Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Julie Eskesen
|
|
Hold
|
GF10 2025 Dansk A (GF10 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Selvfremstillinger (lyrik)
Forløbet tager udgangspunkt i et udvalg af lyriske selvfremstillinger, som læses både som lyrik og som selvfremstillinger, som skal forstås med dobbeltkontrakten in mente. Forløbet træner således centrale lyriske begreber og forståelsen af, at værker kan balancere mellem fakta og fiktion.
Eleverne har både læst, analyseret, fortolket og skrevet egne digte.
Derudover har vi set dokumentaren "Musikrevolutionen" med fokus på fakta og fiktionskoder.
Digtsamling: ‘Lyriske selvfremstillinger’, 2022
(Værket er sammensat til grundforløbet og består af en samling af 17 autofiktive digte - primært af nyere danske forfattere)
Naja Marie Aidt:
uddrag af Poesibog (2008):
”Mit spejl”
”udsigt fra legehuset”
”punkt”
Asta Olivia Nordenhof:
Uddrag af Det nemme og det ensomme (2013)
Tove Ditlevsen:
”Blinkende lygter” (1947)
”Jeg er din barndoms gade” (1942)
Caspar Eric:
Uddrag af 7/11 (2014):
”indhold”
”jeg refresher”
”jeg er til [fest med primært techno]”
Julie Sten-Knudsen:
Uddrag af Syv lag (2021)
Sara Rahmeh:
Uddrag af Langt væk og lige om hjørnet (2021)
Søren Ulrik Thomsen:
Uddrag af Det værste og det bedste
Yahya Hassan:
”Forlagsmøde” YAHYA HASSAN 2 (2019)
”Tvangsfjernet” fra YAHYA HASSAN (2013)
Supplerende materiale:
Håndbog til dansk (Systime):
Sproglige billeder
Sproglige figurer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Grundforløb: Lyriske selvfremstillinger
Grundforløb: Lyriske selvfremstillinger
Forløbet tager udgangspunkt i et udvalg af lyriske selvfremstillinger, som læses både som lyrik og som selvfremstillinger, som skal forstås med dobbeltkontrakten in mente. Forløbet træner således centrale lyriske begreber og forståelsen af, at værker kan balancere mellem fakta og fiktion.
Eleverne har både læst og skrevet selvfremstillinger.
Digtsamling: ‘Lyriske selvfremstillinger’, 2022
(Værket er sammensat til grundforløbet og består af en samling af 17 autofiktive digte - primært af nyere danske forfattere)
Naja Marie Aidt:
uddrag af Poesibog (2008):
”Mit spejl”
”udsigt fra legehuset”
”punkt”
Asta Olivia Nordenhof:
Uddrag af Det nemme og det ensomme (2013)
Tove Ditlevsen:
”Blinkende lygter” (1947)
”Jeg er din barndoms gade” (1942)
Caspar Eric:
Uddrag af 7/11 (2014):
”indhold”
”jeg refresher”
”jeg er til [fest med primært techno]”
Julie Sten-Knudsen:
Uddrag af Syv lag (2021)
Sara Rahmeh:
Uddrag af Langt væk og lige om hjørnet (2021)
Søren Ulrik Thomsen:
Uddrag af Det værste og det bedste
Yahya Hassan:
”Forlagsmøde” YAHYA HASSAN 2 (2019)
”Tvangsfjernet” fra YAHYA HASSAN (2013)
Supplerende materiale:
Håndbog til dansk (Systime):
Sproglige billeder
sproglige figurer
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71500675379",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71500675379",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71500675379"
}