Holdet 2022 FR/1mutxy FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Louise Grønbech Bahn Hansen, Maria Louise Holst
Hold 2022 FR/1mutxy FR (1mutxy FR, 2mutxy FR, 3amutxy FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fransk introforløb
Titel 2 Rendez-vous à Nice
Titel 3 La musique et les emotions
Titel 4 Le polar
Titel 5 Les contes de fées
Titel 6 Francophonie - les banlieue
Titel 7 L'amour (difficile)
Titel 8 Hjælpemidler til skriftlig/mundtlig prøver
Titel 9 La guerre et l'enfance (EKSAMEN)
Titel 10 L'esprit de révolte (EKSAMEN)
Titel 11 Noël à la française
Titel 12 Paris et ses contrastes (EKSAMEN)
Titel 13 Entre deux cultures (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fransk introforløb

Dette forløb fungerer som en introduktion til elementær sprogforståelse og sprogbeherskelse i fransk.

Vi har arbejdet med ordforråd til følgende tematiske emner:
- Familie- og vennerelationer
- Vejret
- Lande og nationaliteter
- Fritidsaktiviteter
- Billedbeskrivelse
- Tal (med fokus på 1-100)
- At udtrykke sin holdning og sine præferencer
- At udtrykke følelser
- Café- og restaurantbesøg
- Ugedage og måneder
- Kropsdele

Vi har gennemgået følgende grammatiske emner:
- Bøjning af verberne être og avoir
- Grundlæggende udtaleregler
- Artikler
- Verber i 1. bøjning
- Nægtelser
- Possessive pronominer
- Præpositioner ved land og by
- Delingsartikel og artsartikel
- Sociolingvistik (høflighed på restaurant og sproglige registre)
- Adjektivernes bøjning (herunder også komparation) og stilling
- Spørgeord og spørgsmål

Materialer:
- Uddrag fra Carte Blanche af Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen, Gyldendal, 2004 (s. 17, s. 25-26, og s. 51 som en del af aflevering)
- Uddrag fra Bonjour Lyon af Maria Hassing, Systime, 2018 (s. 31)
- Egne indlæsninger af tekster
- Videoer:
Être: https://www.youtube.com/watch?v=z2IrJ0DB0Xg
Avoir: https://www.youtube.com/watch?v=MnUWNIN3zss
Franskkanalen om possessive pronominer: https://www.youtube.com/watchv=T7fHD8WZEkE&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=37 og https://www.youtube.com/watchv=OlB_dsig0wM&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=35
Franskkanalen om nægtelser: https://www.youtube.com/watch?v=dojCGwS-Z9I&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=26
Franskkanalen om præpositioner ved by og land: https://www.youtube.com/watchv=lWADp0yojmA&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=11 og  https://www.youtube.com/watchv=iEKCYLqZTI4&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=8  
Franskkanalen om udtale: https://www.youtube.com/watchv=5RMBWGNe8uk&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=4&t=1s og https://www.youtube.com/watchv=dgMU9G1VtSc&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=3
Franskkanalen om adjektiver: https://www.youtube.com/watch?v=Y4B1g69zsSw&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=34
Franskkanalen om genitiv: https://www.youtube.com/watch?v=JgV7rYOxCHo&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=27
Ugedagene på fransk gennem sang: https://www.youtube.com/watch?v=eA5jSbKd5cM
Tout en français om klokken på fransk (til og med 02:05): https://www.youtube.com/watch?v=5wH0W88MiT0
Learn French with Alexa om måneder (indtil 02:10): https://www.youtube.com/watch?v=JyROOY4RPJg
You Learn French om kropsdele på fransk: https://www.youtube.com/watch?v=v_jYfjFs7Pg
Easy French om at bestille på café: https://www.youtube.com/watch?v=MBK7K1Xw3Lc
Easy French om livretter: https://www.youtube.com/watch?v=xr1V8HDt8GQ
Joey Moe - "Hey mor" (vi oversatte familiemedlemmer og måneder, der optræder i sangen): https://www.youtube.com/watch?v=i0RPKRs6OwY
- Quizlets:
Les relations: https://quizlet.com/696530421/les-relations-flash-cards/?funnelUUID=b73254e0-4545-47fc-aa89-5441dd972f09
Restaurantbestilling på fransk: https://quizlet.com/762014982/restaurantbestilling-pa-fransk-flash-cards/?funnelUUID=41e1d814-9392-44aa-ae91-e2689c7ef976
Café: https://quizlet.com/664542712/au-cafe-flash-cards/?funnelUUID=b4cb52cd-9068-408f-9ec2-9438280726e2
Træning i tal: https://quizlet.com/727902837/traene-tal-pa-fransk-flash-cards/?funnelUUID=9e2d125e-50df-4f4f-8deb-76b6e14f6213
Fritidsaktiviteter: https://quizlet.com/781069474/les-loisirs-fritidsaktiviteter-lang-version-flash-cards/?funnelUUID=71a48c7a-bc85-450d-a6eb-443f43070c9f
Billedbeskrivelse: https://quizlet.com/365064285/billedbeskrivelse-basics-flash-cards/?funnelUUID=702a7fcd-a427-473c-873e-825cc3bbadd0
Holdninger til mad: https://quizlet.com/667019928/jaime-flash-cards/?funnelUUID=a84341cf-f936-4986-ab20-515417a15a34
Ordforråd til klasselokale: https://quizlet.com/455642560/basic-ordforrad-4-uger-flash-cards/
Vejret: https://quizlet.com/653467688/le-temps-vejret-flash-cards/?funnelUUID=e2584cf9-f7b2-47c5-add3-41997c4fab3d
Lande: https://quizlet.com/658599701/les-pays-flash-cards/?funnelUUID=ae161e1e-9f44-40ec-8897-c399c547c3a6
Nationaliteter: https://quizlet.com/655720475/les-nationalites-flash-cards/?funnelUUID=ea31f1af-c978-43b2-8309-45d474ba861b
Être, avoir og adjektiver: https://quizlet.com/648737772/avoir-etre-adjektiver-flash-cards/?funnelUUID=52e50db9-3091-4a23-86bc-0644d5634d99
- Film: Intouchables af Eric Toledano og Olivier Nakache, 2011

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet alene og i grupper om forskellige opgaver. Desuden har der været tavlegennemgang, visning af videoer, samtaleøvelser (herunder quiz og byt), interview, indtalingsøvelser og forskelligartede præsentationer (både foran hele holdet og i mindre grupper). Der blev af eleverne lavet præsentationer af udtaleregler og retter med PP på klassen på fransk. Herudover blev der foretaget en opsamlende, individuel test i modul 10, som efterfølgende er gennemgået på klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rendez-vous à Nice

Formål
I forløbet har eleverne indledningsvist repeteret gloser, grammatik og øvet kommunikativ kompetence, som eleverne lærte i 1g.
Eleverne har set 10 episoder af miniserien Rendez-vous à Nice og er herigennem blevet introduceret til forskellige sider af franske samfundsforhold, fx ungdomslivet for franske gymnasieelever, det franske skolesystem, samt til forskellige dagligdagssamtaler på fransk, f.eks. ordforråd knyttet til la santé og les vêtements. Sideløbende har eleverne læst udvalgte scener fra serien.

Kernestof
- TV-serie: Rendez-vous à Nice, épisode 1-10. EMC Publishing/Anna Nordqvist. (Tilgændelig på youtube)

Supplerende materialer
- Transcription des épisodes, A. Vargas, D. I. Moen, N. Gaillot. EMC Publishing, LLC (uddrag/résumé fra épisode 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9)
- Franskportal.dk (pixigrammatik, grammatiske spil)
- Ordbogen.com og Abc.ordbogen.com

Ordforråd
Præsentation, familierelationer, vejret, fritidsaktiviteter, tal, klokkeslæt, skoleremedier, billedbeskrivelse, tøjgloser + verbet porter, la bonne et la mauvaise santé,

Grammatik
Præpositioner v. lande+byer, adjektivers bøjning, bøjning af aller+faire, bøjning af verber i 1., 2., 3. bøjning, futur proche + passé récent, komparation af adjektiver, refleksive verber

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle skrive- og udtaleøvelser, gruppearbejde  mundtlig fremlæggelse af gruppearbejde på fransk, Quizlet (online hukommelsesredskaber til glosetræning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La musique et les emotions

Formål
Eleverne er blevet præsenteret for fransk og frankofon musik fra forskellige perioder og af forskellige genrer. De har arbejdet med ordforråd om sange og følelser, og de har skullet præsentere sange, musikvideoer og musikere og tale om deres følelser i forbindelse med forskellige sange. Eleverne har læst forskellige sangtekster, arbejdet grammatisk og forståelsesmæssigt med teksterne og sunget med på sangene. Eleverne har også præsenteret sange efter eget valg for hinanden. Forløbet har inkluderet en fransk sprogdag d. 7. november, hvor et modul var afsat til fællessang sammen med en fransk-dansk pianist. Eleverne har desuden set filmen La famille Bélier.

Kernestof
- Michel Delpech: "Pour un flirt" (1971)
- Anaïs Delva: "Libérée, délivrée" (fra Disney-filmen La Reine des neiges) (2013)
- Joe Dassin: "Les Champs-Élysées" (1969)
- Pink Martini: "Je ne veux pas travailler" (1997)
- Yves Montand: "C'est si bon" (1948)
- Louane Emera: ”Je vole” (fra filmen La famille Bélier) (2014)
- Zaz: ”Je veux” (2010)
-Yves Montand: "Les feuilles mortes" (1950)
-Claude Chichon: "Paris je t'aime" (2019)
-"La marseillaise"
-Jacques Brels: "ne me quitte pas" (1959)


Supplerende materialer
- Film: La famille Bélier (2013)
- Tekst: Résumé du film, le personnage principal, le thèmes (fra Franskportalen)
- Franskportal.dk (pixigrammatik, grammatiske spil)
- Ordbogen.com og Abc.ordbogen.com

Ordforråd
La musique, les sentiments, menings- og ytringsudtryk

Grammatik
Konjunktioner, artikler (delings+reduceret+bestemt+ubestemt), demonstrative pronomener, bøjning af uregelmæssige verber (être, avoir, aller, vouloir, mettre, prendre, faire)

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde med grammatisk fokus, kommunikationsøvelser (mundtlighed, samtaletræning), verbestafet med bøjning af hyppigt anvendte verber, lytte til og synge med på fransk musik af forskellige genrer, individuelt skriftligt arbejde med fransk musik (meninger, ytringer, følelser, beskrivelse af musikvideoer), deduktiv grammatisk læring og videreformidling af grammatisk viden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Le polar

Forløbet fra handlet om krimi og franske ord inden for emnet.
Vi afsluttede emnet med en tekst om terrorangrebet på Charlie Hebdo og diskuteret terror i Frankrig Sammenlignet med Danmark.

Kernestof:
-Vi har set serien "Lupin" sæson 1, episode 1-5 og arbejdet med de tilhørende test på franskportalen.
-Vi har arbejdet med sangen "L'enfer" af Stromae.

Supplerende stof:
Vi har arbejdet med teksten om terrorangrebet på Charlie Hebdo på franskportalen.

Fokus:
Temagloser og ordforråd, fransk datid og arbejdet med nogle de 25 superverber (Frit fransk, systime, 2016), og træne øvelsestyper til delprøve 1 gennem de test der er til episoderne.

Arbejdsformer:
kryds og tværs, lytte øvelser, hukommelsesøvelser, test, walk and talk, mundtlig oversættelser i par uden hjælpemidler, quiz, genkende superverber i sangtekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Les contes de fées

Vi har læst tre eventyr og haft stor fokus på typiske eventyrtræk og forskellen på klassiske og moderne eventyr træk. Herigennem har vi trænet at læse, forstå og analysere tekster, således en mundtlig præsentation bliver mere fyldig og mere end resumerende.

Kernestof:
-Le petit chaperon rouge, Charles Perrault, 1697.
-Bouledeneige, Par écrite grundbog af Birte Dahlgreen, Karen Thygesen & Vivian Scott Hansen, 1998.
-La paire de chaussures af Pierre Gripari, 1967.

Supplerende stof:
-La clé – Analyse og metode til fransk. Camilla Østergaard Nielsen, Ronja Lasvill-Andersen, Kirstine Hell Hansen og Systime, 2022.

Fokus:
Temagloser, ordforråd, gambitter, chunks, passe simple, le gérondif, le futur simple, Personlige pronominer som direkte objekt og dativojekt.

Arbejdsformer:
Gæt et eventyr, forklar et eventyrord, lytte øvelse, tekstlæsning, udtale, quizlet, hjemmelavede spil(gruppearbejde). Der har været stor fokus på at besvare mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Francophonie - les banlieue

Emnet Francophonie et les banlieue har haft fokus på hvad francophonie er, hvem og hvor der tales fransk i verden og de kulturforskelle der er og hvilke fordomme mange mennesker oplever, at blive mødt med. Der har været primært fokus på les banlieue i Frankrig og folk med rødder i Maghreblandene og hvad de oplever når de bor i Frankrig. Det har rejst spørgsmålet: hvornår er man fransk?

Kernestof:
Filmen: Entre les murs, fra 2008.
Tekstuddrag fra bogen, Entre les murs, fra 2006 af Francois Bégaudeau.

Supplerende stof:
Interview med Fatima i teksten til afleveringen.

Tekst på Franskportalen.dk om laïcité: https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/terrorisme/laicite

Artikel: C'est quoi Être francais? fra ukendt bog.


Artikler om drabet af den 17-årige i Nanterre i juni 2023:
https://www.leparisien.fr/faits-divers/nanterre-un-homme-tue-par-un-tir-de-la-police-apres-un-refus-dobtemperer-27-06-2023-NUHSC3W3X5GYDGWDXCA36APNUU.php
Og
https://www.dr.dk/nyheder/udland/urolighederne-spreder-sig-i-frankrig-efter-politiet-skyder-og-draeber-teenager#!/

sange:
Le même sang af Yannick Noah
On court af Yannick Noah
Reine af Dadju
wesh alors af Jul
N'y pense plus af Tayc

Emner:
Les banlieues, kultur, mad, religion, børn af immigranter i Frankrig, Maghreblandene, laïcité, religion, at gå med tørklæde, slang og verlan, udtrykket beur, immigration og være for eller imod, racisme, mellem to kulturer, selvportræt herunder drømmekarrière, at ytre sin holdning.

Arbejdsformer:
Eleverne har fremlagt deres selvportræt på klassen.
grammatik opgaver
quiz
test
spil
diskussion i grupper med holdningstræning
billedbeskrivelse

Grammatik:
Futur simple, reduceret delingsartikel, pronominaladverbier, verlan, de 25 superverber, bydeform.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 7 20-03-2024
Akk. skriftlighed 29-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 L'amour (difficile)

Emnet handler om at kærlighed og relationer ikke altid er nemt. Der kan være ting der komplicere det, uanset om det er i familien, i opvæksten, i romantisk kærlighed eller lign..
Vi har set filmen om Edith Piaf og set/hørt en billedbog om en fattig forelsket dreng, Philéas, i et fantasiland.
Den ene er forelsket i en gift mand, den anden er forelsket men kan ikke sige det, som de rige kan.

Kernestof:
Filmen: La môme (2007)
Billedbog og lydfil: La grande frabrique de mots (2009) af Agnès de Lestrade og Valéria Docampo.

Supplerende stof:
Ordbogen:
https://www.ordbogen.com/da/
Verbix:
https://www.verbix.com/languages/french
-Edith Piaf's sange: La vie en Rose, Padam padam, la foule, non je ne regrette rien, milord.


Arbejdsformer:
Lytte og læse.
At snakke om personerne og deres karakter.
At skrive et brev.
Delprøve 1.

Emner: Besværlig kærlighed. Forskel på rige og fattige.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 La guerre et l'enfance (EKSAMEN)

Dette forløb omhandler krig og barndom generelt men med et særligt fokus på 2. verdenskrig. Formålet med forløbet har været at give eleverne indsigt i kulturelle produkter med en afgrænset historisk periode som ankerpunkt og med dette som afsæt træne deres kommunikative kompetence. Igennem arbejdet med forløbets kernetekst og supplerende materiale har eleverne fået indblik i historiske og kulturelle forhold.
Vi har gennemløbet den franske jødeforfølgelse og Vichy, og vi har arbejdet med koblingen af temaerne krig og barndom med særligt afsæt i en fransksproget, litterær klassiker, Le grand cahier af Agota Kristof og sangen "Comme toi" af Jean-Jacques Goldman.

Fokuspunkter:
- Træning af tematisk ordforråd, især ud mundtlige fraværsregistreringer og ud fra quizlet: https://quizlet.com/dk/818438290/la-deuxieme-guerre-mondiale-flash-cards/?funnelUUID=366542e9-4b8c-4bcc-9fef-dd86418a9774
- Indblik i særlige franske forhold ud fra en historisk vinkel
- Skriftlige og mundtlige resuméer

Grammatiske fokuspunkter:
- Repetition af passé composé
- Repetition af futur proche
- Repetition af possessive pronominer
- Forskellen mellem "on" og "nous" i både betydning og verbalbøjning
- Repetition af refleksive verber
- Repetition af delingsartiklen
- Adverbier (dannet ud fra adjektiver)
- Udtryk med avoir

Kernetekster:
- Le grand cahier af Agota Kristof, v/Kitti Reffs, Munksgaard, 1991 (i uddrag - kapitlerne 1-4, 6-10 og 25)
- "Comme toi" af Jean-Jacques Goldman, 1982

Supplerende materiale:
- La Rafle (film) af Rose Bosch, 2010

ordbogen.com bruges i alle forløb.

= ca. 28,5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 L'esprit de révolte (EKSAMEN)

Dette forløb havde fokus på oprørsånd i og omkring den fransktalende verden. Vi har således arbejdet med den franske revolution, Frankrig som kolonimagt, Algeriets uafhængighedskrig, maj 68 i Paris samt bevægelsen de gule veste. Arbejdsformerne har vekslet mellem skriftlige og mundtlige øvelser og en vekslen mellem gruppearbejde og individuelt arbejde, og eleverne har herudover lavet matrix-fremlæggelser om symboler med rod i den franske revolution. Der har været en kort introduktion til konjunktiv, hvor eleverne skulle producere konjunktiv-sætninger med brug af forløbsgloserne. Forløbet blev afrundet med et mini-projekt, hvor eleverne i selvvalgte grupper skulle lave et valgfrit oprør i form af et produkt, som de skulle præsentere foran klassen.
Der har sideløbende været fokus på mundtlig sprogproduktion og kommunikationsstrategier, hvilket er kommet til udtryk i forskellige mundtlige øvelser med udgangspunkt i forløbsgloser samt eksamenslignende samtaler i grupper med læreren. Herudover har vi trænet delprøve 1.


Tekster og materialer:
- Quizlet med ordforråd til L’esprit de révolte: https://quizlet.com/863640205/lesprit-de-revolte-flash-cards/?
- Écouter la colère. De la revolution à nos jours af Connie Pedersen, Acces, 2. udgave 2023 (s. 27-29, s. 36-37)
- Teksten til La Marseillaise (første vers og omkvæd)
- Uddrag fra La Déclaration des droits de l’homme et du citoyen, 1789: artikel 1, 10 og 11 og quizlet hertil: https://quizlet.com/dk/951216956/la-declaration-des-droits-de-lhomme-et-du-citoyen-flash-cards/
- La France en 101 objets cultes af Pierre Toromanoff, éditions Ouest-France, 2022 (s. 32-33, s. 38-39 og s. 88-89)
- Entrées. Fransk Basisbog af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2009 (s. 122 og s. 129) (om Frankrig som kolonimagt, den algeriske uafhængighedskrig samt Algeriets nationalsang)
- Teksten til sangen "Ah le joli mois de mai à Paris" (1968) af Comité d'ac-on du théâtre de l'Epée de Bois / Jean-Frédéric Brossard alias Kirjuhel: https://www.youtube.com/watch?v=n0pOS7WZEJo
- Introduktionstekst til de gule veste på franskportal: https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-gilets-jaunes/introduction/ og dertilhørende ordforrådsopgave
- Teksten til sangen Débranche ta télé et enfile ton gilet af Antonin (første vers og omkvædet), samt musikvideoen til sangen: https://www.youtube.com/watch?v=0StQEWI0ek8&feature=emb_title


Grammatik:
- Introduktion til konjunktiv
- Træning af og feedback på delprøve 1
- Anvendelse af præpositionen "à" (ud fra Pixigrammatikken på Franskportal: https://www.franskportal.dk/px/pr%C3%A6positioner.php)
- Repetition af nægtelser

= ca. 22,5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Noël à la française

Dette korte forløb omhandler ordforråd og kulturelle traditioner, der knytter sig til jul i Frankrig. I løbet af forløbet er eleverne blevet introduceret til franske juletraditioner, og vi har i den forbindelse snakket om kulturelle forskelle mellem Danmark og Frankrig. Vi har undervejs trænet ordforråd på forskellig vis, og der har været et fokus på udtale, især stumme bogstaver, vokallyde og vokalsammensætninger, som er anderledes end på dansk og nasallyde. Desuden har vi arbejdet med tematisk relevant billedbeskrivelse og lavet Bingo for at træne tal på fransk på en anderledes og "ludique" måde.
Eleverne har som eksamensforberedelse trænet brevgenren ved at skrive et brev til julemanden. Vi havde i den forbindelse fokus på afsender- og modtagerforhold, og herunder passende stilleje. Eleverne har desuden med et fælles slideshow individuelt fremlagt for klassen om deres tidligere jul (i imparfait) og om deres kommende jul (i futur proche).

Tekster og materialer:
- Tekst fra Franskportal om jul i Frankrig, samt dertilhørende opgaver: https://www.franskportal.dk/kultur/noel-a-la-francaise/les-treize-desserts
- Flashcards med ordforråd til jul: https://quizlet.com/dk/752248903/noel-flash-cards/
- Sang: "Petit Papa Noël" (sunget af Henri Dès), https://www.youtube.com/watch?v=sGlXYeiCz_4, desuden også sangteksten
- Flashcards til repetition af billedbeskrivelsesgloser: https://quizlet.com/dk/365064285/billedbeskrivelse-basics-flash-cards/
- Franskkanalen på youtube om de vigtigste udtale-regler på fransk: https://www.youtube.com/watch?v=5RMBWGNe8uk&list=PLl2auP8LtnoBvpMap01jWa1adHETWqy0j&index=4
- Låge 1, 12, 16, 23 og 24 i fransk grammatik-julekalender fra minlæring: https://www.joyeuxnoel.nu/
- Film: Santa & Cie af Alain Chabat (2017) - dvd (desuden også filmens trailer: https://www.youtube.com/watch?v=tiD4KLSVo-E )

Supplerende:
- Sang: "Vive le vent", https://www.youtube.com/watch?v=V-PD5iz7qdE

Grammatik:
- Repetition af imparfait
- Repetition af futur proche
- Repetition af passé composé
- Repetition af tal og årstal på fransk


= ca. 9 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Paris et ses contrastes (EKSAMEN)

Forløb om Paris og dens kontraster som optakt til sprogrejse til Paris. En del af forløbet foregik i Paris med indlagt orienteringsløb, sprogskole museumsbesøg osv.
Vi har arbejdet med faste formuleringer om Paris og med stereotyper og fordomme om pariserne og franskmændene generelt. Herudover har vi arbejdet med bagsider af livet i Parsi og med Paris som sportsby. Eleverne har bl.a. skullet præsentere selvtegnede parisere, præsentere kendte monumenter i Paris og lavet små film i grupper, hvor de agerer guides i Paris. Vi har desuden genopfrisket ordforrådet til at bestille i forbindelse med café-/restaurantbesøg, bl.a. gennem mundtlige øvelser, hvor eleverne i grupper talte med læreren, der agerede tjener.
Under forløbet har vi haft fokus på fri mundtlig sprogproduktion, bl.a. gennem gruppesamtaler med en fransk udvekslingselev. Vi har desuden trænet øvelsestyper, der indgår i delprøve 1.
Vi har i forløbet genopfrisket (mundtlige) kommunikationsstrategier.

- Udvalgte kortfilm fra Paris je t'aime (2006): 1. arrondissement (Coen-brødrene)   og 16. arrondissement (Salles/Thomas) https://www.youtube.com/watch?v=k9452mR2orE  
- Quizlet med ordforråd til kortfilmen om 1. arrondissement: https://quizlet.com/851835396/paris-je-taime-les-tuileries-flash-cards/?funnelUUID=fce0a866-12d7-4be2-98bb-0435a8bb7477
- Quizlet med ordforråd om parisere (med fokus på fordomme): https://quizlet.com/dk/848966016/les-parisiens-flash-cards/?new=  
- Video fra EasyFrench med fokus på fordomme om parisere: https://www.youtube.com/watch?v=Iyhg-8ffxaA  
- Eddy Mitchel: ”Dodo, métro, boulot, dodo" og hertilhørende introduktion og øvelser i i-bogen Paris - la grande ville af Maria Hassing
- Neil Shea: ”Voyage sous Paris” : Introduction (2011) (de tre første paragraffer) i-bogen Paris - la grande ville af Maria Hassing
- Paris - ville sportive (Introduction) af Maria Hassing i i-bogen Paris - la grande ville


Supplerende:
- Trailer til Emily in Paris: https://www.youtube.com/watch?v=lptctjAT-Mk
- Introscenen til Midnight in Paris: https://www.youtube.com/watch?v=JABOZpoBYQE
- Gorija: "Mea culpa (ça ira, ça ira, ça ira)" til OL-åbningsceremonien i Paris 2024: https://www.youtube.com/watch?v=5hTMYk7orHw
- Axelle Saint-Cirel: "La Marseillaise" til OL-åbningsceremonien i Paris 2024: https://www.youtube.com/watch?v=rYkBXypDaDY
- Céline Dion: "Hymne à l'amour" til OL-åbningsceremonien i Paris 2024: https://www.youtube.com/watch?v=D7FMMjqKvaM&t=111s


Grammatik m.m.:
- Repetition af aspekt
- Træning til delprøve 1, gennem selvlavede øvelser og gennem øvelser på Franskportal: https://www.franskportal.dk/oevelser/  
- Quizlet med fokus på udtaletræning: https://quizlet.com/dk/968607763/la-prononciation-fokus-pa-vokallyde-flash-cards/?funnelUUID=3aea66ef-ef49-4199-9179-6b775a5130ec
- Faste udtryk med 'avoir'   


= ca. 34,5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Entre deux cultures (EKSAMEN)

Vi har arbejdet med kulturelle forskelligheder og dilemmaer med forankring i uddrag fra Aïcha Benaïssas roman 'Née en France', der handler om, hvordan en ung pige af algerisk familie er opvokset mellen den franske og algeriske kultur, og hvordan hun vil præsentere en fransk kæreste for familien og derefter bliver sendt på genopdragelse i Algeriet. Desuden har vi set første afsnit af 4. sæson af Skam France, som eleverne har sammenlignet tematisk med Née en France. Vi har haft fokus på tekstforståelse og øvelser rettet mod skriftlig og især mundtlig eksamen, herunder fri mundtlig billedbeskrivelse.

Dette forløb er til dels en repetition af og overbygning til forløbet Francophonie et les banlieues, som størstedelen af holdets elever har haft i 2g.


Kernestof:
- Aïcha Benaïssa: Née en France (s. 9 og s. 13-17), Munksgaard, 1994
- SKAM France sæson 4 (om Imane), afsnit 1: https://www.youtube.com/watch?v=En0xqImXDXs&list=PLa-HJ7MYdYOjd5NgE4er7aEBG8laqZ-KC&index=2
- Quizlet med ordforråd til første kapitel af Née en France:  https://quizlet.com/dk/904535316/vocabulaire-nee-en-france-chap-1-flash-cards/?funnelUUID=e7877c9c-7e18-4adc-a3d0-2ce7b33ddd0a
- Quizlet med generelt ordforråd til forløbet: https://quizlet.com/dk/1022133785/entre-deux-cultures-flash-cards/



= ca. 10,5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer