Holdet 2022 HI/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jonas Wolter
Hold 2022 HI/i (1i HI, 2i HI, 3i HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikkens samfund og styreformer
Titel 2 DHO - Vikingetiden
Titel 3 Dansk middelalder og renæssance
Titel 4 Fra enevælde til revolution
Titel 5 Sydamerika - før og efter Columbus
Titel 6 Den industrielle revolution og den moderne verden
Titel 7 Danmark 1848-1920
Titel 8 Første verdenskrig
Titel 9 Mellemkrigstiden og Anden verdenskrig
Titel 10 Den kolde krig
Titel 11 Det moderne Kina – fra maoisme til markedsøkonomi
Titel 12 Israel-Palæstina konflikten
Titel 13 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikkens samfund og styreformer

Forløbet har omhandlet det antikke Grækenlands og i særdeleshed Romerrigets styreformer, herunder hvilke udviklinger og årsager, der lå til grund for styreformernes udvikling.
Et fokuspunkt har været overgangen fra republik til kejserdømme og den rolle senatet og militæret havde i Rom.

Eleverne har arbejdet projektorienteret ved at skulle lave en turistbrochure ud fra et kendt romersk bygningsværk og dets betydning i den romerske historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO - Vikingetiden

Forløbet har omhandlet vikingetiden i Danmark, hvor udgangspunktet har været skabelsen af Danmark som samlet kongerige.
Eleverne har læst kilder og arbejdet projektorienteret i klarlæggelsen af levn fra vikingetiden og centrale faktorer i den tidlige middelalder.
I den forbindelse har vi metodisk arbejdet med betegnelserne levn og beretning samt kildekritiske overvejelser om skildringen af vikingerne i datiden og nutiden.

DHO forløbet har desuden indeholdt en introduktion til historiefagets metoder, kildeanalyse og skriftlighed. Begreber som historiesyn og historiebrug er eleverne også blevet introduceret for.
Opgaven på 6-8 sider har været efterfulgt af en mundtlig prøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dansk middelalder og renæssance

Forløbet har omhandlet Danmarks udvikling fra middelalderen til renæssancen. forandringen i menneskesynet fra middelalderen til renæssancen, kunstens betydning og reformationen. Fokuspunkter har derfor været feudalisme, tro, pest, landbrug, magtkampe, kongemagt og kultur.

Undervisningen har vekslet mellem den strukturalistiske historiefortælling og den biografiske om de enkelte konger.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fra enevælde til revolution

Forløbet har omhandlet det enevældige styre i Frankrig, Spanien og Danmark og kongens magt symboliseret i kultur og krige.

Herefter har vi arbejdet med den amerikanske revolution og de tre franske revolutioner og i den forbindelse hvilke idealer og problemstillinger, disse revolutioner medførte.

Eleverne har læst centrale kilder, trænet kildekritik og perspektiveret de revolutionære idealer frem til i dag gennem mindre projektarbejder (bogforsider) og diskussioner - herunder sammenlignet revolutioner på tværs af tid og diskuteret historiesynet på revolutionerne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sydamerika - før og efter Columbus

Forløbet har omhandlet Sydamerika - før og efter Columbus' opdagelse. I den første del har vi således arbejdet med de præcolumbianske kulturer, hvorefter vi har fokuseret på kulturmødet med spanierne og motiverne bag erobringen af aztekerriget og inkariget.

I forløbet har eleverne udarbejdet en dagbog for mødet mellem Cortez og Moctezuma og skabt et brætspil.

Desuden har vi diskuteret konsekvenserne af europæernes kolonisering, trekantshandlen og historieskrivningen om perioden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den industrielle revolution og den moderne verden

Forløbet har omhandlet den industrielle revolution primært i Storbritannien og drivkræfterne bag revolutionen i form af råstoffer, teknologi og samfundssystemer. I forbindelse hermed er de positive og negative sociale og økonomiske konsekvenser af udviklingen blevet studeret gennem læsning af kilder.

Ligeledes har eleverne i forløbet arbejdet med klassesamfundet i datidens England, ideologierne konservatisme, liberalisme og socialisme og kampen for et mere lige samfund.

Metodisk har eleverne arbejdet med kildekritik, statistisk analyse og ideologikritisk debat.

Eleverne har ligeledes arbejdet med et kildesæt, udarbejdet problemstillinger hertil og lavet en podcastoptagelse af deres præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Første verdenskrig

Forløbet har omhandlet årsagerne og eskaleringen af konflikterne , der ledte til 1. verdenskrig samt synet på krigens komme. I forløbet har eleverne således arbejdet med forskellige årsag-virkningsforklaringer på krigens udbrud og udvikling.

Som en del af forløbet har eleverne været omkring den russiske revolution og ophør med amerikansk isolationisme.

Eleverne har arbejdet med Versaillesfreden som et rollespil og set på fredsaftalens konsekvenser for mellemkrigstiden - herunder Hitlers vej til magten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Mellemkrigstiden og Anden verdenskrig

Forløbet har omhandlet politiske og økonomiske turbulente tider i mellemkrigstiden, herunder Hitlers vej til magten og nazismens regime.

Anden halvdel af forløbet har omhandlet Anden Verdenskrigs udbrud og udvikling samt holocaust.

I forløbet har eleverne arbejdet med historiske dilemmaer som Danmarks besættelse og brugen af atombomben samt arbejdet med centrale kilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den kolde krig

Forløbet har omhandlet mange delemner fra den kolde krig: Trumandoktrinen, Berlinmuren, Cubakrisen, Vietnamkrigen, atomkapløb og Sovjets kollaps.

I forløbet har vi set det meste af filmen Platoon og diskuteret dens skildring af Vietnamkrigen.

Forløbet har været fokuseret omkring kildelæsning og overblik, og den kolde krig er blevet perspektiveret frem mod i dag og konflikten mellem Rusland, USA, EU og Ukraine.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne Kina – fra maoisme til markedsøkonomi

Fokuspunkter: Verden uden for Europa, globalisering, tekst på engelsk, at diskutere historie, at opstille problemstillinger, at formulere sig på skrift.

Forløbet har omhandlet Kinas udvikling fra ca. 1900 til i dag med hovedfokus på borgerkrigen, Maos styre og de økonomiske reformer under Deng. Forløbet har behandlet Kinas indre og ydre forhold - herunder især forholdet til Europa, Japan, Sovjet og USA samt landets traditioner, kommunistiske etpartisystem og markedsøkonomi.

I forløbet har eleverne analyseret kinesiske propagandaplakater samt skrevet et debatindlæg, der gennem problemstillinger har fokuseret på Kinas historie og nutidige rolle i verden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Israel-Palæstina konflikten

Forløbet har omhandlet konflikten Israel-Palæstina med udgangspunkt i udviklingen fra slutningen af 1800-tallet og frem til i dag.

Forløbet har afdækket de forskellige aktører i konflikten med udgangspunkt i problemstillingerne: Hvordan er konflikten opstået, og hvordan har den udviklet sig?

Eleverne har læst centrale historiske kilder og arbejdet med kildekritik og tendens. Eleverne har ligeledes arbejdet projektorienteret med at udarbejde korte film som explainers på, hvorfor de forskellige aktører agerer i konflikten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Kronologiforløb

Forløbet har været en kronologisk gennemgang af forløbene fra 1g til 3g, hvorunder vi har diskuteret historiens lange linjer, rammerne for historieeksamen og historisk metode.

Eleverne har i grupper til hver time holdt oplæg ud fra opstillede problemstillinger og valgt hertil centrale kilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer