Holdet GF2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Camilla Burchard, Helene Dalbøl Bollerup
Hold GF2 2025 Almen Sprogforståelse (GF2 ap, GF2 ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP Grundforløb
Titel 2 AP-latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP Grundforløb

I almen AP har vi arbejdet med alt det, du kan læse i kompendiet.
Temaerne er:
Ordklasser: Substantiver (navneord), Verber (udsagnsord), Adjektiver (tillægsord), Adverbier (biord), Pronominer (stedord),
Morfologi - ordenes opbygning, suffiks, præfiks, fleksiv.
Syntaks sætningsanalyse).
Neksus (subjekt og verballed), Verballed (udsagnsled), Sammensat verballed.
Objekt (direkte objekt, akkusativ objekt, genstandsled)
Subjektsprædikat (omsagnsled til grundled)
Indirekte objekt (dativobjekt, hensynsled)
Adverbial (biled)
Helsætningsanalyse, Sætningsanalyse.
Sproghistorie, Arveord, låneord og fremmedord.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP-latin

Læringsmål:

Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse.


Til eksamen i ap-latin skal I kunne følgende:

*Terminologi til beskrivelse af morfologi (der findes en oversigt på kompendiets bageste side). I skal øve jer, så I uden problemer kan anvende de termer, der beskrives her. Se kompendiet s. 33.

*Syntaktisk analyse (der findes igen en oversigt på kompendiets bageste side) I skal kunne udpege alle de led, der er beskrevet her og vide, hvilken kasus eller verbalbøjning, der hører til hvilke led (se substantiver og verber). Se kompendiet side 32.

*Substantiver:  Se kompendiet s. 5, 7, 8, 9, 10 og 11.
Bøjning i kasus og tal i alle tre (fire) bøjninger. I skal kunne genkende og placere et givent ord efter kasus, tal og bøjning ved hjælp af skemaet. I skal også vide, at et ords kasus bestemmes af dets grammatiske placering i sætningen.
I skal kunne udenad, hvilke kasus, der hører til hvilke syntaktiske led (nominativ = subjekt og subjektsprædikat. Akkusativ = objekt og objeksprædikat. Genitiv = ejefald (s. 15). Dativ = indirekte objekt (s. 13-14) . Ablativ = adverbialled).

*Verber: Se kompendiet s. 6.
Bøjning i præsens aktiv i alle fire bøjninger og med alle personendelser (0,s,t,mus,tis,nt). Bøjning i infinitiv. I skal desuden kunne genkende, hvilken bøjning et ord går efter ved at finde stammen (fjerne o'et, der betyder "jeg" og evt. tilføje et stammebogstav – fx a: amo, amas, amat osv. ). | skal kende termen "kongruens” (at verbet retter sig efter subjektet i person og tal, fx. 1. pers. sg. amo. 2. pers. sg. amas osv.).

*Adjektiver:  Se kompendiet s. 12.
Bøjning i køn, tal og kasus efter det substantiv, adjektivet lægger sig til. Adjektiverne bøjer sig som substantiver efter 1. - 2. bøjning afhængig af kønnet på det ord, det lægger sig til (femininum. f1, maskulinum: m2, neutrum: n2).

*Adverbialled: se kompendiet s. 16 (Præpositioner)
Type 1: Adverbier giver at adverbialled i sætningsanalysen, bøjes ikke, og der står i gloselisten, at der er tale om et adverbium. Type 2: Præpositionsforbindelser: Præpositioner på latin styrer enten ablativ eller akkusativ. Der står i gloselisten, hvilken kasus en given præposition tager. Det ord, som præpositionen indgår i forbindelse med (fx i skoven, in silva), kommer i den kasus, som præpositionen styrer. Substantiver og adjektiver bøjet i ablativ er altid adverbialled.
Fælles: betegner tid, sted eller måde.

*Præfikser: (se kompendiet s. 25) Vi har ikke gennemgået siden, men talt om præfikser løbende. I kan se flere præfikser på s. 25.
I skal kunne gennemskue fremmedord, der benytter latinske præfiksers betydning (fx. non-, re-, ex-, in- osv. --> fx. in-effektiv, non-verbal osv.)

*Romertal (løst ark/mappen i drev)

*Viden om Romerriget
I skal have basal viden om de emner, vi har læst om. Disse er:
Myten om Remus og Romulus (se Lingua Latina i drevet), De Imperio Romano (s. 21) og Pyramus et Thisba (s. 9-11).

s. 26-31 i kompendiet er ikke pensum, men her kan I øve jer. Paris et Helena-teksten er ikke så svær og derfor god at øve sig på. Der ligger også selvrettende opgaver i MinLæring, jeg har delt med jer.

Vi ses sidste gang i morgen, tirsdag. Der kan I også stille flere spørgsmål, og vi skal have en test, så I er helt klar til på fredag. Ønsker jer alle pøj pøj med eksamen.
Husk der er lektiecafe tirsdag og torsdag (begge dage 15-16.30 i 19 og 111), hvor der er AP-lærere til stede.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer