Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Simon Gerts Larsen
|
|
Hold
|
1h 2025 Idræt C (1h id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
I dette forløber arbejder vi med tekniske og taktiske elementer i ultimate. Fokus er på indlæring af forhånd og baghånd og elementære taktiske greb. Særligt taktisk fokus har været på at cutte og sidelinjebølge.
Det teoretiske fokus har været på teampsykologi.
- Kohæsionsformer
- Det gode team
Ringelman-effekt
- Synergieffekt
- Social dovenskab
- Formelle og uformelle roller
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Basket
I dette forløb arbejder vi grundlæggende viden, taktiske og tekniske elementer i basket. Grundlæggende tekniske elementer:
- Driblinger(lige ned, crossover, mellem benene)
- Afleveringer(studs, en-hånd, to-hånd)
- Skud med fokuspunkter: (Håndledsknæk, albuen i vejret)
- Lay-up med fokus på rytmen og benarbejde og pejlemærker på pladen.
- Taktiske elementer: Angrebsåbninger(give´n go og backdoor)
- Forsvar(zone/personligt) + kropspositioner.
Teoretisk fokus: Energisystemet
- ATP
- Intervalarbejde kontra udholdenhedstræning
- Aerob og anaerob energiomsætning
- Næringsstoffer og energi(kulhydrat og fedt)
- Effekter af intervalarbejde:
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71581708948",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71581708948",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71581708948"
}