Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Joel Lohse Andersen, Mathilde Lind Madsen, Pia Riber Bay, Vivian Lentz Danielsen
|
|
Hold
|
GF8 2025 Naturvidenskabeligt grundforløb (GF8 nv, GF8 nv-bi, GF8 nv-fy, GF8 nv-ke, GF8 nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Naturvidenskabeligt grundforløb (fysik)
Formål
Efter forløbet har eleverne:
fået indblik i den naturvidenskabelige metode
arbejdet med definition af og eksempler på de 7 trædesten: modeller, hypoteser, kvalitativ og kvantitativ data, variabelkontrol, udregninger, grafer, regression
arbejdet fokuseret og tværfagligt med det naturvidenskabelige fænomen ‘den termohaline cirkulation’
arbejdet med de centrale fysiske størrelser temperatur, masseprocent af salt, densitet, masse og volumen
udført kontrollerede forsøg samt indsamlet og behandlet data
arbejdet med mundtlig og skriftlig formidling af fysikfaglig indsigt
Indhold
Den naturvidenskabelige metode
De 7 trædesten
Den termohaline cirkulation, herunder Grønlandspumpen
Temperatur, masseprocent af salt, densitet, masse, volumen
Fysiske størrelser og enheder
Fysisk notation
Supergraf
ABC-regneregler
Metode
Eleverne arbejder i forløbet med mange forskellige metoder, bl.a.:
Gruppearbejde
Gruppediskussioner
Refleksionsskrivning
Regneøvelser
Eksperimentelt arbejde
Databehandling
Skriftlig og mundtlig formidling af forsøg
Materiale
Kompendium - den termohaline cirkulation, forløb i naturgeografi og fysik
Individuel logbog
Powerpoint slides til alle moduler
Eksperimentelt udstyr
Evaluering
Udfyldt logbog
Portfolio: rapport afleveret på lectio
Nv-eksamen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
nv3
|
03-10-2025
|
|
nv3 GRUPPE AFLEVERING
|
03-10-2025
|
|
Rapport: Densitet af saltvand
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71475301037",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71475301037",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71475301037"
}