Holdet GF6 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Navina Østergaard, Odin Flyger, Rasmus Rexbye Hansen, Thomas Stougaard Rathje
Hold GF6 2025 Naturvidenskabeligt grundforløb (GF6 nv, GF6 nv-bi, GF6 nv-fy, GF6 nv-ke, GF6 nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor er CO2 så betydningsfuldt
Titel 2 NV fysik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor er CO2 så betydningsfuldt

Vi har arbejdet med de 7 trædesten:
modeller, hypoteser, kvalitative og kvantitative data, variabelkontrol, grafer og regression

Fotosyntese, respiration og vækst har stået centralt i forløbet.

Vi har lavet forsøg med lysintensitetens betydning for fotosyntese. Fotosynteseaktivitet udtrykt i antal ilt-bobler som funktion af lysintensitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV fysik

GF11 fysik i naturvidenskabeligt grundforløb

Introduktion til fysik som fag;
- Hvad er fysik?

- Hvad er en måling, og hvordan håndterer man måleusikkerheder, herunder "min/max metode"

- Fysiske størrelser, herunder bl.a. densitet; regning af opgaver for omregning af størrelser, introduktion til formler i fysik

- Forsøg til bestemmelse af densiteten af saltvand ifbm. arbejde med Grønlandspumpen med dertilhørende aflevering af journal i samarbejde med naturgeografi (ng)

- Lineær regression og aflæsning af denne som densitet ifbm. ovenstående forsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Golfstrømmen 03-10-2025
nv4 Saltvands densitet 12-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer