Titel
2
|
Det senmoderne menneske
Det senmoderne menneske
The Big five, Høgh-Olsens personlighedstyper, menneskets dobbelthed, vestens hurtige puls, arbejde og psykologi, ungdom og identitet, kriseteorier, Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Erikson, Kulturel frisættelse, ungdom og identitet, sociale arenaer, kapital og habitus, narcissistisk socialkarakter. Selvrealisering og ansvarspres, Unge i konkurrencestaten, Den gruppestyrede socialkarakter, Arbejdspsykologi, Stress, Køn,
Teorigennemgang, diskussion, cases, oplæg, rollespil
Kernestof:
Ø Larsen, Ole Scultz.2017. Psykologiske veje. Århus: Systime (ibogen) s.4798, 4828, 4828, 4827, 4831, 4849, 5572, 5415, 5410, 5413-5415, 5425-5423, 5422-5420, 5419, 559-5573, 5806
Ø Pedersen, Christian Skjødt. 2017. Evolutionspsykologi. Århus: Systime s.164
https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=p164
Cases/Artikler:
Ø Artikel: Symbolpushere og CV‐jægere på jagt efter lykken
• Mig, mig, mig! Er du klar til at se dig selv i øjnene?
• Forskningsnyt: Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail
• Facebook får os til at føle os som tabere
https://videnskab.dk/kultur-samfund/facebook-far-os-til-fole-os-som-tabere
• Unge har aldrig følt sig dårliger
Test:
Test – Er du narcissist?
Dok film:
• Video: What's on your mind Facebook
• De dyre piger: Perfekt på Insta
• Dokumentarfilm: Et helt menneske – afsnit 5 New year, new me
2022. Et helt menneske. DR
Podcast:
Nynne vil være en dreng
Pedersen, Birgit Nissen og Pauline Nystad Mogensen. Nynne vil være en dreng. Weekendavisen.dk. 19.august 2022
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Udviklingspsykologi
Eleverne har læst 83,5 sider
|