Holdet 2h 2024 Psykologi C F3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Thorbjørn Razga
Hold 2h 2024 Psykologi C F3 (2h ps F3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tænkning, læring og trivsel
Titel 2 Stress hos det moderne menneske
Titel 3 Identitetsdannelsen i det senmoderne samfund
Titel 4 Udviklingspsykologi med fokus på omsorgssvigt
Titel 5 Socialpsykologi med fokus på ondskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tænkning, læring og trivsel

Eleverne har haft fokus på følgende teorier og begreber:

1. Læringsformer med fokus på behavioristisk læringsteori og Piagets kognitive læringsteori.

2. Samspilsprocesser med fokus på Vygotskys teori om Zonen for den nærmeste udvikling og begrebet om mesterlære.

3. Motivationsprocesser med fokus på indre og ydre motivationsfaktorer.

4. Følelsernes intelligens.

5. Tænkningens udvikling med fokus på Piagets faseteori, kritik af Piaget.

6. Forskellige psykologiske metoder ( eksperiment, interview, observation, spørgeskema)til at undersøge tænkning, læring og trivsel samt kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser ved hjælp af begreber som kvalitativ/kvantitativ metode og reliabilitet og validitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Stress hos det moderne menneske

Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:

1. Akut og kronisk stress: årsager og symptomer.

2. Definition på stress. Et samspil mellem ydre og indre faktorer.

3. Ydre faktorer, livforandringer, daglige gener og stress på arbejdet.

4. Karaseks krav/kontrol model.

5. Indre faktorer som årsag til stress.

6. Henrik Høeg Olesens teori om de 2 personlighedstyper og 3 stimulationsniveauer.

7. Martin Seligman teori om den pessimistiske og optimistiske forklaringsstile.

8. Aaron Antonovskys teori om oplevelse af sammenhæng OAS.

9. Coping, problemorienteret og emotionsorienteret coping.

10. Psykologiske undersøgelsesmetoder til at studere stress hos det moderne menneske. Især fokus på spørgeskemaundersøgelse og interview. Eleverne har anvendt begreberne kvalitativ/kvantitativ metode samt reliabilitet og validitet til at give en kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Identitetsdannelsen i det senmoderne samfund


Eleverne har udover psykologiske undersøgelsesmetoder af unges identitetsdannelse arbejdet med følgende begreber og teorier:

1. Kendetegn ved det senmoderne samfund; ifølge Thomas Ziehe: stigende kulturel frisættelse, normopløsning,  stigende kontingens, stigende individualisering og gruppestyret socialkarakter.

2. Nye stammefællesskaber ifølge Michel Maffesoli.

3. Måder at orientere sig i det senmoderne samfund ifølge Thomas Ziehe; stræbe efter nærhed, stræbe efter sikkerhed, stræbe efter intensitet.

4. Eriksons klassiske teori om unge og deres identitetsdannelse.

5. Skelne mellem identitetskrise og identitetsforvirring.

6. Skelne mellem personlig og social identitet.

7. Skelne mellem en positiv og negativ identitet.

8. Psykosocialt moratorium.

9. Gergens teori om de mange identiteter.

10. Anthony Giddens teori om at identiteten er fleksibel og refleksiv  og er et fortløbende projekt.

11. Sociale arenaer, ontologisk sikkerhed og rene forhold.

12. Fordele og ulemper ved unges liv og identitetsdannelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Udviklingspsykologi med fokus på omsorgssvigt

Udover psykologiske undersøgelsesmetoder indenfor udviklingspsykologi er følgende begreber og teorier blevet gennemgået:

1. Eriksons faseteori

2. Sterns stadieteori med særlig fokus på ansigtsduetter, generaliseret erfaring, fremkaldt ledsager, social refereren og afstemning

3. Bowlbys tilknytningsteori

4, Ainsworths teori om tilknytningstyper

5. Tilknytningsforstyrrelser

6. Separationsreaktioner

7. Spædbarnsdepression

8. Hospitalisme

9. Forskellige typer af omsorgssvigt

10. Børns reaktioner på omsorgssvigt

11. Risiko og resiliens

12. Psykologiske undersøgelsesmetoder som eksperiment og observation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Socialpsykologi med fokus på ondskab

Eleverne har arbejdet med følgende begreber og teorier:

1. Hvad kendetegner en gruppe

2. Forskellige typer af grupper

3. Gruppepåvirkning; konformitet og social kontrol

4. Gruppepres ved Asch

5. Autoritet og lydighed ved Milgram

6. Situationsfaktoren ved Zimbardos Stanford fængselseksperiment

7. Gruppetænkning ved Janis

8. Gruppepolarisering ved Stoner

9. Holdninger, 3 komponenter, adfærd, kognitiv og affektiv

10. Kognitiv dissonans

11. Intergruppekonflikter: den realistiske konfliktteori og den sociale identitetsteori

12. Psykologiske undersøgelsesmetoder i socialpsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde