Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lene Elmegaard Bladt, Sie Birgitte Holm Bundesen
Hold 2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikken
Titel 2 Middelalderen (delforløb)
Titel 3 DHO Vikingetid
Titel 4 Middelalderen (delforløb) - fortsat
Titel 5 Renæssancen og Reformationen (delforløb)
Titel 6 Aztekerriget, Inkariget og kolonisering
Titel 7 Enevælde, oplysningstid og industrialisering
Titel 8 Fra krig til genforening - Danmark 1848-1920
Titel 9 USA - den amerikanske drøm
Titel 10 Imperialismen
Titel 11 Fra krig til krig - 1. og 2. verdenskrig
Titel 12 Den kolde krig
Titel 13 Danmark efter 1945
Titel 14 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikken

Forløbets fokus er på Romerriget: republikkens styreform, de puniske krige, årsagerne til Roms succes, rigdom og slaveri i Rom, de mest fremtrædende romerske kejsere, religion i Romerriget, gladiatorkampe og årsagerne til Romerrigets undergang. Undervisningen tager hovedsageligt udgangspunkt i Carl Johan Brylds ”Verden før 1914”.

Kilder i forløbet:
Quintus Tullius Cicero til broderen Marcus (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 42)
Den romerske historiker Livius om Janustemplet (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 43)
Plutarch beskriver triumftog (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 45)
Polybius om romerne og Karthagerne (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 47)
Plutarch om Tiberius Gracchus (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 49)
Sueton om mordet på Cæsar (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 52)
Augustus’ politiske testamente (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 53)
Tacitus og slaget i Teutoburgerskoven (Carl-Johan Bryld, Verden før 1914. s. 55)
På slavemarkedet i Rom (Johnny Thiedecke: Slaveri – fra oldtid til nutid, s. 43-47)
Om slaven i det romerske samfund (Hansen, Lars Peter Visti et al: Fokus 1, s. 54)
Slaverne slår deres herre ihjel ((Hansen, Lars Peter Visti et al: Fokus 1, s. 54-55)
Slaverne - er de mennesker? (Hansen, Lars Peter Visti et al: Fokus 1, s. 55-57)
Der findes fire historiske epoker...(Christian Bennike. Information 18. marts 2017)

Læste sider i Bryld, verden før 1914:
s. 37-66

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Middelalderen (delforløb)

Fokus i forløbet har været på en forståelse for middelalderens samfundsopbygning og magtforholdene mellem pave og konge/kejser. Der har i forbindelse med sidstnævnte været særligt fokus på korstogene herunder i særdeleshed på Jerusalem.

NB: DETTE FORLØB ER ET DELFORLØB SAMMEN MED DELFORLØBET OM RENÆSSANCEN OG REFORMATIONEN. Det samlede forløb hedder derfor "Middelalderen, renæssancen og reformationen".

Grundbogsmateriale:
Peter Frederiksen et al: Grundbog til verdenshistorien: s. 111-114, 116-119
Knudsen, Sanne Stenmann og Danielsen, Kim Beck: Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst s. 17-24

Læste kilder i forløbet:
Pave Gregors tanker (Knudsen, Sanne Stenmann og Danielsen, Kim Beck: Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst s. 28-29)
Pave Innocens om den menneskelige tilværelses elendighed (Knudsen, Sanne Stenmann og Danielsen, Kim Beck: Middelalderen, historie, religion, litteratur og kunst s. 29-31)
Gregor 7: Konger og hertuger skal adlyde den hellige kirke (Friisberg: Kilder til verdens historie, bd. 1, Fra de ældste tider til 1750. Marko 1988)
Innocens 3: Pavemagt og kongemagt er som sol og måne (Friisberg: Kilder til verdens historie, bd. 1, Fra de ældste tider til 1750. Marko 1988)

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO Vikingetid

I forløbet har vi arbejdet med vikingetid.
I forbindelse med vikingetiden har der været fokus på religion, tidlige signaler på statdannelse i Danmark og på bl.a. vikingeskibet som magtsymbol. Vi har desuden været på besøg på museet Kongernes Jelling
Læsning af kilder fra vikingetiden.

Materiale i forløbet:
Historien om Danmark, afsnit 3, Vikingetid:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565

Danielsen, Kim Beck.m.fl.: FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal, 64-69
Frederiksen, Peter: Grundbog til danmarkshistorien, Vikingetiden 800 - 1050, s. 27-32

Ejsing, Jens: "Danskerne blev langsomt kristne " i Berlingske Tidende, https://www.berlingske.dk/videnskab/danskerne-blev-langsomt-kristne, 23. november 2005

Danmarkshistorien.dk, Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-af-widukinds-sakserkroenike-harald-blaatand-og-poppo/?no_cache=1

Sørensen, Harding: "Danmark i vikingetiden", Gyldendal (1982), tekst 25 "Thietmar af Merseburg"

Lundt Hansen, Anders: "Skibets pris" i Weekendavisen, https://www.weekendavisen.dk/2016-43/ideer/skibets-pris, 28. oktober 2016

Danmarkshistorien.dk, Den angelsaksiske Krønike 789-954,
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954

Kristjansson, Jonas: Islandske sagaer og håndskrifter, Saga publishing company, 1970, s. 18-22

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Middelalderen (delforløb) - fortsat

Fokus i forløbet har været på en forståelse for middelalderens samfundsopbygning og magtforholdene mellem pave og konge/kejser. Der har i forbindelse med sidstnævnte været særligt fokus på korstogene herunder i særdeleshed på Jerusalem.

NB: DETTE FORLØB ER ET DELFORLØB SAMMEN MED DELFORLØBET OM RENÆSSANCEN OG REFORMATIONEN. Det samlede forløb hedder derfor "Middelalderen, renæssancen og reformationen".

Grundbogsmateriale:
Grundbog til Verdenshistorien s. 120 n - 123


Læste kilder i forløbet:
Pave Urban II's tale i Clermont
Saladins tilbageerobring af Jerusalem set med arabiske øjne
Jerusalems fald set med kristne øjne
Artikel fra Kristeligt dagblad: Den hellige krig, 1. november 2001
Forskellen mellem korstog og jihad


Dokumentarer:
Hellig krig - korstog til Jerusalem fra cfu
"Husker du 11. september" fra cfu
George Bush om "crusade": https://www.youtube.com/watch?v=7TRVcnX8Vsw&t=12s

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Renæssancen og Reformationen (delforløb)

Kort delforløb om Renæssancen og Reformationen. Forløbet hænger sammen med og ligger i forlængelse af delforløbet om Middelalderen.

NB: DETTE FORLØB ER ET DELFORLØB SAMMEN MED DELFORLØBET OM MIDDELALDEREN. Det samlede forløb hedder derfor "Middelalderen, renæssancen og reformationen".

- Europa begynder at tænke, 2011 - ligger på CFU

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Aztekerriget, Inkariget og kolonisering

Forløb om de præ-columbianske civilisationer i Mesoamerika og Sydamerika - Aztekerriget og Inkariget - samt den europæiske kolonisering i 1400- og 1500-tallet, med særligt fokus på de portugisiske og især spanske opdagelsesrejser. Forløbet behandler også kort Danmarks kolonihistorie, med særligt fokus på Grønland.
Derudover introduktion til forholdet mellem "den lille" og "den store" historie samt historiesyn.

Læste kilder:
- Det mexicanske flag
- Kilder om inkaernes samfund
- Kilder om Processen i Valladolid - Sepúlveda vs. De las Casas

Dokumentarfilm:
- Jared Diamond: Guns, Germs and Steel, (2:3) (Våben, hvede og stål) - ligger på CFU
- Grønlandsbørnene - ligger på CFU

Omfang af fagligt stof: Ca. 61 sider + dokumentarfilm

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Enevælde, oplysningstid og industrialisering

Forløb om Oplysningstiden, herunder enevælde og Den franske revolution, og industrialiseringen, med størst vægt på Storbritannien, dog også fokus på Danmark.

Læste kilder:
- To cahiers, 1789
- Forfatningen 1791
- Fabriksregler
- Kilder om børnearbejde (interview med en arbejder + Archibald Buchanan)

Dokumentarfilm:
- Den industrielle revolution (BBC 2013). Findes på CFU

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fra krig til genforening - Danmark 1848-1920

Forløb om Danmarks historie fra Treårskrigen i 1848-1851 over krigen i 1864 til Genforeningen i 1920, herunder også periodens generelle samfundsudvikling.

Læste kilder:
- Orla Lehmanns tale Danmark til Ejderen, 1842

Dokumentarfilm:
- Fællesskab og splittelse - Europas historie (afsnit 5). Ligger på CFU
- Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten (afsnit 8). Ligger på CFU

Omfang af fagligt stof: Ca. 39 sider + dokumentarfilm

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA - den amerikanske drøm

Forløb om USA's historie i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet om nybyggernes ekspansion mod vest og konsekvenserne for den oprindelige befolkning. Også fokus på udvandringen fra Danmark til USA i samme periode samt perspektivering til USA og den amerikanske mentalitet i dag.

Læste kilder:
- Erindringer om fortiden
- 100 nyttige Raad for Udvandrere
- Opslag i udvandrerarkivet
- Eksempler på historiebrug

Dokumentarfilm:
USA's historie (afsnit 6), History Channel, 2010. Ligger på CFU.

Omfang af fagligt stof: ca. 45 sider + dokumentarfilm

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Imperialismen

Forløb om imperialismen med særligt fokus på Det britiske imperium, herunder briternes selvforståelse i dag.

Læste kilder:
- Verdenskort fra 1886
- Rule Britannia, 1740 og Land of Hope and Glory, 1902/Last Night of the Proms
- Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835
- Et større England, Sir Charles Dilke
- Dukketesten, 2010

Dokumentarfilm:
Arven efter Imperiet - Gode gerninger (Afsnit 5). Ligger på CFU

Omfang af fagligt stof: ca. 26 sider + dokumentarfilm

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fra krig til krig - 1. og 2. verdenskrig

Forløbet fokuserer på 1. verdenskrig, mellemkrigstiden og 2. verdenskrig.

Læste kilder:
- Krigsplakater fra 1. verdenskrig
- Kildesæt om mellemkrigstiden (fokus på den økonomiske udvikling)
- Kildesæt om mellemkrigstiden (fokus på synet på fascimen/Det Tredje Rige)
- Kurt Gersteins beretning om holocaust, 1945
- Hjemmesider om holocaust (folkedrab.dk og patriot.dk)
- Mette Frederiksens 1. maj-tale 2022

Dokumentarfilm:
- They Shall Not Grow Old, af Peter Jackson, 2018
- Det nye Tyskland, sendt på DR2 2008 (ligger på CFU)
- Jøden og arieren, 1997 (ligger på Filmcentralen)

Omfang af fagligt stof: ca. 102 sider + dokumentarfilm

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Den kolde krig

Forløb om Den kolde krig med fokus på centrale begivenheder samt Berlins særlige situation. Også perspektivering til Danmark under Den kolde krig, herunder interviews med elevernes forældre eller bedsteforældre om deres oplevelser under konflikten.

Læste kilder:
Kildesæt om Berlinproblemet bestående af disse kilder:
- Statistik om flygtninge fra Øst- til Vestberlin
- Forslag fra Sovjetunionen vedrørende Berlins fremtidige status, 1958
- Svar fra vestmagterne på Sovjetunionens forslag, 1958
- Erklæring fra DDR’s ministerråd efter opførelsen af Berlinmuren, 1961
- Det vestlige syn på opførelsen af Berlinmuren, 1961

Kildesæt om Danmark og Den kolde krig bestående af disse kilder:
- Videofilmen ’Luftangreb’, 1959
- Hvis krigen kommer, 1962
- "En tredjedel læste ikke ’Hvis krigen kommer’" - meningsmåling fra Gallup, 1962

Kildesæt om afslutningen på Den kolde krig bestående af disse kilder:
- Kort over Sovjetunionens udbredelse 1949-1989 og 1991 (med nutidige grænsedragninger)
- Gorbatjov om Sovjetunionens økonomiske situation, 1987
- Muren falder, Berlin, 10. november 1989 - reportage fra dagbladet Politiken
- Om Sovjetunionens accept af tysk genforening, 1997


Dokumentarfilm:
- Berlinmuren 1958-1963, sendt på DR2 2006. Ligger på CFU.

Omfang af fagligt stof: ca. 72 sider + dokumentarfilm

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Danmark efter 1945

Forløb om Danmark efter 1945 med fokus på Danmark og internationalt samarbejde, Danmarks forhold til USA, velfærdsstaten og ungdomsoprøret/rødstrømpebevægelsen.

Læste kilder:
Kildesæt om Danmarks tilslutning til Atlantpagten bestående af kilderne:
- Udenrigsminister Gustav Rasmussens folketingstale om dansk tilslutning til Atlantpagten, 22. marts 1949
- Aksel Larsens (DKP) folketingstale den 23. marts 1949 om dansk tilslutning til Atlantpagten
- Hans Hedtoft: NATO er en nødvendighed, uddrag af tale i folketinget den 23. marts 1949
- Gallupundersøgelse af danskernes holdning 1949-1959 til dansk medlemskab af NATO

Kildesæt om Rødstrømpebevægelsen bestående af kilderne:
- Hvordan rødstrømperne blev rødstrømper, 1970
- Tabeller over erhvervsfrekvensen blandt kvinder 1940-1986
- Rødstrømpesang, årstal ukendt
- Tegneserien En kvindes dag, 1975
- Tegneserien En kvindes dag, 2013

Derudover disse kilder:
- Valgplakater fra EF-afstemningen 1972: Prisen på et nej + Når jeg bliver stor vil jeg være dansker
- Rebild '76, af Jomfru Ane Band
- Hvad kan det nytte?, kronik af Anders Fogh Rasmussen, 2003
- Gi' mig Danmark tilbage, af Natasja

Dokumentarfilm:
- Historien om Danmark, afsnit 10: Velfærd og kold krig, DR, 2017 (kan findes på CFU)
- Flippe - det er noget til at tage om halsen, DR, 1997 (kan findes på CFU)

Omfang af fagligt stof: ca. 63 sider + dokumentarfilm

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Kronologiforløb

Det obligatoriske kronologiforløb med opsamling på forløbene gennem 1., 2. og 3.g.

Omfang af fagligt stof: ca. 16 sider

Anvendte digitale hjælpemidler - til ordforklaring og oversættelser: https://ordnet.dk/ddo/ samt https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer