Holdet GF10 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Eskesen
Hold GF10 2025 Dansk A (GF10 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Selvfremstillinger (lyrik)
Titel 2 Grundforløb: Lyriske selvfremstillinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Selvfremstillinger (lyrik)

Forløbet tager udgangspunkt i et udvalg af lyriske selvfremstillinger, som læses både som lyrik og som selvfremstillinger, som skal forstås med dobbeltkontrakten in mente. Forløbet træner således centrale lyriske begreber og forståelsen af, at værker kan balancere mellem fakta og fiktion.
Eleverne har både læst, analyseret, fortolket og skrevet egne digte.
Derudover har vi set dokumentaren "Musikrevolutionen" med fokus på fakta og fiktionskoder.

Digtsamling: ‘Lyriske selvfremstillinger’, 2022
(Værket er sammensat til grundforløbet og består af en samling af 17 autofiktive digte - primært af nyere danske forfattere)

Naja Marie Aidt:
uddrag af Poesibog (2008):
”Mit spejl”
”udsigt fra legehuset”
”punkt”

Asta Olivia Nordenhof:
Uddrag af Det nemme og det ensomme (2013)

Tove Ditlevsen:
”Blinkende lygter” (1947)
”Jeg er din barndoms gade” (1942)

Caspar Eric:
Uddrag af 7/11 (2014):
”indhold”
”jeg refresher”
”jeg er til [fest med primært techno]”

Julie Sten-Knudsen:
Uddrag af Syv lag (2021)

Sara Rahmeh:
Uddrag af Langt væk og lige om hjørnet (2021)

Søren Ulrik Thomsen:
Uddrag af Det værste og det bedste

Yahya Hassan:
”Forlagsmøde” YAHYA HASSAN 2 (2019)
”Tvangsfjernet” fra YAHYA HASSAN (2013)

Supplerende materiale:
Håndbog til dansk (Systime):
Sproglige billeder
Sproglige figurer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb: Lyriske selvfremstillinger

Grundforløb: Lyriske selvfremstillinger

Forløbet tager udgangspunkt i et udvalg af lyriske selvfremstillinger, som læses både som lyrik og som selvfremstillinger, som skal forstås med dobbeltkontrakten in mente. Forløbet træner således centrale lyriske begreber og forståelsen af, at værker kan balancere mellem fakta og fiktion.
Eleverne har både læst og skrevet selvfremstillinger.

Digtsamling: ‘Lyriske selvfremstillinger’, 2022
(Værket er sammensat til grundforløbet og består af en samling af 17 autofiktive digte - primært af nyere danske forfattere)

Naja Marie Aidt:
uddrag af Poesibog (2008):
”Mit spejl”
”udsigt fra legehuset”
”punkt”

Asta Olivia Nordenhof:
Uddrag af Det nemme og det ensomme (2013)

Tove Ditlevsen:
”Blinkende lygter” (1947)
”Jeg er din barndoms gade” (1942)

Caspar Eric:
Uddrag af 7/11 (2014):
”indhold”
”jeg refresher”
”jeg er til [fest med primært techno]”

Julie Sten-Knudsen:
Uddrag af Syv lag (2021)

Sara Rahmeh:
Uddrag af Langt væk og lige om hjørnet (2021)

Søren Ulrik Thomsen:
Uddrag af Det værste og det bedste

Yahya Hassan:
”Forlagsmøde” YAHYA HASSAN 2 (2019)
”Tvangsfjernet” fra YAHYA HASSAN (2013)

Supplerende materiale:
Håndbog til dansk (Systime):
Sproglige billeder
sproglige figurer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer