Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Bo Isaksen, Jonas Thorøe Olesen
|
Hold
|
2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pardans
FORMÅL:
Formålet med forløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer i de tre danse cha cha cha (latin), jive (latin) og vals (standard). Det primære fokus ligger på grundtrin, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven.
FAGLIGE MÅL
Det er et af forløbets formål, at eleverne behersker udvalgte færdigheder inden for latindansene cha cha cha og jive samt grundtrinnene i vals. Basal musikforståelse er central, herunder tælling til grundtrin og variationer.
Overordnet er det forløbets formål at eleverne opnår større kropskontrol og –bevidsthed, ligesom de skal opnå forståelse for egen og andres roller i forhold til de samabejdsrelationer og krav, som disciplinen kræver. Eleverne har derfor undervejs i hvert modul danset med mange forskellige partnere.
Udover løbende lærer- og elevfeedback har vi undervejs i forløbet brugt videoptagelser som har haft det formål, at eleverne har kunnet se og vurdere egne færdigheder.
Cha cha cha:
- Grundtrin (både åben og lukket holdning)
- New York
- Spotdrejning, højre og venstre
- Damedrejning
- Hand to hand
- Triple lock step
Jive:
- Grundtrin
- Dame ud til siden
- Damedrejning
- Chassé ved siden af hinanden
- Kick I
Vindmølle
American spin
Teori:
Vild med dans: Standard og latin: s. 1291-1293
Cha cha cha (latin). Musikforståelse og teori, incl. tælling til grundtrinnet: video 32.A1): s. 1295-1297
Jive(Latin). Musikforståelse og teori: 1302-1303
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kropsbasis & opvarmning.
ORMÅL
Formålet med kropsbasis og opvarmningsforløbet er at træne elevernes evne til at gennemføre øvelser til kropsbeherskelse gennem diverse styrkelege og øvelser på airtrack. Derudover introduceres eleverne for en række gymnastiske øvelser ligesom akroyoga også indgår i forløbet. Et vigtigt aspekt af forløbet er introduktion til korrekt løfte-/støtteteknik.
Formålet med den rytmiske opvarmningsdel er at eleverne skal opnå forståelse for opvarmningens virkning. De skal dels opnå en viden om hvorledes opvarmning påvirker kroppen, og hvordan denne påvirkning har indflydelse på kroppens ydeevne.
Eleverne skal blive i stand til at sammensætte et korrekt opbygget opvarmningsprogram, baseret på principper, der lægges vægt på i det udleverede materiale. Det vil bl.a. sige. en gradvis øgning i intensitet, fokus på store muskelgrupper i starten, en progression fra helkropsbevægelser til mere specifikke øvelser, en tilpasning af opvarmningsprogrammet i forhold til målgruppen, en hensigtsmæssig placering af eksempelvis kredsløbs- og styrkeøvelser mv.
LÆRINGSMÅL
- Eleverne har en god balance, koordination og kropsspænding, samt sans for og kontrol i rotationer
- Eleverne kender korrekt løfte-/støtte teknik i modtagning
- Eleverne kan udføre forlæns-, baglæns- og flyverulle
- Eleverne kan fremvise en hovedstand og en håndstand med hjælp fra en makker
- Eleverne kan lave vejrmøller
- Eleverne har basale færdigheder indenfor akroyoga og kender til rollefordelingen mellem flyver, base og modtager.
- Eleverne kan udarbejde og gennemføre et rytmisk opvarmningsprogram med tydeligt velovervejet øvelsesvalg, progression og musikbrug.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Street Basketball (3 mod 3)
Faglige mål i forløbet:
- Afleveringer: afleveringsformerne 2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, samt 1-hånds-push-aflevering med elevens bedste hånd.
- Driblinger: Speed dribling og kontroldribling.
- Standsninger: Jump stop og 1-2-standsning. Både efter dribling og modtaget aflevering.
- Skud og lay-up: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd fra stående.
- Taktiske kompetencer: Boldspils-teoretiske principper såsom anvendelse af dybde og bredde. Placeringsevne både offensivt og defensivt. Det forventes, at eleven har kendskab til principperne om opfyldning og spacing i angrebet og om pistol-stance, hjælpeforsvar, forsvar på boldholder og om hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
Teori: 135-142 Idræt psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
LÆRINGSMÅL
Beherskelse af baghåndskast og kendskab til forhåndskast og hammerkast.
Gribe disken med pandekagegreb, pincetgreb
Kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
Evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum, herunder forstå og prøve på at anvende stacking.
Vide, hvad det vil sige at være ”handler”
Pivotere under pres og aflevere til makker
Udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
TEORI:
Yubio 67-78, 290-294
630-634, 657-659
Konditionstræning - eget notat
Effekt og kapacitet - eget notat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
UNDERVISNINGSFORLØB I HIPHOP
Undervisningsforløbet i Hiphop skal give eleverne nogle praktiske færdigheder i form af forskellige grundtrin, poses og freeses, samt en længere indlært fælles koreografi. Samtidig lægges der op til, at eleverne får en oplevelse af hiphoppen, som en legeplads hvor kreativiteten frit kan udfolde sig. Derfor er der flere gange indlagt større eller mindre koreografiske gruppeopgaver.
FORMÅL MED FORLØBET:
- At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
- At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
- At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
- At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
FOKUSPUNKTER:
• Historisk baggrund (teori)
• Genrekendskab
• Musikforståelse
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk
• Udførsel
• Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
VIDEN:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens
bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
FÆRDIGHEDER:
- At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
- At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
- At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
- At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
- At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
- Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.
TEORI:
Til dette kursus er der taget udgangspunkt i kap. 33, Hiphop i ”Yubio idræt c+b”, samt kap. 30.8, Rudolf Laban også i ”Yubio idræt c+b”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball
Elevere har stiftet bekendtskab med pickleball:
Tekniske elementer:
forhånd, baghånd, flugt
Taktiske elementer:
double- placering på banen, netspil, regler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
INLINERS
Timerne har været bygget over samme læst:
1. Tekniktræning
2. Rullehockey (så glemmer man sine tekniske begrænsninger)
Øvelser i at køre ligeud, balance og tryghed
• Start position V
• Hvor mange skøjtetag til den anden side?/ 1 mindre/ 1 mindre
• Skub makker på hofte/træk makker/4 pers.
• Tog: a: skubber på b: står som styres af c: siddende
• Parvis fat med krydsfatning, kør i takt
• Hop over streger: forskudt position med skøjter
• Dans til musik på stedet
• Bøj/stræk ben mens du kører
Bremse
• Plov
• Gyngehest på stedet/ kør forlæns
• Halvmåne: vend ene skøjte 110grader i et hug på stedet
• Alpinbremse: Forudsætter parallelkørsel; svært.
Sving
• Samlede parallelle skøjter.
• Ene skøjte foran den anden. Læn dig mod centrum. Kør på inderside af hjul.
• Det ene ben strakt med vægt kun på baghjul. Drej omkring dette.
Kryds over forlæns
• Stå på stedet, kryds over
• Kør og kryds over
• Prøv 6-dages løb på orange streg
• Kryds over med ene skøjte, sæt af med anden; svært
• Kør i cirkel
• Kør i 8-tal; svært
Parallel-kørsel
• Drej til højre, h skøjte forrest. Venstre: v. skøjte forrest
• Vægt på bagerste hjul, impuls fra hofte
• Hofte bøjet.
Slalom mellem kegler
• Kør parallel / På en skøjte
• V- Citron- kryds-citron- V
Baglæns
Skate – skate – citron
• Gyngehest baglæns
• Halv gyngehest med h, dernæst venstre, skiftevis/parallelt
• Criss cross
Baglæns Krydsover
• Stå på stedet, kryds over
• Kør og kryds over
• Kør i cirkel
• Kør i 8-tal; svært
Vend fra forlæns til baglæns
• Halvmåne bremse uden bremse
• Om forhjul
• Spring
Vend fra baglæns til forlæns
• Spring
• Om baghjul
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
TRÆNINGSPROJEKT
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
5-a-side
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
4. PERFORMANCE
Forløbet har bestået af lige dele opgavelløsning og udvikling af performance-produkt i grupper.
OPGAVELØSNING
Improvisation
Pararbejde: føre-blive ført, slowmotion, "foran-igennem-ved siden af"
At lave en koreografi: Start - midte - slutning"
Tekniske elementer: Flyve, Jetpack, Gå på væggen.
Vi har aNvendt BESS/Labans bevægelseslære tl at finde kvalitet i bevægelser.
PERFORMANCE
KRAV TIL PERFORMANCE
• Jeres performance skal tage udgangspunkt i dét musikstykke, I har valgt.
• Jeres performance skal vare min. 3 min/eller musikken fra start til slut
• I skal indtænke og anvende Laban´s system, se BESS
• Der skal være et tema/ en fortælling/ ide / følelse
• I skal anvende pararbejde.
• Der skal indgå mindst et tekniske element af flyv, gå på væggen, jet pack.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399250808",
"T": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399250808",
"H": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399250808"
}