Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Michael Kallesøe Schmidt
|
|
Hold
|
GF11 2025 Dansk A (GF11 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Selvfremstillende lyrik
Introduktion til lyrikgenren med fokus på selvfremstillende lyrik og autofiktion. Vi arbejder med basale begreber til lyrikanalyse samt semantiske felter og forholdet mellem tekst, paratekst og afsender i autofiktion. Undervejs afleveres en skriftlig opgave, og eleverne holder gruppevis multimodale præsentationer af digtanalyser.
Materialet er en antologi af selvfremstillende digte, der er samlet til et værk:
Kernestof:
Model til lyrikanalyse (lærerproduceret)
Skema over autofiktion (lærerproduceret)
Lyrikantologi indeholdende følgende digte:
Naja Marie Aidt: uddrag af Poesibog (2008)
Asta Olivia Nordenhof: uddrag af Det nemme og det ensomme (2013)
Tove Ditlevsen: ”Blinkende lygter” fra Blinkende lygter (1947)
”Jeg er din barndoms gade” fra Lille verden (1942)
Caspar Eric: uddrag af 7/11 (2014)
Julie Sten-Knudsen: uddrag af Syv lag (2021)
Sara Rahmeh: uddrag af Langt væk og lige om hjørnet (2021)
Søren Ulrik Thomsen: uddrag af Det værste og det bedste (2002)
Yahya Hassan: ”Forlagsmøde” fra YAHYA HASSAN 2 (2019)
”Tvangsfjernet” fra YAHYA HASSAN (2013)
Supplerende stof:
DR: Yahya - den fødte digter (2021) - dokumentar
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
dansk
|
24-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Selvfremstillende lyrik
Introduktion til lyrikgenren med fokus på selvfremstillende lyrik og autofiktion. Vi arbejder med basale begreber til lyrikanalyse samt semantiske felter og forholdet mellem tekst, paratekst og afsender i autofiktion. Undervejs afleveres en skriftlig opgave, og eleverne holder gruppevis multimodale præsentationer af digtanalyser.
Materialet er en antologi af selvfremstillende digte, der er samlet til et værk:
Kernestof:
Model til lyrikanalyse (lærerproduceret)
Skema over autofiktion (lærerproduceret)
Lyrikantologi indeholdende følgende digte:
Naja Marie Aidt: uddrag af Poesibog (2008)
Asta Olivia Nordenhof: uddrag af Det nemme og det ensomme (2013)
Tove Ditlevsen: ”Blinkende lygter” fra Blinkende lygter (1947)
”Jeg er din barndoms gade” fra Lille verden (1942)
Caspar Eric: uddrag af 7/11 (2014)
Julie Sten-Knudsen: uddrag af Syv lag (2021)
Sara Rahmeh: uddrag af Langt væk og lige om hjørnet (2021)
Søren Ulrik Thomsen: uddrag af Det værste og det bedste (2002)
Yahya Hassan: ”Forlagsmøde” fra YAHYA HASSAN 2 (2019)
”Tvangsfjernet” fra YAHYA HASSAN (2013)
Supplerende stof:
DR: Yahya - den fødte digter (2021) - dokumentar
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
dansk
|
24-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72728740227",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72728740227",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72728740227"
}