Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Helene Dalbøl Bollerup
|
|
Hold
|
GF2 2025 Samfundsfag C (GF2 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1: Ulighed
Med udgangspunkt i temaet: "ulighed" introduceres eleverne til forskellige vinkler på temaet. Der vil være fokus på at belyse temaet fra forskellige sider. Forløbet skal ses som et overgangsforløb fra folkeskolen til gymnasiet. Derfor vil fokus også være på at eleverne føler sig trygge i faget og i klassen. Så den teoretiske indgang er altså en bred tilgang med sociologisk, politisk og økonomisk introduktion. Undervejs introduceres til følgende faglige begreber og fokus:
Pierre Bourdieus kapitalformer, habitus.
Aktør/struktur-perspektivet
Ideologier(konservatisme, socialisme og liberalisme)
Social arv(negativ og positiv), social mobilitet, chanceulighed, mønsterbrydere
Det økonomiske kredsløb, en lempelig finanspolitik, en stram finanspolitik.
Økonomisk omfordeling
Gini-koeifficient
Sociale klasser
Regering, opposition, de danske politiske partier i Folketinget, ideologier, værdipolitik, fordelingspolitik, magtpolitik, Molins partiadfærdsmodel, Kaare Strøms teori om partiadfærd (vote-, office, og policyseeking).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71501111468",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71501111468",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71501111468"
}