Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Pia Nielsen
|
Hold
|
2023 Ke/y (1y Ke, 2y Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer, ioner og grundstoffer
Atomer, ioner og grundstoffer, herunder:
- atomteorien
- atomers opbygning
- det periodiske system
- simple ioner
- sammensatte ioner
- ionforbindelser
- krystalvand
- fældningsreaktioner og opløselighed
- introduktion til exoterme og endotherme reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kemiske mængdeberegninger
Stofmængde og koncentration, herunder:
- Formel- og molekylemasse
- stofmængde, molarmasse
- Avogadros' tal
- densitet
- mængdeberegninger
- ækvivalente og ikke-ækvivalente mængder
- idealgasligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Molekyler
Molekyler, herunder:
- kovalent binding
- navngivning af forbindelser bestående af ikke-metaller
- strukturformler
- prikformler
- enkelt-, dobbelt- og tripelbinding
- tilstandsformer
- elektronegativitet
- polære bindinger
- polære molekyler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Redoxreaktioner
Redoxreaktioner, herunder:
- hvad er hhv en oxidation og en reduktion
- oxidationstal
- afstemning af redoxreaktioner vha oxidationstal
- hvor finder vi redoxreaktioner henne?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Kemisk ligevægt
Kemiske reaktioners ligevægt, herunder
- hvad dækker begrebet ligevægt over
- ligevægtsloven (ligevægtskonstant og reaktionsbrøk)
- beregninger på systemer i ligevægt og ikke-ligevægt
- indgreb i en ligevægt
- ligevægt i gassystemer
- ligevægt i opløsninger
- kompleksligevægte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Reaktionshastighed
Kemiske reaktioners hastigheder, herunder:
- definition på reaktionshastighed
- faktorer der influerer på reaktionshastighed
- reaktionsmekanisme
- reaktionsorden
- elementarreaktioner
- katalyse/inhibering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Indledende organisk kemi
Indledende organisk kemi, herunder:
- alkaner (opbygning, navngivning og reaktioner)
- alkener (opbygning, navngivning og reaktioner)
- alkyner (opbygning, navngivning og reaktioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Videregående organisk kemi
Videregående organisk kemi, herunder:
- alkoholer og phenoler
- ethere
- aldehyder og ketoner
- carboxylsyrer
- estere
- aminer
- syrechlorider
- syreanhydrider
- Isomeri (E/Z og R/S)
- Begreberne agonist, antagonist og receptor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Syre/base-kemi
Syrer og baser, herunder:
- definition af syre og base
- vands autoprotolyse
- måling og beregning af pH
- pufferligningen
- Bjerrumdiagrammer
- Titrering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Spektrofotometri
Spektrofotometri, herunder:
- farvecirklen
- hvorfor er stoffer farvede?
- chromofore og auxochrome grupper
- Lambert-Beers lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kromatografi
Kromatografi, herunder:
* Tyndtlagskromatografi (TLC).
* Stationær og mobil fase
* Betydning af polaritet
* Test af tidligere syntetiseret stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Bioorganisk kemi: fedtstoffer
Fedtstoffer, herunder:
- opbygning af triglycerider
- kemiske egenskaber af triglycerider
- strukturens betydning
- iodtal, forsæbningstal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Uorganisk kemi: Pigmenter
Uorganisk kemi, herunder:
- vigtige pigmenter i antikken og malerkunsten
- kendte maleres brug af forskellige pigmenter
- syntese af malakit
- hvorfor er nogle stoffer farvede (meget grundlæggende om orbitaler, elektronovergange)?
- basal komplekskemi (centralatom, ligander, Jahn-Teller-effekt, navngivning)
Forløbet fungerer både som uorganisk forløb og repetition af bl.a. fældninger, opløselighed, redoxreaktioner og farveteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251372",
"T": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251372",
"H": "/lectio/3205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74399251372"
}