Holdet z 2024 Biologi C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Tina Vindum
Hold z 2024 Biologi C (1z bi, 1z bi - øvm1, 1z bi - øvm2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mikrobiologi
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Genetik og forplantning
Titel 4 Økologi og fotosyntese og osmose

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mikrobiologi

UV beskrivelse:
- I har kigget i mikroskop på udvalgte væv og arbejdet med overblik over organer og snakket cellers opbygning og funktion. (M1)
-I har lavet "smitte med klamydia"(Bakterie) i forbindelse med skolens sexologis-forløb i samarbejde med samfundsfag og lavet en journal (M2+M3)
-I forlængelse heraf har i lavet mikroskopi med mundskrab og teori op dyre, planteceller og bakterier og lavet en journal(M4+M5)
- I har lavet vækstforsøg med gær og gærrør (M6+M7+Rapport)

Fokus på faglige kompetencer og mål:
-I har arbejdet med databehandling i excel og haft fokus på layout af grafer og tolkning heraf
- I har lært om ligheder og forskelle mellem pro og eukaryot og lavet forsøg til begge typer
- I har fået eksempler på gode og dårlige eksempler ved disse celler
- I kender til enzymer(Temp) og vækstfaser for celler i flydende medie

Se samlet materiale her: https://docs.google.com/document/d/14vHIEmtzyRO_8XsNDUNeS_cMko5q4EkS2HI6FTi8uf4/edit?tab=t.tsxgfoz4qubs
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Smittespredning: Klamydia 08-11-2024
Mundskrab Journal 27-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

I har arbejdet med følgende figurer
- Opbygningen af protein, kulhydrat og fedt
- I har lavet en øvelse med varedekleration og diskuteret kostråd.
- I har lavet forsøg med enzymatisk nedbrydning af kulhydrater via laktase, herunder lavet databehandling og rapport.
- Blodkredsløbet og hjertets opbygning, herunder pulsmåling og koblet det på respirationsprocessen. Vi sankkede også respiration, da I lavede gæringsforsøg-
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Genetik og forplantning

Undervisningsbeskrivelse:

I har arbejdet med følgende
Begreber til nedarvning(Se ordbog), krydsdningskema og stamtavler, herunder øvelsen med genetiske træk og snak om arv og miljø. I har både arbejdet med egenskaber som hårfarve og øjenfarve, men også eksempler på sygdomme som cystisk fibrose og huntington. I har set dokumentaren “har Malou det dødelige gen” og snakket om gentest.
I har arbejdet DNAs opbygning og proteinsyntese og eksempler på mutationer(Gen og kromosomtal), herunder øvelsen med foldning af protein og evolution af fugle.
Formålet med kønnet formering og menstruationscyklus, herunder øvelsen af Hcg og klamydoaforsøg(Tidligere forløb i samarbejde med samfundfag)

Øvelser:
Hcg-test
Barkfugle
Foldning af protein
Blodtypebestemmelse
Klamydia-spredning

Arbejdsark 1z: https://docs.google.com/document/d/1Hp9RvnIuJ8Dz_UmVHtXxjLnmij8r88SAnkQn9MKnDiw/edit?tab=t.5h3x80h1do7

LÆSESTOF/LYTTESTOF


Genetikbegreber, krydsningskema og stamtavler
Ordbog med begreber samt videoer Nedarvning øjenfarve. Autosomal eksempel
og Kønsbundet nedarvning. Farveblindhed eksempel . Man kan supplere med bogen.

DNAsopbygning: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=208
Karyotype(Øverste del) https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=213
Link til genetiske kode: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=182#c667


Proteinsyntese(Bog): https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=182
Det centrale dogme(Video): https://www.youtube.com/watch?v=f3pZbMEkR5U&list=PL3vPC1HoZE_ecIlUHLtAcfX7TVBiPVO_x&index=1&ab_channel=BiotechAcademy
Transskription i detaljer(Video): https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM&list=PL3vPC1HoZE_ecIlUHLtAcfX7TVBiPVO_x&index=3&ab_channel=BiotechAcademy
Translation i detaljer(Video):  https://www.youtube.com/watch?v=bfXepz-YUt8&list=PL3vPC1HoZE_ecIlUHLtAcfX7TVBiPVO_x&index=4&ab_channel=BiotechAcademy

Mutationer
Mutationer(Bog): https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=213
Video: https://www.youtube.com/watch?v=jGyjNRS5BFE

Menstruationscyklus.
Hormoner: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=229  
Menstruationscyklus: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=232
Supplerende: https://www.youtube.com/watch?v=S87myz0Op6E   

Supplerende:
Selvvalgt materiale fra asnit 6.9-11.15, omhandelnde prævention, kønssygdomme og fosterdiagnostik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økologi og fotosyntese og osmose

Undervisningsbeskrivelse

Tema-eftermiddag ved vandet:
I har arbejdet med modeller omkring økosystemet relateret til havets økologi(Fødenet og energi i fødenettet, BPP, NPP, R, biotiske faktorer, abiotiske faktorer). Vi har koblet emnet til osmose pga. saltindhold i havet og lavet forsøg med mælkebøtter i fersk og havvand.
I har undersøgt og fundet eksempel på fødekæde have.
I har arbejdet med begrebet biodiversitet samt lyttet til podcasten om biodiverstitetskrise..  
I har koblet fotosynteseforsøget(Lux-meter eller blad-disk) på emnet.

Øvelser:
Fangstnet+waders i havet for at lede efter arter til fødekæde.
Nv-fotosyntese
Vi har koblet osmoseforsøget op på emnet.

Arbejdsark 1z: https://docs.google.com/document/d/14yMD1euJYpnpeXYoVmrYhl2z2S-xkDke4CdtsfrMi30/edit?tab=t.iy0ehzs8p81r

Materialet er online:
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/3-energiogvaekst/
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/2-oekosystemersopbygning/
https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/osmose/

Supplerende:
Biodiversitet: https://www.youtube.com/watch?v=e5Kon_NnmD0
En verden uden liv - biodiversitetskrise: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/en-verden-uden-liv-11802200251
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer