.
Den perfekte opdragelse, afsnit 1, TV2, 2017 (6 ns)
Er du mors lille dreng, dokumentar, TV2, 1998. (9 ns)
Fremmedsituationstesten: https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c  (1ns)

Samlet antal normalsider: 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fællesskabet på godt og ondt

Forløb 3: Fællesskabet – på godt og ondt

I dette tema har vi arbejdet med fællesskabet på godt og ondt. Vi har arbejdet med forskellige forklaringer på, hvorfor vi mennesker har brug for et fællesskab, hvorfor fællesskaber også mislykkes, og hvorfor helt normale mennesker til tider begår onde handlinger mod andre.
Vi har haft særligt fokus på, hvorfor nogle mennesker tiltrækkes af bandemiljøet, og hvordan man bryder ud af dette miljø. Vi har undersøgt følgende:

1) Hvorfor har vi brug for at tilhøre et fællesskab? Hvad gør vi for at være konforme?
2) Hvad kendetegner det gode fællesskab, og hvad får vi ud af at være en del af det?
3) Hvorfor lykkes fællesskaber ikke altid? Hvilken betydning har fordomme og roller?
4) Hvilken rolle spiller din barndom for evnen til at indgå i fællesskaber?
5) Hvilken rolle spiller din personlighed for evnen til at indgå i fællesskaber?
6) Hvorfor grupperer mennesker sig, og hvilke grunde er der til, at der opstår konflikter mellem grupper?
7) Hvorfor udvikler grupper sig til ekstreme fællesskaber? Hvor ekstremt vil mennesker gå, når de følger en autoritet?
8) Hvordan formes holdninger?
9) Hvilke typer ondskab findes der, og hvordan kan mennesker leve med at begå onde handlinger?
10) Hvad skal der til for at bryde ud af et ekstremt fællesskab?

Pensum, Psykologiens Veje
Introduktion til socialpsykologien: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5500 (1,2 ns)
Fyldige og flygtige fællesskaber: Tilværelsespsykologi, Preben Bertelsen (3,5 ns)
Aschs konformiteteksperiment: https://psykveje.systime.dk/?id=c12430 (2,8 ns)
Synergi-, Ringelmanneffekten, Maslow: (powerpoint): 2.) Det gode fællesskab (4 ns)
Roller (til 'Husfædre dør af stress'): https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5534 (4 ns)
6 svære positioner (Cefu) og powerpoint:
https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/forskningsunivers/forskning-her-er-de-6-svaere-positioner-i-unges
https://www.cefu.dk/media/702004/svaere-positioner-i-faellesskaber-majkonf-2023-noemi.pdf  (5 ns)
Fordomme og stereotyper: https://psykveje.systime.dk/?id=c12491 (2,6 ns)
Intergruppekonflikter (Robbers cave):https://psykveje.systime.dk/?id=p5665 (6,8 sider)
Gruppetænkning, Janis: https://psykveje.systime.dk/?id=c12427  (1,1 ns)
Gruppepolarisering, Stoner: https://psykveje.systime.dk/?id=c12425 (1,7 ns)
Milgrams lydighedseksperiment (frem til Milgram i virkeligheden):
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5630 (3,2 ns)
Indgruppe og udgruppe: https://psykveje.systime.dk/?id=c12437 (0,6 ns)
Holdninger: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5531 (2 ns)
Goldberg: Opvækstens betydning: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5633 (1,6 ns)
Den forsigtige & risikovillige type: https://psykveje.systime.dk/?id=p4852 (2,2 ns)
Det onde som frihed: https://psykveje.systime.dk/?id=p5627 (6,8 ns)
Moralsk frakobling: https://psykveje.systime.dk/?id=p5628 (3,5 ns)
Troen på sig selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5809#c14109 (2,2 ns)


Videoklip
Aschs konformitetseksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA&t=13s  (1,2 ns)
Milgrams lydighedseksperiment (1):
https://www.youtube.com/watch?v=PJFzqfLMBIw  (1,6ns)
Milgrams lydighedseksperiment (2) (rekonstruktion): https://www.youtube.com/watch?v=Xxq4QtK3j0Y  (2ns)
Robbers cave: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ  (1ns)

Case eksempler
Anerkendelse i det usunde fællesskab: https://www.youtube.com/watch?v=czeIOeJMwdw  (0,8 ns)
Tidligere bandeleder taler ud: - Jeg fortryder ikke: https://nyheder.tv2.dk/video/TjNMQV9WM0ZtU3c4Yno3WXR0Nm9kT3g3UlJiRHBram8  (0,5 ns)
Koldt og kynisk: Sådan rekrutterer banderne ensomme drenge:
https://nyheder.tv2.dk/video/MHdVeXQyV1FZcnFFQzAydlBNbDVoOWJFR0JIMlZRcks
(0,5 ns)
Tidligere rockermedlem taler ud: https://www.youtube.com/watch?v=NGduK-qDO6E
(0,5 ns)
Tøser der tæsker, bad girl af Christina Pilgaard (3 ns)

Samlet antal normalsider: 58,2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Barndommens betydning PP4

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mistrivsel og stress i det senmoderne samfund

Forløb 4: Mistrivsel og stress i det senmoderne samfund

I dette forløb har eleverne arbejdet med at forklare, hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund. På den ene side er det forbundet med mange muligheder og på den anden side kan mulighederne skabe et pres i det enkelte individ. Vi har arbejdet med identitetsdannelsesprocessen og haft fokus på unges stress – hvad der kendetegner stress, hvilke årsager der kan ligge bag, hvorfor det lader til at mennesker håndterer livsudfordringer forskelligt, og hvad man kan gøre for at hjælpe unge med stress.
Vi har kigget på følgende:

1) Hvad er 'det gode liv'? Hvad kendetegner det behagelige, engagerede (flow) og meningsfulde liv?
2) Hvad kendetegner det senmoderne samfund og unges valgmuligheder?
3) Hvordan skaber man sin identitet i det senmoderne samfund?
4) Hvordan påvirker præstations- og konkurrencesamfundet vores selvforståelse og identiteten på SoMe?
5) Hvad er akut og kronisk stress?
6) Hvilke ydre faktorer og udfordringer byder livet på?
7) Hvilke indre faktorer spiller ind, når mennesker har forskellige personlighedstyper og forklaringsstile?
8) Hvordan coper man med stress?

Ungdom, identitet og senmodernitet
Det gode liv: https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=291 (3 ns)
Ungdom og senmodernitet: https://psykveje.systime.dk/?id=p5392 (3 ns)
Ziehe: En flodbølge af valgmuligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=p5425 (1,9 ns)
Hvad er identitet? Erikson: https://psykveje.systime.dk/?id=p5422 (1,4 ns)
Giddens: Identitet som refleksivt projekt: https://psykveje.systime.dk/?id=c13230 (1,9 ns)
Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=p5414 (2,6 ns)
Det multiple selv: https://psykveje.systime.dk/?id=c13229 (1,2 ns)
Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=p5416 (1,9 ns)

Stress og coping
Stress og coping: https://psykveje.systime.dk/?id=p5559 (1,3 ns)
Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=p5574 (1,9 ns)
Ydre faktorer samt Krav/kontrol-modellen: https://psykveje.systime.dk/?id=c12531 (2,0 ns)
Indre faktorer (Seligmann): https://psykveje.systime.dk/?id=c12529 (1,5 ns)
Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=p5806 (3,3 ns)

Caseeksempler
Egne cases og brevkasse
Jakob Mark mistede synet af stress: https://www.youtube.com/watch?v=0B-hLIEsvnI
Alexander Vanopslagh fortæller om sin stress og angst:  https://www.youtube.com/watch?v=4n_eEKItK04


Samlet antal normalsider: 55,2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer